0
021284284

انواع روش های تست نرم افزار

تست نرم افزار چیست؟

منظور از تست نرم افزار یعنی اینکه نرم افزاری که تولید کرده ایم آیا کارایی ای که از آن توقع داشتیم را میتواند پوره کند یا نه؟ توسعه نرم افزار به مانند دیگر محصولاتی که توسط افراد و یا کارخانه های تولیدی ایجاد میشود است. یعنی مراحل مشخصی دارد که طبق آن میتوان یک نرم افزار ایده آل را تولید کرد. محصولاتی که به صورت فزیکی تولید میشوند را میتوان به سادگی مورد آزمایش قرار داد و از کیفیت و بهره وری آن اطلاع حاصل کرد . اما نرم افزار ها به این دلیل که قابل لمس (فزیکی) نیستند. بنابراین تست آنها هم مشکل و طاقت فرسا میباشد.
محصولات فزیکی برای شرایطی ایجاد میشوند که قابل پیش بینی هستند اما نرم افزار ها را نمیتوان در یک شرایط مشخص نگه داشت یعنی آنها قابلیت تغییر دارند برای اینکه ما یک نرم افزار را تست کنیم باید آن را در شرایط مختلف مورد آزمایش قرار بدهیم. در صورتی که ما همه شرایط خاص را بر روی نرم افزار آزمایش نکرده ایم نمیتوانیم بگوییم که نرم افزار ما درست کار میکند و یا اینکه عاری از خطا میباشد. از وقتی که تعداد نرم افزارها رو به افزایش رفته است اهمیت تست نرم افزار هم رو به رشد است و از طرف دیگر به همان مراتب تست نرم افزار هم سخت و مشکل شده است که این برمیگردد به ایجاد روش های مختلف که توسط سازمان استاندارد جهانی تعریف میشود که کیفیت نرم افزار را تایید کند. دایکسترا دانشمند بزرگ و فقید علوم کامپیوتر در یک جمله ارزشمند در باب تست نرم افزار می گویید: تست فقط میتواند خطاها را نمایش دهد، نه عدم وجود آنها را …

اهمیت تست نرم افزار:

تست در کل اهمیت خاصی در تولید هر محصول دارد خواه آن محصول فزیکی باشد و یا اینکه غیر فزیکی. در نرم افزار ها هم این امر جاری است. تست نرم افزار یکی از مراحل اصلی توسعه نرم افزار میباشد. تست نرم افزار کیفیت نرم افزار را تایید میکند که برای مشتریان و توسعه دهنده های آن اهمیت زیادی دارد.در یک شرکت توسعه نرم افزار به طور معمول ۳۰ تا ۴۰ درصد کل فعالیت پروژه صرف تست نرم افزار میشود. برای نرم افزار هایی که در زندگی انسانی حیاتی است مانند پرواز طیاره ها و راکتور هسته ای حدود ۳ تا ۵ برابر هزینه بیشتر از تمام مراحل تولید نرم افزار صرف تست میشود.
 

مقاله پیشنهادی: مهارت های مورد نیاز برای کارشناس و تعمیرات سخت افزار

 

انواع روش های تست:

Unit Testing:
در این نوع تست ما یک واحد و یا یک گروه از واحد های مرتبط با هم را تست می کنیم. این نوع تست زیر مجموعه Whitebox Testing است.
Integration Testing:
این نوع تست به ما این امکان را می دهد که چند نوع کامپننت مختلف را کنار یکدیگر تست کنیم. در این صورت حتی ما می توانیم وابستگی های میان سخت افزار و نرم افزار را نیز تست کنیم. این دسته از تست ها زیر مجموعه black box هستند.
Functional Testing:
در این تست اطمینان حاصل می شود که عملکرد برنامه به درستی است.توجه شود که در این نوع تست برخلاف آزمون واحد ما می توانیم عملکرد یک سیستم را تست کنیم و نه فقط یک واحد را.این تست زیر مجموعه black box هستند.
System Testing:
این نوع تست به ما اجازه می دهد که از عملکرد برنامه در محیطهای مختلف اطمینان حاصل کنیم(مثل سیستم عامل های مختلف). این تست زیر مجموعه black box تست ها است.
Stress Testing:
این نوع تست عملکرد برنامه را در شرایط نا مطلوب مورد بررسی قرار می دهد. این تست زیر مجموعه black box تست ها است.
Performance Testing:
تست عملکرد و کارایی که در مجموعه black box تست ها جای میگیرد به ما این اطمینان را می دهد که برنامه مان عملکرد و کارایی لازم را در یک مدت زمان مشخص داراست.
Usability Testing:
این تست از دیدگاه مشتری انجام می شود و در واقع مشخص کننده فاکتورهای زیر است:
آیا برنامه کاربر پسند است؟
آیا برنامه ساده و قابل یادگیری است؟
آیا برنامه جذاب طراحی شده است؟
و …
این نوع تست زیر مجموعه black box تست ها است.
Acceptance Testing:
این نوع تست معمولا از طرف مشتری انجام می شود.هدف آن، مشخص کردن این است که آیا برنامه نیازهای مشتری را پاسخ می دهد و آیا برنامه همان چیزی که مشتری می خواهد هست یا خیر.
Regression Testing:
این نوع تست به منظور صحت عملکرد سیستم بعد از تغییرات استفاده می شود و زیر مجموعه black box تست ها است.
Beta Testing:
تستی است که توسط کاربر نهایی یا یک تیم خارج از تیم توسعه انجام می شود.هدف تست بتا پوشش دادن خطاهای غیر منتظره است.این تست زیر مجموعه black box تست ها است.
 

جهت ثبت نام در دوره آموزش مجازی تست نرم افزار با مشاورین ما در تماس باشید.

این دوره به صورت غیر حضوری برگزار می گردد و محتوای آموزشی الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال میشود.

پس از پایان دوره، گواهی آموزشی رایگان و معتبر با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید

مشاوره رایگان : ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *