0
021284284

درباره ی رشته روابط عمومی

دپارتمان آموزش مجازی شرکت جهت علاقه مندان به این دوره ی آموزشی توضیحاتی در این رابطه ارائه داده است. جهت ثبت نام در این دوره کوتاه مدت آموزشی و دریافت گواهینامه آموزشی معتبر در این زمینه به قسمت ( ثبت نام دوره ) مراجعه فرمائید. 

رشته روابط عمومی چیست؟

کارشناس روابط عمومی بر خلاف ذهنیت عامه مردم سعی در پنهان ساختن اخبار بد ندارد همچنین وظیفه اش در بسط اطلاعاتی که مستقیما از سطوح بالاتر سازمان می گیرد، خلاصه نمی شود. بلکه کارشناس روابط عمومی یک مشاور است که جریان دو طرفه ارتباطی را بین شرکت و مخاطبان آن میسر می سازد و بر این اعتقاد است که رمز موفقیت یک برنامه ی موثر روابط عمومی، قابلیت انتقال پیام صحیح از راه صحیح، در زمان مطلوب و به فرد صحیح است. در واقع کارشناس روابط عمومی از یک سو وظیفه آگاه کردن، خبر دادن و مطلع کردن مردم از مقاصد مدیریت سازمان را بر دوش دارد و از سوی دیگر مسوولیت ارائه مشورتهای کارشناسانه با مدیریت موسسه در مورد طرز تفکر مردم و گروههای مورد توجه آن حوزه و تجزیه و تحلیل افکار عمومی و بررسی جامعه شناختی گرایشها و طرز تفکرهای مردم بر عهده او می باشد.


رشته روابط عمومی چیست


دروس تخصصی رشته روابط عمومی:

اصول روابط عمومی، مدیریت و روابط عمومی، روابط عمومی عملی، تکنیکهای روابط عمومی، اقناع و تبلیغ، ارتباط با مطبوعات، ارتباطات شفاهی.


توانایی های لازم برای رشته روابط عمومی:

دانشجوی روابط عمومی باید دارای دوازده خصیصه باشد که این خصایص عبارتند از:
-۱ داشتن ذوق و استعداد نویسندگی
-۲ کنجکاوی، تیزبینی و نکته سنجی
-۳ داشتن ضریب هوشی بالاتر از متوسط جامعه
-۴ توانایی جوشش با طبقات مختلف مردم
-۵ صبر و حوصله زیاد
-۶ داشتن توانایی جسمی و روانی برای دوندگی های اضطراری
-۷ قدرت تفکر سریع
-۸ عشق به کار خبری
-۹ مومن به رعایت اصول اخلاقی و داشتن تقوا
-۱۰ نداشتن خودبینی، غرور و تکبر، انزواجویی، ساده لوحی، تعصب فکری، فضل فروشی، گزافه گویی و تندخویی
-۱۱ داشتن توانایی های ارتباطی
-۱۲ داشتن حافظه ای بیش از حافظه ی متوسط جامعه( برای مصاحبه)
البته به ندرت ممکن است فردی بتواند از تمامی این خصایص برخوردار باشد و هدف از تجسم فردی با ویژگیهای دوازده گانه فوق صرفا ترسیم تصویری ایده ال از آن خصایص است که باید کوشش کرد تا حد امکان به آن دست یافت.
دانشجوی روابط عمومی نیز علاوه بر ویژگیهای لازم برای یک روزنامه نگار باید از توان تجزیه و تحلیل بالا، قدرت ریسک، توان کارهای اجرایی و قدرت سخنوری برخوردار باشد.


موقعیت شغلی رشته روابط عمومی در ایران:

تعداد فارغ التحصیلان رشته علوم ارتباطات از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۷۳ حدود یک هزار نفر برآورد شده است و از این تعداد تنها ۶۰ نفر در مطبوعات مشغول به کار هستند و ۹۴۰ نفر بقیه به مشاغل غیرمطبوعاتی اشتغال دارند؟
بدون شک عوامل بسیاری در این مساله نقش داشته اند اما یکی از مهمترین دلایل این است که تعدادی از دانشجویان در طی سالهای فوق، رشته علوم ارتباطات را بدون شناخت لازم و از سرناچاری و یا به طور اتفاقی انتخاب کرده اند. در نتیجه آمادگی و توانایی لازم را برای حضور در مطبوعات نداشته اند از سوی دیگر وابستگی اکثر مطبوعات آن دوران به ارگانهای دولتی و شرایط دشوار استخدام، عامل مهمی در عدم حضور فارغ التحصیلان این رشته در شغلهای مربوط بوده است.
البته در حال حاضر اکثر فارغ التحصیلان این رشته جذب بازار کار می شوند برای مثال قریب به اتفاق دانشجویان فارغ التحصیل سال ۷۵ دانشگاه علامه طباطبایی وارد بازار کار مربوط به رشته تحصیلی خود چه در زمینه روزنامه نگاری و چه در زمینه روابط عمومی شده اند.
فرصت های شغلی فارغ التحصیلان روابط عمومی نیز در حال حاضر بهتر شده است چرا که زمانی کار روابط عمومی سازمانهای دولتی مساوی با شیرینی دادن در جشنها و پلاکارد زدن و عرض تسلیت دادن در زمان سوگواری ها بود اما امروزه مردم انتظار بسیاری از روابط عمومی سازمانها دارند و مایلند آن ها را در جریان آخرین اطلاعات و اخبار درون سازمانی قرار دهند و همچنین نظرات و دیدگاههایشان را به گوش مسوولین سارمانها برسانند. کاری تخصصی که از عهده هر فردی بر نمی آید و به همین دلیل سازمانها ترجیح می دهند که از فارغ التحصیلان روابط عمومی برای کار در این بخش مهم و حیاتی بهره ببرند. روابط عمومی فعالیتی است ممتد، مداوم و طرح‌ریزی شده که از طریق آن، افراد و سازمان­ها می‌کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنها سروکار دارند به دست آورند و در حقیقت بخشی از مدیریت است و در اغلب موارد نقش مغز متفکر، قلب تپنده، دست اجراء، پای پیشرفت، گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویای سازمان مدیریت آن را ایفا می‌کند که زیرنظر بالاترین مقام دستگاه و سازمان انجام وظیفه نماید. روابط عمومی در حقیقت شبکه هوشیار، بانک اطلاعات، مغز متفکر سازمان و پل ارتباطی آن با افکار عمومی و مخاطبان خاص و عام و با نگرش ها و تمایلات و عادات و سلایق متفاوت است و باید خصلتهایی چون قانونمداری، نظم، شجاعت، ابراز عقیده، تحمل شنیدن آرای مخالفان، احترام به حقوق فردی و اجتماعی دیگران و صداقت رشد و توسعه نماید. مهارتهای علمی، احساس مسئولیت اخلاقی، آگاهی از سازمان، آگاهی از جامعه، نوآوری و خلاقیت، آشنایی با علوم اجتماعی و روزنامه نگاری و قدرت نویسندگی، گوش دادن مؤثر و همدلی و ایمان به حقانیت مخاطب از جمله ویژگیهای بارز روابط عمومی است. روابط عمومی‌ ضمن‌ اینکه با مشکلات‌ و مسایل‌ زیادی‌ روبرو بوده بهره‌گیری‌ از دانش‌ و تکنیک‌های‌ مؤثر اطلاع‌رسانی‌ و با ‌بهره‌گیری از ابزارهای‌ نوین‌ ارتباطی‌ از جمله‌ اینترنت‌، کارهای گرافیکی، انتشارات و ارسال ایمیل و پیام کوتاه‌، وظایف‌ بنیادی‌ و اساسی‌ خویش‌ را در زمینه‌های‌ گوناگون‌ ارتباطات‌ درون‌ و برون‌سازمانی‌ در جهت آگاه‌ ساختن‌ سایرین نسبت‌ به‌ عملکرد سازمان‌ و تلاشها و فعالیتهای‌ این‌ مرکز آموزش عالی به نحو مؤثری‌ پیش‌ برده‌ است‌.
مشاغل قابل احراز برای کاردانی رشته روابط عمومی:
– متصدی ارتباطات مردمی
– متصدی امور تبلیغات
– متصدی امور رسانه ای
– متصدی امور تشریفات و مراسم
– متصدی انتشارات
– متصدی امور سمعی و بصری
مشاغل قابل احراز برای کارشناسی رشته روابط عمومی:
– کارشناس تبلیغات
– مدیر روابط عمومی
– پژوهشگر افکار سنجی و مطالعات اجتماعی


شرح وظایف و مسئولیت های روابط عمومی:

· جمع آوری اطلاعات و آمار در زمینه مطالب منتشره در وسائل ارتباط جمعی دولتی و خصوصی در ارتباط با وزارتخانه یا موسسه متبوع و تهیه گزارش لازم.
· انجام امور مربوط به اجرای آئیننامههای مصوب در مورد هماهنگ کردن تبلیغات.
· مطالعه و بررسی و رعایت موازین لازم برای برنامههای انتشاراتی و اطلاعات.
· تهیه نشریات تبلیغاتی، فنی و بولتن های داخلی.
· انجام امور مربوط به برگزاری جشنهای محلی، اجرای برنامههای رادیویی و تلویزیونی و یا مصاحبه با مقامات مربوط.
· اجرای کلیه امور مطبوعاتی و سعمی و بصری سازمان متبوع.
· برقراری تماس با وزارتخانهها و موسسات، ارگانهای دولتی و سفارت خانهها به منظور هماهنگی و تنظیم برنامه های انتشاراتی، امور مسافرتها، پذیراییها و ملاقاتها، کنفرانسها، سمینارها و نظایر آن.
· تهیه آمار و اطلاعات بیوگرافی از میهمانان خارجی و تهیه گزارش برای مقامات.
· بررسی مدارک و اطلاعات در مورد طرح لوایح مربوط به سازمان متبوع و تعقیب آنها در مجلس و کمیسیونهای پارلمانی.
· بررسی مدارک لازم در مورد طرح آئیننامهها و تصویبنامههایی که از طرف وزارتخانه متبوع و سازمانهای وابسته جهت تصویب به هیات دولت تقدیم میشود.
· بررسی مطالب و مسائلی که توسط نمایندگان مجلس در ارتباط با وزارتخانه متبوع مطرح و عنوان میشود.
· تحقیق در افکار عمومی و ارزیابی نظرات مردم و استفاده از آن در تعیین خط مشی برنامههای انتشاراتی و اطلاعاتی سازمان متبوع.


تعریف و هدف از رشته روابط عمومی :

دولتها، سازمانها و نهادها همواره برای پی بردن به خواسته ها ، نیازها و منویات مخاطبان خود و همچنین رویارویی با شرایط بسیار متحول و گوناگون محیطی ناچار هستند که خودشان را با آنها وفق دهند و از این رو جایگاه و اهمیت واحدهای روابط عمومی که پیوند دهنده سازمان با محیط هستند نمایان می شود . روابط عمومی مسئول آگاهی دادن به سازمان و افراد جامعه است و وظیفه حرفه ای آن ایجاب می کند که زمینه وفاق و سازگاری بین مصالح فردی و منافع عمومی را فراهم سازد. مطالعه افکار عمومی و جهت های رسانه ای ، امتناع و ترغیب افکار عمومی به پاسخگویی به ابهامات و پرسشهای مخاطبین با استفاده از فنون و تکنیکهای روابط عمومی جهت تحقق اهداف سازمانی از اساسی ترین فعالیتهای روابط عمومی محسوب می شود.
روابط عمومی هنری است برخاسته از علم و تجربه و عشق که سازنده بسترگفتگو ، خدمت رسانی و همگرایی دریک موسسه یا سازمان پویاست و برای جلب رضایت و مشارکت مردم فعالیت می کند. دوره کاردانی حرفه ای روابط عمومی در قالب آموزش های مهرت و فناوری به برنامه درسی اطلاق می شود که دانشجویان با کسب مجموعه ای از دانش و مهارتهای عملی در روابط عمومی و زمینه های مرتبط بتوانند امور محوله در مشاغل قابل احراز را به گونه ای شایسته ایفا نمایند.


مهارت های مشترک فارغ التحصیلان روابط عمومی:

الف- گزارش نویسی و مستند سازی
ب- ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها
پ- انجام کار گروهی
ت- طبقه بندی و پردازش اطلاعات
ث- بهره گیری از رایانه
ج- برقراری ارتباط موثر در محیط کار
چ- سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها
ح- خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی
خ- ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی
د- رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی
ر- تفکر نقادانه و اقتضایی
ز- خلاقیت و نوآوری


دوره های آموزش مجازی روابط عمومی:

دوره روابط عمومی به صورت کوتاه مدت می باشد و در نتیجه می توانید در مدت زمان کوتاه و به صورت غیر حضوری و بدون آزمون حضوری پس از اتمام موفقیت آمیز دوره مدرک روابط عمومی معتبر با قابلیت ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه دریافت نمایید + قابلیت اخذ مدرک از آکادمی های خارجی (جهت مشاهده جزییات بر روی هر یک کلیک نمایید):
۱- بسته آموزشی جامع کارشناس روابط عمومی موثر
۲- دوره آموزشی مدیریت روابط عمومی
۳- دوره آموزشی MBA مدیریت روابط عمومی
۴- دوره آموزشی DBA مدیریت روابط عمومی
۵- دوره آموزشی مدیریت مذاکرات و جلسات
جهت شرکت در دوره های فوق به صورت مجازی و دریافت مدرک معتبر  میتوانید از مشاوره رایگان کارشناسان بنیاد آموزش مجازی ایرانیان طی تماس با شماره های زیر بهرهمند گردید.:

📞 ۰۹۱۳۰۰۰۱۶۸۸
📞 ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴
📞 ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴
📞 ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴
☎️ ۰۲۱۲۸۴۲۸۴۸۴

مهارت های حرفه ای فارغ التحصیلان روابط عمومی:

– بتواند برای ملاقاتهای مردمی و کارکنان با مسئولین برنامه ریزی کند.
– بتواند نظرات ، پیشنهادها و شکایات مخاطبان درون و برون سازمانی را جمع آوری ، دسته بندی و برای تهیه پاسخ اقدام کند.
– بتواند اطلاع رسانی به مخاطبان و سازمانهای ذی ربط داشته باشد.
– بتواند جمع آوری، دسته بندی ، نگهداری و بازیانی اطلاعات موجود در روابط عمومی را انجام دهد.
– بتواند آرشیو الکترونیک ایجاد کند.
– توانایی انجام مونیتورینگ (پایش )رسانه ای داشته باشد.
– بتواند کالای فرهنگی تبلیغات مناسب سازمان را تهیه نماید.
– بتواند خبر بنویسد و به رسانه مناسب ارسال نماید.
– بتواند خبر و مصاحبه تنظیم شده را برای رسانه مناسب ارسال کند.
– بتواند مقدمات نشست خبری و بازدید های رسانه ای را هماهنگ نماید.
– توانایی برنامه ریزی و هماهنگی امور مراسم داشته باشد.
– برنامه ریزی برای بازدیدها (عموم ، پروژه و…) انجام دهد.
– توانایی اجرا و گویندگی در سمینار ها و نمایشگاهها را داشته باشد.
– توانایی هماهنگی و میزبانی مهمان را داشته باشد.
– بتواند ویراستاری و صفحه آرائی کند.
– بتواند بولتن – نشریات داخلی- خبرنامه و گزارش سالیانه را تهیه کند.
– بتواند برای روابط عمومی نامه ها و گزارشات اداری ، دعوت نامه ، تقدیر نامه و ….بنویسد.
– بتواند عکاسی انجام دهد و با ویرایش نرم افزار تصویر آشنا باشد.
– توانایی مستند سازی و ارائه گزارش سازمانی به صورت تصویری داشته باشد.
-توانایی دریافت و ارسال اطلاعات ، جستجوی پیشرفته مطالب را داشته باشد.
– بتواند واژه های انگلیسی روابط عمومی الکترونیک بین الملل را بفهمد.


گرایش های رشته روابط عمومی:

ابن بخش به صورت فایل های PDF برای علاقه مندان آماده شده است، جهت دانلود رایگان و مشاهده بر روی هر عنوان کلیک نمایید.

 


دروس پیشنهادی ترم اول کاردانی رشته روابط عمومی :

 

نام درس تعداد واحد دروس پیش نیاز
کاربینی ۱
ارتباطات انسانی ۲
روانشناسی اجتماعی ۲
جامعه شناسی فرهنگی ۲
هنر و ارتباطات ۲
رسانه شناسی ۴
حقوق فرهنگی و رسانه ای ۲
دو درس از دروس عمومی ۴

دروس پیشنهادی ترم دوم کاردانی رشته روابط عمومی :
 

نام درس تعداد واحد دروس پیش نیاز
خبر نویسی ۲ روانشناسی اجتماعی – رسانه شناسی
شیوه نگارش در روابط عمومی ۲ روانشناسی اجتماعی
ویراستاری و صفحه آرایی ۲
مبانی روابط عمومی ۲ ارتباطات انسانی
نظرسنجی ۲ ارتباطات انسانی – رسانه شناسی
کارورزی (۱) ۲
یک درس از مهارتهای مشترک ۲
دو درس از دروس عمومی ۴

 


دروس پیشنهادی ترم سوم کاردانی رشته روابط عمومی:
 

نام درس تعداد واحد دروس پیش نیاز
متون تخصصی ۲
ارتباط تصویری ۲
وبلاگ نویسی ۲
چاپ و نشر ۲
مخاطب شناسی ۲ روانشناسی اجتماعی – جامعه شناسی فرهنگی
ارتباط با رسانه ۲
یک درس از مهارتهای مشترک ۲
دو درس از دروس عمومی ۴

 


دروس پیشنهادی ترم چهارم کاردانی رشته روابط عمومی:
 

نام درس تعداد واحد دروس پیش نیاز
جمع آوری و پردازش اطلاعات ۲
اصول و فنون تبلیغات ۲ روانشناسی اجتماعی – جامعه شناسی فرهنگی
کاربرد وسایل سمعی و بصری ۲
مراسم و تشریفات ۲ روانشناسی اجتماعی – جامعه شناسی فرهنگی
اصول سخنوری ۲ روانشناسی اجتماعی – ارتباطات انسانی
یک درس از مهارتهای مشترک ۲
دو درس از دروس عمومی ۴

دوره های آموزش مجازی روابط عمومی:

این دوره های آموزشی کوتاه مدت بوده و در نتیجه می توانید در مدت زمان کوتاه و به صورت غیر حضوری و بدون آزمون حضوری پس از اتمام موفقیت آمیز دوره گواهی پایان دوره روابط عمومی معتبر با قابلیت ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه دریافت نمایید + قابلیت اخذ مدرک از آکادمی های خارجی (جهت مشاهده جزییات بر روی هر یک کلیک نمایید):
۱- بسته آموزشی کارشناس روابط عمومی موثر
۲- دوره آموزشی مدیریت روابط عمومی
۳- دوره آموزشی MBA مدیریت روابط عمومی
۴- دوره آموزشی DBA مدیریت روابط عمومی
۵- دوره آموزشی مدیریت مذاکرات و جلسات


دروس پیشنهادی ترم اول کارشناسی رشته روابط عمومی :
 

نام درس تعداد واحد دروس پیش نیاز
کاربینی ۱
سواد هنری ۲
نظریه های ارتباط جمعی ۲
تحولات اجتماعی ایران معاصر ۲
هنر و رسانه ۲
ارتباطات سیاسی ۲
کارگاه عکاسی و فیلمبرداری ۱
فناوری نوین ارتباطی ۲
دو درس عمومی ۴

 


دروس پیشنهادی ترم دوم کارشناسی رشته روابط عمومی :
 

نام درس تعداد واحد دروس پیش نیاز
زبان تخصصی ۲
سواد رسانه ای ۲
شیوه های اقناع و تبلیغ ۲ سواد هنری
شبکه های اجتماعی ۲ فناوری نوین ارتباطی
برگزاری جشنواره های، سمینارها و نمایشگاه ها ۲
برنامه ریزی و بودجه در روابط عمومی ۲
کارورزی (۱) ۲
دو درس عمومی ۴
مهارتهای مشترک ۲

 


دروس پیشنهادی ترم سوم کارشناسی رشته روابط عمومی :
 

نام درس تعداد واحد دروس پیش نیاز
مدیریت راهبردی سازمان ۲
قوانین و مقررات در روابط عمومی ۲
دیپلماسی فرهنگی ۲
پژوهشهای اینترنتی ۲ فناوری نوین ارتباطی
نظام پیشنهادها ۲
تفسیر آماری ۲
مهارت های مشترک ۲
دو درس عمومی ۴

 


دروس پیشنهادی ترم چهارم کارشناسی رشته روابط عمومی :
 

نام درس تعداد واحد دروس پیش نیاز
رفتار شناسی فرهنگی ایرانیان ۲
اقدام پژوهی ۲
تحلیل محتوای پیام های ارتباطی ۲ تفسیر آماری
روش های تاثیر بر افکار عمومی ۲
کارورزی (۲) ۲
مهارت مشترک ۲
دو درس عمومی ۴

سایر مقاله های سایت مرتبط با رشته روابط عمومی:

۱- رشته روابط عمومی

۲- مدیریت روابط عمومی

۳- روابط عمومی

۴- بازار کار رشته روابط عمومی

۵- آموزش روابط عمومی

۶- شاخص های شایستگی مدیریت روابط عمومی چیست؟

۷- درباره ی رشته روابط عمومی

 

دیدگاه کاربران
  • mohamnad 24 تیر 1394

    متشکرم ازمطالب خوبتون

  • حسن 13 اسفند 1394

    متشکرم ازمطالب خوبتون

  • محمدی 27 بهمن 1395

    با سلام مطالب ارائه شده خوب است اما کافی نیست.

  • مریم 7 مرداد 1396

    مطالب خوب است اما راجع به دروس عمومی و اختصاصی توضیح دهید

    • کارشناس پشتیبانی آنلاین 9 مرداد 1396

      درود بر شما
      با توجه به تعدد دوره های عمومی دوره مد نظر خود را مشخص نمایید تا بتوانیم راهنمایی دقیق تری داشته باشیم .
      از طریق تماس تلفنی و حتی ارتباط تلگرامی با کارشناس آموزش ما ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ می توانید اطلاعات دقیق تری کسب نمایید .
      با تشکر
      ایباما

  • Ftm 2 مرداد 1399

    سلام خسته نباشید.برای کاردانی رشته روابط عمومی از رشته ی انسانی تا چه رتبه ای میگیره؟چه دانشگاهی؟مال کدوم زیرگروهه؟

    • hoony 8 مهر 1400

      سلام من با رتبه ۲۶۰۰۰ و فک کنم ماله زیر یکه چون من زیر گروه یکم بیشتر بود این رشته رو آوردم و میخام یه ترم بخونم تغییر رشته بدم

  • میلاد 17 مهر 1399

    بنده به عنوان کسی که ۴ سال روابط عمومی خونده با قاطعیت میگم که مفت گرونه سر سوزن بدرد نمیخوره

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *