0
021284284

باغداری بخش بزرگی از اقتصاد زراعتی

باغداری بخش بزرگی از اقتصاد زراعتی
از جمله 78 درصد عواید ملی در بخش زراعت کشور، تنها 38 درصد آن را عواید باغداری تشکیل می دهد.
به باور کارشنان، کوهستانی بودن، اقلیم مناسب و آب فراوان از عواملی مهمی می باشند که زمینه را برای باغداری مساعد ساخته است.
به گقتهء مقامات وزارت زراعت؛ عمدتاً اقتصاد کشور بر پایه زراعت، باغداری و مالداری استوار است. زراعت افغانستان در طی سال های گذشته نه تنها انکشاف چندانی نداشته است، بلکه در اثر سه دهه جنگ و حوادث بی شمار دیگر، متحمل صدمات بزرگی نیز گردیده است.
آقای صبور دوست؛ یکی از کارشناسان زراعتی بدین باور است که طی این سالها، کارهایی نیز جهت پرورش باغداری از سوی بعضی مؤسسات در شماری از ولایات افغانستان صورت گرفته که با وجود داشتن جنبه های مثبت، تأثیر چندانی در سطح کل کشور نداشته است:”حوادث طبیعی و سرازیر شدن سیلاب های ویرانگر همه ساله سبب می گردد تا صدمات بزرگی بر باغداری کشور وارد گردد.”
مبارزه با آفات و امراض درختان، بشکل خودسر و غیر تخنیکی، با استفاده از ادویه های معمول مانند، دی دی تی و ای ای سی که عوارض جانبی فوق العاده خطر ناکی نیز دارد، صورت گرفته که ضرر آن نسبت به سودش بیشتر ثابت شده است. این عوارض اثرات منفی روی صادرات میوه تازه افغانستان نیز می گذارد.
اما توجه بیشتر وزارت زراعت افغانستان، بخصوص طی دو سه سال اخیر در زمینه باغداری که با  کمک کشورهای خارجی درکشور انجام شده ، تغییر مثبتی را در عرصهء صادرات میوه رونما ساخته است.
اقدامات اخیر را باغداران کشور برعلاوه سایر بخش ها، بیشتر در زمینه ی رشد کمی و کیفی حاصلات بادام، انار، سیب و انگور شاهد بوده اند. همین رشد قابل ملاحظه سبب انکشاف باغداری و صادرات صدها تن میوهء تازه به خارج از کشور نیز گردیده است. کیفیت برتر انار افغانستان آنرا در صدر انار کشورهای جهان قرار داده و پای ورود آنرا را تا بازارهای اروپا باز کرده است.
از اقدامات موثری که در زمینه ی انکشاف باغداری می تواند مفید واقع شود، یکی هم پروژه تقويت باغدارى و مالدارى وزارت زراعت افغانستان می باشد که قرار است طی چهار سال  و به كمك 44 مليون دالر از سوى اتحاديۀ اروپا تطبيق گردد.
بتاریخ 15 ثور 1389، قرارداد پروژۀ مذكور بين وزير زراعت، آبيارى و مالدارى و سفير اتحاديۀ اروپا در افغانستان به امضا رسيد.
محمد آصف رحيمى وزير زراعت، آبيارى و مالدارى، حين امضاى قرار داد اين پروژه گفت كه بودجه پروژۀ مذكور، به شكل مساويانه در دو بخش مالدارى و باغدارى به مصرف خواهد رسيد.
آقای رحیمی افزود كه در بخش باغدارى؛ اين پروژه شامل برنامه هايى در قسمت تحقيقات چون اصلاح نسل ميوه جات مى باشد كه در17 ولايت از طريق  قوريه ها، تطبيق خواهد شد.
پژواک به نقل از عبد المجيد قرار؛ سخنگوى وزارت زراعت نوشته است که اين ولايات شامل كابل، پروان، ميدان وردك، لوگر، پكتيا، بغلان، كندز، تخار، سمنگان، بلخ، لغمان، ننگرهار، كنر، هرات، کندهار، زابل و بدخشان است.
آقای رحيمى مى گويد كه با تطبيق پروژه ياد شده، در بخش مالدارى در عرصه  تقويۀ  لابراتوار، توليد واكسين حيوانى و حمايت و تقويۀ كلينيك هاى حيوانى در سراسر كشور از طريق آموزش وترنران و فراهم آورى تجهيزات، نيز كار صورت خواهد گرفت.
اوسا چكاس ويگوداس سفير كميسيون اروپايى در افغانستان نيز در محفل امضاى قرارداد گفت كه اتحاديه اروپا از سال 2002 تاكنون، حدود 311 مليون يورو به بخش زراعت افغانستان كمك نموده است.
وى همچنان مى گويد كه اين اتحاديه براى سالهاى 2008 الى 2013، حدود 261 مليون يورو براى كمك به بخش انكشاف دهات و تقويت زراعت به افغانستان  نيز وعده نموده است .
نامبرده افزود كه زراعت و مالدارى، از عمده ترين سكتورها در افغانستان است كه براى رشد اقتصاد، بايد سرمايه گذارى در آن صورت گيرد، لذا آنها كمك هاى خود را به اين ساحه همچنان ادامه خواهند داد.
امان الله 65 ساله از ولایت ننگرهار اظهار میدارد که از پدر پدر با پیشه باغداری سروکار داشته، وی گفت:” ما خوشحالیم که برای باغداری کمک میشه مه در کورسهای دهقانی زیات اموختم ولی باما زیات کمک نمی شود.”
به باور کارشناسان توجه بیشتر به بخش باغداری نیاز مند اقدامات بیشتر می باشد؛ از جمله احداث سرد خانه های بزرگ در مرکز و ولایات، تدابیر وقایوی جهت آفات و حوادث طبیعی و کمک به باغدارانی که در اثر سیلاب ها، بارش ژاله و امراض متحمل خسارات سنگین می شوند، تدویر ورکشاپ ها بمنظور ارتقای ظرفیت باغداران و مامورین، ترویج باغداری، بازار یابی جهت فروش میوه تازه در خارج از کشور و حمایت از باغداران با پرداخت قرضه های کوچک با سود کم، از جمله مسایلی می باشد که می تواند نقش بزرگی در انکشاف باغداری کشور ایفا کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *