0
021284284

معرفی ۱۰ رشته برتر فنی مهندسی به ترتیب اولویت بازار کار

 
چرا پرداخت هزینه های گزاف برای جلسات مشاوره تحصیلی؟
اگر قصد انتخاب رشته و به دنبال آن ایجاد کسب و کاری موفقی را دارید، این دوره می تواند با معرفی رشته ها، گرایشات و بازار کار به شما، در انتخابی آگاهانه کمک نماید. هدف ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان همیشه این بوده که کیفیت محتوای مطالب را تا آنجا که می توانیم ارتقا دهیم. هرچه محتوای دوره غنی تر باشد، کسب و کارهای زیادی می توانند از آن جهت رشد و بهره مندی خود استفاده کنند. رشد کسب و کارها در ایران برابر با ارتقاء سطح کیفی زندگی مردم است.
 

۱۰ رشته برتر فنی مهندسی به ترتیب اولویت بازار کار:

۱- مهندسی برق

گرایش قدرت
گرایش الکترونیک
گرایش کنترل و ابزار دقیق
گرایش مخابرات
گرایش مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)
۲- مهندسی مکانیک
گرایش طراحی جامدات
گرایش حرارت و سیالات
۳- مهندسی عمران
گرایش عمران
گرایش نقشه برداری
گرایش آب
۴- مهندسی صنایع
گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها
گرایش تولید صنعتی
گرایش تکنولوژی صنعتی
گرایش ایمنی صنعتی
۵- مهندسی شیمی
گرایش صنایع پتروشیمی
گرایش طراحی فرایندهای نفت
گرایش صنایع پالایش
گرایش صنایع گاز
گرایش صنایع غذایی
۶- مهندسی کامپیوتر
گرایش نرم افزار
گرایش سخت افزار
۷- مهندسی مواد 
گرایش متالورژی صنعتی
گرایش متالورژی استخراجی
گرایش سرامیک
۸- مهندسی هوافضا
۹- مهندسی معماری
۱۰- مهندسی فناوری اطلاعات (IT)

برای آشنایی بیشتر با هر یک از رشته ها به بخش زیر مراجعه کنید. 

مهندسی برق               مهندسی مکانیک               مهندسی عمران
مهندسی صنایع             مهندسی شیمی              مهندسی کامپیوتر
مهندسی مواد               مهندسی هوافضا              مهندسی معماری
مهندسی فناوری اطلاعات (IT)
 

هدف این دوره:

“یکی از بهترین تعریف هایی که از مهندسی برق شده، این است که محور اصلی فعالیت های مهندسی برق، تبدیل یک سیگنال به سیگنال دیگر است. البته این سیگنال ممکن است شکل موج ولتاژ یا شکل موج جریان و یا ترکیب دیجیتالی یک بخش از اطلاعات باشد.

مهندسی برق
10 رشته برتر فنی مهندسی به ترتیب اولویت بازار کار

 
انرژی اگر بنیادی ترین رکن اقتصاد نباشد، یکی از ارکان اصلی آن به شمار می آید و در این میان برق به عنوان عالی ترین نوع انرژی جایگاه ویژه ای دارد. تا جایی که در دنیای امروز میزان تولید و مصرف این انرژی در شاخه تولید، شاخص رشد اقتصادی جوامع و در شاخه خانگی و عمومی یکی از معیارهای سنجش رفاه محسوب می شود.
مهندسی برق دارای ۴ گرایش است که در زیر بطور اجمالی بیان شده و در بخش معرفی گرایش ها به تقصیل در مورد هر یک صحبت خواهیم کرد.
 

  •     مهندسی برق- الکترونیک

الکترونیک علمی است که به بررسی حرکت الکترون در دوره گاز، خلاء و یا نیمه رسانا و اثرات و کاربردهای آن می پردازد. با توجه به این تعریف، مهندسی الکترونیک در زمینه ساخت قطعات الکترونیک و کاربرد آن در مدارها، فعالیت می کند. به عبارت دیگر، زمینه فعالیت مهندسی الکترونیک را می توان به دو شاخه اصلی “ساخت قطعه و کاربرد مداری قطعه” و “طراحی مدار” تقسیم کرد.
معرفی از دیدگاه دکتر کمره ای استاد مهندسی برق دانشگاه تهران :
“گرایش الکترونیک به دو بخش عمده تقسیم می شود. بخش اول میکروالکترونیک، شامل علم مواد، فیزیک الکترونیک، طراحی و ساخت ساده ترین تا پیچیده ترین قطعات است و بخش دوم مدار و سیستم، با هدف طراحی و ساخت سیستم ها و تجهیزات الکترونیکی با استفاده از قطعات ساخته شده توسط متخصصان میکروالکترونیک است.
معرفی از دیدگاه دکتر جبه دار :
“گرایش الکترونیک یکی از گرایشهای جالب مهندسی برق است که محور اصلی آن آشنایی با قطعات نیمه هادی، توصیف فیزیکی این قطعات، عملکرد آنها و در نهایت استفاده از این قطعات، برای طراحی و ساخت مدارها و دستگاههای است که کاربردهای فنی و روزمره زیادی دارند.”
 

  •     مهندسی برق- مخابرات

مخابرات، گرایشی از مهندسی برق است که در حوزه ارسال و دریافت اطلاعات فعالیت می کند. مهندسی مخابرات با ارائه نظریه ها و مبانی لازم جهت ایجاد ارتباط بین دو یا چند کاربر، انجام عملی فرایندها را به طور بهینه ممکن می سازد. هدف از مهندسی مخابرات، پرورش متخصصان در چهار زمینه اصلی شامل فرستنده، مرحله میانی، گیرنده و گسترش شبکه است که گستره هر کدام عبارت است از:
فرستنده: شامل آنتن، نحوه ارسال و …
مرحله میانی: شامل خط انتقال و محاسبات مربوط و …
گیرنده: شامل آنتن، نحوه دریافت، تشخیص و …
گسترش شبکه: مشتمل بر تعمیم خط ارتباطی ساده، ادوات سویچینگ ، ارتباط بین مجموعه کاربرها و …
هدف از مخابرات ارسال و انتقال اطلاعات از نقطه ای به نقطه دیگر است که این اطلاعات می تواند صوت، تصویر یا داده های کامپیوتری باشد.
نظر دکتر جبه دار در مورد شاخه های مختلف این گرایش:
“مخابرات از دو گرایش میدان و سیستم تشکیل می شود. در گرایش میدان، دانشجویان با مفاهیم میدان های مغناطیسی، امواج، ماکروویو، آنتن و … آشنا می شوند تا بتوانند مناسبترین وسیله را برای انتقال موجی از نقطه ای به نقطه دیگر پیدا کنند.
همچنین یکی از فعالیت های عمده مهندسی مخابرات گرایش سیستم، طراحی فلیترهای مختلفی است که می توانند امواج مزاحم شامل صوت یا پارازیت را از امواج اصلی تشخیص و آنها را حذف کرده و تنها امواج اصلی را از آنتن دریافت کنند.
گفتنی است که امروزه با توسعه مخابرات بی سیم، ارتباط نزدیکتری بین دو گرایش میدان و سیستم ایجاد شده است. برای نمونه در گوشی تلفن همراه ما هم تجهیزات مربوط به مدارهای مخابراتی و هم تجهیزات مربوط به فرستنده و هم آنتن گیرنده را داریم. از همین رو یک مهندس مخابرات امروزه باید از هر دو گرایش بخوبی اطلاع داشته باشد تا بتواند یک دستگاه بی سیم را طراحی کند.”
 

  •     مهندسی برق- قدرت

مهندسی قدرت را می توان “تولید نیروی الکتریکی” به روشهای گوناگون و انتقال و توزیع این نیروها با بازده و قابلیت اطمینان بالا، تعریف کرد. هدف از مهندسی قدرت، پرورش افرادی کارا در بخشهای تولید، انتقال و توزیع است که گستره این بخش عبارت است از:
تولید: طراحی شبکه های تولید با کمترین هزینه و بیشترین بازده.
انتقال: طراحی شبکه های انتقال، خطوط انتقال، پخش بار بر روی شبکه، قابلیت اطمینان و پایداری شبکه قدرت، طراحی رله ها و حفاظت شبکه، پخش بار اقتصادی (dispaich economic).
توزیع: طراحی شبکه های توزیع حفاظت و مدیریت آن.
معرفی از دیدگاه دکتر جبه دار:
هدف اصلی مهندسین این گرایش، تولید برق در نیروگاهها، انتقال برق از طریق خطوط انتقال و توزیع آن در شبکه های شهری و در نهایت توزیع آن برای مصارف خانگی و کارخانجات است. بنابراین یک مهندس قدرت باید به روشهای مختلف تولید برق، خطوط انتقال نیرو و سیستم های توزیع آشنا باشد.”
معرفی از دیدگاه دکتر کمره ای:
“گرایش قدرت به آموزش و پژوهش در زمینه طراحی و ساخت سیستم های مورد استفاده در تولید، توزیع، مصرف و حفاظت از برق می پردازد.
به عبارت دیگر دانشجویان این رشته در شاخه تولید با انواع نیروگاه های آبی، گازی، سیکل ترکیبی و … آشنا می شوند. و در بخش انتقال و توزیع، روشهای مختلف انتقال برق اعم از کابلهای هوایی و زیرزمینی را مطالعه می کنند و در شاخه حفاظت نیز انواع وسایل و تجهیزات حفاظتی که در مراحل مختلف تولید، توزیع، انتقال و مصرف انرژی، انسانها و تاسیسات را در برابر حوادث مختلف محافظت می کنند، مورد بررسی قرار می دهند که از آن میان می توان به انواع رله ها، فیوزها، کلیدها و در نهایت سیستم های کنترل اشاره کرد.
یکی دیگر از شاخه های قدرت نیز ماشین های الکتریکی است که شامل ژنراتورها، ترانسفورماتورها و موتورهای الکتریکی می شود که این شاخه از زمینه های مهم صنعتی و پژوهشی گرایش قدرت است.”
 
پیشنهاد مقالات شگفت انگیــــز

آشنایی با موتورهای AC
آشنایی با موتورهای DC

 

کسب اطلاعات جامع تر در دوره های آموزشی موتورهای الکتریکی ای سی و دی سی 

 

  •     مهندسی برق- کنترل

کنترل، در پیشرفت علم نقش ارزنده ای را ایفا می کند و علاوه بر نقش کلیدی در فضاپیماها و هدایت موشک ها و هواپیما، به صورت بخش اصلی و مهمی از فرایندهای صنعتی و تولیدی نیز درآمده است. به کمک این علم می توان به عملکرد بهینه سیستم های پویا، بهبود کیفیت و ارزانتر شدن فرآورده ها، گسترش میزان تولید، ماشینی کردن بسیاری از عملیات تکراری و خسته کننده دستی و نظایر آن دست یافت. هدف سیستم کنترل عبارت است از کنترل خروجی ها به روش معین به کمک ورودی ها از طریق اجزای سیستم کنترل که می تواند شامل اجزای الکتریکی، مکانیک و شیمیایی به تناسب نوع سیستم کنترل باشد.
“اگر بخواهیم یک تعریف کلی از کنترل ارائه دهیم، می توانیم بگوییم که هدف این علم، کنترل خروجی های یک سیستم بر مبنای ورودی های آن با توجه به شرایط ویژه و نکات مورد نظر طراحی آن سیستم می باشد.”
دکتر کمره ای در ادامه معرفی علم کنترل می گوید: “علم کنترل فقط در مهندسی برق مورد استفاده قرار نمی گیرد، بلکه در شاخه های دیگری از علوم مهندسی و حتی علوم انسانی کاربرد دارد. به عنوان نمونه کنترل فرآیند تصفیه نفت در یک پالایشگاه، کنترل عملکرد یک نیروگاه برق، سیستم کنترل ناوبری یک کشتی و یا کنترل تحولات و تغییرات جمعیتی نمونه های متنوعی از کاربرد علم کنترل می باشد.
 

مقالات مرتبط:
بازار کار رشته علوم مهندسی
آسیب‌شناسی نقش و جایگاه علوم انسانی در توسعه ملی کشور

 
گفتنی است که گرایش کنترل دارای زیر بخش های متنوعی مانند کنترل خطی ، کنترل غیرخطی، کنترل مقاوم، کنترل تطبیقی، کنترل دیجیتالی، کنترل فازی و غیره است.”
دکتر جبه دار نیز با اشاره به اینکه گرایش کنترل منحصر به مهندسی برق نمی شود، می گوید:
“در رشته های مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی هوافضا، مهندسی سازه و مهندسی های دیگر نیز ما شاهد علم کنترل هستیم اما نوع سیستم کنترلی در هر رشته مهندسی متفاوت است. برای مثال در مهندسی مکانیک نوع کنترل، مکانیکی و در مهندسی شیمی براساس فرآیندهای شیمیایی است. اما در کل هدف مهندسی کنترل، طراحی سیستمی است که بتواند عملکرد یک دستگاه را در حد مطلوب حفظ کند.
به گفته دکتر “خودکار کردن یا اتوماتیک کردن خط تولید، یکی دیگر از فعالیت های مهندسی کنترل است. یعنی مهندس کنترل می تواند به گونه ای خط تولید را هماهنگ و کنترل کند که محصول تولید شده طبق برنامه تعیین شده و با بهترین کیفیت به دست آید.”
  دانش آموختگان این رشته می توانند در زمینه های طراحی، ساخت، بهره برداری، نظارت، نگهداری، مدیریت و هدایت عملیات سیستم ها مشغول به کار شوند.
  

    آینده شغلی، بازار کار، درآمد:

“امروزه با توسعه صنایع کوچک و بزرگ در کشور، فرصت های شغلی زیادی برای مهندسین برق فراهم شده است. یک مهندس خوب باید، کارآفرین باشد یعنی به یاری آگاهی های خود، نیازهای فنی و صنعتی کشور را یافته و با طراحی سیستم ها و مدارهای خاصی این نیازها را برطرف سازد. کاری که بعضی از فارغ التحصیلان ما انجام داده و خوشبختانه موفق نیز بوده اند.”
دکتر کمره ای نیز در این زمینه می گوید:
“اگر یک فارغ التحصیل برق دارای توانایی های لازم باشد، با مشکل بیکاری روبرو نخواهد شد. در حقیقت امروزه مشکل اصلی این است که بیشتر فارغ التحصیلان توانمند و با استعداد این رشته به خارج از کشور مهاجرت می کنند و ما اکنون با کمبود نیروهای کارآمد در این رشته روبرو هستیم.”
نظر یکی از اساتید مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران در مورد فرصت های شغلی فارغ التحصیلان این رشته:
“طبق نظر کارشناسان و متخصصان انرژی در کشور، با توجه به نیاز فزاینده به انرژی در جهان کنونی و همچنین نرخ رشد انرژی الکتریکی در کشور، سالانه باید حدود ۱۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید کشور افزوده شود که این امر نیازمند احداث نیروگاه های جدید و همچنین فارغ التحصیلان متخصص برق و و قدرت است.
فرصت های شغلی یک مهندس کنترل نیز بسیار گسترده است.  هر کجا که مجموعه عظیمی از صنعت مهندسی مثل کارخانه سیمان، خودروسازی، ذوب آهن و … وجود داشته باشد، حضور یک مهندسی کنترل ضروری است.
و بالاخره یک مهندس مخابرات یا الکترونیک می تواند جذب وزارتخانه های ارتباطات و فن آوری اطلاعات، صنایع، دفاع و سازمانهای مختلف خصوصی و دولتی شود.”
 

    توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه برای انتخاب این رشته

الف) توانایی علمی: “مهندسی برق نیز مانند مابقی رشته های مهندسی بر مفاهیم فیزیکی و اصول ریاضیات استوار است و هر چه دانشجویان بهتر این مفاهیم را درک کنند، می توانند مهندس بهتری باشند. در این میان گرایش الکترونیک وابستگی شدیدی به فیزیک بخصوص فیزیک الکترونیک و فیزیک نیمه هادی ها دارد. در گرایش مخابرات نیز درس فیزیک اهمیت بسیاری دارد زیرا دروس اصلی این رشته بخصوص در شاخه میدان شامل الکترومغناطیس و امواج می شود.”
 
دوره آموزشی مرتبط : الکترومغناطیس
 
داشتن ضریب هوشی بالا و تسلط کافی بر ریاضیات، فیزیک و زبان خارجی از ضرورتهای ورود به این رشته است.
   ب) علاقمندیها: دانشجوی برق باید با ذهنی خلاق و تحلیل گر، علاقمند به کار با وسایل برقی باشد. گاهی اوقات با دانشجویانی روبرو می شویم که در ریاضی و فیزیک قوی هستند اما در کارهای عملی ضعیف اند. چنین دانشجویانی برای رشته های مهندسی مناسب نیستند و بهتر است رشته های ذهنی و انتزاعی مثل ریاضی یا فیزیک را انتخاب کنند.

    وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی برق که مدرک خود را در یکی از چهار گرایش الکترونیک، مخابرات، قدرت و کنترل می گیرد، می تواند در یکی از این گرایشها (اختیاری) یا رشته ای که برق زیر مجموعه ای برای آن تعریف شده، ادامه تحصیل نماید. این رشته به صورت: مهندسی برق- الکترونیک، برق- قدرت، برق- مخابرات (شامل گرایش های: میدان، سیستم، موج، رمز، مایکرونوری) برق- کنترل، مهندسی پزشکی (گرایش بیوالکتریک)، مهندسی هسته ای (دو گرایش مهندسی راکتور و مهندسی پرتو پزشکی، مهندسی کامپیوتر (معماری کامپیوتر، هوش مصنوعی و رباتیک) است. برای تحصیل در مقطع دکترای تخصصی می توان در هر یک از زیرشاخه های تخصصی‌تر گرایش های یاد شده میزان مورد نیاز واحدها را اخذ کرد و رساله دکتری را در همان موضوع خاص ارائه داد. مسلم است این زیر شاخه ها، گرایشهای تخصصی تر این چهار گرایش هستند. امکان ادامه تحصیل در کلیه گرایش های یاد شده در مقطع های کارشناسی ارشد و تا حد زیادی در دوره دکتری، در داخل کشور وجود خواهد داشت. رشته برق به دلیل کاربردی بودن آن در بسیاری از علوم مهندسی دیگر، برای فارغ التحصیلان امکان تحصیل در بسیاری گرایش ها و دانش ها را فراهم می کند.
درسهای تخصصی مهندسی برق به تفکیک زیر شاخه عبارتند از:
درسهای تخصصی مهندسی برق–الکترونیک
درسهای تخصصی مهندسی برق- مخابرات
 
 مقالات مرتبط

بازار کار رشته پزشکی هسته ای

 

معماری کامپیوتر

گرایش معماری کامپیوتر در رشته مهندسی کامپیوتر تنها گرایشی است که دانشجویان دارای مدرک کارشناسی از گرایش سخت افزار می‌توانند بطور مستقیم و بدون نیاز به گذراندن واحدهای جبرانی به تحصیل در آن بپردازند. لازمه این امر موفقیت در کنکور سراسری کاشناسی ارشد و به اتمام رساندن تحصیل در گرایش فوق الذکر است. با توجه به دروسی که در این گرایش از گرایشهای کارشناسی ارشد، ارائه می‌شوند دانشجو می‌تواند توانایی‌های متفاوتی را کسب کند که در زیر به آنها اشاره می‌شود:
-طراحی و ساخت مدارهای دیجیتال : به عنوان مثال می‌توان به اکثر قریب به اتفاق مدارهای منطقی، سیستم‌های دیجیتال، بردهای تبلیغاتی، سیستم‌های کنترل دیجیتال در اکثر وسایل امروزی، سیستم‍ های موبایل و … اشاره کرد که یک دانشجوی کوشای گرایش معماری توانایی طراحی و ساخت آنها را در پایان دوره تحصیلی خود خواهد داشت.
– معماری کامپیوتر : نحوه طراحی و ساخت کامپیوترها و مدارهای کامپیوتری به وسیله اجزای ساده منطقی از دیگر توانمندی‌های این دانشجویان خواهد بود.
– طراحی و ساخت مدارهای واسط : نحوه ساخت مدارهایی که بتوانند کامپیوترها و سیستمهای کامپیوتری متفاوت را (از جمله میکروپروسسورها ، میکروکنترلر ها و … ) به یکدیگر متصل کنند . سیستم های کامپیوتری با کاربردهای خاص (مانند مودم و …) نیز از این دسته مدارها شناخته می‌شوند.
– طراحی و ساخت سیستم‌های بلادرنگ : سیستم‌های کامپیوتری که در حین انجام چند عمل مختلف، ضمانت می‌کنند اعمال خاصی در زمان‌های مشخص یا به تعداد مشخصی انجام خواهند شد.
– کنترل : برای مثال سیستم‌هایی که دما را کنترل می‌کنند. در این سیستم ورودیها می‌توانند شدت کار دستگاه‌های خنک کننده و یا گرم کننده و خروجی هم می‌تواند دمای محیط باشد.
– میکروکنترل‌ها وسیستم های تعبیه شده : سیستم‌هایی که در آنها یک یا چند پردازشگر کامپیوتری یا میکروکنترلر تعبیه شده تا اعمال سیستم و قسمت‌های مختلف آن را کنترل کنند.
-VLSI : که همان درس VLSI ای است که کارشناسان رشته کامپیوتر در طول تحصیل خود گذرانده‌اند با این تفاوت که به صورت عمیق‌تر و لایه‌ای‌تری به آن پرداخته شده تا با دانستن fabrication دقیق مدارهای مجتمع در مقیاس بزرگ، یک کارشناس ارشد گرایش معماری توانایی طراحی دقیق یک چنین سیستم و مداری را جهت تولید، داشته باشد.
– انتقال داده : دانشجوی کارشناسی ارشد معماری کامپیوتر، علاوه بر شناخت کافی از روش‌های انتقال داده و اطلاعات به سیستم‌های کامپیوتری و دیجیتال قادر خواهد بود. سیستم های بدیع و تازه ای را طراحی و پیاده سازی کند (که لازمه آن داشتن توانایی بسیار بالا در شناخت لایه های طراحی یک سیستم انتقال داده است).
 
دوره های آموزشی مرتبط

میکروکنترلر AVR
سیستم های مخابراتی

 

مهندسی نرم افزار
10 رشته برتر فنی مهندسی به ترتیب اولویت بازار کار

 

مهندسی نرم افزار

این گرایش در کنار گرایش الگوریتم و محاسبات از گرایش‌هایی است که دانشجویان دارای مدرک کارشناسی از گرایش نرم افزار می‌توانند بطور مستقیم و بدون نیاز به گذراندن واحدهای جبرانی به تحصیل در آن بپردازند تفاوت این دو گرایش در ضریب دروس تخصصی نرم افزار در کنکور کارشناسی ارشد است. به این صورت که این دروس در گرایش مهندسی نرم افزاربا ضریب ۲ اعمال می‌شوند حال آنکه در گرایش الگوریتم و محاسبات ضریب ۳ منظور می‌شود. در نتیجه دانشجویانی که تسلط کامل‌تری به دروس نرم افزاری دارند برای تحصیل در رشته مهندسی نرم افزار می‌بایست نسبت به دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در گرایش الگوریتم و محاسبات را دارند، دارای توانایی های ریاضی و کامپیوتر پایه بیشتری باشند. با توجه به دروسی که در این گرایش از گرایش‌های کارشناسی ارشد، ارائه می‌شوند دانشجو می‌تواند توانایی های متفاوتی را کسب کند که در زیر به آنها اشاره می‌شود:
– طراحی و پیاده سازی پایگاه داده‌ها : با توجه به آنچه که یک کارشناس مهندسی نرم افزار در طول تحصیل فرا می‌گیرد ، یک کارشناس ارشد قدرت طراحی و پیاده سازی پایگاه های داده پیچیده تر و دقیق تر با حداقل خطا و همرنگ‌تر با سیستم های روز دنیا را دارا خواهد شد.
– مهندسی نرم افزار : به خودی خود معقوله بسیار پیچیده ای در مورد روش‌های مدیریت، طراحی، پیاده سازی و نگهداری برنامهها و پروژه‌های نرم افزاری است و کارشناس ارشد، قدرت کنترل تمام موارد بالا را در برنامه های عظیم نرم افزاری خواهد آموخت.
– سیستم های عامل : دانشجویان کارشناسی در طول تحصیل خود به طور تئوری و غیر سنگینی با سیستم‌های عامل و زیر و بم های آنها آشنا می‌شوند حال آنکه کارشناس ارشد مهندسی نرم افزار تا جایی پیش می‌رود که بتواند یک سیستم عامل مستقل و جدید و در عین حال شایسته را پیاده سازی کند.
– اتوماسیون اداری : اتوماتیک کردن روند فعالیت‌های یک اداره موسسه یا سازمان به وسیله کامپیوتر.
– برنامه نویسی همروند : به وجود آوردن همزمان چند برنامه در کامپیوتر و مدیریت آنها.
– الگوریتم‌های موازی : شکستن الگوریتم‌ها به قسمت هایی که میتوانند به صورت همزمان توسط چند پردازنده انجام شوند به منظور افزایش سرعت اجرای الگوریتم.
– طراحی و ساخت کامپایلرها : بر خلاف کارشناسان نرم افزار که نسبت به کامپایلرها شناخت پیدا می‌کنند ، کارشناسان ارشد، قدرت طراحی و ساخت این قسمت مهم از دنیای تولید نرم افزار را خواهند آموخت.
– شبیه سازی و گرافیک کامپیوتری : هم در معقوله مهندسی نرم افزار طبقه بندی شده و کارشناس ارشد از آموزش‌های قدرتمندی جهت انجام آنها بهره خواهد برد.
– زمینه‌های اشتغال : با توجه به گسترش روزافزون دنیای کامپیوتر امروزه بیش از هر زمان دیگری نیاز به متخصصان کامپیوتر احساس می‌شود. امروزه یک مهندس کامپیوتر اگر علاقمند به کار باشد، هیچ وقت با مشکل بیکاری روبه رو نمی‌شود. به خصوص مهندسین نرم افزار فرصت‌های شغلی بیشتری داشته و برای کارکردن نیاز به امکانات و تجهیزات زیادی ندارند. فرصت‌های شغلی این رشته به حدی گسترده و متعدد است که نه تنها فارغ التحصیلان این رشته به راحتی جذب بازار کار می شوند بلکه دانشجویان دو سال آخر این رشته نیز می توانند وارد بازار کار شده و فعالیت کنند. برای مهندسین سخت افزار هم امکان کار در شرکت‌های تولید کننده قطعات و دستگاه‌ها و مراکز صنعتی – تولیدی بسیار فراهم است و از نظر سطح درآمدی هم با توجه به دانش و پشتکار شخصی در حد قابل قبول و ایده آلی قرار دارند. از طرفی با توجه به استفاده روزافزون از شبکه اینترنت زمینه کار در این موضوع نیز بسیار مهیاست.
 
بازار کار رشته مهندسی شبکه:
– مطالعه و بررسی ابزار مخابراتی مناسب برای انتقال اطلاعات
– مطالعه و بررسی سرعت و کیفیت شبکه‌های موجود
– ارتقا کیفیت شبکه های موجود
– ایجاد شبکه های کامپیوتری
بازار کار رشته مهندسی نرم افزار:
– مطالعه، بررسی و امکان سنجی سخت افزار، شبکه و نرم افزار موردنیاز
– فعالیت مستقل برای تولید نرم افزارهای کوچک تا متوسط
– بررسی راه‌های مکانیزه کردن فعالیت‌های سازمانی
– برنامه نویسی و تولید کد
– تست و بررسی برنامه های تولید شده
بازار کار رشته مهندسی سخت افزار:
– فعالیت، تحقیق و مطالعه در شرکت های سخت افزاری حاضر که قابلیت مقابله با شرکت های دیگر در سرتاسر نقاط جهان را دارند.
– طراحی و پیاده سازی سیستم های کامپیوتری سفارشی
– ارتقا کیفیت سخت افزار موجود بوسیله اصلاح های نرم افزاری و سخت افزاری

وضعیت نیاز کشور به این رشته چگونه است؟

کامپیوتر با جهانی کردن اطلاعات و ارتباطات نه تنها در حال حاضر کاربرد دارد بلکه پیش بینی می شود تا ۱۰ سال دیگر، مردم کشورهای پیشرفته همان اندازه که به نیروی برق وابسته هستند به شبکه اینترنت نیز وابسته خواهند شد. با این اوصاف روند رو به رشد استفاده از کامپیوتر در زندگی روزانه، اشتغال و موقعیت کاری برای فارغ التحصیلان این رشته فراهم است تا در قالب شرکتهای تولیدکننده نرم افزار، شرکتهای تولیدکننده قطعات، مراکز صنعتی – تولیدی، شرکتها و موسسات خدماتی، مراکز آموزشی و … مشغول به کار شده و فعالیت کنند. با توجه به پیشرفت کند ایران نسبت به جامعه جهانی کامپیوتر در سالهای اخیر نیاز به مهندسین خلاق و کوشا در این زمینه کاملاً احساس می شود.
روند رو به رشد استفاده از کامپیوتر در محافل عمومی و خصوصی، استفاده گسترده از شبکه اینترنت و زمینه های مرتبط با آن، فراهم آمدن شرایط آموزش و تجارت الکترونیک همه و همه دست به دست هم داده اند تا از اکنون چشم انداز روشنی نسبت به آینده این رشته وجود داشته باشد به نحوی که فعالان در این زمینه از آینده معلوم و مطمئنی برخوردار خواهند بود. تنها نگرانی به قسمت نرم افزار مربوط می شود که باید مهندسان خلاق ایرانی اقدام به تهیه نرم افزارهای گوناگون و کارآمد کرده تا تنها مصرف کننده صرف نباشیم.
 
مقالات پیشنهادی ویژه
امنیت شبکه چیست؟

بررسی نکات مهم در طراحی و اجرای شبکه های کامپیوتری

 
 دوره های جامع آموزشی

شبکه سازی سیسکو
پیاده سازی امنیت شبکه سیسکو
مسیریابی و سوئیچینگ شبکه سیسکو
تجهیزات شبکه بیسیم
تکنسین شبکه های کامپیوتری بی سیم
کارور شبکه اینترنت
عیب یابی شبکه های اینترنتی
 

مهندسی مکانیک
10 رشته برتر فنی مهندسی به ترتیب اولویت بازار کار

 رشته مهندسی مکانیک (اتومکانیک) 

 گرایشهای مقطع لیسانس:
الف – گرایش مکانیک در طراحی جامدات
ب – گرایش مکانیک در حرارت و سیالات
ج – گرایش مکانیک در ساخت و تولید
 گرایش مهندسی دریا
· آینده شغلی ، بازارکار، درآمد
· توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه
· وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
· مصاحبه با دانشجوی مشغول به تحصیل
· وضعیت نیاز کشور به این رشته
· نکات تکمیلی
 
دوره های جامع آموزشی

آشنایی با مکانیک سیالات
اصول و مکانیک خاک
 

    هدف

در حقیقت رشته مکانیک بخشی از علم فیزیک است که با استفاده از مفاهیم پایه علم فیزیک و به تبع آن ریاضی به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آنها می‌پردازد و می‌کوشد تا با توجه به نتایج بررسی‌های خود ، طرحی نو در زمینه فن‌شناسی و صنعت ارائه دهد و در راه پیشرفت انسان گامی به جلو بردارد.
رشته مکانیک، رشته پیاده کننده علم فیزیک است. برای مثال بررسی حرکت خودرو و عوامل موثر بر روی آن برعهده فیزیک است. اما این که چگونه حرکت آن تنظیم گردد بر عهده مکانیک می‌باشد.
معرفی این رشته از دیدگاه دکتر آریا الستی استاد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف :
«علم مکانیک به تحلیل حرکت و عوامل ایجاد کننده حرکت مانند نیروها و گشتاورها و شکل حرکت می‌پردازد. اما مهندسی مکانیک تا حدودی با علم مکانیک تفاوت دارد چرا که یک مهندس مکانیک علاوه بر علم مکانیک باید بسیاری از علوم دیگر را یاد گرفته و بعضی از هنرها را نیز کسب کند. شاید بتوان گفت که رشته مهندسی مکانیک، رشته تحلیل و طراحی سیستم‌های دینامیکی و استاتیکی است.»
دکتر محمد دورعلی یکی دیگر از اساتید مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف نیز در معرفی این رشته می‌گوید:
«رشته مهندسی مکانیک را شاید بتوان از نقطه‌نظر تنوع موضوعات تحت پوشش، جامع‌ترین رشته مهندسی به شمار آورد. چون رشته مهندسی مکانیک در برگیرنده تمامی علوم و فنونی است که با تولید، تبدیل و استفاده از انرژی، ایجاد و تبدیل حرکت و انجام کار، تولید و ساخت قطعات و ماشین‌آلات و به کارگیری مواد مختلف در ساخت آنها و همچنین طراحی و کنترل سیستم‌های مکانیکی، حرارتی و سیالاتی مرتبط می‌باشد.
به عبارت دیگر محاسبات فنی، مدل سازی و شبیه‌سازی، طراحی و تهیه نقشه‌ها، تدوین روش ساخت، تولید و آزمایش تمامی ماشین‌آلات و تاسیسات موجود در دنیا، با تکیه بر توانایی‌های مهندسان مکانیک انجام می‌گیرد.»

    گرایش های مقطع لیسانس:

رشته مهندسی مکانیک دارای سه گرایش «طراحی جامدات ، حرارت و سیالات، ساخت و تولید» در مقطع لیسانس می‌باشد که البته دانشگاه صنعتی شریف دارای گرایشهای دیگری نیز هست.

در شروع آموزش مهندسی در ایران، مهندسی مکانیک با برق یکی بود و «الکترومکانیک» نامیده می‌شد. اما این دو رشته حدود ۴۵ سال پیش از هم جدا شدند و به مرور رشته‌های دیگری مانند مهندسی شیمی و مواد نیز از مهندسی مکانیک جدا شد و مهندسی مکانیک به عنوان رشته مهندسی مکانیک عمومی ارائه گردید. ولی با پیشرفت صنعت و نیاز صنایع به تخصص های مختلف در این زمینه، از مهندسی مکانیک عمومی دو گرایش «طراحی جامدات» و «حرارت و سیالات» و بعد از آن «ساخت و تولید» بیرون آمد و بالاخره باید به مهندسی دریا اشاره کرد که هنوز در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از گرایش های مهندسی مکانیک ارایه میشود. ما در اینجا به معرفی اجمالی هر یک از گرایش های فوق میپردازیم

    الف – گرایش مکانیک در طراحی جامدات

هدف تربیت آزمایشگاهی متخصصانی است که بتوانند در مراکز تولید و کارخانه‌ها اجزاء و مکانیزم ماشین‌آلات مختلف را طراحی کنند. دروس این دوره شامل دروس نظری، آزمایشگاهی، کارگاه و پروژه و کارآموزی است. فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کارخانجات مختلف نظیر خودروسازی، صنایع نفت، ذوب فلزات و صنایع غذایی و غیره مشغول شوند و برای این دوره امکان ادامه تحصیل تا سطح کارشناسی ارشد و دکتری در داخل یا خارج از کشور وجود دارد. موفقیت داوطلبان به آگاهی آنها در دروس جبر و مثلثات، هندسه ، فیزیک و مکانیک همچنین آشنایی و تسلط آنان به زبان خارجی بستگی فراوان دارد. از جمله دروس این دوره می‌توان دروس مقاومت مصالح، طراحی و دینامیک را نام برد. در این رشته زمینه اشتغال و بازارکار خوب وجود دارد و مطالب ارائه شده در طول تحصیل برای دانشجویان محسوس و قابل لمس است.

    ب – گرایش مکانیک در حرارت و سیالات

این رشته در به کاربردن علوم و تکنولوژی مربوط جهت طرح و محاسبه اجزاء سیستمهایی که اساس کار آنها مبتنی بر تبدیل انرژی ، انتقال حرارت و جرم است به متخصصان کارآیی لازم را می‌دهد و آنها را جهت فعالیت در صنایع مختلف مکانیک در رشته حرارت و سیالات (نظیر مولدهای حرارتی، انتقال سیال نیروگاه های آبی، موتورهای احتراقی و … ) آماده می‌سازد. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر به طراحی و محاسبه اجزا و سیستمها در بخشهای عمده‌ای از صنایع نظیر صنایع خودروسازی، نیروگاه های حرارتی و آبی، صنایع غذایی، نفت، ذوب فلزات و غیره هستند.
فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در داخل یا خارج از کشور ادامه تحصیل دهند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی و فیزیک تسلط داشته و با یک زبان خارجی آشنا باشند. دروس این رشته شامل مطالبی در زمینه‌های حرارت و سیالات، می‌باشد.
نظر دانشجویان: با توجه به اینکه اصولا تحصیلات دانشگاهی به خصوص در زمینه های مهندسی نیاز صد در صد به علاقه مندی داوطلب دارد، بنابراین عدم  علاقه ‌و همچنین عدم تقویت دروس اساسی و پایه ای در بخش مکانیک مانند ریاضی، فیزیک – مکانیک، شیمی، رسم فنی (تجسم بالا داشتن) و هوش نسبتا خوب و عدم روحیه تجزیه و تحلیل در مسائل باعث دلسردی و از دست دادن انگیزه تحصیل و رکورد شدید در تحصیلات خواهد شد.

    ج – گرایش مکانیک در ساخت و تولید

هدف تربیت کارشناسانی است که با به کاربردن تکنولوژی مربوط به ابزارسازی، ریخته گری، جوشکاری، فرم دادن فلزات ، طرح کارگاه یا کارخانه های تولیدی آماده کار در زمینه ساخت و تولید ماشین آلات صنایع (کشاورزی، نظامی، ماشین‌سازی، ابزارسازی ، خودروسازی و … ) باشند. فارغ التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در صنایعی مانند ماشین‌سازی، ابزارسازی، خودروسازی ، صنایع کشاورزی، صنایع هوایی و تسلیحاتی به ساخت و تولیدی ماشین‌آلات، طراحی کارگاه و یا کارخانه تولیدی بپردازند و نظارت و بهره‌برداری و اجرای صحیح طرحها را عهده‌دار شوند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی، فیزیک و مکانیک از آگاهی کافی برخوردار باشند. دروس این دروه شامل مطالبی در مورد نحوه تولید، طراحی قالب های پرس، طراحی قید و بندها، کار و برنامه‌ریزی با ماشین های اتوماتیک، اصول کلی و نحوه کار با ماشینهای دستی و تعمیر و نصب تمام سرویس های صنعتی می باشد و درصد نسبتا بالایی از آنها به صورت عملی ارائه می‌گردد. داوطلب باید سالم باشد تا بتواند کارهای کارگاهی را به خوبی انجام دهد و استعداد کارهای فنی را داشته باشد. با توجه به خودکفایی صنایع کشور این رشته دارای بازار کار خوبی است.
 

مقالات ویـــژه

جوشکاری

دوره های آموزشی جامع

مقاومت مصالح

آشنایی با جوشکاری

ریخته گری
 

  آینده شغلی ، بازارکار، درآمد:

در حال حاضر دانشجوی توانمند مهندسی مکانیک پس از فارغ‌التحصیلی مشکل کاریابی ندارد چرا که به گفته دکتر دورعلی توسعه سخت‌افزاری و رشد مسایل مهندسی ، گرایش به سمت تولید داخل و ایجاد تکنولوژی تولید تجهیزات و وسایل در داخل کشور و روی آوردن به خدمات مهندسی در داخل کشور به علت محدودیت‌های ارزی و کاهش درآمدهای نفتی، باعث رشد چشمگیر بازارکار مهندسان مکانیک در ایران شده است.
دکتر دورعلی در ادامه می‌گوید:
«یک مهندس مکانیک در حال حاضر در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • طراحی و ساخت تمامی ماشین‌آلات و قطعات آنها، اعم از ماشین‌آلات تولیدی تمامی صنایع، لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی
  • طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاههای فسیلی، اتمی ، خورشیدی ، بادی و آبی
  • طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم‌های انتقال و تصفیه آب، سیستم‌های مکانیکی و کنترلی پالایشگاهها و کارخانجات شیمیایی
  • طراحی و ساخت تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمانها و اماکن، بالابرها و آسانسورها و سیستم‌های حمل و نقل
  • ساخت ماشین‌آلات تغلیظ و بازیافت مواد مثل کارخانجات قند، کاغذسازی ، سیمان ، نساجی ، نمک و کنسانتره
  • طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی
  • ساخت تجهیزات دفاعی مانند تانک، راکت، اژدر و پلهای متحرک
  • ساخت روبات‌ها ، بازوهای مکانیکی و سیستم‌های تولید

در ضمن یک مهندس مکانیک می‌تواند به عنوان کارشناس و مشاور فنی در بانک‌ها ، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه و شرکت‌های بازرسی و نظارت امور بین‌المللی فعالیت بکند.»
دکتر الستی نیز در این زمینه می‌گوید:
«در همه جای دنیا یک فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک مثل یک موم خام است که دانش کافی دارد و در هر زمینه‌ای که کار کند می‌تواند در آن زمینه متخصص بشود.
برای مثال می‌تواند در تحلیل و طراحی خودرو، در طراحی و ساخت ماشین‌های ابزار و حتی در تدوین و تولید برنامه‌های کامپیوتری فعالیت بکند. یعنی رشته مکانیک زمینه کار و زمینه انتخاب بسیار گسترده‌ای را در مقابل فارغ‌التحصیلان این رشته قرار می‌دهد.»
دکتر قرشی نیز در مورد فرصت‌های شغلی، گرایش مهندسی دریا می‌گوید:
«بدون شک چون مهندسی دریا نسبت به گرایش‌های دیگر رشته مکانیک تخصصی‌تر است، فرصت‌های شغلی آن نیز محدودتر می‌باشد اما با این وجود فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌توانند در کارخانه‌های کشتی‌سازی کشور مثل کارخانه کشتی‌سازی «صدرا» در بوشهر، کارخانه «نکا» در شمال و «اروندان» در خلیج فارس مشغول به کار گردند و یا در سازمان بنادر و کشتی‌رانی وظیفه ساخت سکوهای شناور را بر عهده بگیرند.»
 

 مقالات شگفت انگیز

نساجی

بازار کار رشته مهندسی دریا

انواع روش های حمل و نقل

  توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه :

«مکانیک بهشت ریاضیات است.» این جمله زیبا از «لئونارد اولر» ریاضی‌دان بزرگ سوئیسی، بیانگر ارتباط تنگاتنگ ریاضیات با مکانیک است. در واقع مهندسی مکانیک بخصوص در گرایش حرارت و سیالات از مباحث و مسایل ریاضی بسیار استفاده می‌کند. از سوی دیگر همان‌طور که پیش از این گفتیم مکانیک بخشی از علم فیزیک است و حتی دانش‌آموزان دوره متوسطه نیز با علم مکانیک در کتاب فیزیک خود آشنا می‌شوند و این علم بخصوص در گرایش طراحی جامدات اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل دانشجوی مهندسی مکانیک باید در دو درس ریاضی و فیزیک قوی بوده و همچنین از هوش، استعداد و قدرت تجسم خوبی برخوردار باشد.
دکتر الستی در مورد توانایی‌های لازم برای دانشجوی این رشته می‌گوید:

«فعالیت در رشته مهندسی مکانیک بسیار متنوع است و در نتیجه هم دانشجوی علاقه‌‌‌مند به کارهای تئوریک می‌تواند جذب این رشته شده و در بخش‌های نظری و تئوری فعالیت کند و هم دانشجوی خلاق و علاقه‌مند به طراحی و ساخت وسایل و دستگاههای مختلف می‌تواند این رشته را انتخاب نماید. اما بدون شک یک مهندس مکانیک موفق کسی است که به یاری دو بال علم و عمل پیشرفت کند. به همین خاطر من در دانشگاه ، دانشجویان را تشویق می‌کنم که پروژه‌های تحقیقاتیشان تلفیقی از کار تئوریک و عملی باشد.»

دانشجوی این رشته باید از نظر جسمی آمادگی کار در محیطهای پرجمعیت و کارخانجات دور از شهر را داشته باشد.

    وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی میسر می‌باشد. در دوره کارشناسی ارشد ۳۲ واحد و در دوره دکترا ۴۸ واحد درسی ارایه می‌گردد.
رشته‌های مشابه و نزدیک به این رشته :
رشته مهندسی مکانیک به عنوان جامع‌ترین رشته مهندسی دارای دروس مشترک با اغلب رشته‌های مهندسی دیگر نظیر مهندسی دریا ، مهندسی شیمی، مهندسی هوا فضا و … می‌باشد.

    مصاحبه با دانشجوی مشغول به تحصیل

مهندسی مکانیک جامع‌ترین رشته مهندسی است که در آن با اصول اساسی طراحی تمامی سیستمهای محیط پیرامون آشنا می‌شویم . دروس این رشته غالبا کاربردی بوده و در ارتباطی تنگاتنگ با دروس ریاضیات و فیزیک است. دانشجوی این رشته باید فردی خلاق و دارای قدرت تجسم کافی باشد تا بتواند در طراحی مکانیزمها موفق باشد.

    وضعیت نیاز کشور به این رشته

دانش مکانیک دانش زندگی است. در هر مجتمع و کارگاه صنعتی نیاز به فارغ‌التحصیلان این رشته امری ضروری و مشهود است و با توجه به حرکتهای صنعتی این چندساله اخیر کشور مهندسین مکانیک بیش از پیش در گرداندن چرخ صنعت دخیل شده‌اند و راه همواره برای رشد و ترقی آنها گشاده است.
 

————————————————————————————————————

محتوا چقدر می تواند قدرتمند باشد؟
شرایدنداستان جذاب مارکوس و شرکت رو به شکست او، به این سوال پاسخ می دهد.      خواندن داستان
اگر با خواندن این داستان علاقمند به ساخت وبلاگ شده اید می توانید به بخش  وبلاگ نویسی مراجعه کنید.

————————————————————————————————————

 

    رشته مدیریت و شاخه های آن

مدیریت هدف:

فارغ‌التحصیلان این رشته با گرایشهای متفاوت می‌توانند پس از اتمام تحصیلات، مسوولیتهای متفاوت مدیریتی را در سطح کشور بر عهده گیرند و با اتکاء به آموخته‌های خود در زمینه‌های بازرگانی، مالی، صنعتی، دولتی و … به راحتی فعالیت کنند.
مدیریت علم اداره و هدایت سازمانهاست. به گونه‌ای که موجب افزایش بهره‌وری ، کارایی و اثر بخشی آنها گردد. به عبارت دیگر مدیریت، دانش بین رشته‌ای است که از علوم مختلف مانند ریاضیات، جامعه‌شناسی و روانشناسی برای بهبود عملکرد سازمانها یاری می‌جوید.
دکتر حقیقی استاد مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران در بیان تاریخچه این رشته می‌گوید:
«دانش مدیریت در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ برای بهتر اداره کردن سازمانهای یک جامعه، بخصوص سازمانهای صنعتی و تجاری جامعه مطرح گردید.
در واقع پیدایش مباحث مدیریت به انقلاب صنعتی و نیاز صنایع به مدیران متبحر باز می‌گردد و بتدریج با تخصصی‌تر شدن هرچه بیشتر علوم، مدیریت نیز به شاخه‌های مختلفی اعم از بازرگانی ، دولتی ، صنعتی ، مالی، بیمه ، گمرکی ، بیمارستانی و شاخه‌های متعدد دیگر تقسیم می‌شود.»
 

گرایش‌های مقطع لیسانس :

رشته مدیریت در کشور ما دارای شاخه‌های متعددی می‌باشد که از آن جمله می‌توان به مدیریت بازرگانی ، صنعتی، دولتی ، جهانگردی ، بیمه ، بیمه اکو، امور گمرکی و امور بانکی اشاره کرد و همچنین از شاخه‌های تخصصی‌تری مثل مدیریت کمیسریای دریایی و یا اداره امور بیمارستانها نام برد.
 
پیشنهاد مقالات شگفت انگیز

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

آموزش مدیریت بازرگانی

آموزش مدیریت صنعتی

بازار کار رشته امورگمرکی

دوره های آموزشی جامع

 مدیر دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی
کارمند بازاریابی و فروش در آژانس های جهانگردی
کاربر امور بانکی
ترخیص کار گمرکات
 

آینده شغلی، بازار کار ، درآمد:

به جرات می‌توان گفت که یک فارغ‌التحصیل رشته مدیریت اگر در طی تحصیل به خوبی مطالعه و تحقیق کرده و فرد کارآمدی باشد، هیچ‌وقت بیکار نخواهد ماند. چرا که امروزه شرکت‌ها برای این که بتوانند در مقایسه با رقیبان، کالا یا خدمات را در زمانی کمتر، با هزینه پایین‌تر و کیفیت بالاتر به مشتریان تحویل دهند، به مدیرانی متبحر نیاز دارند.
برای مثال در یک کارخانه کنتورسازی که روزانه ۷۰۰ کنتور با ۲۶ نفر تولید می‌کرد اکنون با حضور یک مدیرعامل توانا و آشنا با فن مدیریت ، روزانه ۱۰۵۰ کنتور با ۱۳ نفر در هر خط تولید ساخته می‌شود، همچنین ارزبری هر کنتور از ۱۲ دلار به ۹/۱ دلار کاهش یافته است.
مدیر عامل این شرکت در بخشی از خاطرات خود می‌گوید:
«در اوایل دوران مدیریت شرکت با یکی از کارکنان آشنا شدم که از روی شرارت چندین بار با مدیر عامل پیشین درگیر شده بود اما بعد از اجرای طرح نظام مشارکت که در آن علاوه بر همکاری جسمی از همکاری قلبی و روحی کارکنان نیز در پیشبرد اهداف کارخانه استفاده می‌شود، همین فرد بیش از ۲۵۰ طرح ارائه داد که تنها یک طرح وی ۵۰ هزار مارک صرفه‌جویی ارزی و ۴۰ میلیون تومان صرفه‌جویی سالانه برای شرکت به همراه داشته است.»
بدون شک چنین مدیری نه تنها بیکار نمی‌ماند بلکه اوست که در میان فرصت‌های شغلی مختلف ، بهترین را انتخاب خواهد کرد.
«چون در رشته‌های مدیریت اشتراک و تداخل دروس نسبتا بالاست، بنابراین ضرورتی ندارد که فرصتهای شغلی آنها را تفکیک کنیم اما اگر بخواهیم چنین کاری را انجام دهیم، باید بگوییم که فارغ‌التحصیل مدیریت دولتی می‌تواند در موسسات دولتی و عمومی و خدماتی مشغول به کار گردد. مدیریت بازرگانی در سازمانهای اقتصادی و بازرگانی فعالیت کند و مدیریت صنعتی برای کار در سازمانهای صنعتی و تولیدی مناسبتر است.»
دکتر ضرغام نیز در مورد فرصت‌های شغلی فارغ‌التحصیل مدیریت جهانگردی می‌گوید:
«یک عقیده کلی در این گرایش وجود دارد و آن این است که برای متخصص جهانگردی کار بی‌نهایت است و البته این بستگی به خلاقیت و نوآوری فارغ‌التحصیل این رشته دارد تا بتواند نیازهای بازار کار این صنعت را یافته در آن قسمت مشغول به کار گردد. هر چند در حال حاضر به دلیل کمبود نیروی کار متخصص در صنعت جهانگردی کشور ، تمامی دانشجویان این رشته جذب بازار کار می‌شوند و می‌توانند در دفاتر خدمات مسافرتی به عنوان مدیر فنی و یا تورگردان و یا در سازمان ایرانگردی و جهانگردی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی مشغول به کار گردند.»
دکتر یوسفی نیز در مورد فرصتهای شغلی فارغ‌التحصیل بیمه می‌گوید:
«علاوه بر شرکتهای بیمه دولتی که به متخصصان رشته مدیریت نیاز دارند، شرکت‌های بازرگانی و حمل و نقل که در ارتباط با تجارت بین‌المللی هستند نیز فارغ‌التحصیلان این گرایش را جذب می‌کنند.»
وی در ادامه در مورد فرصت‌های شغلی فارغ‌التحصیل بیمه اکو می‌گوید:
«فارغ‌التحصیل این گرایش چون به زبان انگلیسی تسلط کامل دارد، راحت جذب بازار کار می‌شود و حتی بعضی از شرکت‌هابه ما نامه می‌نویسند و از ما می‌خواهند که دانشجویان را پس از فارغ‌التحصیل شدن به شرکت آنها معرفی کنیم.»
دکتر یوسفی همچنین در مورد فرصت‌های شغلی مدیریت امور گمرکی می‌گوید:
«فارغ‌التحصیل این رشته می‌تواند در گمرک‌ها ، شرکت‌های صادرات و واردات، حمل و نقل ، بیمه ، فرودگاهها و در مناطق مرزی مشغول به کار گردد.»

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه :

داوطلب باید از توان کافی در درسهای ریاضی،‌ آمار، اقتصاد و زبان انگلیسی دوره دبیرستان برخوردار باشد و درک بالایی در فهم مطالب به ویژه در زمینه امور مالی داشته باشد.
قدرت رهبری، اعتماد به نفس ، روابط اجتماعی خوب، توان تجزیه و تحلیل و قدرت بیان قوی از ویژگی‌های لازم برای دانشجوی رشته مدیریت در تمامی گرایش‌ها است.
همچنین به گفته دکتر حقیقی استاد مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران ، دانشجوی این رشته بخصوص در گرایش‌های بازرگانی و صنعتی باید به مسائل تجاری و اقتصادی و محیط بازار علاقمند بوده و در دروس ریاضی ، زبان انگلیسی و ادبیات فارسی قوی باشد. چون در رشته مدیریت برای تجزیه و تحلیل مطالب باید در درس ریاضی قوی بود و همچنین برای دسترسی به منابع مختلف این رشته، تسلط به زبان انگلیسی بسیار اهمیت دارد و بالاخره یک مدیر باید بتواند مطالب را به درستی و زیبایی بیان کرده و بنویسد وگرنه شنونده و یا خواننده مطالب او خسته خواهد شد. به همین دلیل باید در درس ادبیات قوی بوده و از نگارش خوبی بهره‌مند باشد.
دکتر اصغرزاده یکی دیگر از اساتید مدیریت دانشگاه تهران نیز معتقد است که دانشجوی رشته مدیریت بخصوص مدیریت صنعتی باید در دروس ریاضی و آمار قوی باشد و به همین دلیل بهتر است که دانشجویان این گرایش از بین داوطلبان رشته علوم ریاضی فیزیک انتخاب شوند.
دکتر شهیدی استاد مدیریت صنعتی دانشگاه تهران نیز در مورد توانایی‌های لازم برای دانشجویان این رشته می‌گوید:
«دانشجوی رشته مدیریت باید خلاقیت، نوآوری و قدرت تشخیص خوبی داشته باشد تا بتواند نتیجه تصمیمی را که امروز می‌گیرد، در آینده ارزیابی کند و بدین وسیله از انجام کارهای بی‌فایده که گاه می‌تواند ضرر و زیانهای غیرقابل جبرانی نیز به همراه داشته باشد، جلوگیری کند.»
دکتر ضرغام استاد مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در مورد ویژگی‌های لازم برای دانشجوی این گرایش می‌گوید:
«دانشجوی مدیریت جهانگردی لازم است که به تاریخ و فرهنگ خود و به درس جغرافیات علاقمند باشد و همچنین از روابط اجتماعی خوبی برخوردار بوده و به یک زبان خارجی مثل انگلیسی ، فرانسه و یا عربی مسلط باشد تا بتواند با جهانگردان خارجی به راحتی ارتباط برقرار کند.»

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی مدیریت می‌تواند در مقطع کارشناسی ارشد در گرایشهای مختلف : بازرگانی داخلی ، بازاریابی بین‌الملل ، مالی ، تحول بازاریابی و بیمه به تحصیل ادامه دهد. این گرایشها در دانشگاههای داخل کشور ارایه می‌شود. در دوره دکتری نیز گرایشهای: مدیریت منابع انسانی، پژوهش‌های عملیاتی رفتار سازمانی و … ارایه می‌شود.
در دوره کارشناسی ارشد ۳۲ واحد و دوره دکترا ۴۵ واحد درس اختصاصی ارایه می‌شود.
وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر:
البته یک فارغ‌التحصیل رشته مدیریت نباید انتظار داشته باشد که از همان بدو امر به عنوان مدیر یک شرکت یا کارخانه مشغول به کار گردد. چون بخشی از مطالب و محتوای کلاسهای مدیریت باید از محیط و سازمانهای جامعه گرفته شود. بنابراین فارغ‌التحصیل این رشته در ابتدا باید به عنوان یک کارشناس در رده‌های پایین‌تر وارد بازار کار شده و سپس به مرور پله‌های ترقی را طی کند. یعنی می‌تواند در طیف وسیعی از شرکت‌ها و سازمانها مانند شرکت‌های تجاری، تولیدی، مالی ، بانک‌ها ، موسسه‌های بیمه، سازمانهای حسابرسی و موسساتی که با تجارت خارجی سر و کار دارند به عنوان مسوول تدارکات ، کارگزینی، امور مالی ، بازاریابی و … مشغول به کار گردد.
مدیریت دولتی : فارغ‌التحصیلان می‌توانند مشاغلی از قبیل: کارشناس اداری، امور کارکنان ، تشکیلات و روشها، طبقه‌بندی مشاغل ، حقوق و دستمزد، برنامه‌ریزی پرسنلی و نظایر آن و قبول مسوولیت در سمت مدیران سطوح میانی و سرپرستی واحدهای اداری و خدماتی وزارت‌خانه‌ها و سازمانهای دولتی و شهرداریها را عهده‌دار شوند.

مدیریت بازرگانی: فارغ‌التحصیلان گرایش مدیریت بازرگانی می‌توانند در موسسه‌های بازرگانی، اموری مانند تدارکات ، کارگزینی، امور مالی، و بازاریابی را عهده‌دار شوند

مدیریت صنعتی: این فارغ‌التحصیلان می‌توانند در قسمتهای مدیریت تولید، اداره و حفاظت فنی و قسمت کنترل مرغوبیت کالا مشغول به کار شوند.
 

نکات تکمیلی:

«تداخل در رشته‌های مختلف مدیریت، نسبت به شاخه‌های مختلف رشته‌های دیگر بیشتر است. یعنی محتوای ۷۰ درصد دروس این رشته در همه شاخه‌ها مشترک می‌باشد زیرا اصول مدیریت در رابطه با سازمانهای مختلف تفاوت چندانی ندارد و تفاوت آنها تنها در نوع وظایف، فعالیت‌ها و امور سازمانها است. به همین دلیل یک دانشجوی مدیریت در هر شاخه‌ای که درس بخواند، تنها با خواندن چند درس تخصصی می‌تواند در شاخه دیگر نیز فعالیت کند. در نتیجه دانشجو نباید حساسیت زیادی نسبت به نوع گرایش خود داشته باشد.
در اینجا لازم است گفته شود که رشته مدیریت از داوطلبان هر سه گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی ،علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو می‌پذیرد.
 
پیشنهاد مقالات شگفت انگیز

مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک
مدیریت جهانگردی
مدیریت بیمه
 

معرفی گرایشهای رشته مدیریت :

  •     مدیریت دولتی

شاخه مدیریت دولتی همان‌‌طور که از نامش پیداست، متخصصانی را تربیت می‌کند بتوانند درآینده اداره سازمانهای دولتی را بر عهده بگیرند. زیرا اداره یک سازمان دولتی با اداره سازمانهای بازرگانی و صنعتی متفاوت است.
برای مثال چون در یک بخش دولتی، رقابت وجود ندارد، کارکنان تمایلی به افزایش ارتقای خدمات ندارند و این وظیفه مدیریت است که بتواند در چارچوب قوانین و مقررات دولتی، با خلاقیت و نوآوری خویش، کارآیی و بهره‌وری کارکنان را افزایش دهد.
دکتر طالقانی استاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران در معرفی این گرایش می‌گوید:
«هدف ما در رشته مدیریت دولتی، تربیت مدیران شایسته‌ای است که بتوانند وظایف پنجگانه محوله را به نحو احسن در سازمانها و تشکیلات دولتی کشور انجام دهند.
این وظایف عبارتند از : ۱- برنامه‌ریزی و اجرای آن . ۲- سازمان‌دهی یا تقسیم وظایف بین کارکنان یک سازمان به نحوی که با تقسیم کار بتواند مهارت پرسنل خود را در پرداختن به کارهای جزئی افزایش دهد. ۳- عملیات امور استخدامی و یا کارگزینی کارکنان جدید ۴- هدایت و راهبری، چون ما معتقدیم که یک مدیر پس از استخدام نیروی جدید، نمی‌تواند آن را به یکباره به محیط کار اعزام کند بلکه بایستی تحت هدایت و آماده‌سازی لازم قرار گیرد تا بالاترین انگیزش‌های مادی و معنوی در او به وجود آید ۵- نظارت و کنترل ، که از جمله بخشهای بسیار حساس است چون در این مرحله یک مدیر با اندازه‌گیری ، سنجش علمیات و توجه به شاخص‌های کنترل بررسی می‌کند که آیا توانسته‌ است به اهداف تعیین شده در برنامه‌ریزی خویش دست یابد یا خیر؟ و در صورت لزوم اقدامات اصلاحی را در جهت پیشگیری از انحرافات احتمالی به اجرا می‌گذارد.
البته وظایف فوق شامل همه شاخه‌های مدیریت می‌شود اما متخصصان مدیریت دولتی به این وظایف بشدت اعتقاد دارند.»

  •     مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی در مفهوم عام آن شامل طیف وسیعی از مدیریت‌ها می‌شود زیرا بیشتر سازمانهای تجاری ، صنعتی و خدماتی مثل بانکها، شرکت‌های بیمه و یا کارخانجات صنعتی به دنبال سود هستند و در نتیجه یک موسسه بازرگانی محسوب می‌شوند. و از همین‌رو در کشور ما تا چند سال پیش، گرایش مدیریت بازرگانی شامل گرایش‌های مختلف این رشته مانند مدیریت صنعتی، مدیریت بیمه و مدیریت جهانگردی و مدیریت بازرگانی بود. اما امروزه با پیشرفت علم مدیریت و تخصصی‌تر شدن این رشته، مدیریت بازرگانی کاربرد محدودتری پیدا کرده است و به گفته دکتر سید جوادین استاد مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران دروس تخصصی این رشته در زمینه شناخت بازار، مسائل بازاریابی، تجارت، داد و ستد، معاملات بین‌المللی و صادرات و واردات است و در نهایت یک دانشجوی مدیریت بازرگانی به عنوان یک مدیر تجاری تحصیل کرده ، می‌تواند امور تجاری را تفکیک کرده و اداره کند و به یاری قدرت خلاقه خویش در ایجاد بازار جدید، ارائه خدمات متنوع و تازه، ابداع روشهای جدید در عرضه و توزیع، کارآفرین باشد.
دکتر سید جوادین در ادامه می‌گوید:
«برای مثال یک فارغ‌التحصیل مدیریت بازرگانی باید بتواند برای کالاهای موجود، بازار جدیدی پیدا کرده و یا روشهای مطلوب توزیع را در سیستم دولتی طراحی کند. چون امروز یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما رساندن محصولات کشاورزی مثل برنج، چای و مرکبات به بازار و به دست مصرف کننده است.»
دکتر حقیقی نیز در معرفی این گرایش می‌گوید:
«گرایش مدیریت بازرگانی به بررسی اصول، روشها و مهارتهایی می‌پردازد که اداره کنندگان سازمانهای اقتصادی، خدماتی و بازرگانی باید از آن اطلاع داشته باشند. برای مثال نحوه تصمیم‌گیری در مورد روشهای تولید، فروش ، سرمایه‌گذاری، بازاریابی ، جذب نیروی انسانی و دهها مساله دیگر که در هر موسسه بازرگانی برای یک مدیر مطرح می‌گردد، در این گرایش آموزش داده می‌شود.»

  •     مدیریت صنعتی

قرن حاضر، قرن رقابت و بهره‌وری است و لازمه بقا در این قرن، درک زمان و شرایط و برنامه‌ریزی برای استفاده از این دگرگونیها و همراه ساختن خود با این تحولات است و این به معنای آن است که امروزه نمی‌توان یک واحد صنعتی پیشرفته و بزرگ را که تولید آن از کمیت و کیفیت بالایی برخوردار است، با تکیه بر مدیریت سنتی که موروثی بوده و از پدر به پسر منتقل می‌شود، اداره کرد. بلکه باید با استفاده از مدیران کارآمد در بخش‌های مختلف یک واحد صنعتی، مثل بخش تولید و یا بخش نیروی انسانی، راه رسیدن به هدف را هموار نمود.
برای مثال حضور یک کارشناس مدیریت صنعتی که مسوولیت نیروی انسانی را بر عهده بگیرد، در هر واحد صنعتی ضروری است تا وی بتواند با استفاده از دانش آکادمیک خویش ، مشارکت ،‌ مهارت و انگیزه‌ نیروی انسانی واحد صنعتی مورد نظر را افزایش دهد.
دکتر شهیدی استاد مدیریت صنتی دانشگاه تهران با اشاره به همین امر می‌گوید:
«یکی از علل عدم موفقیت صنایع ما این است که اکثر مسوولین واحدهای صنعتی ، فارغ‌التحصیل مدیریت صنعتی نیستند. گرایشی که مدیران نیروهای انسانی سازمانهای صنعتی را تربیت می‌کند.»
دکتر اصغرزاده یکی دیگر از اساتید مدیریت صنعتی دانشگاه تهران نیز در معرفی این گرایش می‌گوید:
«مدیریت صنعتی دارای سه بعد اصلی فنی و تکنیکی ، بعد مالی و بعد رفتاری و اجتماعی می باشد که بعد فنی و تکنیکی در دروس تحقیق در عملیات و کنترل پروژه ، بعد مالی در درسهایی مثل حسابداری صنعتی و بعد رفتاری و اجتماعی در دروس رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی و تئوریهای مدیریت بیان می‌گردد. و البته بعضی از دروس این گرایش مانند مدیریت تولید و عملیات به هر سه این ابعاد می‌پردازد.»
وی در ادامه در مورد تفاوت دو رشته مدیرت صنعتی و مهندسی صنایع می‌گوید:
«در رشته مهندسی صنایع دانشجویان بیشتر به مطالعه بعد فنی و تکنیکی صنایع می‌پردازند اما رشته مدیریت صنعتی به دو بعد مالی و رفتاری صنایع تاکید بیشتری دارد.»
یکی دیگر از اساتید مدیریت دانشگاه تهران نیز در همین زمینه می‌گوید:
«رشته مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی ، مشترکات فراوانی دارند زیرا دروس مدیریت در هر دو رشته از اهمیت بسیاری برخوردار است اما آنچه که باعث تمایز دو رشته از یکدیگر می‌شود، آن است که رشته مدیریت صنعتی بیشتر به مدیریت نیروی انسانی می‌پردازد ولی رشته مهندسی صنایع به مدیریت فنی توجه دارد.
برای مثال در یک کارخانه روش تولید یک محصول و بررسی جزئیات آن بر عهده مهندس صنایع می‌باشد و اداره نیروی کارخانه مورد نظر و ارتباط واحد صنعتی فوق با محیط اطرافش بر عهده مدیریت صنعتی است.»

  •    مدیریت امور گمرکی

گرایش مدیریت امور گمرکی به منظور تربیت کارشناسان و مدیرانی ایجاد شده است که ضمن احاطه کلی بر دانش مدیریت و مقوله بازرگانی و تجارت بین‌الملل، دانش کافی در کلیه زمینه‌های کارشناسی مرتبط به امور گمرکی را کسب نمایند زیرا بدون اشراف بر موازین و مقررات و تکنیک‌های گمرکی ، اساسا توفیق در امر بازرگانی خارجی میسر نخواهد شد. در نتیجه لازم است که تعدادی از دانشجویان رشته مدیریت بطور تخصصی در زمینه مقررات بین‌المللی و کنوانسیونهای گمرکی مطالعه کرده و شناخت لازم را درباره سازمان‌ها و مجامع‌ گمرکی بین‌المللی و سایر سازمانها و مجامعی که بخشی از فعالیت‌ها آنان منجر به وضع معیارهایی در سطح جهانی در زمینه مسایل گمرکی می‌گردد، پیدا کنند.
دکتر یوسفی نیز درباره این گرایش می‌گوید:
«گمرک در خدمت تجارت جهان است و گرایش مدیریت امور گمرکی نیز بخشی از مدیریت تجاری و بازرگانی است که در آن نحوه بررسی کالاهای وارداتی و صادراتی و نحوه تنظیم اظهارنامه‌ها و چگونگی ایجاد تعرفه‌های مالیاتی آموزش داده می‌شود. همچنین دانشجویان می‌آموزند بر اساس سیاست اقتصادی کشور، کالاهای ممنوعه و غیر ممنوعه را شناسایی کنند.»

  •     مدیریت جهانگردی

کشور ما ۱۶۴۸۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و هر گوشه‌اش جلوه و لطفی تازه ، رمز و رازی دیگر و زیبایی و صلابتی دوچندان دارد. از ایران سخن می‌گویم کشوری که می‌توان در یک فصل هم در آبهای نیلگون جنوبش تنی به آب زد و هم در کوهستانهای سپیدپوش شمالش، به ورزشهای زمستانی پرداخت. سرزمینی که می‌توان در کویرش به آسمان پرستاره نزدیک شد و در جنگلهای انبوهش معنی واقعی رنگ سبز را دریافت. دیاری که هر وجب از خاکش ، با تو از تمدنی کهن سخن می‌گوید.
اما چرا کشوری با این همه جلوه و جذابیت ، تنها سهم اندکی از صنعت سودآور جهانگردی را به خود اختصاص داده است؟
نتیجه یک نظرخواهی که از خبرنگاران خارجی به عمل آمده است، نشان می‌دهد که بسیاری از آنها بر این اعتقادند که مدیریت ضعیف یکی از عوامل رکود صنعت جهانگردی در کشور ما است. چون لازمه توسعه و تقویت صنعت جهانگردی، اطلاع از زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی ، جغرافیایی و فرهنگی کشور است تا بتوان امکانات موجود و همچنین مسائل و مشکلاتی که در راه توسعه این صنعت وجود دارد، شناسایی کرد و سپس بر اساس تحقیقات موجود، یک برنامه‌ریزی دقیق و عملی داشت. و البته چنین کاری تنها به یاری مدیرانی کارآمد و متخصص در صنعت جهانگردی امکان‌پذیر است. تخصصی که در شاخه مدیریت جهانگردی آموزش داده می‌شود.
دکتر ضرغام استاد مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی در معرفی تاریخچه این رشته می‌گوید:
«صنعت جهانگردی بعد از جنگ جهانی دوم رونق یافت این صنعت در آن زمان در دست سرمایه‌داران بزرگی بود که هدفی جز جلب مشتری بیشتر و در نتیجه سود بیشتر نداشتند. و به همین دلیل با مخالفت مردم مناطق توریستی مواجه شدند. چون مردم می‌دیدند که کمپانی‌های بزرگ بهترین مناطقشان را اشغال کرده و چشم‌اندازهایشان را کور می‌کنند و در نهایت نیز تنها آب و هوای بد، شلوغی راه و سرو صدا عاید آنها می‌شود.
این اختلاف باعث شد که صنعت جهانگردی دچار یک تغییر و تحول عمده گردد و بتدریج تبدیل یک مقوله علمی شود. علمی میان رشته‌ای که امروزه دارای گرایشهای مختلفی اعم از مردم‌شناسی جهانگردی، جامعه‌‌شناسی جهانگردی ، حقوق جهانگردی و مهمتر از همه مدیریت جهانگردی می‌باشد .
گرایشی که دانشجویان را برای عهده‌دار شدن فعالیت‌های اجرایی برنامه‌های جهانگردی آماده می‌کند. یعنی متخصص این رشته در نهایت باید بداند که چه نوع جهانگردی را جذب کند؟ چگونه جذب کند، و چگونه بازارهای جهانگردی جدیدی برای جذب توریست ایجاد نماید»
وی در ادامه در مورد تفاوت این گرایش با گرایش‌های دیگر مدیریت می‌گوید:
«جهانگردی کالای خاصی است که با کالاهای دیگر تفاوت بسیار دارد چون این کالا همانجا که تولید می‌شود، مصرف می‌گردد و نمی‌توان آن را انبار کرد و یا در فصل دیگری مصرف نمود. به همین دلیل کالای جهانگردی، بازار ویژه‌ای می‌طلبد و تخصص خاصی نیز برای دست‌یابی به این بازار لازم است. تخصصی که رشته مدیریت جهانگردی آموزش داده می‌شود.

  •   مدیریت بیمه

بیمه یکی از شاخص‌های توسعه در کشورهای پیشرفته است چون هر سرمایه‌داری که بخواهد در کشوری سرمایه‌گذاری کند، باید اطمینان داشته باشد که در صورت بروز هر گونه حادثه‌ای یا خطری، سرمایه وی مصون خواهد بود. از همین‌رو در کشورهای پیشرفته از بیمه به عنوان صنعت بیمه یاد می‌کنند به این معنی که همزمان با توسعه صنعت ، بیمه نیز توسعه خواهد یافت و همچنین بر این اعتقادند که هر فردی نمی‌تواند وارد این صنعت شود بلکه باید متخصص و دانش‌ آموخته این صنعت باشد . در نتیجه در دانشگاههای بزرگ و معتبر دنیا، رشته بیمه به عنوان یک رشته مستقل که دارای دو زیرشاخه عمده بیمه‌های زندگی و غیرزندگی است، تدریس می‌شود.
در کشور ما نیز گرایش مدیریت بیمه در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تدریس می‌شود اما به دلیل اینکه در کشور ما صنعت بیمه دولتی است، در آن رقابت دیده نمی‌شود و در نتیجه رشته مدیریت بیمه نیز جایگاه واقعی خویش را پیدا نکرده است.
یکی از دانشجویان مدیریت بیمه دانشگاه تهران در همین زمینه می‌گوید:
«دروس تخصصی رشته مدیریت بیمه در دانشگاههای ایران شامل آموزش انواع بیمه از جمله بیمه اموال ، بیمه اشخاص، بیمه مسوولیت و … است . در حالی که دروس این رشته باید خیلی پربارتر از موارد فوق باشد. برای مثال در دانشگاههای خارج از کشور ، دانشجویان چگونگی ارزیابی ریسک را فرا می‌گیرند. یعنی یاد می‌گیرند که چگونه باید ریسک کالایی که قرار است بیمه شود، ارزیابی کنند. کاری که نیاز به محاسباتی چند دارد.»
وی در ادامه می‌گوید: «البته اگر در ایران نیز بیمه جنبه خصوصی پیدا کند، بدون شک این گرایش نیز متحول شده و شکوفایی لازم را پیدا خواهد کرد.»
دکتر سید جوادین استاد مدیریت دانشگاه تهران نیز در معرفی این گرایش می‌گوید:
«دانشجوی مدیریت بیمه نحوه اداره سازمانهای بیمه و چگونگی رفتار با بیمه‌گذارها را فرا می‌گیرد تا بتواند آنها را به بیمه‌گذاری ترغیب و تشویق کند. همچنین دانشجویان درباره انواع فعالیت‌های بیمه مثل بیمه عمر، ماشین، خدمات درمانی و غیره اطلاعات لازم را کسب کرده و چگونگی فعالیت در این زمینه‌ها را بر اساس پایه و مبانی مدیریتی فرا می‌گیرند.»

  •     مدیریت بیمه اکو

« با جهانی شدن اقتصاد در دنیای آینده، تجارت نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند در تجارت نیز موضوعاتی مثل بیمه و قوانین حقوقی آن، اهمیت کلیدی دارد. بنابراین روزبه‌روز به متخصصان بیمه نیاز بیشتری احساس می‌شود تا جایی که این رشته از حالت بومی به صورت بین‌المللی درآمده است.»
دکتر یوسفی رییس موسسه آموزشی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه می‌گوید:
«به همین دلیل بیمه اکو که یک دانشکده تخصصی است در ایران ایجاد شده است. این دانشکده دانشجویان خود را از بین علاقه‌مندان کشورهای عضو پیمان منطقه‌ای اکو انتخاب می‌کند.
چرا که وجود نهادهایی مثل دانشکده، در تقویت همکاری و روابط متقابل فرهنگی ، اقتصادی و تجاری می‌تواند بسیار موثر باشد.»
دکتر یوسفی در مورد این گرایش می‌گوید:
«در این گرایش موضوعات مختلف مدیریتی ، اقتصادی ، حقوقی ، حسابداری و تجاری آموزش داده می‌شود و دانشجویان درباره نقش بیمه در ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری و امنیت اقتصادی و رفاهی جامعه مطالعه می‌کنند.»
وی در مورد تفاوت دو گرایش مدیریت بیمه اکو و مدیریت بیمه می‌گوید:
«اولین تفاوت این دو گرایش در این است که تمامی دروس رشته مدیریت بیمه اکو به زبان انگلیسی است و از همین‌رو ، ما در مرحله اول ۱۰ برابر ظرفیت دانشگاه ، دانشجو می‌پذیریم و سپس از بین داوطلبان فوق ، افرادی را که تسلط بیشتری به زبان انگلیسی دارند، انتخاب می‌کنیم. همچنین در این گرایش، به قوانین حقوق بین‌الملل و تجارت بین‌الملل توجه بیشتری می‌شود.»

دوره های آموزشی جامع

مدیریت جهانگردی
مدیریت بازرگانی
مدیریت کسب و کار MBA گرایش مدیریت صنعتی

 

   رشته حسابداری

به نظر می‌رسد فارغ‌التحصیلان دوره‌های تحصیلات تکمیلی این رشته، آمادگی و پختگی بیشتری برای حضور در بازار کار دارند.
فرصت‌های شغلی یک حسابدار بسیار گسترده است و از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح را در بر می‌گیرد. با وجود این که در دانشگاههای مختلف کشور اعم از دولتی ، غیرانتفاعی و آزاد، دانشجویان بسیاری در رشته حسابداری تحصیل می‌کنند، اما تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار این رشته از سایر رشته‌ها کمتر است. چون از یک موسسه کوچک گرفته تا بزرگترین کارخانه‌های کشور حداقل برای تهیه اظهارنامه مالیاتی به حسابدار نیازمند هستند.
همچنین دانش حسابداری در بخش مالیات کاربرد وسیعی دارد. چون محاسبه سود به یاری حسابداری امکان‌پذیر است و تعیین مقدار سود نیز مبنای محاسبه مالیات شرکتها اعم از دولتی و خصوصی می‌باشد.
فارغ‌التحصیلان این رشته پس از اتمام تحصیل می‌توانند در سطوح مختلف و شاخه‌های متفاوت عهده‌دار انجام امور مالی گردند که شرح آن چنین است:
 
مقاله پیشنهادی : آشنایی با مفاهیم حسابداری
 

  •     حسابداری:

فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کلیه مؤسسات و واحدهای تجاری، اعم از دولتی یا خصوصی به عنوان حسابدار در شاخه‌های زیر مشغول کار شوند.
حسابداری مالی: در کلیه شرکتها و مؤسسات تجاری و غیرانتفاعی
حسابداری صنعتی : در کلیه واحدهای صنعتی و شرکتهای تولیدی
حسابداری دولتی : در کلیه سازمانها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا عامل ذی حساب
حسابداری مالیاتی : در ادارات دارایی
حسابداری بیمه : در مؤسسات بیمه
حسابداری بانکها : در شعبه‌ها و سرپرستی بانکها
همچنین حسابداران پس از مدتی اشتغال به کار حسابداری می‌توانند در سمت مدیریت مالی واحدهای تجاری ، ایفای نقش نمایند.
 

  •     حسابرسی :

فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری قادرند با توجه به شاخه‌های حسابداری در حرفه حسابرسی شاغل شوند. شاغلان حرفه حسابرسی در یک تقسیم‌بندی کلی به دو گروه اصلی تفکیک می‌شوند :
حسابرسان داخلی : این گروه از حسابرسان ، کارمند واحد مورد رسیدگی هستند، و در واقع رابط میان هیأت مدیره و شرکت بوده و گزارش رسیدگی خود را به طور هفتگی ، ماهانه یا سالانه به مدیرعامل و هیأت مدیره ارائه می‌دهند . این گروه از حسابرسان عملیات داخل واحد تجاری را رسیدگی می‌کنند.
حسابرسان مستقل: این گروه از حسابرسان، افرادی هستند که در مؤسسات حسابرسی مشغول به کار هستند و بر اساس قرارداد میان شرکتها یا سازمانها با این مؤسسات، عملیات حسابداری و مالی واحد تجاری را بر اساس اصول و موازین حسابداری مورد رسیدگی قرار می‌دهند و گزارش خود را به مجمع عمومی صاحبان سهام ارائه می‌کنند. در واقع حسابرسان مستقل، رابط میان صاحبان شرکت و هیأت مدیره شرکت می‌باشند.
در حال حاضر در ایران ، سازمان حسابرسی به عنوان یک سازمان دولتی ، بزرگترین مؤسسه حسابرسی است و در کنار آن سایر موسسات حسابرسی دولتی و خصوصی مشغول فعالیت می‌باشند.
 
دوره های جامع آموزشی

حسابداری مالی                            حسابداری خزانه
حسابداری دامداری ها                  حسابداری پتروشیمی ها 
حسابداری دانشگاه ها                  حسابداری مدارس
حسابداری واحدهای صنفی ۱        حسابداری واحدهای صنفی ۲
حسابداری کارخانجات تولید آجر     رایانه کار حسابداری مالی
حسابداری بودجه                          حسابداری تنخواه گردان
حسابداری دفاتر                            حسابداری عمومی تکمیلی
حسابداری هزینه                           اصول حسابرسی
مدیر حسابرسی                           معاون حسابرس(داخلی)
حسابداری دولتی                         حسابداری صنعتی

 

وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر

آموزش حسابداران و شرکت مؤثر آنها در فراهم‌آوری اطلاعات مالی دقیق و قابل اعتماد و تجزیه و تحلیل این اطلاعات برای توسعه پایدار در کشور در حال توسعه‌ای مانند ایران اهمیت فراوانی دارد. چرا که وجود اطلاعات دقیق، اعتماد برانگیز، بموقع و مربوط به فعالیت‌های اقتصادی، نه تنها لازم بلکه حیاتی است. علاوه بر این اطلاعات مالی حاصل از فعالیت‌های اقتصادی که بوسیله نظام‌های حسابداری گزارش می‌شود، می‌تواند از انحراف مسیر پیش‌بینی شده ، اتلاف منابع اقتصادی و اخلال در برنامه‌های توسعه اقتصادی جلوگیری کند.
فارغ‌التحصیلان توانمند این رشته مشکلی در زمینه کار ندارند ؛ چون هر فرد سرمایه‌گذار و هر مؤسسه اعتباری برای سرمایه‌گذاری یا اعتبار دادن به حسابدار نیاز دارد.
 
دوره های مرتبط دیگــــر:

آموزش نرم افزار حسابداری سپیدار
حسابداری دارایی های ثابت ( تجهیزات ، اموال و ماشین الات )
حسابداری دارایی های ثابت شهرداری ها
حسابداری سهام شرکت های نیمه خصوصی
حسابداری کارخانجات تولید مصالح
حسابداری حقوق و دستمزد پالایشگاه ها

 

مهندسی شیمی
10 رشته برتر فنی مهندسی به ترتیب اولویت بازار کار

   مهندسی شیمی :

مهندسی شیمی علم کاربرد ریاضیات، شیمی، فیزیک و اقتصاد در فرآیند تبدیل مواد خام به مواد باارزش‌تر یا سودمندتر است. مهندسی شیمی را می‌توان بطور کلی علم استفاده از موازنه جرم، موازنه انرژی و موازنه اندازه حرکت برای طراحی و کنترل واحدهای فرآیندی شیمیایی از قبیل واحد‌های یک پالایشگاه پتروشیمی، صنایع چوب و کاغذ و غیره در نظر گرفت.
مهندسی شیمی عمدتاً در طراحی و نگهداری فرآیندهای شیمیایی برای تولید انبوه به کار می‌رود. به این بخش از مهندسی شیمی، مهندسی فرآیند گفته می‌شود.
فرآیندهای مجزایی که توسط یک مهندس شیمی به کار گرفته می‌شوند (مانند تقطیر، استخراج و…)، عملیات واحد نام داشته و شامل واکنش شیمیایی، عملیات انتقال جرم، انتقال حرارت و انتقال اندازه حرکت هستند. این فرآیندها برای سنتز شیمیایی یا جداسازی شیمیایی با هم ترکیب می‌شوند.
سه قانون فیزیکی اساسی در مهندسی شیمی، اصل بقای جرم، اصل بقای انرژی و اصل بقای اندازه حرکت هستند. انتقال ماده و انرژی در یک فرآیند شیمیایی با استفاده از موازنه جرم و انرژی برای کل واحد، عملیات واحد یا بخشی از آن ارزیابی می‌شود. مهندسین شیمی اصول ترمودینامیک، سینتیک واکنش و پدیده‌های انتقال را به کار می‌گیرند.

مهندسی شیمی نوین، گستره‌ای فراتر از مهندسی فرآیند را در بر می‌گیرد. هدف اصلی مهندسی شیمی استفاده از دانش شیمی در خلق مواد و محصولات بهتر برای دنیای امروز است. امروزه مهندسین شیمی علاوه بر فرآیندهای تولید مواد اولیه پایه، بلکه در تو سعه و تولید محصولات باارزش و متنوع شرکت دارند. این محصولات شامل مواد ویژه و کارآمد برای صنایعی همچون هوافضا، خودروسازی، پزشکی، صنایع الکترونیک، کاربردهای محیط زیست و صنایع نظامی است. به عنوان مثال‌هایی از این محصولات می‌توان به الیاف، منسوجات و چسب‌های بسیار قوی، مواد زیست‌ سازگار و داروهای جدید اشاره کرد. امروزه مهندسی شیمی ارتباطی تنگاتنگ با علوم زیست‌شناسی، مهندسی پزشکی و اغلب شاخه‌های مهندسی دارد.

 
  گرایش های مهندسی شیمی

مهندسی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
مهندسی صنایع پلیمر
مهندسی صنایع غذایی
مهندسی پالایش
مهندسی صنایع شیمیایی معدنی
مهندسی طراحی فرآیندهای صنایع نفت
مهندسی بیوتکنولوژی
 

دوره آموزشی مرتبط

مدیریت کسب و کار MBA گرایش صنایع غذایی

 
دروس مهندسی شیمی در ایران:
بر اساس مصوّبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، علاوه بر دروس عمومی و علوم پایه که دانشجویان فنّی مهندسی موظف به گذراندن آن هستند، سایر دروس این رشته به دو دسته «اصلی» و «تخصّصی» تقسیم می شوند. دروس اصلی آن دسته از دروس هستند که تمامی دانشجویان مهندسی شیمی با هر گرایشی آنها را میگذرانند و دروس تخصصی به دروسی اطلاق می شود که با توجه به گرایش، دانشجو موظف به گذراندن آنها است.

  •     دروس اصلی

موازنه انرژی و مواد
مکانیک سیّالات
انتقال حرارت
انتقال جرم
طرّاحی رآکتورهای شیمیایی
کنترل فرآیند
کاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی
ترمودینامیک
عملیّات واحد

  •     دروس تخصّصی بسته به گرایش متفاوت است.

 
دوره آموزشی مرتبط

آشنایی با مکانیک سیّالات

 
 
کسی که دارای مدرک کاردانی صنایع شیمیایی است ، می تواند در کنکور اختصاصی کاردانی به کارشناسی شرکت کند و بعد از قبولی ادامه تحصیل دهد . همچنین می توان هم در کنکور دانشگاه دولتی ثبت نام نمود و هم در کنکور دانشگاه آزاد.
زمان ثبت نام در کنکور کاردانی به کارشناسی رشته صنایع شیمیایی دانشگاه دولتی کی هست؟
هر ساله سازمان سنجش در بهمن ماه از طریق سایت سازمان اقدام به ثبت نام برای کنکور سراسری کاردانی به کارشناسی تمامی رشته ها می کند که می توان از طریق جراید و روزنامه ها مخصوصا هفته نامه پیک سنجش ویا از طریق خود سایت سازمان سنجش از جزئیات روند ثبت نام آگاه شد .
همچنین کنکور کاردانی به کارشناسی نیز در مرداد ماه هرسال برگزار می گردد.
کسانی که دارای مدرک کاردانی صنایع شیمیایی هستند ، می توانند در رشته مهندسی تکنولوژی صنایع شیمیایی ثبت نام کنند و بعد ازکنکور اگر مجاز به انتخاب رشته شدند می توانند دانشگاه یا موسسه آموزش عالی مورد نظر خود را انتخاب و بعد از قبولی نهایی به عنوان دانشجوی دوره کارشناسی رشته مهندسی تکنولوژی صنایع شیمیایی ادامه تحصیل دهند.
دوره کارشناسی مهندسی تکنولوژی صنایع شیمیایی دارای یک برنامه چهارترمی است که دو سال به طول می انجامد و هر دانشگاه متناسب با شرایط خود در هر ترم یک سری دروس آن را ارائه می دهد .
جهت کسب اطلاعات ییشتر در این زمینه به سایت ما مراجعه کنید.

—————————————————————————————–

سخن آخر با شما خواننده عزیز
ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان تمام تلاش خود را می کنیم تا با تولید محتوایی با کیفیت در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید و  اگر برای ورود  به بازار کار نیاز به گواهی نامه تایید تخصص دارید، این امر برایتان فراهم گردد. بسیاری از دوره های بنیاد در دانشگاه های سرتاسر کشور ارائه نمیگردند و بنیاد برای شما عزیزان مزیت رقابتی ایجاد می کند. شما می توانید در وب سایت بنیاد آموزش مجازی و الکتریکی ایرانیان دوره مورد نظر خود را با هزینه هایی بسیار کمتر از کلاس حضوری ثبت نام کنید، محتوای آموزشی را دریافت و پس از طی مرحله ارزیابی، گواهینامه آموزشی معتبر رایگان در آن زمینه را دریافت نمایید. حتی می توانید از طریق تفاهم نامه ها و نمایندگی های آکادمی های خارجی که بنیاد اخذ نموده، بدون ارزیابی مجدد، از این آکادمی ها گواهینامه معتبر بین المللی دریافت نماییدو رزومه خود را از هم اکنون جهت ورود به بازار کار آماده و قوی نمایید.
بسیاری از رقبای شما در مصاحبه های استخدامی  CV ها یا مدارک کاملی از تخصصشان به کارفرمایان ارائه میدهند. حتی اگر کارفرما هستید مدارک مدیریتی، ایزو و رزومه قوی یک شرکت و کسب کار به ضریب نفوذتان در بازار کمک می کند.
ما اینجا هستیم تا در این راستا به اشتغال شما هم میهنان کمک کنیم تا بتوانید سطح کیفی زندگی خود را ارتقا دهید. با آموزش های دیگر با ما باشید:

دیدگاه کاربران
  • حمید 12 بهمن 1398

    سلام توصیه من به دوستان این است متناسب با استعداد و توانایی و علاقه انتخاب رشته کنند پزشکی جزو رشته های خدماتی است و باعث افزایش تولید ملی نخواهد شد کشور ایران به خاطر تحریم ها تولید ملی کاهش یافته و باعث رکود رشته های مهندسی و رونق مشاغل خدماتی گردیده است

  • sina 14 اسفند 1398

    دوستان فقط توجه هم کنید که این مقاله واسه ۵ /۶ سال قبله الان بازار کار رشته ها خیلی فرق کردن مثلا رشته هایی مثله مهندسی نرم افزار خیلی تو بازار کار اولویت دارن تا رشته های مهندسی برق و …

  • محمد حسین 12 خرداد 1399

    سلام.من سال دیگه کنکور ریاضی دارم. میخوام بدونم کدوم رشته بیشتر به درد من میخوره و بازار کار خیلی خوبی داره و اینکه ایا ازمون یاتستی درمورد این مبحث هست که راهنماییم کنه؟؟ ممنون از شما

  • محمد 11 تیر 1399

    سلام من امسال انتخاب رشته دارم و هدفم اینکه در اینده یک مهندس برق موفق بشم و به کار های فنی بسیار علاقه دارم ولی تو دوراهی موندم که ازتریق رشته ریاضی برق بخونم یا از تریق رشته فنی وسوال دیگم اینکه کدوم گرایش مهندسی برق بازار کار بهتری داره

  • امیرارشیا 9 آذر 1399

    سلام دوستان که به رشته ریاضی علاقه دارن بهتون توصیه میکنم اگر میخوایید مهندسی بخونید و یا علوم پایه اول به این فکر کنید که به اندازه ای درامد دارید که اپلای کنید یا نه اگر دارید که بهتون توصیه میکنم بخونید. در غیر این صورت تو ایران حمالی هم بزور نصیبتون میشه چون دولت سرمایه گذاری نمیکنه. بعدشم تمام سعیتون یکنید که دانشگاه های ولتی تهران یا شهر های بزرگ مثل اصفهان، تبریز و مشهد قبول شیددر تمامی مقاطع اگرم نشد تو مقطع لیسانس فدا سرتون ولی ارشد و دکترا حتما قبول شید. به زبانتونم خیلی اهمیت بدید و نرم افزار های رشتتون یاد بگیرید. معلم من لسانس زمین شناسی اش را دانشگاه شاهرود گرفت و در کرشناسی ارشد و دکترا رتبه دو رقمی شد و مدرک زبانم ایلتس ۶/۵ داشت تونست واسه پست دکترا فاند کامل بگیره (۵۰۰۰یورو) بعد از اونم تو دانشگاه هانفر المان که پست دکتراشو گرفت قراره استاد دانشگاه بشه. در غیر این صورت اگر قصد دارید ایران بمونید رشته های پیراپزشکی یا پزشکی بخونید یا دیپلم یا کلاس نهم ترک تحصیل کنید حرفه یاد بگیرید.

  • neginrasan 18 اسفند 1400

    کنکور تفاوت همه ادماس لطفا توجه خواصی بهش بکنید

  • قارچ 6 شهریور 1401

    رشته برق اگر پارتی برای استخدام تو اداره برق نداشته باشی به هیچ دردی نمیخوره
    باید بعدش بری دوربین مداربسته نصب کنی که بدون دانشگاهم می تونی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *