0
021284284

نکات فوق العاده مهم در شیرینی پزی

شیرینی طرفداران زیادی دارد اما پخت شیرینی در منزل هم امن تر است و همچنین بسیار خوشایندتر است اما برای پخت شیرینی نکات شیرینی پزی گوناگونی وجود دارد که باعث می شود با رعایت نکات شیرینی پزی یک شیرینی بی عیب و نقصی داشته باشید در ادامه مطلب قصد داریم ترفندهای پخت یک شیرینی بسیار خوشمزه و عالی را برایتان به اشتراک گذاریم.

نکات شیرینی پزی:

در این مقاله به مواد اصلی نان ها و مواد تشکیل دهنده آن و نقش هر یک از این مواد در تهیه نان و خمیر می پردازیم …حالت بافتی و ظاهری نان های پایه تحت تاثیر ۴ ماده شامل : آرد، آب، نمک و خمیرمایه است. هر کدوم از این ها در فرایند تهیه و عمل آمدن خمیر و پخت نان جایگاه خاصی دارن و در صورتیکه به نقش هرکدوم آگاه بشید خودتون به راحتی میتونید یک دستور اختراع کنید.
آرد، کاربرد و انواع آن:
ماده پایه ای در پخت همه نان ها آرد هست که در انواع مختلف وجود داره و در هر دستوری نوع ایده آل آرد ذکر میشه، اما به توصیه همه متخصصین، اگر قرار باشه یک نوع آرد بخرید و فقط از همون برای پخت همه انواع نون استفاده کنید میتونید آرد همه منظوره به کار ببرید و به صورت ایده آل آردی که سفید نشده باشد ( unbleched) اما خوب طبیعیه که نون شما ۱۰۰ درصد شبیه نسخه اصلی که مثلا آرد نان رو ذکر کرده نخواهد شده در ایران هم آرد های معمولی برای این منظور مناسبند.
**به هیچ وجه از آردهای کیک و شیرینی پزی برای پخت نان استفاده نکنید چرا که میزان عوامل بوجود آورنده گلوتن (عامل ور آمدن و پف کردن) در آنها کمترین حد است و نان پف نخواهد کرد.
در شکل زیر انواع آردهایی که به طور کلی در انواع نون و خمیر به کار می روند رو مشاهده میکنید… به طور معمول از آرد همه منظوره و آرد نان در ۹۰ درصد موارد استفاده میشه اما خوب شناختشون خالی از لطف نیست.
نکات شیرینی پزی
آرد نان ( bread flour) :
برای انوع نان های باگت، ساندویجی و فانتزی، بهترین گزینه هست و در ایران احتمالا میتونید از مغازه های نان فانتزی اون رو تهیه کنید… آرد نان دارای بیشترین میزان گلوتن در بین همه انواع آرد است (در مورد عملکرد گلوتن توضیح کامل خواهم داد)
آرد همه منظوره (all purpose):
برای نان های مسطح مثل لواش بیشتر مورد استفاده است و گاهی در دستور میبینید که همراه با آرد نان هم به کار میرود … میزان گلوتن آن متوسط است
نکات مهم در مورد نحوه استفاده از آرد:
۱: قبل از استفاده حتما آرد را الک کنید،
۲ : آرد در دمای اتاق باشد،
۳: از آرد مانده و رطوبت کشیده استفاده نکنید،
۴: آرد را فقط تا حدی به کار ببرید که خمیر به دست حالت چسبونکی نباشد( حتی یه کم کم هم بچسبه ایرادی نداره وقتی ور بیاد خوب میشه) نه بیشتر در غیر اینصورت نان خشک و کم کیفیت میشود،
۵: از آرد گندم کامل و سبوس دار( آرد نان سنگک)( whole wheat flour) فقط زمانی استفاده کنید که در دستور آمده باشد.
نکات طلایی در پخت یک شیرینی لذیذ:
۳۰ دقیقه قبل از شروع پخت، مواد را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند.
• مواد را با پیمانه های استاندارد و دقیق میزان نمایید و مقدار آن ها را تغییر ندهید.
• در صورت نبودن کره، از روغن صاف استفاده کرده و روغن مایع را جایگزین آن نکنید.
• آرد مورد استفاده بهتر است از آرد سه صفر نرم و تازه باشد؛ زیرا در این صورت زمان نگهداری آن بیشتر می شود.
• هنگام جداسازی زرده و سفیده تخم مرغ دقت کنید که با هم مخلوط نشوند و درون ظرف های کاملا خشک این کار را انجام دهید. همچنین سفیده تخم مرغ سرد و گرم نباشد، زیرا فرم نمی گیرد. اگر فرصت کم بود؛ آن را با ۱ قاشق چایخوری آب یخ و اگر سرد، با ۱ قاشق چایخوری آب گرم به دمای معتدل و مناسب برسانید، سپس فرم دهید.
• از وانیل خالص استفاده کنید.
• خمیرهای کره ای را ورز ندهید؛ زیرا به روغن می افتد و پس از پخت، خشک می شود. همچنین آرد را بیش از اندازه دستور، اضافه نکنید. اگر خمیر چسبندگی داشت، آن را به مدت ۶۰ دقیقه داخل یخچال قرار دهید.
• پودر قند و آرد را قبل از استفاده، الک کنید. برای اندازه گیری آرد، پیمانه را داخل آن فرو نکنید، بلکه با استفاده از قاشقی آن را پر کرده تا سر صاف شود.
شیرینی پزی
اگر بیکینگ پودر در مواد مورد نیاز بود، آن را با آرد مخلوط کرده و الک کنید.
• فر را ۳۰ دقیقه قبل از قرار دادن شیرینی و کیک درون آن روشن نمایید.
• قبل از پختن مخلوط مواد، مقداری از آن را بپزید و اگر وارفت، کمی آرد به آن اضافه کنید.
• تمام وزن های ذکرشده در روش تهیه شیرینی با دقت باید اندازه گیری شود؛ زیرا کم یا زیاد شدن هرکدام از مواد مورد استفاده تاثیرات متفاوتی بر روی بافت، شکل یا طعم شیرینی ها خواهدداشت.
• برای پهن کردن خمیر آماده شده بر سطح صاف، آن را در میان دو ورق کاغذ روغنی قرار دهید تا مجبور به استفاده از آرد نشوید؛ زیرا استفاده زیاد از آرد باعث سفت و خشک شدن بیسکویت و شیرینی می شود.
• علت این که در تهیه خمیرهای شیرینی، کره یا روغن به کار می رود؛ بهتر است محیطی که در آن خمیر باز می شود، زیاد گرم نباشد و در صورت گرم بودن آن را مدتی در یخچال گذاشته و مجدد استفاده کنند.
 

جهت ثبت نام در دوره آموزش مجازی شیرینی پزی بر روی تصویر فوق کلیک نمایید
این دوره به صورت غیر حضوری برگزار می گردد و محتوای آموزشی الکترونیکی در قالب CD یا DVD ارسال می شود به آدرستان
پس از پایان دوره گواهی آموزشی رایگان و معتبر با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید
مشاوره رایگان : ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *