0
021284284

بررسی نکات مهم در طراحی و اجرای شبکه های کامپیوتری

منظور از طراحی و اجرای شبکه های کامپیوتری چیست؟

برنامه ریزی و طراحی نقشه شبکه یک فرآیند برای تحقق شبکه های کامپیوتری است. طراحی شبکه چالش برانگیز و مهم‌ترین مرحله پیش از شروع نصب و راه اندازی شبکه می‌باشد. در واقع طراحی شبکه فاز صفر و یا به عبارتی فاز مطالعاتی خدمات شبکه است. هدف از طراحی شبکه به صفر رساندن یا به حداقل رساندن مشکلات شبکه های کامپیوتری می باشد.

نکاتی که باید در طراحی شبکه در نظر گرفته شود:

مسیر عبور کابل کشی شبکه
بررسی دقیق و طرح ریزی فیزیکی
محل قرارگرفتن نودها و سیستم ها
در نظر گرفتن منابع IT و ارزیابی منابع
توجه به عملیات تعمیر و نگهداری شبکه
هدف از راه اندازی شبکه و توپولوژی شبکه
برنامه ریزی های شبکه در کوتاه مدت و بلند مدت
تجهیزاتی که در شبکه کار می کنند و موقعیت فیزیکی آن ها

مرحله بازدید و ارزیابی از محل، شناخت و امکان سنجی:

همان‌طور که ساخت یک بنا و یا یک پروژه عمرانی قبل از شروع ساخت‌و‌ساز نیازمند تحقیقات اولیه و طراحی نقشه ساختمان است. پروژه‌های اجرای شبکه نیز به همین شکل می‌باشد. قبل از نصب و راه‌اندازی شبکه، حتماً باید مطالعات اولیه در این زمینه صورت گیرد. پیش‌نیازها و همچنین آینده‌نگری‌ها، مد نظر قرار گیرد و سپس با ارائه یک نقشه جامع و کامل از ساختار فیزیکی، اجرای پروژه آغاز گردد.
طراحی شبکه و رسم نقشه شبکه باید بر اساس اصول و استانداردهای شبکه صورت گیرد. رعایت استانداردهای شبکه در این مرحله باعث کاهش هزینه‌های اجرا و کاهش احتمال خرابی و مشکلات آتی می‌شود و در نهایت هزینه‌های نهایی را کاهش می‌دهد. رعایت این امر بسیار اهمیت دارد ولی معمولاً شرکت‌ها و صاحبان آن به این مرحله اهمیت چندانی نمی‌دهند! نگاه سطحی و کوته فکرانه به کاهش هزینه‌ها در اجرای پروژه‌های شبکه موجب می‌شود که شرکت‌ها در آینده هزینه‌های مادی و معنوی سنگینی را به دلیل اجرای ضعیف، غیراستاندارد و ناقص پروژه‌ها متحمل بشوند.

طراحی شبکه به دو صورت می‌باشد:

طراحی و راه اندازی یک شبکه جدید
ارتقا و بهینه سازی شبکه فعلی

مراحل طراحی نقشه شبکه:

۱- نیازها و اهداف مشتری
در این مرحله مشتری تمامی نیازها و اهداف خود را از نصب و راه‌اندازی شبکه به صورت کاملاً دقیق و مشخص با متخصصین شبکه در میان می‌گذارد و کارشناسان با توجه به تجربه کاری خود، تمامی نیازهایی را که گاهاً ممکن است بعضی از موارد آن از نظر مشتریان دور بماند را شناسایی کرده و با آن‌ها در میان می‌گذارند. در نهایت ما کلیه نیازهای مشتری را دریافت کرده و آن‌ها را در مرحله بعد مورد بررسی قرار می دهیم.
۲- بررسی و آنالیز نیازهای مشتری
در این مرحله بعد از دریافت تمامی اطلاعات، آن‌ها را مورد بررسی و آنالیز قرار می‌دهیم. کارشناسان زبده شرکت رایکانت این اطلاعات را با در نظر گرفتن شرایط خاص هر مشتری ائم از زیرساخت و امکانات موجود، موقعیت و شرایط فیزیکی مجموعه و هزینه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند تا بتوانند یک یا چند راهکار اصولی و مهندسی، مطابق با استانداردهای طراحی شبکه به مشتریان ارائه دهند.
۳- ارائه راهکار و مشاوره به مشتری
پس از بررسی‌ها و آنالیزهای انجام شده در مرحله قبل و رسیدن به یک یا چند راهکار مشخص در طراحی شبکه، کارشناسان ما، ویژگی‌های مثبت و منفی هر یک از این راهکارها را به مشتریان توضیح می دهند. ارائه این ویژگی‌ها به مشتری کمک می‌کند تا بهترین راهکار را با در نظر گرفتن مسائلی مانند محدودیت‌های اجرای پسیو شبکه، محدودیت‌های هزینه پروژه و غیره انتخاب کنند.
 

جهت ثبت نام در دوره آموزش مجازی طراحی و اجرای شبکه های کامپیوتری با مشاورین ما در تماس باشید.
این دوره به صورت غیر حضوری برگزار می گردد و محتوای آموزشی الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال میشود.
پس از پایان دوره گواهی آموزشی رایگان و معتبر با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید
مشاوره رایگان : ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴
 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *