0
021284284

شیوه آموزش (پروژه محور) در یک نگاه

توضیحات پیرامون طرح آموزش به روش پروژه:
روش آموزشی پروژه محور (Project Base Learning ) به عنوان ضرورت آموزشی در شرایط کنونی مطرح است .تقریبا در تمام کشورهای توسعه یافته از این روش برای تدریس همه گروه های سنی  ها استفاده می کنند. در کشور ما هم بیشتر از یک دهه است که این روش یکی از راه های آموزش شده است.
مقدمه ای بر تکنولوژی آموزشی
با توجه به پیشرفت علـوم و تکنـولوژی و نیز چند برابر شـدن این پیشرفت در چنـد ده سـال اخیر و با بررسـی های علمی و کارشناسانه متوجه می شویم که این پیشرفت از بزرگترین دستاوردهای تغییر در آموزش می باشد بگونه ای که در عرصه بین المللی پیشرفت تکنولوژی در هر شاخه ای وابسته کامل به پیشرفت آموزش در آن شاخه می باشد.
به استناد مقدمه ذکر شده و بررسی تاریخی آموزش متوجه می شویم که از حوالی هشتاد سال پیش آموزش دچار تغییرات اساسی گردیده است که بواسطه این تغییرات بعد از گذشت چند ده سال تکنولوژی با سرعت بیشتری حرکت کرده و خروجی ها و محصولات بیشتری را در عرصه تکنولوژی مشاهده می کنیم.
مطالب ذکر شده فوق گوشه ای از مسیر حرکت تکنولوژی آموزشی در جوامع پیشرفته می باشد که به استناد کتب، پرزنتها و مقالات علمی بصورت فشرده ارائه گردیده است.
بعد از گذشت نوزده قرن از آموزش به روش استادمحور در حوالی سال 1920 کشورهای پیشرفته با توجه به نیازهای بوجود آمده تصمیم به تغییر در مسیر آموزش گرفته و با بررسی های علمی و آماری انجام شده به این نتیجه رسیده اند که روش آموزش استادمحور دارای معایب زیادی بوده که سرعت و جهت حرکت تکنولوژی را کُند می نماید. فلذا با بررسی های انجام شده در دهه های اخیر روش آموزش پروژه محور جایگزین روش آموزش استادمحور گردید. از طرفی چون در سیستم جدید آموزش (پروژه محور) تمام آموزشها بر محوریت پروژه انجام می شود. فلذا خود آموزش نیز به یک تکنولوژی تبدیل گردید.
روش آموزش پروژه محور چیست؟
– در روش آموزش استادمحور هدف اصلی دادن اطلاعات به دانشپذیر می باشد که در این مسیر در هر مرحله اطلاعات ذهنی دانشپذیر افزایش می یابد و نیز با روشهای کمک آموزشی این اطلاعات تثبیت می گردد اما در روش آموزش پروژه محور هدف اصلی به این صورت تعریف می شود که: با برگزاری آموزشهایی بتوان قدرت فکر و خلاقیت را در دانشپذیر افزایش داد بگونه ای که دانش آموختگان به این توانمندی برسند که بتوانند یادگیری و آموخته های خود را در بهبود و افزایش تأثیر نقش خود در سازمان و محیط کار و زندگی خویش بکار گیرند.
آموزش پروژه محور به دو بخش کلی تقسیم می شود:
1- محتوای آموزش
2- پوسته پروژه
الف) محتوای آموزش
در این قسمت دانشپذیران با انتخاب پروژه های آموزشی در هر مرحله شروع به آموزش و آشنایی با محتوا می شوند بگونه ای که در هر بخش با توجه به پروژه آموزش های متناسب نیز طراحی گردیده است بطوریکه دانشپذیر در حین آموزش این محتوا، این آموزش ها را در پروژه خود نیز استفاده نموده و به مرور پروژه ای را که ایده پردازی نموده را خواهد ساخت. در این روند، آموزش در جهت تدوین پروژه بکار گرفته می شود.
در این روش آموزش (پروژه محور) هدف آموزش محتوا نمی باشد بلکه روشهای بدست آوردن محتوای موردنیاز پروژه به دانشپذیران داده می شود بگونه ای که آنرا در پروژه خود و پروژه های دیگر استفاده نماید.
ب) پوسته پروژه
بخش آموزش پوسته پروژه، در قالب فرمتهای مشخص، تحقیق پیرامون پروژه (روش تحقیق) را آموزش دیده و آنرا پیاده سازی می کند و از طرفی تفاوت تحقیق، مقاله، تولید علم و دفاعیه را آموزش دیده و هرکدام را در قالب فرمتهای طراحی شده آموزش می بیند.
——————————————————-
یادگیری پروژه محور الگویی است که یادگیری را بر محور پروژه ها سازماندهی می کند. بر اساس تعریفی که در راهنمای این روش برای اساتید مطرح شده، پروژه ها فعالیتهای پیچیده ای هستند بر اساس سوالات یا مسائل چالش بر انگیز که دانشپذیر را درگیر کار طراحی، حل مسئله، تصمیم گیری، و فعالیتهای تحقیقی می کنند؛ به دانش آموختگان فرصت کار نسبتاً مستقل را در بازه های طولانی زمانی می دهند؛ و در پایان منجر به تولیدات و یا ارائه های واقع گرایانه می شوند. تعریف های دیگر شامل موارد زیر میباشد:
محتوای موثق، ارزیابی موثق، تسهیل و نه دستورالعمل از طرف استاد، اهداف آموزشی شفاف ، یادگیری مشارکتی، باز اندیشی، و دربرگیری مهارتهای بزرگسالان .
این تعدد تعاریف باعث می شود که افراد مختلف برداشتهای متفاوتی از این مفهوم داشته باشند، بر ویژگی های متفاوتی از آن تاکید کنند، و در نتیجه روشهای عملی متفاوتی برای پیاده سازی آن به کار گیرند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شیوه آموزش بنیاد آموزش مجازی ایرانیان اینجا را کلیک نمائید.
پیروز باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *