0
021284284

معرفی و بررسی آزمون دولینگو

مقدمه:

با آزمون دولینگو آشنا هستید؟ چند سالی هست که آزمون جدیدی به نام آزمون دولینگو در بین مردم رایج شده است. شاید خیلی از افراد آن را نشناسند و یا حتی نام آن را نشنیده باشند؛ اما آن دسته از افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند حتماً می‌خواهند بدانند که آزمون دولینگو چیست و چقدر اعتبار دارد؟ آیا دانشگاه‌ها آن را قبول می‌کنند؟ آیا این آزمون برای مهاجرت به‌درد می‌خورد؟ اگر شما هم به‌دنبال پاسخی برای این سؤالات هستید با این مقاله آموزشی از بنیاد آموزش مجازی ایرانیان همراه باشید.

آزمون دولینگو چیست؟

آزمون دولینگو (Duolingo English Test) یک آزمون تطبیقی (Adaptive) مبتنی بر کامپیوتر است که میزان مهارت زبان انگلیسی شما را مورد سنجش قرار میدهد. حدود 800 دانشگاه و کالج در سراسر دنیا داشتن مدرک آزمون دولینگو (Duolingo) را به عنوان یکی از شرایط پذیرش داوطلبان قرار داده‌اند. یکی از مزیت های آزمون دولینگو نسبت به آزمون‌های آیلتس و تافل این است که بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای، می توانید کارنامه را به هر تعداد دانشگاه یا مدرسه در سراسر جهان ارسال کنید، درحالی که نتایج آزمو‌ن های آیلتس وتافل را می توانند به 4 یا 5 دانشگاه ارسال کنید، و درصورت درخواست بیشتر ، باید هزینه 20 دلاری برای هر گزارش نمره پرداخت کنید.

بررسی مزیت آزمون دولینگو نسبت در مقایسه با سایر آزمون ها:

آزمون دولینگو آزمونی است که به صورت کاملا رایگان برگزار می شود و هدف آن استفاده از تکنولوژی برای ایجاد دسترسی راحت تر داوطلبان است. تا بتوانند در یک آزمون پیشرفته، به صورت سریع و مقرون به صرفه شرکت کنند.

اگرچه در آزمون دولینگو همانند آزمون­‌های آیلتس و تافل، هر چهار مهارت، Listening، Reading، Writing و Speaking مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اما از متن­‌های طولانی برای خواندن، نوشتن یا گوش­­‌دادن استفاده نمی‌­شود.

از مهمترین مزایا و تفاوتهای آزمون دولینگو با آزمون آیلتس و تافل این است که شما می توانید بدون پرداخت هیچ­­گونه هزینه­‌ای، کارنامه را از صفحه نتیجه خود به هر تعداد دانشگاه یا مدرسه در سراسر جهان ارسال کنید،برای ارسال نتایج آزمون آیلتس و تافل به بیش از ۵ و ۴ دانشگاه باید به ازای هر گزارش هزینه ۲۰ دلاری پرداخت کنید.

دیگر مزیتی که آزمون دولینگو را از آزمون های مطرح آیلتس و تافل متمایز می کند، این است که برای شرکت در این آزمون نیازی به مراجعه کردن به مراکز برگزاری آزمون در روز و ساعت از پیش تعیین شده ندارید و بدون مراجعه حضوری، تنها از طریق اینترنت، به صورت آنلاین و در منزل خود و هر زمان که بخواهید می­‌توانید در این آزمون شرکت کنید. همین ویژگی آزمون دولینگو سبب شده در شرایطی که ویروس کرونا در سراسر جهان شیوع پیدا کرده است، گزینه مناسبی برای زبان‌­آموزانی باشد که به مدرک زبان انگلیسی خود نیاز دارند. اما توجه داشته باشید که حتما قبل از تصمیم‌­گیری برای شرکت در آزمون دولینگو، از پذیرش مدرک این آزمون توسط موسسه یا دانشگاه مورد‌ نظرتان، اطمینان پیدا کنید.

بنابراین شما می توانید در خانه و منزل با آسایش در این آزمون شرکت کنید و برای این کار تنها اتاقی پرنور و آرام، و اینترنتی قابل اعتماد نیاز دارید.

شرایط لازم برای شرکت در آزمون دولینگو:

حتماً باید به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشید
کامپیوتر و یا لپ‌تاپ‌تان به امکاناتی از قبیل میکروفن، اسپیکر صوتی و دوربین جلو مجهز باشد
داشتن کردیت کارت معتبر برای اینکه بتوانید با آن هزینه آزمون را پرداخت کنید
پاسپورت، گواهینامه رانندگی و یا شناسنامه دولتی داشته باشید
60 دقیقه وقت آزاد برای امتحان داشته باشید، آن‌هم در محیطی خلوت

آزمون دولینگو در کدام موسسات معتبر است؟

از تاریخ اکتبر 2019 بسیاری از نهادهای آموزش عالی (بالغ بر 380) نتایج این آزمون را به جای تافل می پذیرند؛ از جمله:

» در ایالات متحده دانشگاه های: Yale، Columbia، Duke، UVA، NYU

» در اتریش دانشگاه : Module

» در فرانسه: بیزنس اسکول Audencia، Grenoble Ecole de Management و دانشکده مدیریت IESEG

» در کانادا بسیاری از دانشگاه ها از جمله:

1. Canada College

2. Acsenda School of Management

3. Alberta University of the Arts، Collège Universel

4. Concordia University – Montreal

5. Bishop’s University

6. Brandon University

7. Brock University

8. Dalhousie University

و …

» در ایتالیا: کالج آمریکایی رم و Università Cattolica del Sacro Cuore

» در بلژیک دانشگاه های: KdG University of Applied Sciences – Applied IT Programme، KdG University of Applied Sciences – Multimedia & Communication Technology Programme، KdG University of Applied Sciences and Arts – BBM-International Business Programme و Vesalius College .

تفاوت آزمون Duolingo با آزمون های آیلتس، تافل و PTE:

دولینگو آزمون آنلاین زبان انگلیسی و نوپاست که هدف آن استفاده از تکنولوژی برای در دسترس بودن آموزش برای همه افراد و برگزاری آزمونی ساده، سریع و مقرون به صرفه است. اما این ازمون نوپا رقیب های پرقدرتی نیز دارد که حتما شما رقبای آزمون Duolingo را می شناسید. آزمون های معتبری مثل آیلتس و تافل و PTE از رقبای جدی این امتحان هستند. اما اساسا این آزمونها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ چنانچه شما هم می خواهید با تفاوت تفاوت آزمون دولینگو با تافل و آیلتس و PTE آشنا شوید، مقایسه آنها را در زیر بخوانید.

اگر اتاقی ساکت و پرنور و اینترنتی پرسرعت دارید، برخلاف آزمون تافل و آزمون آیلتس می‌توانید از خانه و به سهولت در آزمون دولینگو شرکت کنید و نیازی به حضور در مکانی مخصوص وجود ندارد. همچنین شرکت در دولینگو محدودیت دفعات ندارد و تنها باید بین هر کدام سی روز فاصله وجود داشته باشد. برخلاف دو آزمون دیگر که تقریبا هر 10 روز یک بار برگزار می شوند، آزمون دولینگو در هر زمان از شبانه روز و در 365 روز سال قابل انجام است. همین ویژگی آزمون دولینگو سبب شده در شرایط شیوع ویروس کرونا، گزینه مناسبی برای متقاضیانی باشد که به مدرک زبان انگلیسی خود نیاز دارند. اما توجه داشته باشید که حتما قبل از تصمیم گیری برای شرکت در آزمون دولینگو، از پذیرش مدرک این آزمون توسط موسسه یا دانشگاه مورد‌نظرتان اطمینان پیدا کنید. (جهت مشاهده لیست کامل دانشگاه ها کلیک نمایید).

مدت زمان برگزاری آزمون کتبی آیلتس (به غیر از آزمون شفاهی) 2 ساعت و 45 دقیقه و آزمون تافل 4 ساعت است، اما تمام مراحل آزمون دولینگو از ابتدا تا انتها، کمتر از یک ساعت طول می انجامد و نتیجه آزمون دولینگو تنها 48 ساعت پس از آزمون به دست شما می رسد، اما نتایج آزمونهای تافل و آیلتس بین 10 تا 15 روز زمان نیاز دارد تا به دست شما برسد.

هزینه آزمون دولینگو تنها 49 دلار است، درحالی که آزمونهای آیلتس و تافل هرکدام به ترتیب 215 و 225 دلار می باشند. اما ویژگی مهم این آزمون این است که که بدون پرداخت هیچ هزینه ای، می توانید کارنامه را از صفحه نتیجه خود به هر تعداد دانشگاه یا مدرسه در سراسر جهان ارسال کنید، درحالی که آزمون های آیلتس و تافل این امکان را به شرکت کنندگان می دهند که نتایج خود را به ترتیب به 5 و 4 دانشگاه ارسال کنند، و درصورت درخواست بیشتر از این تعداد، باید هزینه 20 دلاری برای هر گزارش نمره پرداخت کنند.

در مقایسه آزمون دولینگو با تافل و آیلتس باید بدانید که هر چهار مهارت (Reading, Writing, Listening, Speaking) مورد ارزیابی قرار می گیرد، اما در این آزمون سوالات متفاوت است و از متن های طولانی برای خواندن، نوشتن یا گوش دادن استفاده نمی شود که این خود به تنهایی یک مزیت شمرده می شود زیرا میتواند سطح استرس داوطلبین را بسیار پایین بیاورد.

در آزمون دولینگو این امکان وجود دارد که ویدیوی ضبط شده آزمون شفاهی خود را برای مسئولین پذیرش دانشگاه ها ارسال کنید تا آنها انگلیسی صحبت کردن متقاضیان را ببینند و بشنوند که چنین امکانی برای دو آزمون آیلتس و تافل ممکن نیست.

خلاصه تفاوت ها عبارتند از:

» تفاوت در هزینه: هزینه آزمون دولینگو تنها ۴۹ دلار است، درحالی که آزمون‌های آیلتس و تافل هرکدام به ترتیب ۲۱۵ و ۲۲۵ دلار می‌­باشند.

» تفاوت در زمان برگزاری آزمون ها: برخلاف دو آزمون دیگر که تقریبا هر ۱۰ روز یک بار برگزار می­‌شوند، آزمون دولینگو در هر زمان از شبانه­‌روز و در ۳۶۵ روز سال قابل انجام است.

» تفاوت در مدت زمان برگزاری آزمون: مدت زمان برگزاری آزمون کتبی آیلتس (به غیر از آزمون شفاهی) ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه و آزمون تافل ۴ ساعت است، اما تمام مراحل آزمون دولینگو از ابتدا تا انتها، کمتر از یک ساعت و تنها حدود ۴۵ دقیقه طول می­‌کشد.

» تفاوت در زمان اعلام نتایج: تنها بعد از دو روز از زمان انجام آزمون دولینگو، نتیجه آن را دریافت خواهید کرد، اما نتایج آزمون­‌های تافل و آیلتس بین ۱۰ تا ۱۳ روز زمان نیاز دارد تا به دست شما برسد.

((بررسی سوالات متداول قبل از آزمون دولینگو + پاسخ))

1. مدت اعتبار این آزمون چقدر است؟

این آزمون همانند دیگر آزمون‌ها به مدت دو سال اعتبار دارد. ولی گاهی پیش می‌آید که برخی از دانشگاه‌ها مدت‌زمان دیگری را اعلام می‌کنند. به همین جهت همیشه قبل از اینکه نمرات خودتان را برای دانشگاه موردنظر ارسال کنید، مدت‌زمان اعتبار دولینگو را با آن‌ها چک کنید.

2. چندبار می‌توانم در این آزمون شرکت کنم؟

به‌طور عادی شما می‌توانید در هر ماه 2بار در این امتحان شرکت کنید. حتی زمانی که وسط آزمون، اینترنت شما قطع می‌شود، بازهم می‌توانید با همان هزینه اولیه مجدداً در امتحان شرکت کنید. اما چنانچه دولینگو شما را به‌عنوان یک متخلف شناسایی کند، دیگر اجازۀ شرکت در این آزمون را ندارید.

3. آیا مدرک دولینگو برای مهاجرت کاری قابل ارائه است؟

در مورد مهاجرت کاری پذیرش مدرک دولینگو بستگی به کارفرمای شما دارد. قبل از رفتن می‌توانید با کمک مکاتبه از این موضوع اطلاع پیدا کنید.

4. صدور مدرک دولینگو چه قدر زمان می‌برد؟

صدور مدرک دولینگو تنها 48ساعت زمان می‌برد و شما می‌توانید آن را برای موسسه و یا دانشگاه موردنظر خودتان ارسال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *