0
021284284

همه آنچه که یک طراح گرافیک باید بداند

گرافیک چیست؟

گرافیک در دو مفهوم قدیم (سنتی) و جدید(نوین) متمایز میگردد که در مرز بین این دو پدیده چاپ قرار دارد.منظور از چاپ انواع و اقسام چاپ است. گرافیک (قدیم) یا همان سنتی شامل خطاطی، نقاشی دو بعدی، کنده کاری می باشد که بیشترین شکل آن در آرایش کتابهاست که محصول کار نقاش، خوشنویس، تذهیب کار و جلدساز می‌باشد.
و اما گرافیک (نوین) یا مدرن علاوه بر کتاب آرایی در قسمت تبلیغات تجارتی، اعلانات دیواری و مطبوعاتی و نشان ها (لوگوها) وغیره می باشد و حتی در سینما و تلویزیون هم کاربرد دارد. مثل عنوان بندی فلم و تصاویر متحرک طراحی شده. هنر گرافیک نوین با مسائل ارتباط محیطی نیز تداخل دارد، پس این هنر علاوه بر خط ورنگ، به عناصر بصری دیگری چون حجم و نور کمک می گیرد.

تاریخچه بوجود آمدن گرافیک:

واژه گرافیک از مصدری یونانی به معنای (نوشتن) می آید. ریشه آن در اصل بمعنای (خراشیدن)، (حک کردن) و (نقر کردن) است. گرافیک (Graphic) در زبان فرانسه مانند اسم دستور بمعنای منحنی و نمودار ریاضی به کار می رود. لغت انگلیسی و آلمانی آن Grapin میباشد که این لغت در انگلیسی کوتاه شده Graphic Farmula است. از لحاظ راه بندی هنرها، هنر گرافیک را شاخه ای از هنرهای تجسمی (پلاستیک) بشمار می آورند.
گرافیک زبانی تصویری است که برای ایجاد ارتباطی دیداری جهت انتقال پیامی خاص، از نشانه های بصری بهره می برد. آنچه اساس یک اثر گرافیکی را تشکیل می دهد «فرم» و رنگ است. آنچنان که در سایر هنرهای تجسمی، در گرافیک نیز «فرم» وظیفه اصلی و اساسی را در انتقال پیامی که اثر حامل آن خواهد بود، به عهده دارد. در یک کار خوب حتی نوشته ها و کلمات نیز از جهت «فرم» و تصویر خود مورد ارزیابی قرار گرفته و مؤثر خواهند بود. از این جهت میزان موفقیت یک اثر بستگی تام به کیفیت بهره گیری خلاقانه گرافیست از «فرم» دارد. کار گرافیکی به دلیل موقعیت معمول خود در زندگی روزانه، آنچنان مورد تامل قرار نمی گیرد که یک اثر نقاشی . به همین خاطر «فرم» در اثر گرافیک برای برقراری ارتباط بصری با مخاطب از صراحتی خاص و شمولی عام برخوردار است.
از همین جا تفاوت اصلی گرافیک با هنر نقاشی در نسبت بهره جویی آنها از «فرم» آشکار می شود، چرا که نقاش در ارتباطش با اشیاء سعی در گذشتن از صورت ظاهر آنها دارد.
هنر گرافیک به شکل امروزی اش در خدمت تبلیغات و زاییده بسط و توسعه جهان معاصر و تمدن تکنولوژیک است. همین تمدن در تکوین خود رو به سوی یک قطبی کردن جهان داشته و سعی در یکنواخت کردن همه ابزارهای تبلیغی دارد. از این رو، هنر گرافیک نیز در بطن خود نوعی ارتباط بصری جهانی را می پروراند تا به عنوان مثال قادر باشد در یک پوستر سینمایی مبلغ و شناسای فیلمی از این سوی دنیا به مردمان آن سوی دنیا باشد و برعکس، یا اینکه بسته بندی یک کالا را به گونه ای انجام دهد تا طلب آن را تقریباً به یک نسبت در مردم همه نقاط جهان فراهم آورد.

چرا طراحان گرافیک باید با چاپ آشنا باشند ؟

طراحی گرافیک برای چاپ یکی از مشکلات بزرگ طراحان و گرافیست ها می باشد. آموزش طراحی گرافیک برای چاپ برای گرافیستانی که می خواهند به تازگی وارد مقوله چاپ شوند یک امر ضروی به شمار می رود . در بعضی موارد دیده شده که طراحان گرافیک نامی کشور هم با مشکل نداشتن مبانی چاپ مواجه هستند. آموزش چاپ برای طراحان گرافیک می تواند کمک بزرگی باشد و آنها را با موارد و مشکلاتی که در یک فایل گرافیکی تا چاپ پیش می آید آشنا می کند.
گام مؤثر در شروع طراحی گرافیک نیاز به عواملی دارد که از شروع ایده تا اجرای آن را دستخوش تغییر می کند. هر چند که سیستم گردش کار در این محیط خیلی سریع دچار تحول شده است، اما هنوز لزوم کاربری عوامل اولیه در تهیه طرح مناسب با فرآیند چاپ و تکثیر ضروری است. تمامی ایده هایی که در ذهن طراح نقش می بندد بر اساس محدودیت ها و امکانات تعریف شده در حیطه طراحی است. اما این حیطه با سئوالاتی که طراح آن را از مدیر پروژه یا سفارش دهنده می پرسد، روشن و مشخص می شود.

مهمترین مواردی که هر طراح گرافیک باید قبل از چاپ به آن توجه کند:

امکانات و ظرفیت های متفاوتی در هر کدام از شیوه های چاپ موجود است. استفاده همسوی این ظرفیت های موجود ، ارزش بیشتری را به مقوله دیزاین می بخشد. به عبارتی دیگر با استفاده صحیح از مواد و قابلیت های دستگاه های مختلف، پدیداری نقاط ضعف را می توان به حداقل رساند و حتی از آن به عنوان مثال چاپ سیلک برای چاپ ساک دستی کرافت تک رنگ ، در تیراژهای محدود ایدال است.
چاپ رنگی یا تک رنگ بودن یا چند رنگ تفکیکی داشتن، چنانچه در ابتدای کار مشخص نباشد، مشکلات فراوانی را در انتهای کار به پروژه تحمیل می کند. حد معمول کارهای چاپی ۴ رنگ است و کم کردن تعداد رنگ شاید برای سفارش دهنده هزینه چاپ را پایین آورد. ولی مشکلات و انجام طراحی را کند تر می کند و با این محدودیت رسیدن به کار رزیباتر مسلما سخت تر خواهد بود.
چنانچه ناگریز از استفاده کاغذ گراماژ پایین باشیم مشکلاتی را به همراه خواهیم داشت و برای آن در روند رنگ آمیزی طراحی اقداماتی باید انجام دهیم. آشنایی کامل به ساختار کاغذ می تواند امکانات ذهنی بسیاری را در جهت خلق جلوه های جدید ، برای طراح میسر کند. از طرفی با ازدیاد گراماژ و از بین رفتن برخی مشکلات احتمالی، مسایلی دیگر ممکن است قابل تصور باشد. بهترین راه حل دیدن نمونه های مشابه است که نکاتی آموزنده برای تعیین چگونگی کار دارد.
انجام همه اقدامات اولیه نظیر اسکن عکس ها و تصویرسازی به معلوم بودن قطع کار وابسته است. در حقیقت طراح قبل از شروع کار، باید تمامی مراحل و محدودیت ها را سنجش کند و مسیر کار خود را مشخص کند.

شیوه های بیان مفهوم در گرافیک:

تایپوگرافی:
استفاده از دست نویس
به کارگیری فونت کامپیوتری
آینه کردن ترکیب
با دیگر شیوه ها (عکس، تصویرسازی، رنگ، کلیپوگرافی)
بریده های جراید
ترکیب دست نویس و فونت
ایجاد فیلترهای مختلف روی نوشته
قرار دادن در قالب های خاص ( فیگوراتیو، چهره، حروف دیگر، اشکال هندسی)
تکرار حروف ( باچرخش، جابه جایی، درهم کردن)
استفاده از ابزارهایی که می توان آنها را به شکل حروف دید
استفاده از فضاهای مثبت و منفی در حروف
برش دادن و تکه کردن با جابه جایی حروف
تاکید بر بخشی از کلمه یا حروف با استفاده از رنگ، بافت، شکل، اندازه، چرخش و …
استفاده از ریتم در حروف
استفاده از حروف به شکل تصویری و تصویرسازی
عکس
به صورت پانوراما
به صورت چشم انداز و دورنما
جلوه های ویژه
زوایای خاص
دو تون
تک رنگ
استفاده از فیلترها
ترکیب با دیگر شیوه ها (تایپوگرافی، تصویرسازی، رنگ، کلیپوگرافی)
سیلوئت
استفاده از بریده تصاویر
تصویرسازی
استفاده از تکنیکهای مختلف نقاشی برای تصویرسازی
استفاده از عکاسی برای تصویرسازی
استفاده از شکل دادن و ساختن تصویر با حروف الفبا
ترکیب با دیگر شیوه ها(تایپوگرافی، عکس، رنگ، کلیپوگرافی)

جهت ثبت نام در دوره آموزش مجازی گرافیک کامپیوتری با مشاورین ما در تماس باشید.
این دوره به صورت غیر حضوری برگزار می گردد و محتوای آموزشی الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال میشود.
پس از پایان دوره گواهی آموزشی رایگان و معتبر با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید
مشاوره رایگان : ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *