0
021284284

بازار کار رشته علوم سیاسی

هدف
امروز هیچ ملتی نمی‌تواند جدا از دیگر ملتها و بی‌اعتنا به آنچه در دیگر نقاط عالم می‌گذرد زندگی کند و هر اتفاقی کم یا بیش سریع یا کند به نوعی در سرنوشت او تاثیر خواهد گذاشت مطالعه تحولات جهانی و گاه پیش‌بینی اتفاقات و بررسی تاثیر آنها و نحوه برخورد هر کشور با آن ، کار متخصصان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است.
محور سیاست خارجی هر کشور تامین منافع ملی است. شناخت منافع ملی و عوامل تامین کننده و تهدید کننده آن را کارشناسان علوم سیاسی به عهده دارند. هدف از این رشته تربیت کارشناسان و تحلیلگران و متخصصان سیاست خارجی و روابط بین‌الملل است. در رشته علوم سیاسی مسایل و موضوعات زیر بنایی عرصه سیاست به صورت دانشگاهی و علمی بررسی می شود و در واقع یک اندیشمند علوم سیاسی لایه های زیرین و عمیقتر مسایل سیاسی را می شکافد و به همین دلیل قضایا را از بعد تازه ای تحلیل می کند .
هدف رشته علوم سیاسی تربیت سیاست شناسائی است که بتوانند راهکارهای مناسبی ارائه بدهند تا منافع متضاد یک جمع که در چارچوبی به نام کشور زندگی می کنند، با یکدیگر تلفیق داده شده و در نتیجه چرخ مملکت بخوبی به گردش درآید .
 
ماهیت
آنچه مردم به نام سیاست و مسائل سیاسی می‌شناسند با سیاست به مفهومی که در رشته علوم سیاسی مطرح است، تفاوت بسیار دارد و دانشجویان موفق این رشته نیز نه یک سیاستمدار بلکه یک سیاست‌شناس خواهند شد. علوم سیاسی به عنوان یک رشته دانشگاهی با علوم سیاسی به عنوان بحث‌های تخصصی در مورد مسائل سیاسی تفاوت دارد.
علوم سیاسی به عنوان یک رشته دانشگاهی به بررسی اندیشه‌ها و نظریه‌های سیاسی و کارکرد آنها در عرصه جامعه می‌پردازد و به عبارت دیگر رشته علوم سیاسی یعنی ارائه یکسری نظریه‌ها و یا یکسری ابزارها و راهکارهایی که بر اساس آنها هر جامعه شرایط و مشکلات حال را بررسی کرده و از پیش پا بر می‌دارد و برای حرکتها و اقدامات بعدی یعنی ترسیم فضا برای مسیر آینده برنامه‌ریزی می‌کند و همچنین از تجارب و دستاوردهای بشر که در طول تاریخ در عرصه اجتماع به دست آورده است، بهره‌ می‌برد. پس می‌توان گفت که علوم سیاسی در عین این که به حال نگاه کرده و برای آینده برنامه‌ریزی می‌کند، ریشه‌اش در گذشته می‌باشد.
 
توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه
دانشجوی علوم سیاسی باید کتب تاریخی بخصوص تاریخ سیاسی را دوست داشته باشد و فلسفه را با علاقه بخواند .
دانشجوی علوم سیاسی باید فردی منطقی بوده و نظریاتش مستند به دلیل و مدرک باشد و کسی است که قدرت ابتکار و توانایی فکری وسیعی داشته باشد و ریشه‌ها را شناسایی بکند و اوج بگیرد و از بالا مشکلات را ببیند و با همه اقشار جامعه ارتباط داشته باشد تا بفهمد که مردم جامعه‌اش به چه فکر می‌کنند و نیازهای آنان چیست.
داشتن شم و علاقه به مسایل سیاسی و برخورداری از یک دید عمیق و وسیع ویژگی‌هایی است که دانشجوی علوم سیاسی باید داشته باشد.
وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
در 8 دانشگاه کشور کارشناسی ارشد علوم سیاسی وجود دارد و گرایش روابط بین‌الملل جزو گرایش‌های کارشناسی ارشد می‌باشد.
 
رشته‌های مشابه و نزدیک به این رشته
حقوق و تاریخ
 
آینده شغلی و بازار کار
در روابط عمومی‌ها : هر روابط عمومی که بخواهد کار عملی و صحیح انجام دهد نیازمند وجود یک کارشناس سیاسی است.
سازمان‌های بین‌المللی: نمایندگی هر کشور در یک سازمان را متخصصان علوم سیاسی بر عهده دارند.
در حال حاضر فارغ‌التحصیلان رشته علوم سیاسی در بخشهای سیاسی و حقوقی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و همچنین در صدا و سیما و روزنامه ها مشغول بکار می‌باشند. اگر هدف از آمدن به دانشگاه را به دست آوردن نوعی بصیرت بدانیم ، رشته علوم سیاسی ریشه در تمدن بشری دارد اما متاسفانه با وجود قدمت دیرینه و اهمیت این رشته در تاریخ بشر ، جایگاه آن در کشور ما چندان مشخص نیست و در نتیجه وضعیت استخدامی فارغ التحصیلان این رشته با دشواری و محدودیت هایی روبرو است .
سازمانها و وزارتخانه های بسیاری می توانند فارغ التحصیلان رشته علوم سیاسی را جذب کنند که در این میان وزارت امور خارجه از همه شاخص تر است اما در حال حاضر حتی فارغ التحصیلان روابط بین الملل نیز به سختی جذب این وزارتخانه می شوند و وزارت امور خارجه نیاز به نیروی جدیدی ندارد .
امروزه حدود 90% فارغ التحصیلان علوم سیاسی با مشکل اشتغال روبرو هستند به همین دلیل اگر داوطلبی به امید یک آینده شغلی روشن می خواهد وارد رشته علوم سیاسی شود بهتر است که از این رشته صرف نظر کند .
در آخر لازم است گفته شود که با وجود تمامی این مشکلات اگر دانشجویی واقعاً علاقمند بوده و در این رشته متبحر باشد و همچنین قلم خوبی داشته باشد از نظر شغلی مشکلی نخواهد داشت و حتی سازمانهای مختلف به دنبال او خواهند بود . فارغ التحصیل این رشته می تواند در آموزش و پرورش نیز تدریس نماید.
با این وضعیت شغلی که ذکر شد اغلب دانشجویان این رشته هنگام ورود شناخت و علاقه لازم را نداشته اند اما یک دانشجوی خوب رشته علوم سیاسی ، دانشجویی که می داند چرا به این رشته آمده و با دیدی باز این رشته را انتخاب کرده است نباید نگران آینده شغلی اش باشد .
 
دوره های مجازی مربوطه :
دوره آموزشی مباحث علوم سیاسی
آنچه مردم به نام سیاست و مسائل سیاسی می شناسند با سیاست به مفهومی که در رشته علوم سیاسی مطرح است، تفاوت بسیار دارد و دانش آموختگان موفق این دوره نیز نه یک سیاستمدار بلکه یک سیاست شناس خواهند شد.
در واقع علوم سیاسی به بررسی اندیشه ها و نظریه های سیاسی و کارکرد آنها در عرصه جامعه می پردازد و به عبارت دیگر رشته علوم سیاسی یعنی ارائه یکسری نظریه ها و یا یکسری ابزارها و راهکارهایی که بر اساس آنها هر جامعه شرایط و مشکلات حال را بررسی کرده و از پیش پا برمی دارد و برای حرکتها و اقدامات بعدی یعنی ترسیم فضا برای مسیر آینده برنامه ریزی می کند و همچنین از تجارب و دستاوردهای بشر که در طول تاریخ در عرصه اجتماع به دست آورده است، بهره می برد.
enrollment-cap
 
 
 
دوره آموزشی روانشناسی سیاسی
روان شناسی سیاسی از جمله علوم میان رشته ای است که از پیوند روان شناسی نوین و علم سیاست پدید آمده است. در جهان غرب، مطالعات در این حوزه از قدمت چندانی برخوردار نیست و در کشور ما نیز در دهه های اخیر پژوهش هایی پیرامون آن انجام گرفته است.
به عبارت دیگر این اصطلاح به نقش بسیار زیاد روانشناسی در نفوذ و جمع آوری قدرت در بین سیاست مداران اشاره دارد. فلسفه ی کلاسیک سیاسی و بویژه افرادی چون ماکیاولی و هابس نقش بسزایی در شکل گیری و پیدایش روانشناسی سیاسی در درون علوم سیاسی،داشته اند. استدلال ماکیاولی و هابس بر این اصل استوار است که سرشت انسان به عنوان موضع پژوهشی باید در مرکز پژوهش های علوم سیاسی- اجتماعی قرار بگیرد. زیرا، سرشت انسان نقش تعیین کننده ای در رفتار و عملکردهای سیاسی – اجتماعی افراد دارد. روانشناسی سیاسی مدرن در دهه ی ۱۸۷۰ میلادی در محافل دانشگاهی فرانسه و ایتالیا رونق یافت.ولی اولین بار متفکران انگلیسی از جمله گراهام والاس (Graham Wallas) در اوایل سده ی ۲۰ میلادی و به طور دقیق با انتشار کتاب معروف او در سال ۱۹۰۸ میلادی به نام «سیاست و سرشت انسان» (Human Nature In Politics) این بینش را دسته بندی کردند. روانشناسی سیاسی به عنوان یک رشته ی مستقل دانشگاهی و پژوهشی، بعد از پیدایش جنبش آکادمیکی موسوم به مکتب فرانکفورت، در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ میلادی به وقوع پیوست. منظور مجامع آکادمیکی از تشکیل این مدرسه، در واقع ترکیب تئوری های گوناگون بویژه تلفیق مارکسیسم و روان تحلیلی فروید با پژوهش برآوردی (Surveying Reasearch) بوده است.
enrollment-cap
 
 

دیدگاه کاربران
  • ارش 31 فروردین 1396

    سلام ابوالفضل جان تحت هیچ عنوان رشته علوم سیاسی رو انتخاب نمیکنید مگر اینکه در آینده دنبال کار نباشید و برای تفریح بیاد این رشته چون خوندنش واقعا لذت بخشه

  • حمید رضا 14 اردیبهشت 1396

    سلام خسته نباشید من کاردانی برق را گرفتم و به دلیل علاقه فراوان به رشته های علوم انسانی، دیپلم علوم انسانی را گرفتم و الان میخوام وارد دانشگاه بشم
    به من کدوم رشته را پیشنهاد میدید که برم و موفقیت مالی هم داشته باشه
    لطفا اگر میخوایید ثواب کنید و دعای خیر بنده پشت سرتون باشه از یکی از دوراه زیر به بنده مشاوره بدید و این حقیر را راهنمایی کنید
    آدرس ایمیل :
    [email protected]
    آیدی تلگرام :
    @hamidrezaghanei

  • علی 2 خرداد 1396

    سلام
    دوستان من ترم ۶دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه گیلان هستم،میخام برا ارشد بخونم ولی میخام ازاونایی که تجربه دارن کمکم کنن که بخونم یا نه؟امروز یه سری نظرات راجع به علوم سیاسی خوندم واقعا خیییلی ناامیدشدم الانم نمیدونم ادامه بدم یا نه؟?
    [email protected]

  • ملیحه زارع 7 خرداد 1396

    سلام من حرفه همه رو تایید میکنم هر کی میخاد واسه کار وارد این رشته بشه دست نگه داره چون پشیموم میشه من خدم ارشد علوم سیاسی از دانشگاه علامه تهران هستم و الان ک مدرک هم گرفتم میخوام اگ بتونم برم حسابداری رو ب خونم شاید یه کار برام پیدا شد . و اگرم بخاطر علاقه میخواید وارد بشین بدونید که هیچی جذابیتی نداره از خیال بافی بیاید بیرون ک سیاست مدار میشد یا میتونید سر کلاس بحث سیاسی کنید موفق باشید

  • saeed 13 خرداد 1396

    سلام خدمت دوستان،من فارغ التحصیل ارشد رشته روابط بین الملل از دانشگاه روابط بین الملل وزارت امور خارجه هستم و به تازگی بورسیه دانشگاه روابط لندن انگلیس رو گرفتم،به صورت اتفاقی وقتی پیام های دوستان رو دیدم خیلی ناراحت شدم،من چندین ساله که سروکارم با این رشته است و تحقیقات همراه با نشست و برخواست های زیاد با استاد های به نام و مطرح این رشته داشته ام،من افراد زیادی رو در این رشته دیدم که موفق شدن و عده ای هم بودن که به اون چیزی که در ذهنشون بوده متأسفانه نرسیدن،برای موفق شدن و رسیدن به جایگاه عالی در رشته علوم سیاسی دو عوامل خیلی مهم هستند یک اینکه از دانشگاه خوبی مدرک داشته باشید و دوم که خیلی مهمه اینکه رزومه خیلی تاپ و قدرتمندی داشته باشین،که حتما با داشتن این دو عوامل موفق خواهید شد، که حتی با داشتن این رزومه شما میتونید بورس بشید به دانشگاه های نامبر وان سراسر دنیا///باز هم تأکید میکنم که با داشتن رزومه عالی و قدرتمند حرفی برای گفتن خواهید داشت ///موفق باشید””

  • Mohamad 27 خرداد 1396

    تنها رشته ای ک بازار کار نداره علوم سیاسیه

  • حسنی 18 تیر 1396

    با سلام خدمت همه دوستان
    نظرات رو خوندم و بقول معروف هرکس مطابق تجارب خود و واقعیات جامعه و روانشناسی خود نظری داد که همه تقریبا درست میگفتن…
    عزیزی که میخوای بیای این رشته رو بخونی چه لیسانس چه ارشد اگه هدف از درس خواندن گرفتن مدرک و درنهایت کسب شغل است فارغ از علاقه خودت خواهش میکنم به سمت این رشته نیا … البته که بسیاری از رشته های انسانی و حتی علوم‌پایه بازار کار خوبی ندارند ولی علوم سیاسی در کنارفلسفه و ادبیات ‌و…. ازهمه بدتر است.
    امااگر دستت تو جیب بابات هست و دغدغه اشتغال و معیشت نداری و علاقه هم داری بیا به سمت این رشته که جذاب و شیرین است.
    عمر خود را تلف نکنید …

  • داریوش 20 مرداد 1396

    سلام دوستان عزیز حتما قبل از انتخاب رشته قانون مدیریت خدمات کشوری بخش طبقه بندی مشاغل را بخوندید بعد متوجه می شوید چه رشته های آینده شغلی دارند و کدام ندارند.

  • ترانه 25 مرداد 1396

    من امسال قرار بود انتخاب رشته کنم واقعا کامنت ها عالی بود مرسی از همه راهنمایی ها و اینکه تجربیاتتون رو در اختیترم گذاشتین

  • فرانک 20 شهریور 1396

    سلام من لیسانس علوم سیاسی وارد روابط بین الملل هستم رشته خوبی نیست اصلا بازار کار نداره فقط بعد از فارغ والتحصیلی باید حرف دیگران تحمل کنی چون هرجا میری بهت میگن بین این همه رشته اخه این چی بود خوندی؟تازه تودانشگاه هم همش ازدوران ماقبل حرف میزنن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *