0
021284284

روش های علمی جهت تقویت حافظه

حافظه چیست ؟

به بیان ساده، حافظه فعالیتی ذهنی است که طی آن اطلاعاتی که آموخته ایم یا تجربه کرده ایم، فراخوانی می شوند. این تعریف ساده پروسه پیچیده ای را پوشش می دهد که بخشهای مختلفی از مغز را در بر می گیرد و از راههای مختلف به ما خدمت می کند.حافظه می تواند کوتاه مدت و بلندمدت باشد، در حافظه کوتاه مدت ذهن شما اطلاعات را برای چند ثانیه یا چند دقیقه ذخیره می کند. مثل مدت زمانی که شما یک شماره تلفن را می گیرید یا در بین قیمتهای تعداد زیادی کالا جستجو می کنید و انها را با هم مقایسه می کنید. این حافظه ضعیف است و البته به همین منظور ساخته شده است.مغز شما به زودی پیغام “دیسک فول” می دهد اگر هر شماره تلفنی را که می گیرید یا هر موضوعی را که در تلویزیون می بینید به خاطر بسپارید. مغز شما به گونه ای است که بطور متوسط هفت آیتم را به خاطر بسپرد، به همین دلیل است که شما برای چند دقیقه شماره تلفن جدید را بخاطر می آورید اما برای هر بار خرید آنلاین باید کارت اعتباری را جلوی خود نگه دارید.

چند روش علمی ثابت شده جهت تقویت حافظه:

تمرکز خودتان را افزایش دهید
دقت و توجه یکی از بخش های مهم حافظه است. شرط ورود اطلاعات از حافظه کوتاه مدت وارد حافظه بلند مدت، داشتن دقت و توجه است. پس سعی کنید در محیطی به دور از عوامل پرت کننده حواس مانند تلویزیون، سرو صدا و چیزهای دیگری که سبب حواس پرتی شما می­شوند، به مطالعه بپردازید. البته قبول دارم فراهم کردن چنین شرایطی گاهی می تواند سخت باشد اما سعی کنید تا می توانید مکان مطالعه خود را از عواملی که حواس تان را پرت می کند خالی کنید.
درس ها و کارهایتان را روی هم تلنبار نکنید.
مغز برای آنکه مطالب را به حافظه بلند مدت بسپارد نیاز به زمان دارد. درس های خود را در جلسات متعدد مطالعه کنید تا حافظه شما زمان مورد نیاز برای تثبیت و پردازش اطلاعات را داشته باشد. تحقیقات نشان داده اند دانش آموزانی که به طور منظم مطالعه می­کنند نسبت به آنانی که یک شبه و در طول یک جلسه طولانی درس می­خوانند، بسیار بهتر مطالب را به خاطر می آورند.
سازماندهی اطلاعات
آدرس ها و قرارهای ملاقات را در دفترچه و تقویم بخصوصی یادداشت کنید، خیلی از مردم این اصل ساده را نادیده می گیرند! درباره مسایل پیچیده یادداشت بردارید سپس آنها را دسته های مختلف تقسیم کنید. از متن و تصویر با هم برای یادگیری استفاده کنید.درباره اطلاعات پیچیده تر، اول روی اصول بنیادی تمرکز کنید و نه بخاطر سپردن تک تک جزییات. تمرین کنید که بتوانید مطلب را به زبان خودتان برای دیگران شرح دهید.وقتی در یک روز چیزی را می آموزید همان روز برای مثال چندین ساعت بعد آن را دوباره مرور کنید و با فواصل زمانی این کار را تکرار کنید. محققان “مرور مطالب با فاصله” را تاثیر گذار تر از یادگیری با شتاب و شب امتحانی می دانند.
انگیزه و نگرش مثبت
به خودتان بگویید که مصممید آنچه را باید حفظ کنید، یاد بگیرید و مطمئن باشیدقادر به انجام آن خواهید بود! اگر مدام مثل برخی از مردم بگویید که حافظه ضعیفی دارید توانایی مغز برای بخاطر سپردن کم می شود. درحالیکه افکار مثبت برای شما امید به موفقیت و بازخورد مفید در پی خواهد داشت.
برای تقویت حافظه خود مطالب خوانده شده را مرتب و منظم کنید.
تحقیقات نشان می دهد که حافظه مطالب دسته بندی شده را راحت تر به یاد می آورد. درست مثل اینکه بخواهید یک کتاب را در یک کتابخانه بزرگ منظم پیدا کنید. تا می توانید مطالبی را که مطالعه می کنید دسته بندی کرده تا یادگیری مطالب مرتبط به هم برایتان راحت تر باشد.
ترفندهای یادآور حافظه را تقویت می کند.
استفاده از ترفند های یادآور تکنیکی است که دانش آموزان برای کمک به یادآوری مطالب از آنها استفاده می­کنند. به عنوان مثال شما ممکن است اصطلاحی را که باید حفظ کنید به چیزی که خیلی با آن آشنا هستید، ربط بدهید. از قافیه،آهنگ و یا یک لطیفه برای کمک به یادآوردن بخش خاصی از اطلاعات استفاده کنید.
تقویت حافظه با مرور مطالب خوانده شده
برای اینکه اطلاعات را به یاد بیاورید، باید آنچه که می خوانید را درون حافظه ی بلندمدت خود ذخیره کنید. و یکی از بهترین روش ها برای رسیدن به این هدف، تکرار و مرور است. سعی کنید در فاصله های منظم مطالبی که خوانده اید را مرور کنید تا در حافظه شما تثبیت شود.
برای تقویت حافظه تصویر سازی کنید.
به خاطر سپردن تصاویر برای اکثر افراد راحت تر است. پس تا می توانید مطالبی که می خوانید را تبدیل به تصویر کنید. اگر مطلبی که در حال مطالعه آن هستید تصویری ندارد، خودتان برایش تصویر سازی کنید. در حاشیه کتاب جدول و شکل رسم کنید و یا از ماژیک های هایلایتر یا خودکار های رنگی برای دسته بندی موارد مرتبط باهم استفاده کنید.
اطلاعات جدید را با آنچه که از قبل می دانید ارتباط دهید.
زمانی که در حال مطالعه ی مطالبی غیرآشنا هستید، به این فکر کنید که چگونه می­توانید آنها را با چیزهایی که از قبل می­دانید مرتبط سازید. با برقراری ارتباط بین اطلاعات جدید و آنهایی که از قبل در حافظه تان وجود دارد، می توانید به طرز شگفت آوری احتمال به یاد آوردن اطلاعاتی که تازه یاد گرفته اید را بالا ببرید و موجب تقویت حافظه خود شوید.
مدیریت استرس: کورتیزول ، هورمونی که موجب استرس می شود، اگر کنترل نشود می تواند به هیپوکامپوس آسیب وارد کند. استرس همچنین تمرکز را مشکل می کند.
خوب خوابیدن: خواب برای حفاظت از حافظه ضروری است. اختلالات خواب شما را خسته نگه می دارد و در نتیجه قدرت تمرکز از بین می رود.
مطالب را با صدای بلند توضیح دهید.
تحقیقات نشان داده که خواندن مطالب با صدای بلند به دلیل درگیر کردن حس شنوایی به شکل قابل توجهی حافظه ی ما را تقویت می­کند. پس مطالبی که می خوانید را یا با صدای بلند برای خودتان توضیح دهید یا اگر می توانید آن را برای دوست، همسر یا والدین خود توضیح دهید. انجام این کار باعث تثبیت مطالب در حافظه شما خواهد شد.
برای مطالب سخت تر، وقت بیشتری اختصاص دهید.
میزان وقتی که برای یادگیری هر مطلب نیاز است متفاوت می باشد. مثلا تا حالا متوجه این موضوع شده اید که به یاد آوردن مطالبی که در ابتدا و انتهای فصل هستند راحت تر از مطالب میانی فصل است؟ با اینکه به یادآوردن اطلاعات میانی می تواند سخت تر باشد اما شما می توانید این مشکل را با صرف زمان بیشتر برای آن مطلب حل کنید.

جهت ثبت نام در دوره آموزش مجازی روانشناسی کوذک و بلوغ با مشاورین ما در تماس باشید.
این دوره به صورت غیر حضوری برگزار می گردد و محتوای آموزشی الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال میشود.
پس از پایان دوره گواهی آموزشی رایگان و معتبر با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید
مشاوره رایگان : ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *