0
021284284

جایگاه دام و طیور

مقدمه
هدف از دامداری استفاده از تولیدات مختلف دامها مثل شیر، گوشت، پشم وغیره است. اگر تولیدات دامها از نظر مقدار ومرغوبیت خوب باشد، دامداری سودمند است. نگهداری از حیواناتی که تولید کمی دارند ویا تولید آنها از نوع مرغوب نیست، مفید نمی باشد.
برای این که دام ها تولید خوبی داشته باشند، باید شرایط وامکانات لازم برای آنها تهیه کنیم. یکی از این شرایط ساختن جایگاهی است که در ان اصول فنی برای پرورش دام وجود داشته باشد. این جایگاه باید محیطی آرام و دور از هر نوع ناراحتی را برای دام به وجود آورد.
در این نشریه شما به طور خلاصه با مشخصات و شرایط جایگاه خوب برای دام آشنا می شوید.
تعریف جایگاه
جایگاه به ساختمان یا ساختمانهایی گفته می شود که برای به وجود آوردن شرایط مناسب زندگی وتولید برای دامها ساخته شده باشد.
شرایط مناسب زندگی وتولید شامل تهیه خوراک به اندازه کافی واز نوع خوب ، هوای تازه وپاکیزه به مقدار کافی وحفظ حیوان در برابر سرما ویا نور شدید خورشید می باشد.



 

جهت ثبت نام در دوره آموزشی  طراحی جایگاه و تاسیسات دام و طیوربر روی تصویر فوق کلیک نمایید

دوره غیر حضوری است و محتوای الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال می گردد

پس از پایان گواهی و مدرک معتبر دوره آموزشی طراحی جایگاه و تاسیسات دام و طیورقابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید

مشاوره رایگان: ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۱۳۰۰۰۱۶۸۸ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴

 


شرایط عمومی جایگاه دام
هر جایگاه دام بایستی شرایط زیر را داشته باشد:
۱- محل جایگاه باید از خانه های مسکونی فاصله داشته باشد، اما این فاصله نباید به اندازه ای باشد که دامدار در نگهداری دام دچار مشکل شود.
۲- زمینی که برای جایگاه دام انتخاب می شود باید از زمین های اطراف بلند تر ویا هم سطح آن باشد تا از ورد آبهای جاری به محل نگهداری دام ها جلوگیری شود.
۳- ساختمان جایگاه دام باید طوری ساخته شود که از نور خورشید به مقدار زیادی استفاده شود. تابیدن نور خورشید به بدن دام ها وجایگاه بسیار مفید است.
۴- ساختمان جایگاه باید طوری ساخته شود که از وزش بادهای فصلی به داخل جایگاه جلوگیری شود. همچنین مسیر وزش باد همیشه از طرف خانه ها به سمت جایگاه باشد.
۵- دیوار، سقف و کف جایگاه در صورت امکان از موادی مانند سنگ، آجر وسیمان ساخته شود تا امکان زندگی حشرات و میکروب ها در جایگاه کم وتمیز کردن و ضد عفونی کردن راحت تر باشد.
۶- کف جایگاه باید محکم و بادوام، غیر قابل نفوذ وغیر لغزنده باشد.
۷- باید تعدا دام ها و بزرگی جایگاه با هم هماهنگ باشد به عبارتی تعداد دام با مساحت جایگاه تناسب داشته باشد.
مشخصات جایگاه گاو
برای نگهداری گاو از جایگاه بسته ویا جایگاه باز استفاده می شود. جایگاه بسته نوعی از جایگاه است که از هر طرف بسته است. این نوع جایگاه مخصوص مناطق سردسیر است.
جایگاه باز
ساختمان جایگاه باز از یک ساختمان بسیار ساده وبا سه دیوار ویک سقف تشگیل شده ویک طرف آن باز است در جلو جایگاه محلی به نام بهاربند برای گردش گاوها در نظر گرفته می شود.
مشخصات جایگاه باز
۱- محل بایستی سر پوشیده و رو به آفتاب باشد. عرض آن کم وطول آن زیاد باشد. برای هر گاو معمولاً در محوطه سقف دار ۵ متر و در قسمت بهاربند ۱۰ متر مربع باید در نظر گرفته شود.
۲- آخور و آبشخور در محوطه بهاربند ساخته شود.
طول آخور برای هر گاو حدود ۶۰ تا۹۰ سانتیمتر و پهنای آن حدود ۵۰ سانتیمتر می باشد
۱- ارتفاع سقف محل سرپوشیده حدود ۳ متر وشیب سقف به طرف پشت جایگاه باشد.
جایگاه گوسفند وبز
گوسفند وبز نسبت به رطوبت وکوران هوا حساسند بنا براین بایستی در ساخت جایگاه این موضوع را مد نظر قرار داد. جایگاه گوسفند وبز نیز بهتر است شامل محوطه سرپوشیده وبهار بند باشد. برای هر راس گوسفند وبز۵/۱ متر مربع فضا در محیط سر پوشیده و حدود ۳ تا۴ مترمربع در بهاربند بایستی در نظر گرفته شود.
ارتفاع سقف از کف جایگاه ۵/۲ تا۳ متر وشیب سقف باید به طرف پشت باشد. جایگاه مناسب گوسفند وبز را در تصویر روی جلد مشاهده می کنیم.
ضد عفونی جایگاه دام
برای پیشگیری و مبارزه با بیماریها هر جند وقت یکبار جایگاه دام را ضدعفونی می کنیم. هنگام ضدعفونی کردن مواظب باشید خوراک و آب دام آلوده نشود ودر دسترس حیوان قرار نگیرد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *