0
021284284

آموزش اهداف و برنامه ریزی مزرعه هیدروپونیک : دوره های آموزش مجازی و مقاله های اهداف و برنامه ریزی مزرعه هیدروپونیک

هیدروپونیک  (آب‌کشت)  از خلاقانه ترین روش ها برای تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کم ترین استفاده از آب (با استفاده از محلول مغذی) می باشد. گلخانه های بسیاری در ایران،به این روش راه اندازی شده اند و افراد بسیاری به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این زمینه مشغول به کار هستند. در هر نقطه از ایران با بکارگیری این روش می توان هر محصول کشاورزی را بدون در نظر گرفتن اقلیم و نوع خاک، برداشت کرد. همچنین اشتغال زایی خوبی به همراه دارد و از هر مکانی برای تولید محصولات کشاورزی استفاده کرد.
آینده هیدروپونیک
ممکن است در کشورهای توسعه نیافته هیدروپونیک به جهت تولید غذا در مکان هایی محدود بکار گرفته شود. در مناطقی که خاک فقیری دارد همانند بیابان، کشت هیدروپونیک امکان پذیر می باشد.شن و ماسه در بیابان مانند یک محیط کشت خوب عمل می کند و زمانی که نمک (املاح) حذف می شود، از آب دریا می توان برای مخلوط محلول مواد مغذی بهره برد. در یک بازه زمانی کوتاه محبوبیت هیدروپونیک به صورت چشم گیری افزایش داشته است که سبب می شود آزمایشات و تحقیقات در مناطقی از محیط داخلی و خارجی باغبانی هیدروپونیک افزایش پیدا کند.

هیدروپونیک یا آب‌کشت، یکی از روش های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کم ترین نیاز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است.

لوله کشی به منظور آبرسانی است که همین صرفه جویی در منابع آب، هزینه تمام شده سرمایه گذاری و بازدهی تولید را ارتقا می دهد. 

دوره آموزش مجازی اهداف و برنامه ریزی مزرعه هیدروپونیک برای شما توسط بنیاد آموزش مجازی ایرانیان تهیه شده، تا به آسانی اینترنتی ثبت نام کنید.

بنیاد آموزش مجازی ایرانیان با اعتبار بسیار بالا برای شما شرایطی فراهم آورده که در مدت زمان کوتاه میتوانید مدرک اهداف و برنامه ریزی مزرعه هیدروپونیک را اخذ نمایید

unnamed file

آموزش مجازی اهداف برنامه ریزی مزرعه هیدروپونیک : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی اهداف و برنامه ریزی مزرعه هیدروپونیک و اخذ مدرک معتبر اهداف و برنامه ریزی مزرعه هیدروپونیک را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5

هیدروپونیک یعنی چی؟

اصطلاحی در علم باغداری است که به روشی در صنعت کشاورزی مدرن امروز جهان اشاره می کند که گیاه، به جای آنکه مثل روش سنتی همیشگی، در خاک، رشد و نمو پیدا کند، در سیالی از محلول های غذایی قرار می گیرد تا بستر هماهنگی جهت رشد گیاه به صورت هیدروپونیک (HYDROPONIC) فراهم  شود.

در روش های گلخانه ای، کشت به این روش، محبوبیت زیادی پیدا کرده است و در ۳۱ استان کشور نیز، هزاران نفر در این حوزه مشغول به کار هستند. تولید گلخانه ای، نه به فصل ارتباط دارد و نه به تغییرات آب و هوایی. هدر  رفت محصول کم می شود و می توان با استقرار فناوری، اثربخش تولید را ارتقا داد. روش هیدرپونیک مثل هر روش گلخانه ای، دارای معایب و فوایدی است که باید در نظر داشت.

این که آیا هر گیاه یا محصولی را در هر اقلیمی می توان به روش هیدروپونیک تولید کرد، موضوعی است که نیاز به کار مطالعاتی و امکان سنجی (FEASIBILITY STUDY) دارد. مثلا تولید هیدروپونیک توت فرنگی، گوجه فرنگی، خیار و فلفل و گیاهان برگی مثل کاهو، بازدهی خوبی دارد.

در روش هیدروپونیک ،  آلودگی خاک، مشغله ذهنی گلخانه دار نیست و نیازی به ضد عفونی نخواهد بود. چون آب به صورت چرخشی در حرکت است، در مصرف آب صرفه جویی شده و هزینه تمام شده تولید،‌ کاهش پیدا می کند. این یک فرصت خوب برای استان هایی با بحران کم آبی مثل یزد و سمنان است. ریشه گیاه، در معرض هوا قرار داشته و قطعا، منفعت تولید را به همراه خواهد داشت.

آن چه در  تولید به روش هیدروپونیک اهمیت دارد، لوله کشی به منظور آبرسانی است که همین صرفه جویی در منابع آب، هزینه تمام شده سرمایه گذاری و بازدهی تولید را ارتقا می دهد. مشاوره با متخصص کشاورزی جهت طراحی و استقرار گلخانه هیدروپوینک، اهمیت فراوان دارد.

این روش، شامل تکنیک های شش گانه است که عبارتند از:

1. روش نوار غذایی یا NFT

2. روش شناوری

3. روش هواکشت

4. روش سیستم مویینگی

5. روش سیستم قطره ای

6. روش غوطه روی یا DWC

در کلیه روش های شش گانه فوق الذکر، بستر کشت گیاه، حالت خنثی دارد و هیچ ماده  مغذی در آن نیست. لذا، تغذیه گیاه توسط محلولی که از پیش تهیه شده است، انجام می گردد و البته برخی از این روش ها نیز به نسبت هدف تولید و بزرگی گلخانه و انتظار کشت و برداشت، با هم ترکیب می شود و سیستم های ترکیبی را در روش هیدروپونیک ، خلق می کند. روش محبوب آکوا پوینک، تکنیکی است که برای پرورش ماهی و گیاه به صورت توامان (SIMULTANEOUSLY) انجام می شود.

در سیستم «ورمی پونیک»، به جای ماهی، از کرم استفاده می شود.

[wp-rss-aggregator sources=”92883″]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *