0
021284284

چگونگی بازاریابی با موبایل

چرا هر تجارت آنلاینی باید فعالیت خود را در زمینه بازاریابی با موبایل شروع کند؟

طبق گزارشات سالیانه، بیش از سه چهارم مردم آمریکا از موبایل های هوشمند استفاده می کنند. این رقم در ایران نیز با سرعت زیادی در حال افزایش است. طبق یک گزارش، تعداد دارندگان موبایل در ایران به بیش از ۴۵ میلیون نفر رسیده است که نزدیک به ۳۵ میلیون نفر از این تعداد به گوشی هوشمند و اینترنت موبایل دسترسی دارند. این رقم خیره کننده نشان می دهد که مبحث موبایل مارکتینگ در ایران نیز با پیشرفت قابل ملاحظه ای که استفاده از گوشی های هوشمند داشته است می تواند مهم باشد.
همچنین با توجه به آمار و ارقام جهانی، تعداد کاربران موبایل به نسبت کاربران دسکتاپ ۶۴% به ۳۶% می باشد. این نتایج نشان می دهد که هیچ کسب و کار آنلاینی برای ماندن در چرخه رقابت تنگاتنگ در حوزه تجارت آنلاین بدون بهره گیری از موبایل مارکتینگ به موفقیت دست پیدا نمی کند.
موبایل مارکتینگ هم مثل بازاریابی اینترنتی شامل کمپین های مختلف می شود. همچنین با توجه به حضور گسترده و ثابت شبکه های اجتماعی در موبایل ها، باید بیشتر سهم این شبکه ها را نیز به موبایل مارکتینگ ربط بدهیم. این کمپین ها شامل حضور در صفحات نتایج جستجوی موتورهای جستجو، ترافیک و بازدید وب سایت، بلاگ یا صفحات شبکه های اجتماعی ، تعامل مستقیم با کاربران و نرخ تبدیل کاربر به مشتری می باشد. اما مواردی که بازاریابی آنلاین در موبایل ها را از دیگر روش های رایج متمایز می کند، مباحث Voice Search، هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی می باشد. متخصصین سئو و بازاریابی اینترنتی معتقدند این موارد نقش بسیار مهمی در سئوی حرفه ای و رشد یک تجارت ایفا می کنند.

نکات مهم در بازاریابی با موبایل:

۱٫ مطمئن شوید که وب سایت ها و اپلیکیشن های تجاری شما با موبایل ها سازگار هستند

قبل از هر چیزی، توجه به این نکته که آیا وب سایت و یا اپلیکیشن شما برای کاربران موبایل بهینه سازی شده است یا خیر مهم ترین نقطه شروع می باشد. ما پیش از این نیز بارها به این مسئله اشاره کرده ایم و حالا هم می بینیم که در این چک لیست، این نکته به عنوان اولین قدم حیاتی در این حوزه مطرح شده است. این مورد چیزی است که بسیاری از صاحبان مشاغل به آن توجه زیادی نمی کنند و فقط نمایش کامل وب سایت را برای این مسئله کافی می دانند.

طراحی واکنش‌گرا با سرعت بارگذاری بالا:

طراحی واکنش گرا یا Responsive اولین نکته مهم برای سازگار کردن یک وب سایت با موبایل ها و سئوی دوستانه (SEO-Friendly) می باشد. بر خلاف اقدامات خیلی از وب سایت های محکوم به شکست که فقط صفحه اول یا صفحه اصلی خود را ریسپانسیو می کنند، شما باید تمامی صفحات و بخش های وب سایت خود را به این صورت طراحی کنید. در مورد سرعت بارگذاری نیز باید توجه خیلی زیادی کرد. نسخه موبایلی وب سایت شما باید حداقل ۳ برابر سرعت لود شدن سریع تری نسبت به نسخه دسکتاپی داشته باشد. با توجه به نتایج منتشر شده در بلاگ گوگل، با کمتر شدن سرعت بارگذاری وب سایت از یک ثانیه به ۷ ثانیه نرخ خروج سریع کاربران (Bounce Rate) تا ۱۱۳% به تدریج افزایش پیدا می کند. این مقدار کافیست تا کاربران جدید فقط یک بار وارد وب سایت شما شده و دفعات دیگر از بازدید وب سایت شما اجتناب کنند. پس تا می توانید سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش دهید. استاندارد سرعت بارگذاری یک صفحه وب با توجه به میانگین سرعت اینترنت فعلی، چیزی بین ۳ الی ۵ ثانیه است. اگر زمان لود شدن وب سایت شما بیشتر از این مقدار است، سعی کنید آن را سبک تر کنید.

رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) حرفه ای:

کاربران موبایل از جستجو در اینترنت، معمولاً به دنبال به دست آوردن اطلاعات لازم در کمترین زمان ممکن هستند. با توجه به این موضوع، نرخ خروج سریع کاربران یا همان Bounce Rate در موبایل ها ۴۰% بیشتر از دسکتاپ ها می باشد. همین موضوع ممکن است فرآیند جذب کاربر را با کمی تزلزل رو‌ به‌ رو کند. با این تفاسیر، بدیهی‌ است که کاربران موبایلی صفحاتی که بهینه سازی نشده باشند را تحمل نمی کنند و به سرعت آن وب سایت را ترک خواهند کرد.وجود مواردی همچون بی توجهی به استفاده صحیح از جای گزاری لینک ها، دکمه ها، عکس ها و … عدم بهینه سازی در رابط کاربری می باشد. همچنین فیت نبودن تصاویر و از کادر خارج شدن آن ها یکی از آزاردهنده ترین مشکلات سایت های ناموفق در این زمینه است. از دیگر مشکلاتی که تجربه کاربری را به شدت با مشکل رو به رو می کند، کوچک بودن متن ها و ناخوانا بودن آن ها است. معمولاً تمام سایت هایی که به درستی ریسپانسیو نشده باشند این مشکل را دارند و کاربر مجبور است برای خواندن بخشی از متن زوم کرده و دوباره از حالت زوم خارج شود. این فرآیند بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید کاربران را آزرده خاطر خواهد کرد. چنین مشکلی باعث پیچیده نشان داده شدن وب سایت و به هم ریختگی آن خواهد شد.

۲٫ محتوای مطالب خود را برای دستگاه های موبایل بهینه و شخصی سازی کنید:

بازاریابی محتوا گزینه ای جدا نشدنی از مقوله تجارت آنلاین می باشد که تا کنون توانسته است هزاران تجارت نوپا را در مدت زمانی نه چندان زیاد به اوج برساند. محتوای قدرتمند یک وب سایت نه تنها باعث بهبود چشم گیر رتبه و جایگاه از نظر سئو و موتورهای جستجو می شود، بلکه باعث جذب مخاطبان و خوشنود کردن آن ها با ارائه اطلاعات مورد نیاز کاربران می شود.
اما در شرایطی که اکنون موبایل ها به حکمرانی دنیای دیجیتالی مشغول هستند، شما به عنوان یک وب مستر باید محتوای مطالب وب سایت خود را در این زمینه قوت ببخشید. در غیر این صورت ممکن است به راحتی ارزش کار پر زحمت شما به هدر برود. برای این که با این مشکل مواجه نشوید و همچنین بتوانید از این بستر پرسود به منظور موفقیت تجارت خود استفاده کنید، باید دو نکته مهم زیر را در نظر داشته باشید :
اولین نکته بهینه سازی صفحات حاوی محتوای مطالبی که از سرعت بارگذاری کمی برخوردار بوده و به سختی قابل شناسایی و معرفی شدن هستند می باشد. برای این کار باید از طراحی مدرن و انحصاری موسوم به افزایش سرعت صفحات موبایل (به اختصار AMP) استفاده کنید. از این طریق می توانید سرعت بارگذاری و لودینگ صفحات مهم خود را در موبایل ها افزایش داده و محتوای مطالب خود را برای کاربران و موتورهای جستجو بهینه سازی کنید.
نکته دوم، بهینه سازی محتوای موبایلی برای قابلیت جستجوی صوتی یا Voice Search می باشد. با افزایش به کارگیری هوش مصنوعی در موبایل ها و همچنین پیشرفته تر شدن دستیارهای صوتی، کاربران زیادی از این قابلیت استفاده می کنند. متخصصین این حوزه پیش بینی می کنند که تا سال ۲۰۲۰ نیمی از جستجوهای موبایلی از طریق دستورات صوتی و جستجوی صوتی صورت خواهد گرفت. برای اینکه شما نیز از این قافله عقب نمانید، باید برای بخش کلمات کلیدی از کلمات بلندتر و مفهومی تری که کاربران بیشتر از آن ها استفاده می کنند و تفلظ آن ها راحت تر است استفاده کنید.

۳٫ بهینه سازی محلی را در اولویت قرار دهید:

بیش از ۴۰% جستجوهای موبایلی به محصولات و خدمات محلی مربوط می شود، به این معنی که بهینه سازی موتورهای جستجو در زمینه جستجوهای محلی برای دستگاه های موبایلی نباید نادیده گرفته شود یعنی شما به عنوان صاحب یک تجارت باید نه تنها یک دید گسترده و جهانی نسبت به تجارت خود داشته باشید، بلکه بخش مهمی از فعالیت خود را برای کاربران کشور و همچنین شهر خودتان صرف کنید. در این مورد، نکات مهم زیر را مد نظر داشته باشید :
از کلمات کلیدی کوتاه تر برای جستجوهای معمول و کلمات کلیدی بلندتر برای جستجوهای مربوط به جستجوی صوتی استفاده کنید.(بخش بسیار زیادی از جستجو های محلی به صورت صوتی انجام می شود.)
سعی کنید تعداد کلمات مربوط به صفحات اطلاعاتی خود (مثل صفحات درباره ما، تماس با ما و…) را تا حد امکان کاهش داده (بین ۳۰۰ الی ۵۰۰ کلمه) و از توضیحات طولانی و بی هدف خودداری کنید.
از کلمات کلیدی محلی (Local Keywords) در عناوین برچسب ها (Tags)، متن های جایگزین روی تصاویر و همچنین عناوین صفحات وب و داخل متن مطالب سایت استفاده کنید.
نام شرکت (تجارت یا برند)، آدرس و شماره های تماس خود را در بخش هدر و فوتر قالب اضافه کنید. همچنین می توانید این اطلاعات را در یکی از سایدبارهای کناری قالب سایت نیز قرار دهید.
بیشترین تمرکز خود را روی بهبود تجربه کاربری مخاطب قرار دهید نه ربات های گوگل، منظور از این تجربه کاربری افزایش سرعت بارگزاری صفحات، مطالب و محتوای چشم نواز همراه با تصاویر و عدم پیچیدگی در نحوه نمایش مطالب می باشد.
 

جهت ثبت نام در دوره آموزش مجازی بازاریابی با موبایل بر روی تصویر فوق کلیک نمایید
این دوره به صورت غیر حضوری برگزار می گردد و محتوای آموزشی الکترونیکی در قالب CD یا DVD ارسال می شود به آدرستان
پس از پایان دوره گواهی آموزشی رایگان و معتبر با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید
مشاوره رایگان : ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *