0
021284284

فناوری اطلاعات (IT)

آشنایی با رشته و شغل آی تی (IT) :

رشته آی تی یکی از گرایش‌های رشته‌ی مهندسی کامپیوتر است. در واقع از سال ۱۳۸۱ به بعد، دانشجویان رشته‌ی مهندسی کامپیوتر کشور، پس از گذراندن ۷۵ واحد درسی از دروس پایه و اصلی، علاوه بر گرایش نرم افزار و سخت‌افزار، امکان انتخاب گرایش مهندسی فناوری اطلاعات را نیز پیدا کردند.

آی تی
فناوری اطلاعات (IT)

ماهیت رشته فناوری اطلاعات

پیش از هر چیز بهتر است ابتدا به ماهیت رشته فناوری اطلاعات در ایران بپردازیم. رشته IT در ایران ماهیتی میان‌رشته‌ای دارد. به این مفهوم که رشته‌ای خالص نیست و از تلفیق رشته‌هایی نظیر مدیریت، مهندسی صنایع، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر به‌ویژه نرم‌افزار به‌وجود آمده است.
 

مقالات ویــــژه

مدیریت

مهندسی صنایع

مهندسی الکترونیک

مهندسی کامپیوتر

 
ماهیت میان‌رشته‌ای فناوری اطلاعات باعث شده هم‌اکنون دانشگاه‌های مختلفی چون تربیت‌مدرس، خواجه‌نصیر، تهران، امیرکبیر، شریف و علم و صنعت در مقطع کارشناسی ارشد، برخی دانشکده‌های فنی دانشگاه آزاد و سراسری در مقطع کارشناسی و دانشگاه‌های علمی–کاربردی و پودمانی در مقطع کاردانی به ارایه این رشته بپردازند.
رشته فناوری اطلاعات در دوره کاردانی بیشتر به ارایه کردن مسایل مربوط به وب می‌پردازد. در دوره کارشناسی نیز متقاضیان را با عملیات شبکه و امور اجرا کردن آن در سازمان‌ها آشنا می‌کند و در پایان این دوره، اندک‌اندک وارد مباحث مدیریت پروژه می‌شود. البته قابل ذکر است کارشناسی ارشد it دارای گرایش‌های عمده‌ای نظیر تجارت الکترونیکی، سیستم‌های چندرسانه‌ای، مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، امنیت اطلاعات، شبکه‌های کامپیوتری و مهندسی فناوری اطلاعات است که برخی از این گرایش‌ها در دانشگاه‌های ایران ارایه می‌شود.
 

حتما بخوانید:  با پیشرفت تکنولوژی، تمام کسب و کارها نیازمند طراحی وب هستند!

در دوره کارشناسی ارشد نیز ضمن تکمیل مدیریت پروژه به ارایه راه‌حل‌های مناسب برای مسایل پیچیده سازمانی می‌پردازد. هرچند مقطع دکترای فناوری اطلاعات در ایران ارایه نمی‌شود، اما انجام امور تحقیقاتی و دستیابی به نظریه‌های جدید از محورهای اصلی در این مقطع محسوب می‌شود.
محتوای دروس: چیزی که از سرفصل دروس بر می‌آید، بیانگر این است که رشته‌ی مهندسی فناوری اطلاعات، همانند رشته‌ی مهندسی صنایع، ماهیتی میان‌رشته‌ای و تلفیقی دارد و دروس آن، ترکیبی از دروس رشته‌هایی همانند مهندسی نرم‌افزار، مهندسی سخت‌افزار، مهندسی برق شاخه‌های الکترونیک و مخابرات و همچنین رشته‌ی مدیریت است. میان‌رشته‌ای بودن یک گرایش در کشور بدین معناست که متخصصین این حوزه توانایی کار تعاملی با چندین رشته و گرایش را داشته و به همین دلیل بازار کار خوبی برای رشته‌ی مهندسی فناوری اطلاعات وجود خواهد داشت.

مقالات مرتبط:

آشنایی با مباحث امنیت اطلاعات
بازار کار رشته مهندسی فناوری اطّلاعات 
 

زمینه های فناوری اطلاعات

امروزه معنای اصطلاح «فناوری اطلاعات» بسیار وسیع شده است و بسیاری از جنبه های محاسباتی و فناوری را دربر می گیرد و نسبت به قبل شناخت این اصطلاح آسان تر شده است. چتر فناوری اطلاعات تقریباً بزرگ است و بسیاری از زمینه ها را پوشش می دهد. متخصصین فناوری اطلاعات وظایف متنوعی دارند، از نصب برنامه های کاربردی تا طراحی شبکه های پیچیده رایانه ای و پایگاه داده های اطلاعاتی. چندی از زمینه های فعالیت متخصصین فناوری اطلاعات می تواند موارد زیر باشند:
* مدیریت اطلاعات
* پیاده سازی شبکه های رایانه ای
* مهندسی رایانه
* طراحی سیستم های پایگاه داده
* مدیریت سیستم های اطلاعاتی
* سیستم های اطلاعاتی مدیریت
* مدیریت سیستم ها

فناوری اطلاعات در دانشگاه های ایران

در اکثر کشورها این دانش در دانشگاه ها با عنوان رشته «فناوری اطلاعات» (Information Technology) شناخته می شود، در حالیکه در ایران بر اساس تصمیم سازمان آموزش عالی کشور عنوان «مهندسی فناوری اطلاعات» برای این رشته بکار برده می شود. همچنین رشتهٔ میان رشته ای دیگری با عنوان رشته «مدیریت فناوری اطلاعات» در دانشگاه های ایران و دیگر کشورها وجود دارد که از ترکیب دو رشته «مدیریت» و «فناوری اطلاعات» به وجود آمده است. رشته مهندسی فناوری اطلاعات به چگونگی سازماندهی و ساماندهی داده ها می پردازد و رشته مدیریت فناوری اطلاعات به چگونگی تدوین سیستم و استفاده از داده ها می پردازد. هرکدام از این رشته ها دارای گرایش های ویژه خود هستند که در دانشگاه های ایران به شرح زیر اند:

گرایشهای رشته مهندسی فناوری اطلاعات:

* تجارت الکترونیک
* سیستم های چندرسانه ای
* مدیریت سیستم های اطلاعاتی
* امنیت اطلاعات
* شبکه های کامپیوتری
* مهندسی فناوری اطلاعات (IT)

گرایشهای رشته مدیریت فناوری اطلاعات:

* مدیریت منابع اطلاعاتی
* سیستم های اطلاعات پیشرفته
* نظام کیفیت فراگیر
 

 دوره های آموزشی ویژه
تجارت الکترونیک و کاربردهای آن در کسب و کار
کارور امنیت اطلاعات
مباحث مدیریت امنیت اطلاعات ایزو ۱۷۷۹۹
مباحث مدیریت امنیت اطلاعات ایزو ۲۴۷۶۳
مباحث مدیریت امنیت اطلاعات ایزو ۱۵۴۰۸
مباحث مدیریت امنیت اطلاعات ایزو ۲۷۰۰۱
 
 

دوره آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات

جهت ثبت نام در دوره آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات بر روی تصویر فوق کلیک نمایید.

دوره غیر حضوری است و محتوای الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال می گردد

پس از اتمام دوره، گواهی و مدرک معتبر مدیریت فناوری اطلاعات با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید

مشاوره رایگان : ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴


موقعیت شغلی در ایران : اینجا یک شهر الکترونیکی است. شهری که آموزش, تفریحات, خرید و فروش و بخش قابل توجهی از ارتباطات آن الکترونیکی می‌باشد. در این شهر, فارغ‌التحصیلان IT حضوری فعال دارند. زیرا از سوار شدن به مترو و تاکسی تا خرید از فروشگاهی که در آن فروشنده‌ای حضور ندارد, همه به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد. این تصویری از آینده تمامی کشورهای جهان از جمله کشور ایران است. تصویری که بیانگر وجود فرصت‌های شغلی فراوان برای فارغ‌التحصیل IT است. البته یک مهندسی IT نه تنها در آینده, بلکه در حال حاضر نیز فرصت‌های شغلی فراوانی دارد. برای مثال, در حال حاضر وزارت بازرگانی در پی آن است که سیستم تجارت ایران را مثل کشورهای پیشرفته, الکترونیکی کند. این پروژه بسیار پیچیده است و نیاز به تعداد قابل توجهی متخصص IT دارد. تا جایی که اگر تمامی دانشجویان ما وارد بازار کار شوند, باز هم پاسخگوی نیاز این پروژه و پروژه‌های مشابه نخواهند بود. حتی در کارهایی ساده‌تر مثل مکانیزه شدن سیستم یک اداره, نیاز به متخصص این رشته است. کاری که در بعضی از سازمان‌ها آغاز شده اما هنوز سیستم هیچ سازمانی به طور کامل مکانیزه نشده است. به عبارت دیگر در حال حاضر همه چیز به سمت IT پیش می‌رود و به همین دلیل فارغ‌التحصیل این رشته اگر توانمند باشد, بیکار نخواهد ماند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *