0
021284284

تاثیر دوچرخه سواری بر سلامت انسان

تاثیر دوچرخه سواری در تناسب اندام:

حقیقات نشان داده است که دوچرخه سواری با سرعت آرام ۱۹ کیلومتر در ساعت در جاده ای صاف ۴۵۰ کیلو کالری در ساعت مصرف می کند. کوچک کردن شکم (مهمترین قسمت بدن که آب شدن چربی هایش هم خیلی سخت است)، سلامت کمر و ستون فقرات از مزایای دوچرخه سواری است.
حداقل ۳۲ کیلومتر دوچرخه سواری در هفته خطر ابتلا به بیماری قلبی کرونری را در دوچرخه سوارها به کمتر از نصف در مقایسه با کسانی که دوچرخه سواری نمی کنند کاهش می دهد. این ورزش باعث افزایش مقاومت و بالارفتن سطح ایمنی بدن می شود. بر این اساس دوچرخه سواران مقاومتشان در برابر بیماری های خطرناکی مثل سرطان بیشتر است.
این ورزش مصرف اکسیژن را بالا می ببرد، قدرت عضلانی پاها را افزایش می دهد، توانایی بدن را برای جلوگیری از ساخت اسید لاکتیک تقویت می کند و تاثیر زیادی در تناسب قسمت بالای پا و مچ پا دارد و باعث تقویت ماهیچه های اطراف زانو و مفاصل زرد پی لیگافتها، ماهیچه های چهار سر ران، همتسرینگ و لگن می شود.
این ورزش سرعت متابولیسم بدن را تا ساعت ها پس از انجام این ورزش، بالا می ببرد برای همین بعد از ورزش هم همچنان بدن کالری می سوزاند. ایجاد احساس سرزندگی و کاهش استرس هم از دیگر مزایای این ورزش است.
دویدن و دوچرخه سواری می تواند به کارآیی منظم سیستم قلبی و تنفسی منجر بشود و افرادی که این ورزش را انجام می دهند خطر ابتلای به دیابت نوع دو، سکته مغزی و میگرن را کمتر خواهند داشت.
به طور کلی، دوچرخه می تواند غیر از ورزش، یک تفریح هم باشد. در یک روز بهاری یا پاییزی اگر سوار آن بشوید و در پارک یا خیابان های خلوت حرکت کنید، تاثیر مثبت زیادی در روحیه شما خواهد داشت.
شروع این ورزش از هر زمانی ممکن است! فقط باید با توجه به آمادگی جسمی و سن، مدت زمان استفاده از دوچرخه را کم یا زیاد کنید.
اکثر دوچرخه سواران حرفه ای بین سنین ۱۰ تا ۱۶ سالگی این ورزش را شروع کرده اند اما دیده شده است که برخی از افرادی که دیرتر هم وارد این عرصه شده اند اما پیشرفت های خوبی داشته اند.

فواید دوچرخه سواری:

روحیه‌تان را بهتر می‌کند.
فشار کم به مفاصل۳٫ دوچرخه‌سواری، ریزه‌کاری یا حساسیت خاصی ندارد.
قلب را قوی نگه می‌دارد.
روند کاهش وزن را افزایش می‌دهد.
طول عمر را بیشتر می‌کند.
تقویت سیستم ایمنی
استرس را کاهش می‌دهد.

آشنایی با اصول ورزش دوچرخه سواری:

اصول دوچرخه سواری:
با خم شدن به طرف فرمان ، وزن بالا تنه را به جلو متمایل کنید. بهترین وسیله برای این امر شاخ گاوی فرمان است که از آن می توانید به نحو احسن بهره ببرید.
برخلاف دوچرخه سواری بر روی سطوح هموار و جادهای آسفالت، هیچگاه در سربالایی های خاکی از روی زین بلند نشوید. چرا که این عمل وزن را از روی چرخ عقب برداشته و باعث خلاص چرخیدن چرخ عقب می شود.
حرکت در سربالایی ها:
▪ در سرابالایی ها حالت بدن بدن باید کمی تغییر پیدا کند :
▪ بالا تنه کمی به جلو متمایل می شود.
▪ با پنجه ، رکاب زده و پاشنه را به طرف پائین متمایل کنید .
▪ در سربالایی تند در جلو زین قرار گرفته و رکاب بزنید.
▪ از شاخ گاوی های فرمان استفاده کنید.
▪ از دندهای سبکتر بهره برده و سعی کنید دور پا را بالا برده و آن را در حد ثابت نگه دارید.
▪ به تنفس خود نظم و آهنگ متناسب با حرکت پاها و بدن بدهید .
چه کسانی نباید دوچرخه سواری کنند؟
البته فراموش نکنید که شروع این کار نیاز به سلامت کلی بدن هم دارد. چون فعالیتی است که تمامی بدن را از جمله مفاصل و عضلات را درگیر می کند. پس افرادی که از درد زانو رنج می برند یا عضلات قدامی ران (چهارسر) ضعیفی دارند، بهتر است در ابتدا با تمرینات ساده تری این عضله ها را تقویت کنند و سپس این ورزش را شروع کنند. در هر حال استفاده از دوچرخه برای این افراد هم مانعی ندارد.
به شرطی که ارتفاع آن را طوری تنظیم کنند که حین رکاب زدن زانو بیش از اندازه خم نشود (زانو حین رکاب زدن از سطح نشیمنگاه بالاتر نرود) و فرد روی زین احساس راحتی داشته باشد. افرادی هم که شرایط ویژه بدنی ندارند و فعالیت ورزشی برای آن ها محدودیت ندارد می توانند این ورزش را انجام دهند، برای انجام ورزش دوچرخه سواری فقط در مورد بیماری های قلبی و عروقی محدودیت وجود دارد، آن هم در شرایطی که نارسایی خاصی دارند. این افراد در هوای آلوده نباید دوچرخه سواری کنند. در بقیه موارد که شخص مشکلی در مفاصل زانو، مچ پا و لگن ندارد، انجام این کار خیلی هم مفید است.
میزان مصرف کالری در حین دوچرخه سواری
دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری ﺳﻮزاﻧﻨﺪه ﮐﺎﻟﺮی ﻋﺎﻟﯽ ھﻢ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻓﻮاﯾﺪ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ دارد.
طﺒﻖ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻨﯿﺎد ﻗﻠﺐ ﺑﺮﯾﺘﺎﻧﯿﺎ ، دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری ﺣﺪاﻗﻞ ۲۰ ﻣﺎﯾﻞ (۳۲ کیلومتر ) در ھﻔﺘﻪ ﺧﻄﺮ اﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎری ﻗﻠﺒﯽ ﮐﺮوﻧﺮی را ﺑﻪ ﮐﻤﺘﺮ از ﻧﺼﻒ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﻏﯿﺮ دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮارھﺎ ﮐﺎھﺶ ﻣﯽ دھﺪ. دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ آرام ۱۲ ﻣﺎﯾﻞ در ﺳﺎﻋﺖ ( ۱۹٫۵ کیلومتر در ساعت ) در ﺟﺎده ای ﺻﺎف ۴۵۰ ﮐﯿﻠﻮ ﮐﺎﻟﺮی در ﺳﺎﻋﺖ ﻣﺼﺮف ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

جهت ثبت نام در دوره آموزش مجازی دوچرخه سواری با مشاورین ما در تماس باشید.
این دوره به صورت غیر حضوری برگزار می گردد و محتوای آموزشی الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال میشود.
پس از پایان دوره گواهی آموزشی رایگان و معتبر با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید
مشاوره رایگان : ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *