0
021284284

یادگیری الکترونیکی سریع

آموزش الکترونیکی به عنوان یک راه موثر برای پاسخ به نیازهای سازمان ها ، دانشگاه ها و … ارائه شد. اما با روی آوردن تمام ارگان ها برای استفاده از آموزش الکترونیکی ، بسیاری از آن ها دریافتند که ایجاد محتوا با کیفیت عالی در برخی موارد، بزرگ ترین مزیت آن است.
یادگیری الکترونیکی سریع چیست؟
یادگیری الكترونیكی سریع تعریف های متعددی دارد.
عده ای این یادگیری را…………..
به معنی سرعت بخشیدن به طراحی آموزشی می دانند.
برخی آن را برای چگونگی نحوه استفاده از محتوا توسط دانش پژوهان به كار می برند.
در نتیجه می توان یادگیری الكترونیكی سریع را این گونه تعریف كرد:
یادگیری الكترونیكی سریع به عنوان یادگیری در نظر گرفته می شود كه با سرعت زیاد و هزینه كم قابل بررسی و تدوین است.
اگرچه استفاده از ابزارها و فرآیندهای عالی می تواند به طور چشمگیری زمان تدوین را كاهش دهد.
در برنامه های یادگیری الكترونیكی سریع، موضوع آموزش از نظر متخصصین به عنوان منبع اصلی تدوین محتوا به كار می رود.
حال چگونه این محتوا را تولید کنیم؟
محتوای مورد نیاز در آموزش الکترونیکی باید از لحاظ مفهومی مورد بررسی قرار گیرد این بررسی از طریق نمونه سازی اتفاق می افتد که به نمونه سازی سریع معروف است، درحقیقت در آموزش الکترونیکی سریع ما مدلی به عنوان نمونه داریم و بر روی آن آزمایشات را انجام می دهیم كه برخی از قابلیت های ظاهری محصول نهایی را ارائه می دهند و موجب می شوند محتوای یادگیری الكترونیكی با سرعت زیاد و هزینه كم تولید شود .
این نمونه ها به طراحان كمك می كنند كه پیچیدگی شرایط آموزش واقعی را در نظر گرفته و بهترین و موثرترین محصول را ارائه دهند .
در نمونه سازی های انجام شده در یادگیری الكترونیكی مرسوم و سریع تفاوت هایی وجود دارد.
در یادگیری الكترونیكی سریع
1.  نمونه سازی های سریع موجب برقراری ارتباط بین كاربر و سامانه می شود .
2.  مشكلات را شناسایی كرده و با ارائه دادن داده هایی صحیح برای انتخاب روش ارتباطی مناسب، آن ها را برطرف می سازد .
3.  این كار می تواند به كاربر كمك كند تا بتواند از مدل استفاده و آن را آزمایش و تدوین كند .
4.  خطاهای موجود در نمونه سازی را از بین ببرد .
همین نمونه سازی ها در یادگیری الكترونیكی مرسوم نیز وجود دارد اما با تفاوت هایی نظیر :
1.  نمونه ها و مستندات در این روش كامل و زیاد هستند اما مشكلات ارتباطی را كاهش نداده و در نتیجه موجب عدم جلب رضایت كاربر می شود .
2.  مهارت ها و مراحل كار را مشخص می كند اما زمان و هزینه های آن را كم نمی كند و نیاز به منابع انسانی را نیز حذف نمی كند .
3.  شرایط آموزش (سامانه) را به طور كامل وصف می كند اما صحیح بودن آن را تضمین نمی كند .
دلیل دیگر جذاب بودن یادگیری الكترونیكی سریع از سوی سازمان ها این است كه آن ها به تدوین یادگیری الكترونیكی در كم تر از سه هفته نیاز دارند.
در صورتی كه این معیار در آموزش الكترونیكی براساس ماه اندازه گیری می شود این در حالی است که آموزش الکترونیکی سریع به نیاز سازمان ها پاسخ می دهد زیرا بازه زمانی این تدوین ها در یادگیری الكترونیكی سریع برحسب روز یا هفته اندازه گیری می شود.
زمانی كه موضوعاتی با پیچیدگی كم و متوسط داریم و در آن ها بررسی سطح دانش و درك از اهمیت بسیاری برخوردار است می توان از یادگیری الكترونیكی سریع بهره برد چرا كه تركیب این نوع یادگیری با مدل های دیگر آموزش موجب به وجود آمدن یك یادگیری الكترونیكی معتبر می شود .
برای تدوین بسیاری از دوره های آموزشی زمان محدودی در اختیار دارند، متعهد به استانداردهای كیفیت در آموزش الكترونیكی هستند و بودجه محدودی در اختیار دارند. توجه به آموزش الكترونیكی سریع به عنوان یك راه حل جدید آموزشی، پاسخ گویی بخشی از نیازهای آموزشی سازمان های مختلف كشورها می باشد و كیفیت و اثر بخشی آموزشی را در برخی حوزه ها و زمینه های آموزشی افزایش می دهد.
از جمله موارد رایج استفاده از یادگیری الكترونیكی سریع حل مشكلات فوری مانند ارزشیابی دوره‌های آموزش الكترونیكی، برآورده کردن نیازهای آموزشی و تجاری و به روز رسانی محصولات و پروژه‌های آموزشی بسیار بزرگ است.
جذاب بودن یادگیری الکترونیکی و تغییرات دائم در آن این نیاز را ایجاد می كند که باید همواره کارکنان به آموزش دیدن و به روز شدن خود ادامه دهند.
اگر نتوان کارکنان مناسب را برای برخی سمت‌ها یافت، باید به وسیله روش های مختلف اقدام به ارتقای آموزشی کارکنان موجود نمود. این امر نیز خود نیازمند یک برنامه یادگیری است.
در صورتی که سازمان ها بتوانند امکانات لازم را برای آموزش کارکنان خود فرتاهم آورند می توانند کارکنان کاراتری داشته باشند.
یادگیری‌ الکترونیکی سریع فرصتی را فراهم می آورد تا یادگیری در سازمان ها به روشی مفیدتر و مقرون به صرفه ‌تر برگزار شود.
چرا در سازمان ها به یادگیری الکترونیکی سریع نیاز داریم؟
برای اكثرافراد، یادگیری در محل كار یا هر مكان دیگری به صورت غیر رسمی انجام می شود. منظور از غیر رسمی این است كه فرد برای یادگیری نیازی به کلاس های حضوری و ترک کردن سازمان ندارد. در صورتی كه بیشتر محتواهایی که تولید می شوند مختص به یادگیری به صورت حضوری هستند.
یادگیری الكترونیكی سریع این امكان را فراهم می سازد كه دسترسی به دانش بدون نیاز به ثبت نام در دوره های آموزشی حضوری اجرا شود.
اغلب سازمان ها بهترین سرمایه خود را در كارمندان خود و دانش آن ها می بینند و دائما به دنبال راهی برای به  روز كردن دانش کارکنان خود هستند. یادگیری الكترونیكی سریع، دانش را كه به روز است را به عنوان منبعی برای سازمان و كاركنانش در جهت افزایش یادگیری آنها در اختیارشان قرار می دهد.
باید به این نكته نیز توجه کرد كه كارمندان بعد از یادگیری یک مطلب در صورتی که به خوبی از آن بهره نبرند آن را از یاد خواهند برد. در صورتی كه افراد بتوانند این دانش را با استفاده از مطالعه بیشتر و استفاده به جا آن را حفظ كنند موفق خواهند بود. یادگیری الكترونیكی سریع امكان جستجو در وب سایت ها را در دسترس كاركنان قرار می دهد.
دانش و فناوری با سرعت زیادی در حال پیشرفت هستند. یادگیری الكترونیكی سریع فرآیندی است كه زمان و منابع كمی می طلبد و موجب می شود فاصله بین افرادی كه در زمینه خاصی تخصص دارند و کسانی كه به آن علم نیاز دارند، كم شود. هم چنین این یادگیری می تواند با توجه به نوع محتوا و ابزارهای دیجیتالی مورد نیاز به طور قابل توجهی هزینه تولید و ارزیابی محتوا را كاهش دهد .
یادگیری الكترونیكی سریع، ارزان ترین و سریعترین روشی است كه می تواند كلاس های سنتی را به صورت آنلاین به افراد ارائه کند.
در هر مدلی مزایا و معایبی نیز وجود دارد كه در این مدل به موارد زیر اشاره می كنیم :

  •  مزایا

در مدل طراحی یادگیری الكترونیكی سریع، طراحی و تدوین دوره های آموزشی متناسب با نیاز یادگیرندگان اجرا می شود، در صورتی که محتوای آموزشی یكسان به همه یادگیرندگان ارائه شود موجب می شود که نیاز همه برآورده نشود و موجب کاهش رضایت شود. هم چنین در این شیوه دراثر استفاده مداوم محتوا توسط مشتریان، به طور پیوسته با نیازهای آنها منطبق می شود، به همین دلیل تضمین شده هستند.
در شیوه آموزش الکترونیکی سریع دراثر استفاده مداوم محتوا توسط مشتریان، به طور پیوسته با نیازهای آن ها منطبق می شود، به همین دلیل تضمین شده هستند
یكی از مزیت های یادگیری الكترونیكی سریع طراحی مارپیچی آن است . به این صورت كه طراحی دوره آموزشی و ارزیابی آن ها به طور همزمان میسر می شود. ارزشیابی محتوا نباید با ارئه اولین دوره متوقف یا کم شود.
عدم نیاز به تلاش زیاد برای ایجاد نمونه و محتوای اولیه، برقراری ارتباط قوی بین كاربران درباره طرح نهایی، عدم نیاز به برنامه نویسی و امكان استفاده هر كسی با هر تخصصی از طرح و محتوا از دیگر مزیت های نمونه سازی سریع است.

  • معایب

برخی معتقدند روش های آن مرتبط با آموزش الکترونیکی نیست و معتقدند این روش به جای این که مشکلات را حذف کند، مشكلات بیشتری را ایجاد می کند.
برخی از افراد طرفدار یادگیری الكترونیكی سریع نیستند چرا كه آن را روشی برای آموزش دیدن نمی دانند بلكه آن را روشی برای بیان موضوعاتی می دانند که پیچیدگی های موضوع را كمتر می کند و به این امر اشاره دارند كه در بدترین شرایط، آموزش الكترونیكی سریع تنها پوششی بر روی راه حل های قدیمی است.
در نهایت:
اگر یادگیری الكترونیكی سریع بتواند آموزش را با سرعت زیاد و هزینه پایین همراه با محتوایی كه برای كاربران آن مناسب است، تهیه كند محققان باید بر تركیب این روش جدید آموزشی با روش های موجود دقت بیشتری داشته باشند.
————————————————————————————————
پیروز باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *