0
021284284

جامعه شناسی خانواده

معرفی رشته جامعه شناسی:

جامعه‌شناسی بخشی از علوم اجتماعی و دانش بررسی جامعه (پدیده اجتماعی) است. این رشتهٔ علمی به بررسی جوامع بشری، برهم‌کنش‌های آن‌ها، و فرایندهایی که جوامع را در وضعیت جاری‌شان نگاه داشته یا تغییر می‌دهد می‌پردازد. هدف این حوزهٔ علمی پرداختن به تجزیهٔ جامعه به بخش‌های تشکیل دهنده‌اش مانند انجمن‌ها، نهادها، گروه‌های هم‌جنس، هم‌نژاد، یا هم‌سن، و بررسی نحوهٔ برهم‌کنش فعال این اجزاء با همدیگر است. علاوه بر این‌ها، این علم موضوعاتی مانند طبقه اجتماعی، قشربندی، جنبش اجتماعی، تغییرات اجتماعی و بی‌نظمی‌هایی مانند جرم، انحراف و انقلاب را مورد تحقیق قرار می‌دهد.

زیر رشته های جامعه شناسی:

برای مدت طولانی جامعه‌شناسان به واکاوی تغییرات تاریخی جوامع غربی و تحلیل روابط و وابستگی‌های بین مؤسسات اجتماعی مختلف و ملزومات زندگی اجتماعی مانند اقتصاد، حکومت، خانواده و مذهب می‌پرداختند. به عبارت دیگر، تلاش جامعه‌شناسان ادغام نظریات و داده‌های جمع‌آوری شده و اکتشافات علوم اجتماعی مختلف بود. امروزه این موضوعات در زیررشتهٔ نظریه‌های جامعه‌شناسی مورد بررسی قرار می‌گیرند. این زیررشته همچنین مفاهیم اصلی زندگی اجتماعی را مورد تحلیل قرار می‌دهد و بر خلاف تحلیل‌های قرن ۱۹ میلادی، تأکید زیادی روی جمع‌آوری داده‌های آماری و تحقیقات میدانی دارد.
نمونه‌هایی از زیر رشته‌های جامعه‌شناسی عبارتند از ازدواج و خانواده، برابری اجتماعی و طبقه‌بندی اجتماعی، روابط نژادی، رفتارهای منحرف، جوامع شهری، و مؤسسات پیچیده.

انواع خانواده:

جامعه شناسان حوزه خانواده، انواع خانواده را با لحاظ معیارهای مختلف بر شمرده اند که در اینجا به ۷ مورد از آنها اشاره می شود:

۱)انواع خانواده بر اساس سیر تحول آنها در طول تاریخ:

مورگان مردم شناس مشهور در اثر خود “خانواده باستان “در مقام طبقه بندی انواع خانواده در طول تاریخ برآمده و الگوی زیر را ارائه می کند:
الف)خانواده همخون: که در آن خواهران و برادران حقیقی و جانبی در یک گروه با هم ازدواج می کنند.بر اساس برخی از نظرات ،افزایش نسل در ابتدای تاریخ از طریق ازدواجهای اینچنینی صورت گرفته است.
ب)خانواده پونالوایی: ازدواج مشترک گروهی از زنان و مردان با یکدیگر.ایده این نوع ازدواج اشتراکی، از آرمانهای مارکس در جامعه کمونیستی است.
ج)خانواده زوجی: دختران و پسرانی که خارج از چارچوبهای رایج ازدواج با یکدیگر زندگی کرده و زناشویی دارند. این شیوه ازدواج در جوامع معاصر غرب بسیار رایج شده است.
د)خانواده پدر سالاری: ازدواج یک مرد با زنان گوناگون به طور همزمان. در این خانواده ها معمولا مرد قدرت غالب خانواده می باشد. در اکثر جوامع سنتی عصر حاضر، این نوع خانواده ها غالب هستند.
ه)خانواده تک همسری: ازدواج انحصاری یک مرد فقط با یک زن. اینگونه ازدواجها شیوه معمول خانواده ها در جوامع پیشرفته بوده و معمولا همراه با نوعی برابری نسبی حقوق زن و مرد می باشد.

۲)انواع خانواده با لحاظ معیار قدرت:

بر اساس این معیار، خانواده ها به ” زن سالار ، مرد سالار و فرزند سالار” تقسیم می شوند.در هر سه این خانواده ها شاهد نوعی تقسیم یکسویه قدرت می باشیم. به این خانواده ها ، خانواده با ساختار عمودی گفته می شود.در مقابل این خانواده ها ، خانواده هایی هستند که قدرت در بین اعضای آن تقسیم شده است(خانواده با ساختار افقی).
آنچه عمودی یا افقی بودن ساختار قدرت خانواده را تعیین می کند دو عامل می باشد:
۱)تعداد نقش هایی که زن ، شوهر و فرزند در خانواده به عهده دارند: بر اساس تعهدات و الزاماتی که در داخل هر خانواده تعریف می شود زن ، مرد و فرزند هر کدام بایستی به اموری بپردازند که این امور شایسته همان عضو خانواده می باشد.این نقش ها به لحاظ کمی( تعداد کارهایی که یک عضو خانواده باید انجام دهد) اولین متغیر تعیین کننده ساختار قدرت در خانواده می باشد.
۲) منزلتی که نقش اعضای خانواده دارد: این متغیر بر بعد کیفی نقش، تاکید دارد. یعنی فارغ از اینکه اعضای خانواده چه تعداد نقش بر عهده دارند، این نقش ها در جامعه از چه درجه احترام و شایستگی برخوردار می باشند.در یک خانواده، اعضایی که دارای نقش های با درجه منزلت بیشتری هستند در ساختار قدرت جایگاه بهتری خواهند داشت.

جهت ثبت نام در دوره آموزش مجازی جامعه شناسی خانواده روی تصویر فوق کلیک نمایید
این دوره به صورت غیر حضوری برگزار می گردد و محتوای آموزشی الکترونیکی در قالب CD یا DVD ارسال می شود به آدرستان
پس از پایان دوره گواهی آموزشی رایگان و معتبر با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید
مشاوره رایگان : ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *