0
021284284

دوره آموزشی مامور اورژانس اجتماعی Social Emergency Agent E-learning

امروزه در همه­ ی جوامع با توجه به شرایط موجود و به نسبت جو حاکم جامعه، تنش ­ها و اضطراب­ ها تبدیل به یک عضو لاینفک در زندگی همه­ ی انسان­ ها شده­. دولت هر کشور برای کنترل این اضطراب ­ها و آرامش­ بخشیدن به فضای جامعه برنامه ­هایی را تبیین می­کند.

در کشور ما این برنامه ­ها با عنوان ” برنامه اورژانس اجتماعی” شناخته می­شود. این نهاد تقریبا در ۲۲سال پیش با حمایت بهزیستی و هدف کلی کنترل کاهش بحران­های فردی – خانوادگی و اجتماعی شکل گرفت.

در هر جامعه‌ای برای پاسخگویی به نیازهای مردم و حل یا کاهش مشکلات آنها تمهیداتی اتخاذ و برنامه‌هایی تدوین و اجرا می‌شود. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. گرچه این برنامه‌ها می‌تواند حسب شرایط مختلف موجود در کشورها متفاوت باشد اما آن‌چه مهم است این‌که مسائل و راهکارهای مناسب شناخته و اجرا شوند.

یکی از این برنامه‌ها در ایران «برنامه اورژانس اجتماعی» است که حاصل فعالیت چندین ساله سازمان بهزیستی کشور در دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی است. این برنامه تلفیقی از مداخله در بحران، فردی، خانوادگی و اجتماعی (مرکز اورژانس اجتماعی)، خط تلفن اورژانس اجتماعی (١٢٣)، تیم سیار اورژانس اجتماعی (خدمات اجتماعی سیار) و پایگاه اورژانس اجتماعی (پایگاه خدمات اجتماعی) که در مرحله نخست با هدف توانمندسازی اجتماع‌محور شود و در سکونت‌های غیررسمی تدوین شده بود، است.

در این برنامه ویژگی مهم ارایه خدمات اجتماعی یعنی «تخصصی‌بودن»، «به‌موقع‌بودن» و «دردسترس‌بودن» مدنظر قرار گرفته است تا از این طریق ارایه خدمات اجتماعی به مردم در سازمان بهزیستی کشور محدود به زمان و مکان نشود و رویکرد فعال، جایگزین رویکرد غیرفعال شود و «اجتماع جامعه‌محوری» در برنامه‌ها عملیاتی شود. این برنامه استفاده بهینه از منابع مادی و معنوی (نیروی انسانی)، کاهش دیوان‌سالاری اداری، تجمع خدمات، هماهنگی بین واحدها، جامعیت و فراگیری و… را در پی دارد.

این برنامه قصد دارد تا مداخله‌های روانی اجتماعی را قبل از مداخله‌های قضائی و انتظامی و حتی در کنار این مداخله‌ها جایگزین کند که این مسأله در پیشگیری از وقوع جرم و قضازدایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. شناسایی آسیب‌های اجتماعی شایع و درحال شیوع به‌صورت کشوری، منطقه‌ای و محلی نیز از طریق این برنامه صورت خواهد پذیرفت. درواقع این نوع مداخله‌ها تاثیرگذاری تئوری برچسب را به حداقل خواهد رساند تا زمینه‌ای برای توانمند‌سازی افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی و بازگشت آنها به زندگی سالم باشد.

اصول اورژانس اجتماعی شامل مواردی از جمله کمک به حذف آسیب‌های اجتماعی، ارایه خدمات با سه ویژگی به‌موقع‌بودن، دردسترس‌بودن و تخصصی‌بودن، همکاری درون و برون‌سازمانی، انجام کار تیمی، رویکرد علمی در مداخلات، مسأله‌یابی به‌موقع، توانمندسازی اجتماعی‌محور، جامعیت اقدامات و فراهم‌کردن زمینه مشارکت برای مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد است.

کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، جایگزینی مداخلات روانی و اجتماعی به جای مداخلات انتظامی و قضائی، پیشگیری از وقوع جرم و ارتقای توانمندی افراد در معرض آسیب نیز اهداف این طرح عنوان شده است.

گروه‌های هدف این برنامه نیز زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران آسیب‌دیده اجتماعی، کودکان کار و خیابان، همسران و کودکان آزار‌دیده، دختران و پسران فراری از منزل و سایر افرادی هستند که به هر دلیل در شرایط بحرانی قرار گرفته‌اند. خدمات تخصصی این برنامه نیز خدمات مددکاری، روانشناسی، تربیتی، حقوقی، فرهنگی و آموزشی است. اما برای اجرای هرچه بهتر این برنامه به اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی به ‌آحاد جامعه، ایجاد هماهنگی با سازمان‌های مرتبط، نظارت مستمر بر فعالیت‌های برنامه، آسیب‌شناسی و انعکاس به ستاد مرکزی سازمان بهزیستی، تهیه بانک اطلاعات مراکز و موسسات در شهرستان‌ها، ارایه گزارش از عملکرد برنامه به مسئولان و نظارت و ارزیابی مستمر ضروری است.

  • در این طرح اجتماعی بیش از هرچیز تخصصی بودن، اجتماعی بودن، در دسترس بودن لازمه­ ی کار است. هدف این مجموعه همان­گونه که گفته شد بیش از هر چیز آرامش ­روانی مردم اهمیت دارد، اورژانس اجتماعی می­کوشد تا مداخلات روانی – اجتماعی را قبل از دخیل شدن مقامات انتظامی و قضایی از بین ببرد و به “نوعی پیشگیری قبل از وقوع جرم” انجام می­دهد.

  • اهداف کلی:

    کنترل و کاهش بحران­ های فردی، خانوادگی و اجتماعی

    اهداف اختصاصی:

    • در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی و اورژانسی سازمان بهزیستی به آحاد جامعه
    • ارتقاء توانمندی­ های افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی جهت مقابله با مسائل اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی و به موقع
    • ایجاد زمینه مشارکت مردم و سازمان­ های غیر دولتی
    • ارتقاء آگاهی و شناخت خانواده و اجتماعی نسبت به نیازهای مراجعان به منظور تسهیل فرایند حل مسئله در شرایط بحرانی
    • شناسائی مناطق و کانون های آسیب­ زا و اقدامات تخصصی در بحران زدایی
    • شناسایی آسیب­ های اجتماعی نو پدید و باز پدید
    • مداخله موثر به منظور کاهش جرایم و جلوگیری از تشدید بحران و آسیب های اجتماعی و کاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی
  1. مرکز مداخله در بحران­های فردی، خانوادگی و اجتماعی
  2. پایگاه خدمات اجتماعی
  3. خط تلفن اورژانس اجتماعی ۱۲۳
  4. خدمات سیار اورژانس اجتماعی
unnamed file

آموزش مجازی مامور اورژانس اجتماعی : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی مامور اورژانس اجتماعی و اخذ مدرک معتبر اورژانس اجتماعی را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5

در هر جامعه ای برای پاسخگویی به نیازهای مردم و حل یا کاهش مشکلات آنها تمهیداتی اتخاذ و برنامه هایی تدوین و اجرا می شود. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. گرچه این برنامه ها می تواند حسب شرایط مختلف موجود در کشورها متفاوت باشد اما آن چه که مهم می باشد این است که بتوان مسایل و راهکارهای مناسب، شناخته و اجرا شوند. یکی از این برنامه ها در جمهوری اسلامی ایران “برنامه اورژانس اجتماعی ” می باشد که حاصل فعالیت چندین ساله سازمان بهزیستی کشور در دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی است. این برنامه تلفیقی از مداخله در بحران، فردی،خانوادگی و اجتماعی (مرکز اورژانس اجتماعی)، خط تلفن اورژانس اجتماعی (123)، تیم سیار اورژانس اجتماعی (خدمات اجتماعی سیار) و پایگاه اورژانس اجتماعی (پایگاه خدمات اجتماعی) که در مرحله اول با هدف توانمند سازی اجتماع محور شود و در سکونتهای غیر رسمی تدوین شده بود، می باشد. در این برنامه ویژگی مهم ارائه خدمات اجتماعی یعنی: “تخصصی بودن”، “بموقع بودن” و “در دسترس بودن” مد نظر قرار گرفته است تا از این طریق ارائه خدمات اجتماعی به مردم در سازمان بهزیستی کشور محدود به زمان و مکان نگردد و رویکرد فعال جایگزین رویکرد غیر فعال شود و “اجتماع جامعه محوری” در برنامه های عملیاتی شود. این برنامه استفاده بهینه از منابع مادی و معنوی (نیروی انسانی)،کاهش دیوان سالاری اداری ،تجمع خدمات ، هماهنگی بین واحدها،جامعیت و فراگیری و… را در پی دارد. این برنامه قصد دارد تا مداخله های روانی اجتماعی را قبل از مداخله های قضایی و انتظامی و حتی در کنار این مداخله ها جایگزین کند که این مسئله در پیشگیری از وقوع جرم و قضازدایی نیز نقش مهمی ایفا می کند. شناسایی آسیب های اجتماعی شایع و در حال شیوع به صورت کشوری و منطقه ای و محلی نیز از طریق این برنامه صورت خواهد پذیرفت. در واقع این نوع مداخله ها تاثیرگذاری تئوری برچسب را به حداقل خواهد رساند تا زمینه ای برای توانمند سازی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و بازگشت آنها به زندگی سالم باشد.


اصول اورژانس اجتماعی :


 حذف آسیب های اجتماعی ممکن نیست اما با برنامه ریزی مناسب می توان آن را کنترل کرد.
 ارایه خدمات در برنامه اورژانس اجتماعی باید حداقل دارای سه ویژگی تخصصی بودن، به موقع بودن، و در دسترس بودن باشد.
 به دلیل ماهیت فرابخشی آسیب های اجتماعی ، در اجرای این برنامه همکاری های درون سازمانی و برون سازمانی نقش بسزایی دارد.
 کار تیمی در این برنامه بسیار مهم است.
 به فرد، خانواده و جامعه توجه می شود.
 برنامه و مداخله باید با رویکرد علمی باشد.
 مسئله یابی بموقع ، فعال بودن و پاسخگو بودن در این برنامه مهم است.
 به توانمند سازی اجتماعی محور با رویکرد منطقه ای و محلی توجه می شود.
 فراگیر بوده و جامعیت داشته باشد.
 زمینه مشارکت سازمانهای مردم نهاد (نهادهای مدنی)فراهم شود.

 

اهداف:


 کنترل و کاهش بحرانهای فردی،خانوادگی و اجتماعی
 در دسترس قراردادن خدمات تخصصی به گروههای هدف برنامه
 ارتقاء توانمندی های افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی جهت مقابله با آسیب های اجتماعی در شرایط بحرانی
 جایگزینی مداخله های روانی اجتماعی حین مداخله های قضایی- انتظامی
 کمک به قضازدایی و پیشگیری از وقوع جرم

گروههای هدف:


افراد مشمول دریافت خدمات عبارتند از :
زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی ، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند، کودکان خیابانی،همسران آزار دیده ، کودکان آزار دیده ، سالمندان آزار دیده، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل ، سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند.

اقدامات اجرایی:

اقدامات اجرایی شامل پذیرش ، خدمات تخصصی ، ترخیص و پیگیری پس از ترخیص است.

خط تلفن اورژانس اجتماعی
این خط از سال 1383 با شماره سه رقمی (123) که یادگیری آن بسیار آسان است در تهران راه اندازی شده و در سال 1385 به 5 مرکز افزایش یافته است ولی از سال 1386 و 1387 در کل استان های کشور راه اندازی شد و در سال 1388 در برخی از شهرستان های دیگر فعال شده است. نیروی تخصصی خط عبارتند از: مددکار اجتماعی و روان شناس.

[wp-rss-aggregator sources=”87511″]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *