0
021284284

آموزش نیروی کار ماهر گلخانه : دوره های آموزش مجازی و مقاله های آموزشی گلخانه

نیروی کار ماهر گلخانه یکی از نیازهای اساسی برای یک گلخانه می باشد.گل‌خانه یا گیاه‌خانه یا گرمخانه محلی برای کشت انوع مختلف گل یا گیاه است، که سقف و دیواره‌های آن به‌وسیله پوشش‌های شفاف پوشیده شده‌است. پوشش گلخانه باعث ایجاد اثر گلخانه‌ای و محبوس شدن انرژی خورشیدی درون گلخانه می‌گردد. گلخانه‌ها گیاهان را از سرمای زمستان و گرمای تابستان محافظت می‌کنند. نیروی کار ماهر گلخانه وظیفه دارد با استفاده از تجارب و دانشی که در حوزه کار در گلخانه دارد، باعث افزایش گیاهان گلخانه و بهبود کیفیت محصولات شود.
نیروی کار ماهر گلخانهکسی است که بتواند از عهده تشخیص گلخانه و انواع آن، اجزاء تشکیل دهنده ساختمان و نحوه بکارگیری از تاسیسات گلخانه ای، بکارگیری انواع شاسی و جعبه بذرکاری در گلخانه ها، عملیات آبیاری در گلخانه ها، بکارگیری انواع کود در گلخانه ها، آماده سازی زمین در گلخانه ها، مبارزه با آفات و امراض گیاهی در کشت محصولات گلخانه ای، پرورش خیار در گلخانه و تونل های پلاستیکی، پرورش گوجه فرنگی در گلخانه و تونل های پلاستیکی، پرورش گیاهان زینتی (گل ها)، برآید.

محیطی است که که با اسکلت یا چهارچوب که دارای سقفی با پوشش شفاف مانند شیشه است.

این دوره یک دوره خاص و ترکیبی است که پکیج آن کلیه استاندارد های لازم برای یک کارگر ماهر گلخانه را در بر دارد، مدرک صادره از بنیاد آموزش مجازی ایرانیان مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی نیز می باشد برای این دوره.

دوره آموزش مجازی نیروی کار ماهر گلخانه برای شما توسط بنیاد آموزش مجازی ایرانیان تهیه شده، تا به آسانی اینترنتی ثبت نام کنید.

بنیاد آموزش مجازی ایرانیان با اعتبار بسیار بالا برای شما شرایطی فراهم آورده که در مدت زمان کوتاه میتوانید مدرک نیروی کار ماهر گلخانه را اخذ نمایید.

unnamed file

آموزش مجازی نیروی کار ماهر گلخانه : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی نیروی کار ماهر گلخانه و اخذ مدرک معتبر نیروی کار ماهر گلخانه را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5

اهمیت کشت محصولات گلخانه ای چیست؟

1. افزایش تولید در واحد سطح
جهت افزایش تولید در واحد سطح 2 راهکار وجود دارد:

– افزایش سطح زیر کشت: در این روش، نباید محدودیت آبی و خاکی وجود داشته باشد.
– افزایش تولید در واحد سطح: بررسی سازمان کشاورزی و خوار و بار جهانی نشان می دهد که قاره آسیا دارای 31% از اراضی قابل کشت و 58% جمعیت جهانی است و تراکم جمعیت در رابطه با اراضی کشاورزی حدود 8 نفر برای هر هکتار زمین می باشد.
این رقم برای ایران حدود 4 نفر در هر هکتار است. علی رقم وسعت زیاد کشورمان به علت محدودیت هایی مانند کوهستانی بودن و بیابانی بودن و شوری خاک، قلیایی بودن خاک، سطح اراضی قابل کشت بسیار محدود است و نیاز است که عملکرد در واحد سطح افزایش یابد.
امروزه با توجه به افزایش روزافزون جمعیت از یک سو و محدودیت آبی و خاکی از سوی دیگر، اهمیت افزایش تولید درواحد سطح را بیش از پیش احساس می کنیم. این امر علاوه بر استفاده از روش های تغذیه ای درست، بخصوص با ریز مغذی ها با استفاده از سایر روش های تولیدات گلخانه ای و بهره برداری فشرده از زمین با استفاده از تکنیک های جدید، حتی کشاورزانی که اراضی کوچک دارند و دارای محدودیت آبی هستند قادر به کسب درآمد کافی خواهند شد.

2. بازار پسندی محصولات گلخانه ای: از آنجایی که برای تولید محصولات گلخانه ای از بذر خالص و اصلاح شده استفاده می گردد، کیفیت محصولات تولید شده بسیار بالاست که علاوه بر بازارپسندی خوب در داخل کشور امکان صادرات محصولات تولیدی نیز وجود دارد که از نظر اقتصادی برای تولید کننده اهمیت بالایی دارد.

3. مصرف بهینه آب: از آنجایی که امکان استفاده از آبیاری تحت فشار (قطره ای) در کشت های گلخانه ای وجود دارد، صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آب می گردد. همچنین می توانیم از سایر مزایای این سیستم، کوددهی از طریق آب آبیاری و یا سموم حشره کش همراه آب آبیاری جهت کنترل آلودگی های خاک را می توان نام برد.
همچنین از دیگر مزایای آبیاری قطره ای میتوان به کنترل بهتر میزان رطوبت گلخانه اشاره نمود. کنترل بهتر رطوبت گلخانه، باعث می گردد تا بیماری های قارچی که در رطوبت بالا فعال می شوند، کنترل شود.
روش آبیاری جوی و پشته یا کرته، باعث افزایش رطوبت می شود که در روش قطره ای این مشکل وجود ندارد.
رطوبت بالای 70% باعث ایجاد قارچ خواهد شد.

4. تولید محصولات در خارج از فصل: در تولید محصولات گلخانه ای علاوه بر افزایش تولید در واحد سطح با تولید محصول در خارج از فصل معمول، می توان افزایش قیمت محصول را در پی داشت، که از نظر اقتصادی برای تولید کننده اهمیت زیادی دارد.

5. زودرسی و پیش رسی: در تولید سبزی و صیفی، زودرسی عامل مهمی در کسب درآمد بیشتر می باشد که تولید کننده باداشتن علم و مهارت روش های پیش رس کردن می تواند یک سری از محصولات را زودتر از موعد مقرر، تولید و به بازار عرضه نماید.

6. استفاده بهینه از نیروی انسانی: نیروی انسانی مورد نیاز برای تولید 20 تن محصول در گلخانه نسبت به تولید در فضای ازاد به 3/1 کاهش می باید.

7. امکان پرورش و نگهداری گیاهان در خارج از موطن اصلی آنها: با کشت گلخانه ای امکان پرورش و نگهداری گیاهان در خارج از موطن اصلی آنها امکان پذیر است.


معایت کشت گلخانه ای:

کشت یا تولید گلخانه ای مشکلات ویژه ای دارد که بطور اجمال عبارتند از:

1. سرمایه گذاری اولیه زیاد است: عمده سرمایه صرف احداث گلخانه می شود. البته در صورت مدیریت صحیح تولید، در مدت سه تا پنج سال این هزینه باز خواهد گشت.

2. بالا بودن هزینه جاری

  • نیاز به مراقبت پیوسته: زیرا اندک غفلت ممکن است باعث خسارت جبران ناپذیز شود. برای مثال کاهش ناگهانی دمای گلخانه در یک شب سرد زمستان همه ی محصول را از بین خواهد بد.

محصولات قابل تولید در گلخانه:

امروزه با استفاده از سازه های پیشرفته و وجود ارقام اصلاح شده می توانیم اغلب سبزیجات و صیفی جات را در گلخانه کشت نماییم.

از مهمترین گیاهان قابل کشت در گلخانه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. خیار داربستی (گلخانه ای)

2. گوجه فرنگی داربستی

3. فلفل

4. توت فرنگی

5. طالبی

6. انواع سبزیجات برگی مثل کاهو و کلم

7. انواع گیاهان زینتی و گلهای شاخه بریده


مهمترین عوامل موفقیت کشت و کار گلخانه ای:

برای توفیق کامل به چند شرط اساسی در کشت گلخانه ای نیاز می باشد که در زیر به مهمترین آنها اشاره می کنیم:

1. احتیاج به حضور مستمر: فعالیت در گلخانه بسیار دقیق بوده و احتیاج به حضور مستمر شخص سرمایه گذار دارد. افرادی که بخواهند فقط با سرمایه گذاری به تولید کافی برسند و خود نظارت بر تولید نداشته باشند، موفقیت چندانی نخواهند داشت.

2. سیستم های گرم کننده: در اقلیم نیمه سرد و سردسیر احتیاج مبرم به سیستم های گرم کننده وجود دارد تا بتوان در فصل مورد نظر به تولید پرداخت.
در پاره ای از مناطق گرمسیر کشور، بدون سیستم گرمایشی می توان کشت انجام داد.

3. سیستم آبیاری قطره ای: استفاده از سیستم های آبیاری قطره ای در کاهش رطوبت هوای موجود در فضای گلخانه و کنترل دمای خاکی اثرات مثبتی دارد.

4. تهویه هوا: سیستم های مناسب جهت تهویه برای خروج رطوبت اضافی، نقش عمده ای در سلامت محصول خواهد داشت.

5. سیستم های خنک کننده: استفاده از سیستم های خنک کننده که در فصل گرم مورد استفاده قرار می گیرد.

6. سیستم های رطوبت ساز

7. شناخت و اطلاعات کافی در رابطه با گلخانه و گیاهان گلخانه ای

8. بهره گیری از کارشناسان و افراد با تجربه در امور گلخانه در دوره های ابتدایی

9. استفاده از امکانات لازم و بروز، جهت بهره برداری و عملکرد بهتر و مناسب

10. شناخت بازار مصرف و نیاز بازار