0
021284284

مقاله آموزشی مدیریت بر مبنای هدف

برخلاف شیوه سنتی، مدیریت بر مبنای هدف، نظامی است که در آن هدف ها و برنامه ها به طور مشترک از سوی کارکنان و مدیران تهیه و تنظیم می شود و مدیران از نظرات کارکنان برای هدایت فعالیت های کلی سازمان استفاده می کنند.

مدیریت بر مبنای هدف مراحلی است که به وسیله آن مدیران و کارکنان با هم، هدف ها، مسئولیت برای دستیابی به این هدف و ابزارهایی برای ارزیابی عملکرد فردی و گروهی را تعیین و تعریف می کنند.

مزایا و معایب مدیریت بر مبنای هدف

مزایا :

الف- برنامه های مدیریت بر مبنای هدف بر فعالیت هایی تأکید می کند که اجرای آن ها برای تحقق اهداف ضروری است.

ب-فرایند این برنامه برای مبنای هدف تعهد کارکنان برای رسیدن به هدف های سازمانی جلب و تأمین می کند. زیرا هر دو گروه مدیران و کارکنان هدف ها و برنامه را پدید می آورند، بنابراین علاقمند به تحقق اهداف می باشند.

معایب : جون اعضای سازمان با همکاری یکدیگر، برنامه را تهیه می کنند، لذا وقت کمی را برای اجرای وظایف شان دارند.

-چون هدف ها دقیق و ماهرانه تدوین می شوند، ارتباطات هدف ها با یکدیگر و همچنین ارزیابی تفصیلی عملکرد را به دنبال دارد، به طور طبیعی حجم گزارشات کتبی را در سازمان افزایش می دهد.

ابزارهای برنامه ریزی

شامل پیش بینی و جدول زمانی می باشد:

1-پیش بینی : عبارت است از برآورد رویدادها و شرایط آینده بر پایه اطلاعات جاری، تحقیق و تجربیات گذشته .

انواع پیش بینی: پیش بینی اقتصادی- پیش بینی فنی- پیش بینی روند اجتماعی- پیش بینی فروش
شیوه های پیش بینی فروش
شیوه نظرات هیئت مدیران اجرایی: این شیوه ای روشن و بی پرده برای پیش بینی فروش گروهی از مدیران در سازمان گرد هم جمع می شوند تا نظرات شان را درباره وضعیت فروش آینده شرح دهند.
شیوه برآورد نیروی فروش : در این طریقه با تجزیه و تحلیل نظرات فروشندگان، فروش آینده پیش بینی میشود. زیرا فروشندگان با خریداران در ارتباط مستقیم هستند و این رابطه اساس پیش بینی فروش قرار می گیرد.
شیوه تحلیل توالی زمان : مدیران و مسئولانی که پیش بینی توالی زمانی را به کار می برند، فرض می کنند که روندهای گذشته عیناً و بدون تغییر در آینده تکرار شده و ادامه می یابند.
جدول زمانی

دو شیوه برای تهیه و تنظیم جدول زمانی در این بخش توضیح داده می شود : نمودار گانت و فن بازنگری و ارزیابی برنامه (پرت)
نمودار گانت : این نمودار غالباً در برنامه ریزی پروژه به کار می رود و فعالیت های گوناگون، زمان برای هر فعالیت و وضعیت جاری هر یک را در پروژه مورد نظر نشان می دهد.
مدت زمان کل پروژه در طول محور افقی و فعالیت ها در سمت چپ محور عمودی نشان داده می شود. برای استفاده از این نمودار، ابتدا با توجه به نوع فعالیت ها و زمان لازم برای هر یک، واحدی را برای زمان در نظر می گیریم (روز، هفته یا ماه) و هر یک از فعالیت ها در یکی از ردیف های جدول درج و زمان آن را (هاشور زدن یا رنگ زدن) مشخص می کنیم. مزیت اصلی این نمودار تعیین و نشان دادن فعالیت های متوالی و متقارن و چگونگی احتساب زمان آن ها است. در صورتی که دو فعالیت با هم انجام شوند (متقارن) زمان آن ها بر هم منطبق می شود. در صورتی که اجرای یکی مشروط به اجرای دیگری باشد (متوالی) تقارن زمانی وجود نخواهد داشت و زمان هر فعالیت به طور مجزا و مستقل به حساب می آید. بدین ترتیب این نمودار زمان واقعی اجرای برنامه را نشان می دهد و توالی و تقارن فعالیت ها را مشخص می سازد. نمودار گانت به مدیران کمک می کند تا پروژه ها و فعالیت های متعددی را برنامه ریزی کنند و از طریق کنترل نمودار، مدیران به آسانی متوجه می شوند که سازمان عقب تر یا جلوتر از جدول زمان بندی است یا مطابق با آن پیش بینی می رود تا در این رابطه اقدامات مقتضی اتخاذ گردد.

فن بازنگری و ارزیابی برنامه (پرت)
شبکه پرت نمودار گردش کاری است که توالی فعالیت های مورد نیاز برای تکمیل یک پروژه و زمان یا هزینه های مربوط به هر فعالیت را نشان می دهد. در یک شبکه پرت، مدیر پروژه معین می کند که چه کاری باید انجام شود، بستگی و ارتباط رویدادها را به یکدیگر و نقاط مشکل آفرین را تعیین می کند. پرت مقایسه تأثیرات اجرای راه حل ها را امکان پذیر می سازد و به مدیران امکان می دهد که پیشرفت یک پروژه را پی گیری کنند، تنگناهای احتمالی را تعریف نمایند، در صورت لزوم منابع لازم را فراهم کنند تا پروژه مطابق برنامه ادامه یابد.

برای درک تشکیل شبکه پرت، سه واژه بایستی تعریف شود رویداد، فعالیت و مسیر بحرانی
رویداد: نشانگر آغاز و انجام یک فعالیت است، رویداد، هزینه و زمان نیاز ندارد و در شبکه پرت بصورت یک دایره نشان داده میشود.
فعالیت : فعالیت ها اجزاء تشکیل دهنده یک برنامه یا پروژه می باشند. این اجزائ از یک زمان مشخص شروع شده و در زمان معین پایان می یابند و نیاز به صرف هزینه و زمان دارند و به صورت فلش نشان داده می شود.
مسیر بحرانی : مسیر بحرانی در یک شبکه پرت عبارت است از طولانی ترین مسیر از جهت زمانی.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *