0
021284284

مدرک دانشگاه علمی کاربردی چیست؟

مدرک دانشگاه علمی کاربردی چیست؟

دانشگاه علمی کاربردی یکی از دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلین بخشهای مختلف اقتصادی و افزایش مهارت های حرفه ای فارغ التحصیلان مراکز آموزشی که فاقد تجربه اجرایی می باشند تشکیل و نسبت به برگزاری دوره های علمی کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد اقدام می کند.
این دانشگاه، تنها متولی نظام آموزش عالی علمی کاربردی است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اداره می شود. هدف دانشگاه علمی کاربردی، فراهم آوردن زمینه مشارکت سازمانها و دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی برای آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است، به نحوی که دانش آموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آنها محول می شود، دانش و مهارت لازم را کسب نمایند.
دانشگاه علمی کاربردی، مسوولیت برنامه ریزی، سازماندهی، پشتیبانی های کارشناسی، عملیاتی، اطلاعات و سیاستگذاری های کلان و نیز نظارت و ارزشیابی مراکز و موسسات علمی کاربردی را بر عهده دارد.
این دانشگاه دارای ۳۱ واحد استانی و نزدیک به ۱۰۰۰ مرکز آموزشی در سطح کشور است و در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به دو روش ترمی و پودمانی با آزمون های مجزا دانشجو می پذیرد. آموزش ها در مراکز آموزشی مورد تأیید انجام شده و واحدهای استانی وظیفه نظارت و هماهنگی این مراکز را بر عهده دارند.

اهداف مدرک علمی کاربردی چیست؟

۱- ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همه جانبه (صنعتی، نظامی و دانشگاهی) در گسترش اعتلای دانش و پژوهش علمی کاربردی کشور.
۲- ارتقای شاخص های کمی و کیفی آموزش های کاربردی در جامعه.
۳- فراهم سازی زیر بنای مناسب به منظور بکارگیری توان دانش آموختگان دوره های نظری در حل مسائل کاربردی.
۴- زمینه سازی زیربنای مناسب برای ایجاد انتقال تکنولوژی نوین.

انواع نظام های آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی چیست :

الف- کاردانی فنی
ب- کاردانی حرفه ای
ج- کارشناسی حرفه ای
د- مهندسی فناوری
ه- کارشناسی حرفه ای ارشد
و- مهندسی فناوری ارشد

شرایط ثبت نام برای مدرک دانشگاه علمی کاربردی چیست:

شرایط عمومی
  • اعتقاد داشتن به دین اسلام یا یکی از ادیان تصریح شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • عدم دشمنی و کینه توزی با نظام جمهوری اسلامی ایران
  • متناسب بودن وضعیت جسمانی داوطلب با رشته ی مورد انتخاب
  • عدم داشتن سابقه انجام کارهای غیراخلاقی در طی دوران تحصیل و شاغلیت
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
شرایط اختصاصی
  • دارا بودن مدرک دیپلم ۴ ساله نظام قدیم یا دیپلم متوسطه ۳ ساله نظری یا دیپلم فنی حرفه ای و کاردانش جهت ثبت نام در دوره کاردانی
  • دارا بودن مدرک کاردانی مورد تایید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری برای ثبت نام در دوره کارشناسی ناپیوسته
  • دارندگان مدرک کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری نیز می توانند ثبت نام بدون آزمون دوره کارشناسی ناپیوسته را انجام دهند.
  • داوطلبانی که بدون توجه به نوع رشته فارغ التحصیلی خود در رشته ای غیرهمنام با مدرک تحصیلی شان ثبت نام می کنند ، لازم است دروس جبرانی و پیش نیاز رشته پذیرفته شده را بگذرانند.
  • دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای داوطلبان آقا
  • پذیرش داوطلبان در دانشگاه علمی کاربردی بر اساس معدل کل یا کتبی مدرک تحصیلی آن ها و با در نظر گرفتن سهمیه های مربوط به شاغلین ، متقاضیان بومی و ایثارگر انجام می گیرد.

تفاوت دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه دولتی در اعتبار مدرک تحصیلی این دو دانشگاه میباشد

مدرک تحصیلی که توسط دانشگاه های مختلف ارائه میشود از نظر اعتبار، در درجه بندی های مختلفی قرار می گیرد. این امر درباره مدرک تحصیلی علمی کاربردی و دانشگاه دولتی نیز صدق میکند. یکی از مواردی که عمده ترین علت تفاوت مدرک این دو دانشگاه با یکدیگر است همان نحوه ی پذیرش و ورود دانشجویان به دانشگاه علمی کاربردی میباشد. البته دانشگاه های دولتی نیز پذیرش بدون کنکور دارند اما به دلیل متقاضیان بیشتر، گزینش از بین افراد با شرایط تحصیلی بهتر صورت میگیرد همین امر باعث ارتقا مرتبه ی علمی دانشگاه و افزایش اعتبار آن دانشگاه میشود. لازم به ذکر است که دانشجویان هر دانشگاه سطح علمی آن دانشگاه را تعیین میکنند. اما به طور کلی و طبق بررسی ها و در نظر گرفتن شرایط مختلف، همچون امکانات تحصیلی و… دانشگاه های دولتی در ایران از نظر اعتبار نسبت به دانشگاه های علمی کاربردی وضعیت بهتری دارند.

تفاوت دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه دولتی در مقاطع و رشته های مختلف تحصیلی

یکی از تفاوت هایی عمده و مهمی که بین دانشگاه دولتی و دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد مربوط به مقاطع تحصیلی و همچنین رشته های تحصیلی این دانشگاه میباشد. طبق این موضوع دانشگاه های دولتی در رشته های بیشتر و گسترده تری دانشجو میگیرند. این در حالی است که دانشگاه های علمی کاربردی بسیاری از رشته های دانشگاه دولتی همچون رشته های پزشکی و… را ارائه نمیدهد. علاوه براین یکی از مواردی که در تفاوت های این دو دانشگاه به چشم میخورد مربوط به مقاطع تحصیلی است. چرا که متقاضیان ورود به دانشگاه علمی کاربردی ابتدا بایستی در مقطع کاردانی تحصیل کنند و مدرک فوق دیپلم خود را بگیرند. بعد در دوره های کارشناسی ناپیوسته تحصیل کنند اما در دانشگاه دولتی اخذ مدرک دوره ی کارشناسی به شکل پیوسته میباشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *