0
021284284

توانایی های لازم برای تحصیل در رشته آمار

نکته:

در یک نظرخواهی که از ۱۲ استاد و ۱۳۲ دانشجوی آمار دانشگاه‌های کشور انجام گرفته است، ۱۰ استاد و ۹۹ دانشجو، قوی بودن در علم ریاضی را برای موفقیت در رشته آمار ضروری دانسته‌اند. زیرا مباحثی که در علم آمار مطرح می‌شود با ریاضیات ارتباطی تنگاتنگ دارد و در واقع علم آمار یکی از شاخه‌های مهم از علم ریاضیات است.
بنابراین دانشجوی آمار باید در درس ریاضی قوی باشد و ابتکار و توانایی تجزیه و تحلیل و حل مسائل ریاضی را داشته و به آموزش و یادگیری علوم کامپیوتر علاقه‌مند باشد.

دروس رشته آمار:

دروس پایه رشته آمار:
ریاضی عمومی، مبانی اقتصاد، مبانی جامعه شناسی، مبانی جمعیت شناسی، فیزیک پایه، آمار و احتمال، روش‌های آماری، مبانی ریاضی.
دروس تخصصی رشته آمار:
ریاضی برای آمار، جبر خطی برای آمار، آنالیز ریاضی، مبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسی، احتمال و کاربرد آن، آمار ریاضی، روش‌های ناپارامتری، رگرسیون، طرح آزمایش‌ها، روش‌های نمونه‌گیری، فرآیندهای تصادفی، سری‌های زمانی، زبان‌تخصصی، روش‌های پیشرفته آماری، روش‌های چند متغییری گسسته، روش‌های چند متغییری پیوسته، محاسبات آماری با کامپیوتر، کنترل کیفیت آماری، پروژه.

گرایش های مختلف رشته آمار:

رشته آمار تا مقطع دکترا تدریس می‌شود؛ در دوره کارشناسی ارشد ۳۲ واحد تخصصی را می‌گذراند و در دوره دکترا ۲۴ واحد درسی اختصاصی و ۲۴ واحد رساله دکتری را می‌گذراند.
گرایش‌های مختلف رشته آمار در مقطع کارشناسی ارشد: آمار ریاضی، آمار حیاتی، آمار بیمه، آمار و کاربرد آن در اقتصاد و علوم اجتماعی. در مقطع دکتری: آمار ریاضی و آمار حیاتی.

آینده شغلی و بازار کار رشته آمار:

در تمامی سازمان ها و ادارات ، اموری مرتبط با اعداد و ارقام وجود دارند که برای انجام آن ها نیاز به کارشناس متخصص آمار می باشد. اما از آن جا که در کشور ما ، علم آمار و کاربردهای آن به خوبی شناخته و معرفی نمی شود ، درک توانایی آماردان و افرادی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند برای مسئولان این سازمان ها ملموس نمی باشد. از همین رو است که به جای آماردان ها از افرادی در سازمان های خود بهره می برند که تنها آشنایی مختصری با این علم داشته و یا فقط با اعداد و ارقام آشنا هستند. قابل توجه است که علم آمار ، هنوز به عنوان یک ابزار قوی در تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده نمی شود لذا فارغ التحصیلان این رشته در محیط های کاری ، از مهارت ها و دانشی که در دوران تحصیل فرا گرفته اند ، استفاده نمی کنند. این درحالی است که بسیاری از برنامه ریزی های موشکافانه کشور را می توان از طریق روش های پیشرفته آمار انجام داد.
فرصت های شغلی بسیاری برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد اما همان طور که اشاره شد در بسیاری از موارد ، از افرادی غیر از فارغ التحصیلان آمار بهره می برند که این مسئله موجب کاهش بازار کار این رشته شده است. اما اگر بخواهیم به حیطه های فعالیتی بپردازیم ، می توان گفت در جهان و به ویژه در کشورهای صنعتی فرصت های شغلی بسیاری در زمینه های اقتصاد ، جامعه شناسی ، زیست شناسی ، کشاورزی ، پزشکی ، فیزیک ، شیمی ، الکترونیک و عمران وجود دارد. سازمان هایی که در این زمینه ها نیاز به متخصص آمار دارند عبارتند از :
سازمان برنامه و بودجه
مرکز آمار ایران
بانک ها
ادارات بیمه
مراکز صنعتی و کارخانه ها
واحدهای آماری وزارت خانه های مختلف (کشاورزی ، کار ، بهداشت ، اقتصاد و امور دارایی)
فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور.

جهت ثبت نام در دوره آموزش مجازی آمار و احتمالات مهندسی با مشاورین ما در تماس باشید.
این دوره به صورت غیر حضوری برگزار می گردد و محتوای آموزشی الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال میشود.
پس از پایان دوره گواهی آموزشی رایگان و معتبر با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید
مشاوره رایگان : ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *