0
021284284

بازار کار رشته علوم سیاسی

هدف
امروز هیچ ملتی نمی‌تواند جدا از دیگر ملتها و بی‌اعتنا به آنچه در دیگر نقاط عالم می‌گذرد زندگی کند و هر اتفاقی کم یا بیش سریع یا کند به نوعی در سرنوشت او تاثیر خواهد گذاشت مطالعه تحولات جهانی و گاه پیش‌بینی اتفاقات و بررسی تاثیر آنها و نحوه برخورد هر کشور با آن ، کار متخصصان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است.
محور سیاست خارجی هر کشور تامین منافع ملی است. شناخت منافع ملی و عوامل تامین کننده و تهدید کننده آن را کارشناسان علوم سیاسی به عهده دارند. هدف از این رشته تربیت کارشناسان و تحلیلگران و متخصصان سیاست خارجی و روابط بین‌الملل است. در رشته علوم سیاسی مسایل و موضوعات زیر بنایی عرصه سیاست به صورت دانشگاهی و علمی بررسی می شود و در واقع یک اندیشمند علوم سیاسی لایه های زیرین و عمیقتر مسایل سیاسی را می شکافد و به همین دلیل قضایا را از بعد تازه ای تحلیل می کند .
هدف رشته علوم سیاسی تربیت سیاست شناسائی است که بتوانند راهکارهای مناسبی ارائه بدهند تا منافع متضاد یک جمع که در چارچوبی به نام کشور زندگی می کنند، با یکدیگر تلفیق داده شده و در نتیجه چرخ مملکت بخوبی به گردش درآید .
 
ماهیت
آنچه مردم به نام سیاست و مسائل سیاسی می‌شناسند با سیاست به مفهومی که در رشته علوم سیاسی مطرح است، تفاوت بسیار دارد و دانشجویان موفق این رشته نیز نه یک سیاستمدار بلکه یک سیاست‌شناس خواهند شد. علوم سیاسی به عنوان یک رشته دانشگاهی با علوم سیاسی به عنوان بحث‌های تخصصی در مورد مسائل سیاسی تفاوت دارد.
علوم سیاسی به عنوان یک رشته دانشگاهی به بررسی اندیشه‌ها و نظریه‌های سیاسی و کارکرد آنها در عرصه جامعه می‌پردازد و به عبارت دیگر رشته علوم سیاسی یعنی ارائه یکسری نظریه‌ها و یا یکسری ابزارها و راهکارهایی که بر اساس آنها هر جامعه شرایط و مشکلات حال را بررسی کرده و از پیش پا بر می‌دارد و برای حرکتها و اقدامات بعدی یعنی ترسیم فضا برای مسیر آینده برنامه‌ریزی می‌کند و همچنین از تجارب و دستاوردهای بشر که در طول تاریخ در عرصه اجتماع به دست آورده است، بهره‌ می‌برد. پس می‌توان گفت که علوم سیاسی در عین این که به حال نگاه کرده و برای آینده برنامه‌ریزی می‌کند، ریشه‌اش در گذشته می‌باشد.
 
توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه
دانشجوی علوم سیاسی باید کتب تاریخی بخصوص تاریخ سیاسی را دوست داشته باشد و فلسفه را با علاقه بخواند .
دانشجوی علوم سیاسی باید فردی منطقی بوده و نظریاتش مستند به دلیل و مدرک باشد و کسی است که قدرت ابتکار و توانایی فکری وسیعی داشته باشد و ریشه‌ها را شناسایی بکند و اوج بگیرد و از بالا مشکلات را ببیند و با همه اقشار جامعه ارتباط داشته باشد تا بفهمد که مردم جامعه‌اش به چه فکر می‌کنند و نیازهای آنان چیست.
داشتن شم و علاقه به مسایل سیاسی و برخورداری از یک دید عمیق و وسیع ویژگی‌هایی است که دانشجوی علوم سیاسی باید داشته باشد.
وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
در 8 دانشگاه کشور کارشناسی ارشد علوم سیاسی وجود دارد و گرایش روابط بین‌الملل جزو گرایش‌های کارشناسی ارشد می‌باشد.
 
رشته‌های مشابه و نزدیک به این رشته
حقوق و تاریخ
 
آینده شغلی و بازار کار
در روابط عمومی‌ها : هر روابط عمومی که بخواهد کار عملی و صحیح انجام دهد نیازمند وجود یک کارشناس سیاسی است.
سازمان‌های بین‌المللی: نمایندگی هر کشور در یک سازمان را متخصصان علوم سیاسی بر عهده دارند.
در حال حاضر فارغ‌التحصیلان رشته علوم سیاسی در بخشهای سیاسی و حقوقی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و همچنین در صدا و سیما و روزنامه ها مشغول بکار می‌باشند. اگر هدف از آمدن به دانشگاه را به دست آوردن نوعی بصیرت بدانیم ، رشته علوم سیاسی ریشه در تمدن بشری دارد اما متاسفانه با وجود قدمت دیرینه و اهمیت این رشته در تاریخ بشر ، جایگاه آن در کشور ما چندان مشخص نیست و در نتیجه وضعیت استخدامی فارغ التحصیلان این رشته با دشواری و محدودیت هایی روبرو است .
سازمانها و وزارتخانه های بسیاری می توانند فارغ التحصیلان رشته علوم سیاسی را جذب کنند که در این میان وزارت امور خارجه از همه شاخص تر است اما در حال حاضر حتی فارغ التحصیلان روابط بین الملل نیز به سختی جذب این وزارتخانه می شوند و وزارت امور خارجه نیاز به نیروی جدیدی ندارد .
امروزه حدود 90% فارغ التحصیلان علوم سیاسی با مشکل اشتغال روبرو هستند به همین دلیل اگر داوطلبی به امید یک آینده شغلی روشن می خواهد وارد رشته علوم سیاسی شود بهتر است که از این رشته صرف نظر کند .
در آخر لازم است گفته شود که با وجود تمامی این مشکلات اگر دانشجویی واقعاً علاقمند بوده و در این رشته متبحر باشد و همچنین قلم خوبی داشته باشد از نظر شغلی مشکلی نخواهد داشت و حتی سازمانهای مختلف به دنبال او خواهند بود . فارغ التحصیل این رشته می تواند در آموزش و پرورش نیز تدریس نماید.
با این وضعیت شغلی که ذکر شد اغلب دانشجویان این رشته هنگام ورود شناخت و علاقه لازم را نداشته اند اما یک دانشجوی خوب رشته علوم سیاسی ، دانشجویی که می داند چرا به این رشته آمده و با دیدی باز این رشته را انتخاب کرده است نباید نگران آینده شغلی اش باشد .
 
دوره های مجازی مربوطه :
دوره آموزشی مباحث علوم سیاسی
آنچه مردم به نام سیاست و مسائل سیاسی می شناسند با سیاست به مفهومی که در رشته علوم سیاسی مطرح است، تفاوت بسیار دارد و دانش آموختگان موفق این دوره نیز نه یک سیاستمدار بلکه یک سیاست شناس خواهند شد.
در واقع علوم سیاسی به بررسی اندیشه ها و نظریه های سیاسی و کارکرد آنها در عرصه جامعه می پردازد و به عبارت دیگر رشته علوم سیاسی یعنی ارائه یکسری نظریه ها و یا یکسری ابزارها و راهکارهایی که بر اساس آنها هر جامعه شرایط و مشکلات حال را بررسی کرده و از پیش پا برمی دارد و برای حرکتها و اقدامات بعدی یعنی ترسیم فضا برای مسیر آینده برنامه ریزی می کند و همچنین از تجارب و دستاوردهای بشر که در طول تاریخ در عرصه اجتماع به دست آورده است، بهره می برد.
enrollment-cap
 
 
 
دوره آموزشی روانشناسی سیاسی
روان شناسی سیاسی از جمله علوم میان رشته ای است که از پیوند روان شناسی نوین و علم سیاست پدید آمده است. در جهان غرب، مطالعات در این حوزه از قدمت چندانی برخوردار نیست و در کشور ما نیز در دهه های اخیر پژوهش هایی پیرامون آن انجام گرفته است.
به عبارت دیگر این اصطلاح به نقش بسیار زیاد روانشناسی در نفوذ و جمع آوری قدرت در بین سیاست مداران اشاره دارد. فلسفه ی کلاسیک سیاسی و بویژه افرادی چون ماکیاولی و هابس نقش بسزایی در شکل گیری و پیدایش روانشناسی سیاسی در درون علوم سیاسی،داشته اند. استدلال ماکیاولی و هابس بر این اصل استوار است که سرشت انسان به عنوان موضع پژوهشی باید در مرکز پژوهش های علوم سیاسی- اجتماعی قرار بگیرد. زیرا، سرشت انسان نقش تعیین کننده ای در رفتار و عملکردهای سیاسی – اجتماعی افراد دارد. روانشناسی سیاسی مدرن در دهه ی ۱۸۷۰ میلادی در محافل دانشگاهی فرانسه و ایتالیا رونق یافت.ولی اولین بار متفکران انگلیسی از جمله گراهام والاس (Graham Wallas) در اوایل سده ی ۲۰ میلادی و به طور دقیق با انتشار کتاب معروف او در سال ۱۹۰۸ میلادی به نام «سیاست و سرشت انسان» (Human Nature In Politics) این بینش را دسته بندی کردند. روانشناسی سیاسی به عنوان یک رشته ی مستقل دانشگاهی و پژوهشی، بعد از پیدایش جنبش آکادمیکی موسوم به مکتب فرانکفورت، در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ میلادی به وقوع پیوست. منظور مجامع آکادمیکی از تشکیل این مدرسه، در واقع ترکیب تئوری های گوناگون بویژه تلفیق مارکسیسم و روان تحلیلی فروید با پژوهش برآوردی (Surveying Reasearch) بوده است.
enrollment-cap
 
 

دیدگاه کاربران
  • فرانک 20 شهریور 1396

    واقعا برا خودم متاسف شدم که با ارشد روابط بین الملل وقتی براکار رفتم بهم گفتن با این رشته میشه فقط فروشگاه مواد غذایی کار کنی

  • ناامیدشده 22 شهریور 1396

    با سلام
    شما بااین نظراتتون
    من رو بسیار ناامیدکردین
    اگه شده اینقدر درس میخونم تااین رشته روحذف کنم
    ویا اگر کسی آینده ی روشنی ازاین رشته رو داره حتما کمی از خودش و رشتش تعریف کنه حتما.وحتما

  • خخخخخ 22 شهریور 1396

    جواب به فرانک:خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ???????????????????????????????????????????????????????

  • فرناز 25 شهریور 1396

    رشته ی علوم سیاسی از بسیاری از رشته ها هم به روز تره هم بهتره خودتون برای زندگیتون تصمیم بگیرین با نظر چند نفر که نمیشه تصمیم گرفت دنبال علایقتون برین من علاقه داشتم علوم سیاسی خوندم الان دارم ارشدشم میخونم چون علاقه دارم لطفا به من بگین تو کدوم نهادی همه دقیقا با رشته ای که خوندن راس کار قرار دارن ؟تو این جامعه رشته علوم سیاسی و غیره نداره اکثر جوونها بیکار هستن پسر خاله من با مدرک دکترای صنایع الان شاگرد مکانیکی شده

  • علی شهپری 10 مهر 1396

    سلام دوستان شماهایی که میگید رشته علوم سیاسی فلان است و غیره بهم بگید مگه رشته های دیگه بیکار ندارد امروزه مهضل بیکاری در کشور ما یقه ی همه رو گرفته مگه غیر از اینه به جای این همه ناامید کردن به بقیه امید بدین خیلی خوبه به خدا من خودم الان دارم دانشگاه دولتی یزد علوم سیاسی میخونم کار هم اگه کسی بگرده گیر میاد در پناه خدا

  • علی شهپری 10 مهر 1396

    منو از ادامه بحث با خبر کنید

  • مش مندلی 22 مهر 1396

    سلام. من ارشد روابط بین الملل دانشگاه علامه هستم . برادران و خواهران گرامی القصه همش پشمه پشم…. نرید ترا به قران نرید علوم سیاسی. اگه پارتی کلفت دارید برید عالیه میرید کسی میشید برای خودتون . اما اگه ندارید نرید . ما نخبه و بچه مثبت بودیم شدیم این…!!!!! چند تا از بچه های دکتری و ارشد رو میشناسم که بیکارن. از دانشگاه علامه نه مل مل آباد شاه حسنی!!!! فی الحال رشته به نظرم (زبان انگلیسی ، مدیریت، حقوق) والسلااااااااااااااام…

  • محمد 1 آبان 1396

    من کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس رو دارم.توصیه ایم به دوستانی که قصد ورود به این رشته را برای بدست آوردن شغل دارند اینکه اصلا وارد این رشته نشوند.رشته علوم سیاسی اصلا کار نداره و الکی عمر خودتون را به امید بدست آوردن شغل مناسب هدر نکنید.می توان گفت از لحاظ بازار کار در بین رشته های علوم انسانی در انتها قرار دارد.همه رشته های علوم انسانی از جمله فلسفه و تاریخ و جغرافیا و ادبیات و…..حداقل آموزش و پرورش می خواد ولی علوم سیاسی هیچ و هیچ و هیچ.دوستان با یک انتخاب درست و عاقلانه خود را به سرنوشت ما مبتلا نکنید(تو آزمون استخدامی امسال وزارت خارجه حتی یک نفر علوم سیاسی هم نمی خواست)

  • سحر 4 آبان 1396

    سلاااام.‌‌..چرا تو استخدامی قوه قضاییه رشته علوم سیاسی نزدن؟؟؟؟؟؟یا زدن من خبر ندارم؟؟؟لطفا یکی ج بده

  • ماري 7 آبان 1396

    سلام. بعنوان کسی میخوام صحبت کنم که فوق لیسانس علوم سیاسیه و رتبه اول کارشناسی و ارشد بوده. بعنوان کسی که هم سرزبون داشته و هم دست به قلم. با عشق فراوان از رشته تجربی وارد این رشته شدم. در دوره لیسانس به اندازه دانشجوی دکتری درس خوندم. الان بیکارم. درسته بعضی دوستان میگن اگه زرنگ باشی کار هست .درست میگن واقعا کار هست ولی خیلی خیلی کمه. مگه وزارت خارجه سالی چند نفر میگیره? قرار نیست که صفر باشه. اگه میخواین به این رشته بیاید و موفق بشید، اگه برای هر رشته باید ۱۰۰تا تلاش بشه شما باید ۲۰۰ تا تلاش کنید باید اطلاعات زیاد و دست به قلم خوبی داشته باشید و البته زود هم نتیجه نمیده و سالها زمان میبره. باید علاقه تون صد در صد باشه. من با توجه به شرایطی که گفتم نتونستم ادامه بدم. نبود شغل و عدم رغبت به ادامه دادن باعث شد رهاش کنم. حرفم اینه که بدون پارتی نمیشه اگه هم فرصت شغلی باشه با توجه به تقاضا خیلی خیلی کمه. پیشنهاد من به ادمای معمولی و بدون پول و پارتی مث خودم نرفتن به این رشته ست.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *