0
021284284

بررسی نرم افزار آرشیکد

معرفی نرم افزار آرشیکد:

نرم افزار آرشیکد (ArchiCAD) یک نرم افزار CAD مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) برای کامپیوترهای مکینتاش و ویندوز است که توسط شرکت مجارستانی Graphisoft تولید شده است. از نرم افزار آرشیکد برای کار با تمام جنبه های زیبایی شناختی و مهندسی در طی فرایند طراحی محیط، ساختمان ها، فضاهای داخلی، مناطق شهری و غیره با کمک کامپیوتر استفاده می شود.
توسعه نرم افزار آرشیکد در سال ۱۹۸۲ برای Apple Macintosh آغاز شد. پس از انتشار ان در سال ۱۹۸۷، به خاطر معرفی مفهوم “ساختمان مجازی” توسط Graphisoft، نرم افزار آرشیکد از نظر برخی به عنوان اولین پیاده سازی از مفهوم مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) شناخته شد. نرم افزار ArchiCAD به عنوان اولین محصول CAD در کامپیوترهای شخصی شناخته شد که قابلیت ساخت هندسه های دو بعدی و سه بعدی را همزمان دارا است و همچنین اولین محصول BIM تجاری برای کامپیوترهای شخصی بود و از نظر قابلیت ذخیره سازی حجم زیادی از اطلاعات در داخل مدل سه بعدی، انقلابی در این صنعت به وجود آورد. امروزه نرم افزار آرشیکد بیش از ۱۲۰ هزار کاربر دارد.

ویژگی های نرم افزار آرشیکد:

کار با اشیای پارامتری:

نرم افزار ArchiCAD به کاربر اجازه می دهد تا با اشیای پارامتری داده محور کار کند که اغلب توسط کاربران اشیای هوشمند ( Smart Objects ) نامیده می شوند. این با سبک عملیاتی دیگر برنامه ها CAD که در دهه ۱۹۸۰ تولید شدند، تفاوت دارد. این محصول به کاربر اجازه می دهد یک ساختمان مجازی با عناصر ساختمانی مجازی مانند دیوارها، دال های بتنی، سقف ها، درب ها، پنجره ها و مبلمان بسازد. انواع وسیعی از اشیای از پیش طراحی شده و قابل شخصی سازی در داخل نرم افزار وجود دارند.
نرم افزار آرشیکد به کاربر اجازه می دهد با یک نمای دو بعدی یا سه بعدی بر روی صفحه کار کند. نقشه های دو بعدی را می توان در هر زمانی استخراج کرد، با وجود اینکه مدل در پایگاه داده برنامه همیشه داده را به صورت سه بعدی ذخیره می کند. پلان ها، نماهای جانبی و نماهای برشی از روی مدل ساختمان مجازی سه بعدی تولید می شوند و اگر کاربر نما را Rebuild کند، همواره آپدیت می شوند. نقشه های دقیق براساس قسمت های بزرگنمایی شده از مدل هستند که جزئیات دو بعدی به آنها اضافه شده است.

همکاری و دسترسی از راه دور:

نرم افزار ArchiCAD اولین قابلیت کار تیمی مبتنی بر تبادل فایل را در ورژن ۵.۱ برنامه در سال ۱۹۹۷ عرضه کرد که به معماران بیشتری اجازه کار روی یک مدل ساختمانی را به طور همزمان می داد. یک قابلیت کار تیمی که کاملا از نو بازسازی شده بود و دارای رویکرد پایگاه داده جدیدی بود، در ورژن ۱۳ در سال ۲۰۰۹ با نام Graphisoft BIM Server عرضه شد. به دلیل اینکه تنها تغییرات و تفاوت ها به محل ذخیره سازی مرکزی ارسال می شوند، این برنامه اجازه دسترسی به یک پروژه مشترک را از طریق اینترنت می دهد و از این رو قابلیت همکاری و هماهنگی روی پروژه را به صورت جهانی فراهم می کند. در سال ۲۰۱۴ با معرفی BIMcloud، یکپارچه سازی بهتری با برنامه های استاندارد IT فراهم شده است: مدیریت مبتنی بر مرورگر، اتصال LDAP و ارتباطات مبتنی بر HTTP/HTTPS. همچنین گزینه های مقیاس پذیری جدیدی موجود هستند که اجازه ایجاد کردن Layout های چند سروری با سرورهای ذخیره سازی اختیاری را می دهد.

API ها و اسکریپت نویسی:

فروشندگان ثالث و برخی از تولیدکنندگان محصولات معماری، کتابخانه هایی از مولفه های معماری برای استفاده در نرم افزار ArchiCAD را تالیف کرده اند. این برنامه شامل زبان توصیف هندسی (Geometric Description Language) یا GDL است که برای ایجاد مولفه های جدید استفاده می شود. همچنین اتصالات API (رابط کاربری برنامه نویسی برنامه) و پایگاه داده ODBC برای توسعه دهندگان افزونه های ثالث پشتیبانی می شوند. از طریق لینک های API مستقیم به نرم افزارهای ۴D و ۵D مانند Vico Office Suite یا Tocoman iLink، مدل آرشیکد را می توان به برنامه های تخمین هزینه و برنامه ریزی مبتنی بر استخراج کرد. همچنین آرشیکد مستقیما از طریق API به ابزارهای بررسی مدل و تضمین کیفیت Solibri متصل شده است.

تبادل داده:

نرم افزار آرشیکد می تواند فایل های DWG، DXF و IFC و BCF را به همراه فایل های دیگر استخراج کند. شرکت Graphisoft یک عضو فعال از سازکان BuildingSMART است که یک سازمان صنعتی است که استانداردهای مورد نیاز برای قابلیت همکاری فایل ها و داده برای نرم افزارهای ساختمانی را منتشر می کند. Graphisoft یکی از بنیان گذاران مفهوم Open BIM بود که از تبادل داده BIM سه بعدی بین رشته های طراحی و پلتفرم های منبع باز مختلف پشتیبانی می کند.
نرم افزار آرشیکد همچنین می تواند مدل سه بعدی و نقشه های دو بعدی مربوط به آن را با فرمت BIMx استخراج کند که می توان آن را در تعدادی از پلتفرم های دسکتاپ و موبایل با برنامه های BIMx، مشاهده کرد.

تاریخچه ورژن ها:

۱۹۸۴ – Radar CH (آرشیکد ۱.۰)
۱۹۸۶ – آرشیکد ۲.۰
۱۹۸۷ – آرشیکد ۳.۰
۱۹۸۸ – آرشیکد ۳.۱
۱۹۹۱ – آرشیکد ۴.۰
۱۹۹۲ – آرشیکد ۴.۱
۱۹۹۳ – آرشیکد ۴.۱۶
۱۹۹۴ – آرشیکد ۴.۵
۱۹۹۵ – آرشیکد ۴.۵۵
۱۹۹۶ – آرشیکد ۵.۰
۱۹۹۷ – آرشیکد ۵.۱
۱۹۹۸ – آرشیکد ۶.۰
۱۹۹۹ – آرشیکد ۶.۵
۲۰۰۱ – آرشیکد ۷.۰
۲۰۰۲ – آرشیکد ۸
۲۰۰۳ – آرشیکد ۸.۱
۲۰۰۴ – آرشیکد ۹
۲۰۰۶ – آرشیکد ۱۰
۲۰۰۷ – آرشیکد ۱۱
۲۰۰۸ – آرشیکد ۱۲
۲۰۰۹ – آرشیکد ۱۳
۲۰۱۰ – آرشیکد ۱۴
۲۰۱۱ – آرشیکد ۱۵
۲۰۱۲ – آرشیکد ۱۶
۲۰۱۳ – آرشیکد ۱۷
۲۰۱۴ – آرشیکد ۱۸
۲۰۱۵ – آرشیکد ۱۹
۲۰۱۶ – آرشیکد ۲۰
۲۰۱۷ – آرشیکد ۲۱

ویژگی های نرم افزار آرشیکد:

ابزار پلکان
طراحی پلکان یکی از پیچیده ترین کارها در معماری است. ابزار Stair در آرشیکد بهترین طرح های بهینه پلکان را ارائه می دهد تا بهترین پلکان را برای ساختمان خود انتخاب کنید. پله ها شامل زیرعناصر مختلفی مانند کف پله، پیشانی پله، تیرهای پله، گونه پله، سازه های یکپارچه یا معلق هستند. هر یک از اینها را می توان به صورت انفرادی طراحی و به شیوه پارامتری پیکربندی کرد.
ابزار نرده
با استفاده از ابزار Railing می توانید سیستم های نرده پیچیده اما قابل پیکربندی بسازید که مطابق با پلکان ها، دال های بنتی، دیوارها و سقف ها هستند. با استفاده از ویرایشگر Railing Pattern می توانید الگوهای نرده ها را شخصی سازی کنید و خود ArchiCAD مطمئن می شود که تمام تغییرات الگوها به درستی در سراسر سیستم نرده آپدیت شود.
بصری سازی
ابزار CineRender که مبتنی بر موتور رندر سینما فوردی است، رندرهای واقع گرایانه و با کیفیتی در محتوای BIM به معماران ارائه می کند.
CineRender برای یک رندر سریع تر و واقع گرایانه تر، از قابلیت های Light Mapping و متدهای Global Illumination ثانویه استفاده می کند.
اصلاحات کانال بازتابی باعث می شود بتوانیم از تعداد نامحدودی لایه ها با انواع جدیدی از بازتاب ها استفاده کنیم. با استفاده از سطوح یکپارچه، معماران می توانند پروژه را با استفاده از یک رنگ اختصاصی رندر کنند.
طبقه بندی عناصر
یک مدل طراحی آرشیکد را می توان به عنوان یک پایگاه داده مرکزی BIM در نظر گرفت که تمام داده های پروژه را ذخیره می کند و آنها را در دسترس ذینفعان پروژه قرار می دهد. آرشیکد یک روش انعطاف پذیری برای طبقه بندی عناصر و مشخصات ارائه می کند که برای پشتیبانی بهتر از استانداردهای ملی یا سازمانی و برای تعامل بهتر بین اعضای پروژه است.
لینک های مستقیم IFC
محتوای مدل IFC خارجی که توسط مشاورانی مانند مهندسان ساختمانی یا MEP ساخته شده اند را می توان به صورت لینک های مستقیم و به عنوان مرجع های محافظت شده در پروژه های طراحی آرشیکد قرار داد. لینک های مستقیم IFC را می توان به تعداد دفعات دلخواه در طرح قرار داد. در پروژه های بزرگ می توان از گزینه Model Filter برای فیلتر کردن نمایش محتوای IFC مرجع استفاده کرد.
تشخیص برخورد
برای کمک به معماران در انجام وظیفه خود به عنوان رهبران هماهنگ کننده مدل، قابیت تشخیص برخورد اجازه می دهد دو گروه از عناصر را از طریق معیارهای انتخاب شده توسط کاربر علیه یکدیگر مقایسه کنیم. این مجموعه معیارها می تواند شامل نوع عناصر، مقادیر طبقه بندی، مقادیر خصوصیات و مشخصات مانند اسامی یا مصالح ساختمانی باشد.
 
 

جهت ثبت نام در دوره آموزش مجازی کار با نرم افزار ArchiCAD با مشاورین ما در تماس باشید.
این دوره به صورت غیر حضوری برگزار می گردد و محتوای آموزشی الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال میشود.
پس از پایان دوره گواهی آموزشی رایگان و معتبر با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید
مشاوره رایگان : ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *