0
021284284

انواع ماشین کاری

فرآیند ماشینکاری:

اصطلاح “ماشینکاری” به مجموعه‌ای از فرآیندهای تولیدی مبتنی بر ماشین اشاره دارد. فرایند ماشینکاری شامل براده برداری و حذف کنترل شده مواد از قطعه کار به منظور دستیابی به شکل و یا اندازه مورد نظر می‌باشد. ماشینکاری فولاد از رایج ترین ماشینکاری ها می باشد. به عبارت دیگر، ماشینکاری، نوعی فرآیند ساخت است که در ایجاد قطعات فلزی، ابزار یا ماشین آلات استفاده می‌شود. این روش، شامل فرآیندهای مختلفی برای دستیابی به طراحی مورد نظر محصول نهایی، از نظر شکل، قطر سوراخ، اندازه، بافت و پرداخت کاری می‌باشد.

انواع فرآیندهای ماشینکاری:

اولین نکته در آشنایی با ماشینکاری، شناخت انواع کلی آن است که ، شامل فرآیندهای سنتی و غیر سنتی می‌باشد. فرآیندهای ماشینکاری غیر سنتی، شامل استفاده از یک وسیله حرارتی یا شیمیایی جهت براده برداری از قطعه می‌باشد. از طرف دیگر، فرآیندهای ماشینکاری سنتی یا معمولی، غالبا برای فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فرآیند، به سه گروه ماشینکاری برش تک نقطه‌ای، ماشینکاری برش چند نقطه ای و ماشین کاری ساینده تقسیم می‌شود.
در هر فرآیند ماشینکاری ، از یک نوع تکنیک و ابزار برش مخصوص در قطعه کار استفاده می‌شود. ماشینکاری یک قطعه فلزی، به عملیات‌های مختلفی نیاز دارد که تحت یک برنامه ریزی مرتب شده انجام می‌شوند. در نتیجه‌ی آن شکل و ویژگی‌های مورد نظر از قطعه حاصل می‌شود.

انواع ماشین کاری:

۱٫ماشینکاری مکانیکی
۱: برش تک نقطه‌ای:
در این فرآیند، با استفاده از یک ابزار برش تک تیغه، عملیات براده برداری از سطح قطعه کار صورت می‌گیرد. تراشکاری، )Turning( یک فرآیند برش تک نقطه‌ای متداول است؛ که معمولاً در این فرآیند قطعه کار در حال چرخش است و ابزار برش برای جدا کردن قسمت‌هایی از قطعه بر روی آن اعمال می‌شود. عملیات تراشکاری مانند حفاری، شیار زنی، برشکاری، پیشانی تراشی (کف تراشی) و برش رزوه‌ای نیز طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها و مشخصات قطعه را ایجاد می‌کند. این ویژگی‌ها شامل شکاف‌ها، باریک یا مخروطی شدن، سطوح مسطح، رزوه‌ها و خطوط تراز پیچیده می‌باشند. لازم به ذکر است که فرایند برنامه ریزی و شکل دهی نیز، فرآیندهای برش تک نقطه‌ای می‌باشند که به چرخش قطعه کار نیازی ندارند.
۲: برش چند نقطه‌ای:
در این فرایند، از ابزارهای برش چند دندانه جهت براده برداری و حذف مواد از روی قطعه کار استفاده می‌شود. فرزکاری و سوراخکاری، از رایج‌ترین فرآیندهای برش چند نقطه‌ای می‌باشند؛ که در آن‌ها از یک ابزار برش استوانه‌ای با دندانه‌های تیز استفاده می‌شود که با سرعت بسیار بالایی در حال چرخش می‌باشد. در حین فرزکاری، از یک ابزار چرخشی در قطعه کار استفاده می‌شود که از طریق عمق و مسیرهای مختلف چرخش، ویژگی‌های متفاوتی در قطعه ایجاد می‌شود.
عملیات مختلف فرز، شامل فرز خزینه یا پخ زنی، فرز کف تراشی و فرزکاری انتهایی می‌باشد؛ که در دستگاه فرز انجام می‌شود. از ویژگی‌های این فرآیند، می‌توان به شکاف‌ها، سطوح مسطح، خطوط تراز پیچیده و پخ اشاره کرد. لازم به ذکر است که دستگاه‌های فرز نیز می‌توانند حفاری و انواع کارهای سوراخ کاری را انجام دهند. خان کشی (داخل تراشی) و اره کاری، انواع فرایندهای فرزکاری می‌باشند.
۳: ماشینکاری ساینده:
ماشین کاری ساینده، یک فرآیند مکانیکی است که از یک ابزار ساینده، جهت براده برداری مواد از روی قطعه کار استفاده می‌کند. از این فرآیند، می‌توان برای شکل دادن به ظاهر یک قطعه کار استفاده کرد؛ که در درجه اول، از آن برای بهبود عملیات پرداخت کاری روی سطح یک قطعه استفاده می‌شود.
سنگ زنی، (Grinding( یک فرآیند ماشین کاری ساینده است؛ که در آن دانه‌های ساینده‌ی ابزار برش به چرخ متصل شده و در مقابل قطعه کار می‌چرخند. این فرایند را می‌توان با دستگاه سنگ زنی سطحی یا دستگاه سنگ زنی استوانه‌ای انجام داد. انواع دیگر ماشین‌های ساینده شامل هونینگ (سنگ کشی)، ماشینکاری آلتراسونیک، ماشینکاری جت ساینده و لپینگ است.
۲٫ ماشینکاری شیمیایی
فرآیند ماشینکاری شیمیایی، از مواد شیمیایی برای از بین بردن مواد استفاده می‌کند که از آن جمله می‌توان به ماشینکاری الکتروشیمیایی یا ECM اشاره کرد. در کل، این فرآیند روشی برای براده برداری فلز با استفاده از یک فرایند الکتروشیمیایی برای تولید انبوه می‌باشد. همچنین، برای کار با مواد رسانای الکتریکی که بسیار سخت می‌باشند یا مواردی که ماشینکاری آن‌ها با استفاده از روش‌های سنتی دشوار است، از این فرآیند استفاده می‌شود.
۳٫ ماشینکاری حرارتی
ماشینکاری حرارتی، شامل روش‌های برش شعله‌ای (برش گازی)، ماشین کاری با تخلیه الکتریکی یا EDM و ماشینکاری پرتو الکترونی می‌باشد. EDM، یک روش ماشینکاری غیر سنتی می‌باشد؛ که با استفاده از انرژی حرارتی از قطعه کار براده برداری می‌کند. لازم به ذکر است که این روش مانند برش لیزری است؛ با این تفاوت که در طی فرآیند براده برداری نیازی به نیروی مکانیکی ندارد.

ماشینکاری CNC چیست؟

CNC مخفف Computer Numerical Control می‌باشد که امروزه به طور گسترده‌ای در بخش تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت ساخت وساز، ماشینکاری CNC به معنای استفاده از رایانه برای تبدیل طراحی محصول (توسط نرم افزار (CAD به مختصات یا اعداد نموداری و کنترل حرکات ابزار برش می‌باشد. به طور خلاصه، ماشینکاری CNC شامل نرم افزارهای کامپیوتری از پیش برنامه ریزی شده‌ای است که حرکت ابزارهای تولیدی و قطعات ماشین آلات از قبیل دستگاه سنگ زنی، ماشین تراشکاری، دستگاه فرز و روتر را کنترل می‌کند.

جهت ثبت نام در دوره آموزش مجازی ماشین کاری با مشاورین ما در تماس باشید.
این دوره به صورت غیر حضوری برگزار می گردد و محتوای آموزشی الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال میشود.
پس از پایان دوره گواهی آموزشی رایگان و معتبر با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید
مشاوره رایگان : ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *