0
021284284

آشنایی با رئیس تدارکات

مدیریت تدارکات، یکی از فعالیت‌های اصلی و ستادی هر شرکت یا سازمان می‌باشد و مدیری که در رأس آن قرار می‌گیرد، اغلب با تمامی بخش‌های شرکت در ارتباط است، که در عمل، ارتباط شرکت، با تأمین کنندگان خارج از شرکت را برقرار می‌سازد. به‌طور خلاصه هدف اصلی هر مدیر تدارکات، تهیه به موقع کالا، تجهیزات و خدمات برای بخش‌های مختلف و رفع نیاز آن‌ها به منظور دستیابی به اهداف سازمانی می‌باشد.
فرایند کاری مدیر ارشد تدارکات راهبری تیم زیرمجموعه خود، برای ایجاد ارتباط با بخش‌های مختلف شرکت، به‌منظور آگاهی از نیازهای آن‌ها به کالا، خدمات و تجهیزات می‌باشد، سپس با جستجوی وسیع در بازار و شناسایی تأمین کنندگان موجود، بهترین آن‌ها از نظر قیمت و کیفیت محصولات را انتخاب می‌کند. در برخی سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ برای انتخاب تأمین‌کننده مورد نظر، مناقصه یا مزایده برپا می‌شود و مسئولیت پیگیری و اجرای کلیه امور، بر عهده مدیر ارشد تدارکات است.

وظایف رئیس تدارکات:

اطلاع از نیاز واحدها و بخش های مختلف – در هر شرکتی معمولا بخش های مختلف نیازهای خود به کالا، تجهیزات و یا خدمات خاصی را به صورت دستی یا از طریق برنامه های نرم افزاری به واحد خرید و تدارکات اعلام می دارند.
نظارت و پیش بینی موجودی انبار – در بسیاری موارد نیاز شرکت به کالا و تجهیزات روند ثابت و قابل پیش بینی ای دارد. مدیر خرید و تدارکات با توجه به سوابق قبلی با همکاری مسئول انبار، موجودی انبار را کنترل می کند تا به هیچ وجه موجودی انبار خالی نشود. در صورت نیاز هم خرید انجام می دهد.
تحقیق کردن و شناسایی محصولات و تامین کنندگان – مدیر خرید و تدارکات با توجه به لیست کالاها، تجهیزات و خدمات مورد نیاز به شناسایی انواع آنها در بازار و تامین کنندگان می پردازد.
ارزیابی مناقصه ها و مزایده ها برای انتخاب تامین کنندگان – در شرکت های بزرگ در مرحله انتخاب تامین کننده اصلی، مناقصه یا مزایده بین همه تامین کنندگان شناسایی شده برگزار می شود تا با توجه به شرایط اعلام شده از سوی آنها، بهترین مورد انتخاب شود. اجرا و نظارت این فرآیند، بر عهده مدیر خرید وتدارکات است.
مذاکره بر سر قیمت و توافق روی قراردادها – مدیر خرید و تدارکات باید با توان چانه زنی خوبی که دارد روی قیمت قراردادها با تامین کنندگان به توافق برسد.
اطمینان از ارسال به موقع خریدها به انبار توسط تامین کنندگان
بررسی پرداخت ها و فاکتورها – مدیر خرید و تدارکات مسئول نظارت بر کارهای مالی است که در فرآیند خرید اتفاق می افتد. به عنوان مثال با بررسی فاکتورها و اطمینان یافتن از نوع و کیفیت محصولات خریداری شده، مبالغ چک های صادره برای تامین کنندگان و صحت آنها را کنترل می کند..

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل مدیر خرید و تدارکات:

استخدام مدیر خرید و تدارکات در شرکت ها و سازمان ها از مدارک تحصیلی متفاوتی صورت می گیرد و در بسیاری از موارد متخصصانی با مدارک مرتبط با حوزه فعالیت و صنعت خود، برای این شغل استخدام می شوند. به عنوان مثال شرکتی که در حوزه برق و الکترونیک فعالیت می کند، برای استخدام مدیر خرید و تدارکات از فارغ التحصیلان رشته برق استفاده می کند.
اما برخی رشته ها هستند که فارغ التحصیلان آنها به صورت تخصصی در حوزه خرید و تدارکات آموزش دیده اند و بسیاری از شرکت ها و سازمان ها استخدام مدیر خرید و تدارکات را از بین آنها انجام می دهند. این رشته های تحصیلی عبارتند از :

  • مدیریت به ویژه گرایش های بازرگانی، مالی و صنعتی
  • مهندسی صنایع
البته قابل ذکر است که مانند بسیاری از مشاغل، داشتن تجربه کاری مرتبط به ویژه برای سمت مدیر خرید و تدارکات از عوامل اصلی در استخدام و موفقیت این شغل می باشد.
روش استخدام مدیر خرید وتدارکات معمولا از طریق آگهی های استخدامی منتشر شده در روزنامه ها و یا سایت های استخدامی است. در برخی موارد هم شرکت ها از طریق معرفی و توصیه برخی افراد مورد اعتماد خود، مدیر خرید و تدارکات خود را انتخاب و استخدام می کنند زیرا معتقدند از این طریق شناخت بهتر و بیشتری نسبت به او دارند.

بازار کار  و درآمد رئیس تدارکات:

در بخش خصوصی نیز میزان حقوق و مزایای مدیر خرید و تدارکات بسیار متفاوت بوده و مقدار مشخصی را برای آن نمی توان اعلام کرد. زیرا هر شرکتی با توجه به توان مالی، شرایط، سیاست ها و رویه های خود میزان حقوق و مزایای کارکنان خود را تعیین می کند . در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد مدیر خرید و تدارکات در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است . برخی از سمت هایی که در این پژوهش برای مدیر خرید و تدارکات در نظر گرفته شده اند شامل کارشناس خرید، کارشناس تدارکات، سرپرست تامین، مدیر تدارکات، مدیر بازرگانی خارجی و … می باشند که یک مدیر خرید و تدارکات می تواند در هر یک از آنها استخدام شده و فعالیت نماید.
برای مدیر خرید و تدارکات در هر سمت  و در هر رده سازمانی حداقل، حداکثر و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثال مدیر خرید و تدارکات که در سمت کارشناس سفارشات خارجی در رده سرپرست کار می کند، در اواخر سال ۱۳۹۲، حداقل درآمد ۸۰۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد ۲۸۰۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهیانه ۱۳۰۰۰۰۰ تومان را داشته است.

ثبت نام در دوره آموزش مجازی رئیس تدارکات:

جهت ثبت نام و اطلاع از دوره آموزش مجازی رئیس تدارکات با شماره های زیر در ارتباط باشید
این دوره به صورت غیر حضوری برگزار می گردد و محتوای آموزشی الکترونیکی در قالب CD یا DVD ارسال می شود به آدرستان
پس از پایان دوره گواهی آموزشی رایگان و معتبر با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید
مشاوره رایگان : ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *