0
021284284

معرفي كتاب روشهاي آماري در مقالات علمي

دپارتمان آموزش مجازي و توسعه مطالعات شركت با رويكرد فرهنگ سازي كتاب و كتاب خواني اقدام به معرفي اين كتاب جهت آگاهي علاقه مندان به مطالعه ي آن از سر فصل ها و محتويات نموده است. از كاربران گرامي خواهشمند است در صورت مطالعه ي اين كتاب نظرات خود را جهت آگاهي مابقي اعضا از كفيت و مطالب آن در همين صفحه منتشر نمائيد.
نویسنده :

جورج.وی دایک

مترجم :
بهنام بهتری
♦ موضوع :
روشهای آماری
مقاله‌نویسی
♦ ناشر:
بهنام بهتری
توضیح تکمیلی :
از جمله مهم‌ترین اهداف آمار، می‌توان تولید «بهترین» اطّلاعات از داده های موجود و سپس استخراج دانش از آن اطّلاعات را ذکر کرد. به همین سبب است که برخی از منابع، آمار را شاخه‌ای از نظریه تصمیم‌ها به شمار می‌آورند.
آمار مدرن برای انجام بعضی از محاسبات خیلی پیچیده و بزرگ به وسیله رایانه ها استفاده می‌شود. کل شاخه‌های آمار با استفاده از محاسبات کامپیوتری انجام‌پذیر شده‌اند، برای مثال شبکه‌های عصبی. انقلاب کامپیوتری با یک توجه نو به آمار «آزمایشی» و «شناختیک» رویکردهایی برای آینده آمار داشته‌است.
انجام کارهای آماری بصورت محاسبات دستی بسیار سخت و وقت گیر بوده، از سوی دیگر احتمال ارتکاب اشتباه بالاست. بنابراین بیشتر محققان و کسانی که در کارهای آماری هستند، استفاده از نرم افزارهای پیش رفته کامپیوتری کاری معمول است. شرکت های سازنده این نرم افزارها معمولاً دایم در رقابت بوده و سعی دارند تا نرم افزار تولیدی آنها از لحاظ مقادیر و پارامترهای محاسبات آماری از بقیه پیشی بگیرد. این کار باعث شده تا این نرم افزارها برای کاربرانی که دارای دانش کمی در مورد آمار هستند، بسیار پیچیده بوده و ایشان را مجبور به استفاده از پیش فرضهای نرم افزار کند. استفاده از پیش فرضهای کامپیوتر در بیشتر موارد مطابق با اهداف تحقیق نبوده و گاهاً در پایانامه ها و مقالات علمی مشاهده میشود که موارد آماری غیر ضروری که در راستای تحقیق نیست، وجود دارد. چون محققانی که این روش استفاده از آمار را در پیش میگیرند، تغییر پیش فرض نرم افزار را یک کار اشتباه میدانند و تغییر آن را کار بیهوده میپندارند، و فکر میکنند که نتایج از لحاظ درستی دارای اطمینان کمتری خواهد بود. بنابراین بیشتر نویسنده گان مقالات داخلی از پیش فرضهایی که دارای خروجی های طولانی هستند، استفاده میکنند. در این کتاب علاوه بر ذکر این موارد با عنوان “نظرات میانبر اشتباه”، راههای منطقی و روش درست این گونه مطالب ذکر شده است. امید است که کتاب حاضر در راستای پیشرفت محققان کشور قرار گرفته و موجبات پیشرفت هرچه بیشتر سطح علمی ایشان را فراهم آورد.
این کتاب دارای رئوس مطالب زیر میباشد؛
مقدمه ی مترجم
فصل اول: کليات
1-1- نظرات ميانبر اشتباه
1-2- يک روش
فصل دوم: تجزيه واريانس
2-1- نظرات ميانبر اشتباه
2-2- کلماتي که نياز به تعريف دارند
2-3- چرا برآورد خطا مهم ترين بخش خروجي است
فصل سوم: همبستگي و رگرسيون
3-1- همبستگي و رگرسيون ساده
3-2- همبستگي و رگرسيون چندگانه
فصل چهارم: درجه آزادي
4-1- کليات
4-2- ارقام اعشار در درجه آزادي
فصل پنجم: جدول نتايج
5-1- خطاي استاندارد ميانگين، خطاي استاندارد تفاوتها، حداقل اختلاف معني دار، و آزمون چند دامنه ايي
فصل ششم: توزيع ها
6-1- کليات
6-2- مثالي از آزمايشات فاکتوريل پيچيده
6-3- يک آزمون واريته با 100 ورودي
فصل هفتم: باقيمانده
7-1- کليات
فصل هشتم: آيا واريانس همگن است يا نه؟
8-1- مثال اول
8-2- مثال دوم (بر پايه يک گزارش)
8-3- ناهمگني در محيط هاي چندگانه
فصل نهم: اجزاي واريانس
9-1- کليات
فصل دهم: رقيق سازي
فصل يازدهم: يک تخمين
11-1- کليات
11-2- آزمايشات سري
11-3- تشخيص اريب
11-4- ناهمگني در آزمايشات سري
فصل دوازدهم: عمدتاً در مورد کلمات
فصل سيزدهم: نهايتاً آمار و درک عمومي
منابع

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *