0
021284284

دوره آموزشی ماساژ آروماتراپی Aromatherapy Massage E-learningA

ماساژ آروماتراپی شایستگی است در حوزه بهداشت و ایمنی که در آن فرد از عهده کارهایی از قبیل تجزیه و تحلیل ماساژ آروماتراپی، به کارگیری اصطالحات ماساژ آروماتراپی، مشاوره جهت انتخاب روغن و عصاره گیاهی ، انجام آماده سازی اتاق، تجهیزات و لوازم کار، آماده سازی مراجعه کننده و ماساژ کامل بدن با روغن و عصاره گیاهی برآید. و با استاندارد کاربر ماساژ در ارتباط است. v:99

آروماتراپی یا رایحه درمانی چیست؟ به مجموعه‌ای از درمان‌های سنتی، جایگزین یا تکمیلی گفته می‌شود که در آن از روغن‌های اسانسی (essential oils) و سایر ترکیبات گیاهی معطر استفاده می‌شود. آروماتراپی درمانی قدیمی است و تقریبا ۶ هزار سال است که از روغن های گیاهی و اسانسی برای بهبود سلامت جسمی یا روحی و همچنین ماساژ درمانی استفاده می‌شود.

انجمن ملی آروماتراپی جامع (National Association for Holistic Aromatherapy، NAHA) آروماتراپی را چنین تعریف می‌کند: «کاربرد درمانی یا استفاده‌ی دارویی از مواد معطر (روغن‌های اسانسی) برای همه‌ی جوانب سلامتی». براساس تعریف سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) در سال ۱۹۹۷ روغن اسانسی محصول به‌دست‌آمده از مواد خام گیاهی با استفاده از تقطیر با آب یا بخار یا محصول حاصل از پوست مرکبات ازطریق فرایندهای مکانیکی یا تقطیر خشک (فرایندی که در آن با حرارت دادن به ماده‌ای جامد، محصولی گازی‌شکل استخراج می‌شود)» است.

روغن‌های اسانسی گوناگونی شناسایی شده‌اند که دارای درجات گوناگونی از فعالیت‌های ضدمیکروبی هستند و گفته می‌شود از خواص ضدویروسی، ضد کرم‌های لوله‌ای، ضدقارچی، حشره‌کشی و آنتی اکسیدانی برخوردارند. در آروماتراپی از این روغن‌های اسانسی در ماساژ و به‌صورت موضعی و ازطریق استنشاق استفاده می‌شود.

البته باید توجه داشته باشید که محصولات «طبیعی» هم دارای ترکیبات شیمیایی هستند و استفاده‌ی نادرست از آنها می‌تواند خطرناک باشند. بنابراین در زمان استفاده از روغن‌های اسانسی حتما باید به توصیه‌های متخصصی که در این زمینه آموزش ‌دیده است عمل کنید.

استنشاق

در مکان‌هایی مانند حمام بخار، روغن اسانسی با استفاده از مخزن یا ظرف منتشرکننده یا اسپری در هوا منتشر می‌شود و ازطریق تنفس وارد بدن می‌شود. روغن‌های مورداستفاده در آروماتراپی علاوه‌بر داشتن بوی دلپذیر از خواص ضدعفونی‌کننده‌ی مجرای تنفسی، ضداحتقانی (برطرف کننده‌ی گرفتگی بینی و سینه) و روانی نیز برخوردار هستند.

استنشاق روغن‌های اسانسی موجب تحریک سیستم بویایی می‌شود. سیستم بویایی شامل بینی و بخشی از مغز است که با بویایی مرتبط است. مولکول‌هایی که وارد بینی یا دهان می‌شوند، به ریه‌ها رفته و از آنجا به سایر بخش‌های بدن می‌روند. وقتی این مولکول‌ها به مغز می‌رسند، بر سیستم لیمبیک (یا دستگاه کناره‌ای، مجموعه‌ی پیچیده‌ای از سازه‌های عصبی که زیر مخ و در دو طرف نهنج (تالاموس) قرار دارد) اثر می‌گذارند. سیستم لیمبیک نیز با احساسات، ضربان قلب، فشار خون، تنفس، حافظه، استرس و تعادل هورمونی مرتبط است. به‌این‌ترتیب روغن‌های اسانسی می‌توانند اثری خفیف ولی کلی روی بدن بگذارند.

  • آروماتراپی درمانی مکمل است و نمی‌توان از آن به‌تنهایی برای درمان و بهبود بیماری‌ها و مشکلات سلامتی استفاده کرد. آروماتراپی تنها می‌تواند به درمان‌های معمول مشکلات مختلف سلامتی کمک کند. آروماتراپی موجب کاهش موارد زیر می‌شود:

    می‌توان بعضی از انواع پسوریازیس (psoriasis، بیماری ها و مشکل پوستی مزمن خودایمنی) را با آروماتراپی درمان کرد، ولی درمورد نحوه‌ی استفاده از آن باید با فردی متخصص مشورت کنیم. برای مشکلات و بیماری های گوارشی می‌توان از روغن نعناع استفاده کرد، ولی هرگز نباید این روغن را به‌صورت خوراکی مصرف کنیم.

    برای درد دندان و زخم‌های دهانی می‌توانیم از روغن گل میخک استفاده کنیم، ولی استفاده از این روغن باید صرفا به‌صورت موضعی باشد و از بلعیدن آن اجتناب کنیم. طرفداران آروماتراپی ادعا می‌کنند که این مشکلات سلامتی و طیف وسیعی از مشکلات سلامتی دیگر با آروماتراپی بهبود می‌یابند، ولی برای تمامِ مواردِ استفاده از آروماتراپی شواهد علمی وجود ندارد.

  • حالت تهوع؛

هر روغن اسانسی، ترکیب شیمیایی خاص خود را دارد و برای دلیل خاصی استفاده می‌شود. بنابراین حتما باید قبل از استفاده از هر روغن برای مقاصد درمانی با آروماتراپیست، پرستار، پزشک، فیزیوتراپیست، ماساژ درمانگر یا داروسازی که در این زمینه آموزش دیده است، صحبت کنید.

متخصصی که در زمینه‌ی آروماتراپی آموزش دیده می‌تواند به شما توضیح بدهد که هر محصول را چطور استفاده کنید. او می‌تواند دستورات لازم درمورد استفاده یا رقیق‌سازی روغن اسانسی را به شما بدهد. سازمان غذا و دارو نظارتی بر محصولات آروماتراپی ندارد، بنابراین به‌راحتی نمی‌توان فهمید محصولی که خریده‌ایم، خالص است یا غیرطبیعی و مصنوعی.

در بعضی از محصولات زیبایی و خانگی مانند لوسیون‌ها، محصولات آرایشی و شمع‌ها موادی وجود دارد که درظاهر روغن اسانسی به‌نظر می‌رسند، ولی درواقع عطرهای مصنوعی هستند. روغن‌های اسانسی نیز مانند داروها باید با دقت مصرف شوند. همچنین باید هنگام مصرف آنها به توصیه‌های متخصصان عمل و دستورات آنها را با دقت اجرا کنید.

unnamed file

آموزش مجازی ماساژ آروماتراپی : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی ماساژ آروماتراپی و اخذ مدرک معتبر ماساژ آروماتراپی را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5

ماساژ آروماتراپی چیست؟

آروماتراپی استفاده از روغن های ضروری برای تسریع در بهبودی و احساس آرامش ناشی از اسانس گیاهان است. چندین راه برای استفاده از روغ وجود دارد از جمله اضافه کردن آن به آب حمام خود و یا استنشاق آن اما یکی از محبوب ترین روش ها ماساژ درمانی است.

چگونه روغن ها انتخاب و مخلوط می شوند؟

در انتخاب روغن برای ماساژ آروماتراپی بطور کلی ایجاد ی ترکیب هم افزایی از سه روغن و سپس استفاده از یک روغن حامل وجود دارد. ترکیب هم افزایی در واقع مخلوط کردن روغن ها با یکدیگر است که باعث می شود آنها خواص یکدیگر را افزایش دهند و عطر و بوی دل انگیزی داشته باشند. مثلا عطر روغن اسطوخودوس فشار خون را در حالت طبیعی نگه می دارد.

ماساژ چگونه صورت می گیرد؟

زمانی که روغن ها را باهم مخلوط می کنید می توانید ماساژ را شروع کنید. این امر می تواند با ماساژ کامل بدن ، پشت ، قفسه سینه ، بازوها ، پاها ، سر و معده صورت گیرد. ماساژ آروماتراپی باید ملایم اما محکم باشد. این ماساژ از ناحیه پشت و در حالیکه روی شکم خوابیده اید شروع می شود.

تکنیک های ماساژ:

 

روغن را بصورت رفت و برگشت بر روی پوست می مالند که این امر باعث گرم شدن پوست ، عضلات و آماده سازی بدن برای ماساژ بافت های عمیق می شود. هنگامیکه عضلات گرم می شوند ماساژور نحوه ماساژ ، فشردن پوست و عضلات را عمیق تر خواهد کرد. این ماساژ نباید دردناک باشد بلکه عمیقا آرامش بخش خواهد بود.

فواید ماساژ:

در طول ماساژ آوماتراپی پوست گرم شه و خون در سطح پوست جریان می یابد. افزایش گردش خون و از بین بردن سموم بدن از جمله ویژگی های این نوع ماساژ است که باعث بهبودی بیماری یا هرگونه آسیب می گردد. همانطور که گردش خون افزایش می یابد روغن ها از طریق پوست جذب می شوند و به تمام ارگان های بدن نفوذ می کنند و اثر درمانی خواهند داشت. در حین ماساژ شما باید کاملا آرام باشید و گاهی حتی احساس خواب خواهید داشت.

اثرات پس از ماساژ:

اثرات ماساژ آروماتراپی می تواند تا 48 ساعت بطول انجامد. بسته به نوع روغنی که استفاده شده است ممکن است کمی احساس چربی در سطح پوست داشته باشید اما اثات کلی آن آرامش عمیق و تمدد اعصاب است. توصیه می شود که پس از ماساژ رانندگی نکنید و یا الکل ننوشید. زیرا امکان دارد پس از ماساژ احساس خواب آلودگی داشته باشید.

اغلبا فواید آن بلافاصله پس از ماساژ قابل مشاهده هستند.توصیه می شود ماساژ آروماتراپی بدن را یکبار در هفته تجربه کنید زیرا یک روش عالی برای آرام نگه داشتن بدن و دفع سموم بشمار می آید.

bama step

[wp-rss-aggregator sources=”88320″]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *