0
021284284

نصب دوربین های مداربسته

 

                                                                                     نصب دوربین مداربسته

 

“دوربین مداربسته” چیست؟

معنی لغوی آن تلویزیون مدار بسته است و به دوربین هایی گفته می شود که در جای خود ثابت اند و توسط کابل ارتباط دارند.
دوربین مداربسته به کلیه دوربین هایی اطلاق می گردد که در محل خود ثابت بوده و تصاویر را به یک یا چند محل ارسال می کنند. از آنجا که اغلب این دوربین ها در حفاظت، نظارت و سیستم های مانیتورینگ امنیت بکار می رود این واژه بیشتر به همین حیطه بر می گردد اما معنی فنی آن حتی دوربین های ویدیو تلفن و کنفرانس را نیز دربر می گیرد.

تاریخچه:

نخستین سیستم مداربسته در سال ۱۹۴۲ میلادی توسط شرکت زیمنس آلمان به منظور مشاهده پرتاب موشک های vs نصب شد. یک مهندس آلمانی بنام “والتر بروچ” مسئول نصب این سیستم بود.
. اولین رونمایی از دوربین مداربسته در اماکن عمومی آمریکا در سال ۱۹۷۳ بود.

کاربردهای دوربین مداربسته:

کاربرد اصلی و عمده دوربین های مداربسته در سیستم های حفاظتی است اما کاربرد های آن به سیستم های حفاظتی محدود نبوده و از آن فراتر میرود کاربردهایی از قبیل کاربردهای پلیسی ، نظامی، فضایی ،صنعتی ، کنترل ترافیک ، ارتباطات ویدیویی، و تصویر برداری نامحسوس.


جهت ثبت نام در دوره آموزشی نصب دوبین مداربسته بر روی تصویر فوق کلیک نمایید

دوره غیر حضوری است و محتوای الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال می گردد

پس از پایان گواهی و مدرک معتبر دوره آموزشی نصب دوبین مداربسته با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید

مشاوره رایگان: ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۱۳۰۰۰۱۶۸۸ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴


انواع دوربین مداربسته:

* از نظر نوع سیگنال:
۱)دوربین های آنالوگ:
این دوربین ها نسل ابتدایی دوربین های مداربسته می باشند که برای دریافت و ارسال اطلاعات صدا و تصویر از امواج آنالوگ استفاده می کنند.صدا و تصویر این دوربین ها هر یک توسط کابل دورشته ای جداگانه منتقل می شوند که یک رشته از سیم ها نقش جلوگیری از نویز بر سیم اصلی را ایفا می کند. کابل متداول برای تصویر این دوربین ها کابل کواکسیال است گرچه ارتباط تصویر این دوربین ها با کابل های مختلف بر حسب نیاز امکان پذیر است.
کیفیت این دوربین ها همانگونه که از نامشان پیداست تابعی از امواج آنالوگ است. امواج آنالوگ همواره در معرض نویز قرار دارد. نویز های مختلف الکترومغناتیسی و نویز های ناشی از نوسانات برق همواره یکی از تهدیدات جدی بر کیفیت دوربین های مداربسته آنالوگ می باشند. به همین دلیل استفاده از کابل ها و تجهیزات با کیفیت بالا روی کیفیت تصویر در این نوع دوربین ها تاثیر بسزایی دارد.
زمانی که نیاز به ارسال تصاویر و صدا بصورت بی سیم باشد این دوربین ها ضعف بزرگی از خود نشان میدهند. اگر قرار باشد تصاویر به همان صورت آنالوگ انتقال یابند باید از محدوده فرکانس امواج آنالوگ استفاده شود و این مسئله کیفیت تصویر را بیش از پیش تحت تاثیر امواج نویز و تداخلی قرار می دهد. ضمن اینکه امکان رصد کردن تصاویر در محدوده برای هر کس دیگر بسادگی فراهم می شود. بنابراین هیچوقت نمی تواند راه امن و مطمئن برای ارسال تصاویر آنالوگ باشد.
برای ضبط تصاویر آنالوگ نیز چاره ای از روی آوردن به سیستم دیجیتال نیست. بنابراین در نهایت باید تصاویر آنالوگ به دیجیتال تبدیل شوند. بدین منظور از دستگاه “ضبط تصاویر دیجیتال استفاده می شود. دی وی آر ها دستگاه های مختص ضبط و کنترل تصاویر دوربین های آنالوگ هستند. این دستگاه امکان کنترل و ارتباط دیجیتال با شبکه را نیز فراهم می کند.به دلیل قیمت پایین تر دوربین های آنالوگ نسبت به دوربین های دیجیتال این دوربین ها به عنوان دوربین های مداربسته رایج در بازار ایران شناخته می شوند.گرچه اخیرا بازار به سمت دیجیتال شدن پیش می رود و بسیاری از سازمان ها به سوی دوربین های ای پی متمایل شده اند اما هنوز سرعت جایگزینی این نسل قبلی دوربین ها با نسل جدید دوربین های دیجیتال کند است.
۲)دوربین های IP آی پی تحت شبکه :
دوربین مداربسته شبکه (IP CCTV) یک دستگاه الکترونیکی است که برای دریافت تصاویر و تبدیل آنها به اطلاعات دیجتال از آن استفاده میشود. این کار در دوربین های مداربسته شبکه به وسیله حسگر الکترونیکی دوربین یا Imaging Sensor صورت می گیرد. این حسگر میتواند یکی از انواع CCD یا CMOS باشد.
دوربین های شبکه را میتوان نسل جدید دوربین های مداربسته دانست. استفاده از این دوربین ها هر روزه در حال افزایش است و رفته رفته جای دوربین های نسل قبلی خود را میگیرند.
این دوربین ها پس از دریافت اطلاعات تصاویر از حسگر آنها را به اطلاعات دیجیتال تبدیل کرده و مطابق پروتکل های شبکه به شبکه می فرستند. وجود قسمت های تبدیل کننده در این دوربین ها باعث افزایش پیچیدگی و هزینه های انها شده است.
هر شرکت تولید کننده سیستم های مداربسته شبکه پروتکلی مختص به خود را برای دوربین های تولید شده استفاده می کند. این کار موجب می شود شما در یک سیستم مداربسته شبکه نتوانید از چند دوربین متفاوت برای یک سیستم یکپارچه استفاده کنید. تنها راه استفاده از دوربین ها به این صورت تطابق آنها با پروتکل Onvif است.
کیفیت تصویر
بزرگترین مزیت دوربین های شبکه محدود نبود کیفیت تصویر آنهاست. درحال حاضر دوربین های با کیفیت بین ۱٫۳ تا ۵ مگا پیکسل به صورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرند. کیفیت تصویر بالاتر از ۵ مگا پیکسل تنها در دوربین های تخصصی و در برندهایی خاص قابل دسترسی خواهد بود.

تغذیه :

دوربین های شبکه را میتوان از دو طریق تغذیه کرد.
• تغذیه از طریق منبع تغذیه یا اداپتور
• تغذیه از طریق کابل شبکه یا به صورت POE
در صورت تغذیه POE شما دیگر نیازی به نصب اداپتور در کنار دوربین نخواهید داشت و تمامی هزینه و پیچیدگی های کابل کشی تغذیه حذف می شود. البته باید توجه داشت که تمامی سوئیچ های مورد استفاده در زیر ساخت شبکه باید از نوع POE استفاده شوند که معمولا به مراتب از کابل کشی پرهزینه ترند.
نرم افزار
از دیگر قابلیت های بسیار مهم دوربین های مداربسته شبکه دسترسی به نرم افزارهای پیشرفته شبکه است. این نرم افزارها میتوانند قابلیت های بی شماری را برای کاربر ایجاد کنند و بسیاری از نیازهای امنیتی و نظارتی مشتریان را به صورت کامل براورده کنند.
 

*انواع دوربین مداربسته از لحاظ ظاهری :

انواع دوربین‌های مداربسته بر اساس نام گذاری معمول بیین دست اندرکاران سیستم مداربسته، تولیدکننده‌ها و نصاب‌ها به شرح ذیل می‌باشد.
• دوربین مداربسته دام
• دوربین مداربسته باکس
• دوربین مداربسته بالت
• دوربین مداربسته اسپید دام
• دوربین مداربسته پین هول
• دوربین مدار بسته دام :
اصطلاح دام (Dome) به معنای گنبد است. همانطور که از معنای نام این دوربین ها واضح است اصطلاح دام به شکل بدنه این نوع از دوربین های مداربسته دلالت دارد.
• کاربردهای دوربین های دام :
دوربین های دام عموما کاربردهای غیر صنعتی دارند. بدنه این دوربین ها معمولا مقاومت زیادی در برابر شرایط بد آب و هوایی ندارد بنابراین استفاده از آنها محدود به محیطهای مسقف اداری، تجاری یا مسکونی می شوند.
این دوربین های در کیفیت های متفاوتی به صورت شبکه و انالوگ ساخته می شوند و از نظر کیفیت تصویر محدودیتی ندارد.
• دید در شب دوربین های دام :
دوربین های دام امروزی معمولا دارای دید در شب IR هستند و این قابلیت تفاوت زیادی در هزینه آنها ایجاد نمی کند. دوربین های دام معمولا دید در شبی با برد متوسط دارند و در صورت نیاز به برد زیاد برای دید در شب بهتر خواهد بود از دوربین بولت استفاده کنید و یا پروژکتور مادون قرمز در کنار دوربین نصب کنید.
• دوربین مداربسته باکس :
اصطلاح باکس (Box) به معنای جعبه است. دوربین های باکس دوربین هایی با بدنه معمولا مستطیلی شکل و پلاستیکی هستند.
• کاربرد دوربین های باکس :
با توجه به امکان لنز خارجی برای دوربین های باکس و کیفیت تصویر مناسبتره انها این دوربین ها معمولا در کابردهای تخصصی تر از دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می گیرند. ولی عمومی ترین کاربرد این دوربین ها برای زمانهایی است که نیاز به گرفتن تصویر در زاویه خیلی بسته باشد.
• زاویه دید دوربین های باکس :
دوربین های باکس می توانند مجهز به لنزهای متفاوتی باشند و این بزرگترین مزیت انهاست. به ویژه زمانی که شما به لنزی غیر متعارف نیاز دارید استفاده از دوربین های باکس به شدت توصیه می گردد.
با توجه به بازه بزرگ لنزها و امکان انتخاب لنز این دوربین ها از بین انواع لنزها این دوربین ها بیشترین انعطاف پذیری را از نظر زاویه دید خواهند داشت. به صورت کلی در صورت نیاز به داشتن دوربینی با زاویه دید کمتر از ۲۵ درجه استفاده از دوربین های باکس بهترین گزینه خواهد بود.
• لنز دوربین مداربسته باکس :
همانطور که گفته شد دوربین های باکس از لنز های خارجی استفاده می کنند. انتخاب این لنز ها باید با توجه به خصوصیت های متفاوتی انجام شود اما دو خصوصیت از آنها اهمیت بیشتری دارند.
• نوع پایه لنز: پایه لنز دوربین های باکس معمولا یکی از دو مدل C و CS است. در زمان انتخاب لنز حتما به نوع پایه لنز دوربین توجه کنید.
• میزان رزولوشن قابل پشتیبانی: میزان روزولشن قابل پشتیبانی لنزها با توجه به اعوجاج سطح آنها مشخص می شود. برای دوربین های مگا پیکسل معمولا از لنزهای مگا پیکسل مناسب این دروبین ها استفاده می شود که از نظر کیفیت و قیمت با لنزهای دوربین های آنالوگ متفاوت هستند.
• دوربین مداربسته بالت :
اصطلاح بولت (Bullet) به معنای گلوله یا لوله است. دوربین های بولت دوربین هایی با بدنه معمولا استوانه ای شکل و عموما فلزی هستند.
• کاربرد دوربین های بولت :
دوربین های بولت معمولا کاربردی بیرونی دارند. با توجه به ضد آب بودن بدنه IP66 بودن این دوربین ها و شکل خاصشان این دوربین های برای محیطهای بیرونی یا شرایط سخت آب و هوایی مناسب هستند.
این دوربین ها در کیفیت های متفاوتی به صورت شبکه و آنالوگ ساخته می شوند و از نظر کیفیت تصویر محدودیتی ندارند. توجه داشته باشید که ضد آب بودن دوربین بولت به معنای امکان غوطه ور کردن آن در آب نیست. (برای اطلاعات بیشتر به مقاله IP66 مراجعه کنید.)
• دید در شب دوربین های بولت : 
دوربین های بولت عموما دارای دید در شب IR هستند. ای دوربین های معمولا دید در شبی با برد نسبتا بالا دارند. برد دید در شب این دوربین ها به تعداد و نوع LEDهای تعبیه شده بر روی دوربین وابسته است. توجه داشته باشید که برد دید در شب نوشته شده در کاتالوگ دوربین ها به بالاترین برد پرتاب نور دوربین اشاره دارد و الزاما مشخص کننده برد مفید دید در شب دوربین نیست.
• دوربین مداربسته اسپید دام :
دوربین مداربسته هایی که با توان چرخشی بسیار بالا می توانند به سرعت گردش دورانی داشته باشند و همچنین می توانند نقاط دور را از طریق بزرگنمایی اپتیکال با کیفیت بالا تصویر برداری کنند. این دوربین مداربسته در یک کاور نیم کره ای شیشه ای به حرکت در می آید و می تواند در دو محور عرض و طول با سرعت دلخواه شما، تصاویر را اسکن نماید. بدین منظور در محیط هایی که یک یا چند دوربین مداربسته ثابت به دلیل زوایای زیاد داخل محیط نمی تواند تمام مساحت محوطه را پوشش دهد و نیاز به بزرگنمایی تصویر می باشد از این دوربین مداربسته ها استفاده می شود. یکی از بزرگترین امتیازهای این دوربین مداربسته این است که جهت و زاویه قرارگیری در کاور شیشه ای یا همان دید تصویری این دوربین مداربسته مشخص نیست.
در صورتیکه در دوربین مداربسته های ثابت تا حد زیادی فضایی را که در دید دوربین مداربسته است می توان تشخیص داد و همین مورد باعث می شود تا به ناچار از تعداد بیشتری دوربین مداربسته ثابت با زوایای مختلف در جهت پوشش دادن نقاط کور محیط استفاده نماییم. یک ویژگی خاصی که این نوع دوربین مداربسته داراست، این است که دارای حافظه داخلی بوده و می تواند چندین نقطه را در حافظه خود ثبت نمایند. تعداد نقاط قابل تعریف در تصویر ۳۰۰ نقطه می باشد. می توان با استفاده از کیبورد نقاطی از محدوده تحت نظر را در این دوربین مداربسته علامت گذاری نمود و دوربین مداربسته بر اساس زمان تعریف شده فقط همان نقاط را به صورت اتوماتیک به نمایش بگذارد، و یا اینکه با جوی استیک می توانید هر نقطه ای را که مد نظر دارید بزرگنمایی کنید .
دوربین مداربسته را برای دیدن محیط اطراف با سرعت دلخواه به حرکت درآورید. سرعت حرکتاز نقطه ای به نقطه دیگر و مدت زمان توفق بر روی هر نقطه و بزرگنمایی تصویر برای هر نقطه قابل تعریف و انتخاب است.
فوکوس این دوربین مداربسته ها بسیار هوشمند بوده و به سرعت تاری و محوی ایجاد شده از جابجایی بین نقاط را به صورت خودکار برطرف می نماید. این دوربین مداربسته ها هم مانند بقیه مدل های دوربین مداربسته در دو نوع آنالوگ و تحت شبکه، فضای داخلی و فضای خارجی تولید شده است. معمولا این دوربین مداربسته ها تا ۳۶۰ درجه به صورت افقی و ۱۸۰ درجه عمودی قابلیت گردش دارند. این نوع دوربین مداربسته با قدرت بزرگنمایی ۱۰ برابر، ۱۲ برابر، ۲۰ برابر، ۲۳ برابر، ۳۰ برابر تولید شده است و هرچه میزان بزرگنمایی بیشتر باشد، تصاویر را در نقاط دورتر بهتر و واضح تر نشان می دهد. دوربین مداربسته های تحت شبکه اسپید دام هم دارای تکنولوژی WDR هستند که در پروژه هایی که منبع نور از پشت تصویر مورد نظر می تابد، خللی در تصویر برداری این دوربین مداربسته ایجاد نکند. یکی دیگر از قابلیت های بسیار کارآمد این دوربین مداربسته دارا بودن پورت رم خارجی است که این امکان را به کاربر می دهد با اضافه کردن کارت حافظه میکرو اس دی در صورت قطع ارتباط این دوربین مداربسته با دستگاه ضبط یا سرور تصاویر را ضبط کند تا خللی در تصویر برداری ایجاد نشود و این ویژگی این نوع دوربین مداربسته را از انواع دیگر دوربین ها متمایز می کند.
همچنین جهت هشدار حرکتی سیستم الارم هشدار دهنده نیز در دوربین تعبیه شده است تا در صورت تعریف هشدار کارآیی لازم را از خود نشان دهد.قابلیت دنبال کردن سوژه بصورت خود کار نیز در بعضی از مدل های پیشرفته موجود می باشد. سرعت چرخش بالا تا ۴۰۰ درجه در ثانیه و بزرگنمایی اپتیکال این دوربین مداربسته باعث شده تا در مناطق حساس، سوله ها، فضاهای باز و همچنین برای کنترل ترافیک، بهترین گزینه باشد.
دوربین مداربسته پین هول :
دوربین های مداربسته مینیاتوری رایجترین نوع دوربین های مداربسته مخفی هستند که خصوصیت اصلی آنها اندازه کوچک آنهاست.
• کاربردهای دوربین مینیاتوری :
دوربین های مینیاتوری معمولا در محیط هایی استفاده می شوند که نیاز به مشاهده تصاویر به صورت غیر محسوس وجود داشته باشد. شاید بدنه خود دوربین مینیاتوری کوچک نباشد اما لنز این دوربین ها به اندازه ای کوچک است که معمولا می توان از طریق ایجاد سوراخی کوچک تصاویر را به وسیله این دوربین ها گرفت و دوربین را پشت سطحی غیر شفاف مخفی کرد.
دوربین های مینیاتوری معمولا با کیفیت های متوسط مورد استفاده قرار می گیرند.
• استفاده از دوربین مینیاتوری به عنوان دوربین مخفی :
استفاده از دوربین های مداربسته به صورت مخفی معمولا حساسیت های زیادی را ایجاد می کند. گرچه این کار به صورت عمومی منع شده است اما در شرایط خاص و در صورت داشتن مجوز میتوانید اقدام به این کار کنید.(برای اطلاعات بیشتر در رابطه با ظوابط قانونی نصب دوربین این مقاله را بخوانید.)
برای نصب دوربین مخفی معمولا دوربین را پشت یا داخل یک وسیله مخفی می کنند. نصب دوربین به این صورت به مهارت خاصی نیاز دارد اما معمولا محدودیت های سیم کشی و نصب این دوربین ها کمی با انتظارات مشتریان از دوربین های مخفی متفاوت است.
دو اختلاف اساسی تکنولوژی دوربین هاIP با آنالوگ به شرح ذیل می باشد:
۱ .نحوه کد گذاری
۲٫ ترافیک شبکه ویدیویی
انواع لنز دوربین مداربسته :
تقسیم بندی لنزهای دوربین مداربسته بر اساس مکانیزم کار و نوع کاربری :
• لنزهای fix
• لنزهای ) varifocal فاصله کانونی متغییر (
• لنزهای ) motorize موتور دار (
دستگاه ضبط دیجیتال (DVR):
دوربین های آنالوگ سیستم مداربسته از طریق کابل های هم محور(Coaxial) به این دستگاه متصل شده و تصاویر را منتقل می نمایند. دستگاه DVR می تواند تصاویر دریافتی از دوربین های آنالوگ را به صورت دیجیتال (فایل) بر روی حافظه داخلی خود که معمولاً یک دیسک سخت است ذخیره نماید که بعدا توسط کاربر قابل بازبینی است. این تصاویر به صورت فایل های ویدیویی مجزا ذخیره شده و بر حسب زمان ضبط، شماره دوربین و … قابل دسته بندی هستند. دستگاه های ضبط دیجیتال تصاویر قابلیت ضبط و پشتیبان گیری تصاویر بر روی حافظه های جانبی مانند فلش مموری و دیسک های DVD را دارا هستند.
دستگاه های DVR جدید قابلیت اتصال به شبکه را دارا هستند که از طریق آن می توان تصاویر دوربین ها را به صورت زنده و یا ضبط شده بر روی کامپیوتر های شبکه مشاهده نمود. این قابلیت دستگاه های DVR به ما اجازه می دهد تا بتوانیم تصاویر دریافتی و ضبط شده را از طریق شبکه های راه دور و یا اینترنت به نقاط مختلف ارسال نماییم و امکان نظارت و کنترل اماکن از راه دور را داشته باشیم .
دستگاه ضبط تحت شبکه (NVR) :
NVR می تواند هم به صورت نرم افزاری باشد که بر روی یک دستگاه کامپیوتر یا سرور نصب می شود و هم به صورت یک (stand alone) سخت افزار مجزا. NVR مختص دریافت و ضبط تصاویر دوربین های تحت شبکه (IP)بوده امّا عملکردی کاملاً مشابه با دستگاه DVR دارد با این تفاوت که ارتباط بین دستگاه NVR با دوربین ها از طریق شبکه و پروتکل IP برقرار می شود.
دستگاه NVR : قیمت دستگاه ضبط NVR و قیمت رکوردر دیجیتال دوربین تحت شبکه و دستگاه ضبط دوربین IP / دوربین آی پی
دستگاه NVR : قیمت دستگاه ضبط NVR و قیمت رکوردر دیجیتال دوربین مداربسته تحت شبکه و دستگاه ضبط دوربین IP آی پی؛ لیست قیمت دستگاه ان وی آر ضبط تصاویر دیجیتال دوربین های تحت شبکه؛ POE Network Video Recorder NVR System
بسیاری از کسبه و صاحبین مشاغل برای محیط کار خود نیاز به دوربین مدار بسته ای دارند که هم کیفیت بالایی داشته باشد و هم بتواند کمکی برای کنترل ورود و خروج خریداران و مراجعه کنندگان و همچنین کارمندان خود را کنترل کنند و از سرقت کالا ها و آسیب به مجموعه خود جلو گیری کنند . خوب همه این کار ها با NVR قابل انجام است اما زمانی میرسد که شما برای فروشگاه خود نیاز به امکانات بیشتری دارید برای مثال میخواهید ساعت پر رفت و آمد خود را در طول روز مطلع شوید یا تعداد افراد بازدید کننده از فروشگاه خود را در طول روز یا هفته یا حتی ماه را سر شماری کنید و ببینید کدام غرفه بازدید بیشتر و کدام کمتر دارد و بر همین اساس تصمیم به حراج یا تغییر در کسب و کار خود شود.
و یا سارقی از محل کسب شما سرقت کرده و شما با دیدن تصویر آن نیاز به جلو گیری از ورود مجدد آن هستید و… خوب حال نیاز به نرم افزاری با برنامه نویسی بسیار قوی دارین که بتواند تمام این موارد را برای شما انجام دهد مانند نرم افزار مایلستون، خوب این نرم افزار بر روی NVR قابل اجرا نیست و شما باید بر روی سرور نصب کرده و استفاده های بیشماری از آن کنید.
خصوصیات سرورهای ذخیره سازی و مدیریت تصاویر دوربین مداربسته :
۱) واسط های شبکه و پورت های شبکه سرعت بالا:
مقدار پهنای باند ورودی دستگاه و سور مشخص می کند دستگاه امکان پردازش چه حجمی از اطلاعات را خواهد داشت. این خصوصیت زمانی اهمیت پیدا می کند که شما بخواهید دوربین های با کیفیت تصویر خیلی بالا را به دستگاه وصل کنید. در این صورت نیاز خواهید داشت ترافیک شبکه را محاسبه کرده و سپس NVR و یا سرور مناسب را انتخاب نمائید.
۲) حافظه های عظیم برای ذخیره سازی
۳) پردازشگر (CPU) و حافظه رم مناسب و قدرتمند و برای پردازش تصاویر دوربین های مدار بسته
نرم افزار مدیریت تصاویر دوربین مداربسته و نرم افزار پردازش تصاویر دوربین مداربسته:
این سرورهای سخت افزاری معمولا از ویندوز سرور و یا لینوکس سرور بهرهمند می باشند.
در کنار این سیستم عامل ها نرم افزارهایی برای مدیریت و پردازش تصاویر در حال اجرا می باشند.
در اکثر موارد این نرم افزارهای مدیریت تصاویر رایگان نمی باشند و باید به ازای هر دوربین لایسنسی برای نرم افزار خریداری شود.
برخی از معروفترین این نرم افزارهای مدیریت تصاویر عبارتند از نرم افزار مدیریت تصاویر Genetec و نرم افزار مدیریت تصاویر Milestone و نرم افزار مدیریت تصاویر Seetec
از این نرم افزارها در کنار برخی ماژول های نرم افزاری دیگر برای مدیریت بهینه تصاویر و همچنین پردازش و پخش تصاویر دوربین ها در اتاق مانیتورینگ و اتاق کنترل استفاده می شود.
جانمایی مناسب:
چهار نقطه بسیار مناسب برای نصب دوربین های مداربسته است .
دوربین های مداربسته خود را در جایی قرار دهید تا بیشترین تاثیر را داشته باشند.
• ورودی ها و خروجی ها
• محل های انجام تراکنش های مشتری
• مکانهای احتمالی
• جاهای پرت
• تکنولوژی WDR جیست؟
• به معنای بازه دینامیکی بالا است . برای دوربین هایی استفاده میشود که بازه دینامیکی بالاتری نسبت به دوربین های معمولی دارند .
• یکی از مشکلات عمده دوربین های مدار بسته اختلاف سطح نور در محیط مختلف است .برای رفع این مشکل دو مکانیزم متفاوت استفاده میشود. BLC و WDR
• در این مکانیزم دوربین مجهز به ۲ سی سی دی است ,که سرعت بالا و پایین میباشد.
• ابتدا سرعت پایین با مدت زمان نوردهی زیاد, سپس سرعت بالا با زمان نور دهی کم ,تصویر را پیمایش میکند و دو تصویر ترکیب شده و تصویر نهایی با نور مناسب را ارائه می کند.
• تکنولوژی BLC جیست؟
• یک تکنولوژی برای اصلاح نقاط نور است. اختلاف سطح نور در محیطهای مختلف یکی از مشکلات اصلی دوربین ها است.
• این مشکل زمانی ایجاد می شود که یک منبع (مانند نور خورشید) در یک محیط نسبتا تاریک وجود دارد. وجود منبع نور باعث خواهد شد دیافراگم دوربین بسته شود و قسمت های کم نور تر به صورت کاملا تاریک به نمایش در خواهند امد
مکانیزم BLC یکی از مکانیزم های اصلاح کننده این مشکل است. در این مکانیزم قسمت های پر نور تصویر نادیده گرفته میشوند. و از این طریق امکان گرفتن تصویر در قسمت های کم نور تر تصویر به وجود خواهد امد.
تکنولوژی HLC جیست؟
این تکنولوژی مانند روشهای دیگر جبران نور زمینه عمل میکند با این تفاوت علاوه بر کاهش نور شدید پس زمینه قادر به پوشاندن قسمتهای بسیار روشن و پرنور در زمینه نیز میباشد.
چنانچه اچ ال سی فعال باشد مانند نور مستقیم چراغ خودرو یا چراغ قوه با یک لکه سیاه پوشانده میشود در نتیجه اشیاء نزدیک و نقطه نورانی قابل تشخیص و ضبط خواهد بود.
تکنولوژی POE جیست؟
به معنی انتقال برق برروی کابل شبکه است.
از بزرگترین مزیتهای این دوربین حذف کابل کشی و آداپتور دوربین است که با این وجود هزینه ها کم شده و کار آسانتر میشود که با حذف کابل کشی در شبکه نویز نخواهیم داشت.
واز بزرگترین معایب استفاده از این دوربین ها اجبار به استفاده از سوئیچ پی او ای است.
این سوئیچ ها بسیار پر هزینه تر از سوئیچ های عادی هستند.از طرفی با قطع دوربین از سوئیچ دوربین به طور کامل خاموش خواهد شد حتی به حافظه SD هم مجهز باشد توانایی ضبط تصویر را نخواهد داشت.
انواع کابل :
بطور کلی ۴ نوع کلی کابل برای این منظور وجود دارد. اولین نوع کابل کواکسیال است که مدت مدیدی در حدود چند دهه در سیستمهای آنالوگ مورد استفاده قرار گرفته است. انتخاب دوم کابلهای Cat 5e، Cat 6 و بطور کلی کابلهای شبکه Ethernet (اترنت) بودند که در شبکه های استاندارد مورد استفاده قرار گرفتند. نوع سوم کابلهای زوج سیم است که شامل دو رشته سیم هستند که در مقاصدی مثل سیستمهای هشدار و کنترل دسترسی مورد استفاده قرار می گیرند. نوع آخر(پنجم) هم کابل فیبر یا فیبر نوری است که اغلب برای ارتباطات و فواصل زیاد در فضای آزاد مورد استفاده قرار می گیرند.
کابلهای Cat 5e و Cat 6 که امروزه برای ارتباطات شبکه رایج مورد استفاده قرار می گیرند شامل ۸ رشته سیم هستند که عموما بصورت ۴ زوج سیم تابیده شده مورد استفاده قرار می گیرند. در ارتباطات تحت شبکه و استاندارد POE، تنها دو زوج سیم که شامل ۴ رشته می شوند مورد استفاده اند. این ۴ رشته در دو فرم چینش استاندارد A یا B بصورتی که زوجی برای انتقال داده و زوجی دیگر برای انتقال انرژی POE در نظر گرفته شوند، تنظیم می شوند.
• در دوربین های مدار بسته تحت شبکه از کابل های شبکه استفاده می شود که معمولا کابل های رایج مورد استفاده CAT6 و CAT5 هستند.
• در سیستم مدار بسته آنالوگ کابل های مورد استفاده از نوع کواکسیال به چند دسته تقسیم می شوند:
• کابل کواکسیال RG59
• کابل کواکسیال RG58
• کابل کواکسیال RG6
• کابل کواکسیال RG11
و در پایان نصب اصولی و استاندارد لازمه برقراری یک رابطه پایدار در این سیستم میباشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *