0
021284284

ابزار تبديل شدن به يک سخنران مطمئن و ماهر

این مقاله آموزشی جهت آشنایی  دانشجویان  آموزش مجازی در رابطه با سخنران مطمئن و ماهر گردیده است، امیدوار است کلاس های مجازی، آموزش های از راه دور، مقالات آموزشی، کتاب های معرفی شده و کلیه ی فعالیت های خدماتی ما برای شما عزیزان مفید واقع گردد.
ابزار تبديل شدن به يک سخنران مطمئن و ماهر
وقتی در يک جلسه صحبت می‌کنيم يا ارائه‌ای برای تعدادی از مخاطبان انجام می‌دهيم، مجبور به صحبت در مقابل جمع هستيم.
می‌توانيم اين کار را خيلی خوب يا خيلی بد انجام دهيم و نتيجه آن دقيقا به نحوه تاثيرگذاری و ارزيابی از ما منجر می‌شود. خوشبختانه با آماده‌سازی و تمرين می‌توان با تسلط کامل، يک سخنرانی فوق العاده ارائه کرد.
معرفی ابزار
برای تبديل شدن به يک سخنران و ارائه کننده خوب می‌توانيد از راهکارهای زير استفاده کنيد:
برنامه‌ريزی مناسب داشته باشيد؛ بسيار مهم است که مطمئن شويد برای نحوه ارتباط خود برنامه‌ريزی مناسبی انجام داده‌ايد. ابزارهای متنوعی برای ايجاد ارتباط با مخاطب در همين ستون به شما معرفی خواهد شد که به شما اين امکان را می‌دهد تا خيلی بهتر به ساختار آنچه می‌خواهيد بگوييد، فکر کنيد.
برای انجام برنامه‌ريزی، به اهميت بالای اولين پاراگراف يک کتاب فکر کنيد، احتمالا اگر همان اولين پاراگراف شما را جذب خود نکند، کتاب را زمين خواهيد گذاشت. همين اصول در مورد سخنرانی نيز صدق می‌کند؛ شما از همان شروع صحبت نياز به تهييج مخاطبان خود داريد. برای مثال می‌توانيد با يک آمار جالب، تيتر يک خبر روز يا دغدغه‌ای مشترک بين خود و مخاطبان تان صحبت خود را شروع کنيد. می‌توانيد از ابزار قدرتمند داستان گويي (که قبلا در همين ستون معرفی شد) و با تعريف يک داستان، سخن خود را آغاز کنيد. برنامه‌ريزی مناسب موجب می‌شود تا آمادگی بهتری برای پاسخ به سوالات غيرقابل پيش بينی مخاطبان در طول سخنرانی داشته باشيد.
تمرين کنيد؛ تمرين منظم، از شما فردی کامل برای سخنرانی می‌سازد. بدون داشتن تمرين، شما نمی‌توانيد روان و با اعتماد به نفس در يک جمع صحبت کنيد. برای مثال اگر فرصتی برای آموزش دادن يا برگزاری جلساتی به صورت گروهی به دست می‌آوريد، حتما سعی کنيد در آن صحبت برای جمع داشته باشيد.
اگر قصد داريد متن سخنرانی برای خود آماده کنيد، در اسرع وقت اقدام کنيد تا فرصت بيشتری برای تمرين داشته باشيد. در تمريناتی که به تنهايي انجام می‌دهيد، اين امکان را داريد که با تامل بيشتری روی تاکيد بر کلمات و واژگان وقت بگذاريد. بعد از يک تمرين اوليه، سعی کنيد يک سخنرانی آزمايشی برای همکار يا همسر خود ارائه دهيد تا احساس راحتی بيشتری با کلمات داشته باشيد. ضمن اينکه در اين اجرای آزمايشی می‌توانيد از مخاطب خود بازخورد بگيريد.
با مخاطبان خود تعامل داشته باشيد؛ در هنگام سخنرانی، حتما سعی کنيد با مخاطبان خود ارتباطی تعاملی برقرار کنيد. اين موضوع باعث می‌شود احساس دوری کمتری از شنوندگان داشته باشيد و همه با پيامی که می‌خواهيد منتقل کنيد، درگيری ذهنی داشته باشند. بر اساس شرايط، به صورت فردی يا گروهی سوالی مطرح کنيد و افراد را به ارائه پاسخ تشويق کنيد.
به‌کار بردن بعضی کلمات قدرت شما را به عنوان يک سخنران کاهش می‌دهد. برای مثال به‌کار بردن جملاتی چون «فقط اضافه کنم، من فکر می‌کنم ما ممکن است…» يا «من فقط فکر می‌کنم اين طرح خوب است…»؛ کلماتی مانند«فقط»، «من فکر می‌کنم» و «در واقع» از خودباوری و اقتدار شما کم می‌کند و استفاده از آنها مناسب نيست.
مهم است در حين سخنرانی به چگونگی صحبت خود توجه کنيد. اگر عصبی باشيد، ممکن است سريع صحبت کنيد. اين موضوع شانس اينکه کلمه‌ای را از قلم بياندازيد و جمله شما بی‌معنی شود، افزايش می‌دهد. خود را مجبور کنيد تا شمرده‌تر صحبت کنيد و تنفس عميق داشته باشيد. برای جمع‌بندی افکارتان نيز در طول صحبت هراس نداشته باشيد؛ مکث کردن بخش مهمی از سخنرانی است و موجب می‌شود تا شما با اعتماد به نفس و طبيعی به نظر برسيد.
از خواندن کلمه به کلمه از روی يک يادداشت، پرهيز کنيد. به جای آن، ليستی از نکات مهم خود به صورت کارت‌های نشانه آماده کنيد. به زبان بدن خود توجه کنيد؛ شايد از اين موضوع بی‌اطلاع باشيد، اما زبان بدن شما، به طور مستقيم حالات درونی تان را به مخاطب منتقل می‌کند. اگر در هنگام صحبت، حالت عصبی داشته باشيد يا به آنچه می‌گوييد باور نداشته باشيد، مخاطبان شما خيلی زود متوجه اين موضوع خواهند شد. توجه به زبان بدن به ارائه رفتارهايي چون ايستادن مستقيم، تنفس عميق، نگاه مستقيم به چشمان مخاطبان و لبخند محقق می‌شود. هرگز روی يک پا تکيه نکنيد و حرکات اضافی در دست و پای خود نداشته باشيد.
بسياری از افراد ترجيح می‌دهند از پشت تريبون سخنرانی کنند، در حالي که تريبون مانعی بزرگ بين شما و مخاطبان است. سعی کنيد به جای ايستادن در پشت تريبون، با راه رفتن در حين سخنرانی، استفاده از زبان بدن، سخنرانی خود را پرانرژی‌تر ارائه کنيد.
مثبت فکر کنيد؛ تفکر مثبت می‌تواند تفاوت بزرگ سخنرانی‌های موفق باشد، چرا که به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس بيشتری داشته باشيد. ترس از مسائل منفی، باعث می‌شود تا در يک چرخه منفی گرفتار شويد. در طول سخنرانی از واژه‌های مثبت استفاده کنيد. برای مثال می‌توانيد بگوييد «خوشحالم از اينکه فرصتی برای کمک به مخاطبانم به من داده شده» يا «من قصد دارم اين سخنرانی را خيلی خوب ارائه کنم».  فيلم ضبط شده سخنرانی خود را نگاه کنيد؛ در صورتي که می‌توانيد سخنرانی‌های خود را ضبط کنيد. می‌توانيد نقاط ضعف خود را از اين طريق شناسايي و بهبود ببخشيد. به ياد داشته باشيد يک سخنرانی خوب و متفاوت می‌تواند موجب شهرت، افزايش اعتماد به نفس و ايجاد فرصت‌های طلايي شود، پس حتما آن را تجربه
کنيد!

دیدگاه کاربران
  • عزیز ساسانی 5 بهمن 1393

    با سلام خاهش من رو برای تبدیل شدن به یه سخران معروف ومشهور کمک کنید وبرایم جزوه های اموزشی برای رسیدن به این مهم ارسال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *