0
021284284

سیستم آموزشی بریتانیا

بریتانیای کبیر از چهار ایالت انگلیس   ( در جنوب  ) ، اسکاتلند ( در شمال  ) ، ویلز   در ( جنوب غربی )  و ایرلند شمالی ( در شمال جزیره ایرلند) تشکیل گردیده است . پایتخت بریتانیا و انگلیس شهر لندن است و شهرهای مهم آن منچستر، بیرمنگام، نیوکاسل، لیدز، برادفورد، لیورپول، شفیلد و … هستند .مرکز اسکاتلند شهر ادینبورو و شهر های مهم آن گلاسکو و ابردین هستند . مرکز ایالت ویلز شهر کاردیف و مرکز ایرلند شمالی شهر بلفاست است . شایان ذکر است که هر چهار ایالت تا سال 1998 از نظر سیستم آموزشی تحت نظارت مجلس عوام مستقر در لندن بودند اما با تصویب لایحه جدایی ایالات و خودمختاری آنها در بعضی زمینه ها و تشکیل مجالس جداگانه  سه ایالت دیگر، دارای قوانین جداگانه و مختص ایالت خود گردیدند .
جمعیت این کشور در حدود 60  میلیون نفر و مساحت آن 220  هزار کیلومتر مربع می باشد . جمعیت این کشور از اقلیت های نژادی و مذهبی مختلفی تشکیل شده است . اکثر مردم انگلستان دارای مذهب پروتستان بوده و مسلمانان آن که جمعیت قابل ملاحظه ای (  بیش از دو میلیون نفر )  را تشکیل می دهند، اکثرا پاکستانی و بنگلادشی بوده در اکثر نقاط بریتانیا پراکنده می باشند .
بریتانیا به علت موقعیت خاص جغرافیایی دارای  آب و هوای ابری توأم با باد و باران فراوان است . تقریبا شش ماه از سال هوا سرد است و درجه حرارت هوا از چند درجه بالا تا چند درجه پایین صفر متغیر است . درجه حرارت در طول تابستان که مدت آن بسیار کوتاه است به حدود 30   درجه و گاه تا چند درجه بالا تر هم می رسد . روزهای تابستان بسیار بلند بوده ، تا حدود ساعت  10  شب هوا روشن است . بر عکس روزهای زمستان بسیار کوتاه بوده به طوری که خورشید در ساعت 8  صبح طلوع و در ساعت 4 بعد از ظهر غروب می کند .
تحصیل در انگلستان
در انگلستان تحصیلات ابتدایی (primary)  از سن پنج سالگی شروع و به مدت شش سال ادامه دارد . در سن ده سالگی دوره متوسطه (high school)   شروع می شود .  بعد از اتمام دوره پنج ساله متوسطه کسانی که تمایل به تحصیل در سطوح عالیه را دارند باید یک دوره 2 ساله به نام A-level  را گذرانده و امتحانات آن را با موفقیت به پایان برسانند . بر اساس نمرات حاصل از این امتحانات می توان رشته مورد علاقه خود را در دانشگاه انتخاب نمود و پس از اعلام پذیرش دانشگاه، در آن رشته به تحصیل ادامه داد .
تحصیلات دانشگاهی
شروع سال تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اول اکتبر ( دهم مهرماه ) است.هر سال تحصیلی شامل سه ترم پاییزه ، زمستانه و بهاره است . طول دوره کارشناسی در اکثر رشته ها سه سال و در بعضی موارد چهار سال است .تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد به دو صورت امکانپذیر است :
الف :Course  که درس و تحقیق با هم انجام می گیرد .
ب :Research   تنها بر اساس تحقیق .
در حالت اول، دانشجو معمولا به مدت دو  ترم تحصیلی در کلاس حضور یافته ، بعد از موفقیت در امتحانات کتبی پروژه کوتاه مدتی را برای دریافت مدرک کارشنا سی  ارشد انتخاب کرده و به پایان می رساند . در حالت دوم کلاس درس وجود ندارد بلکه دانشجو از ابتدا باید با کمک استاد راهنما یک پروژه تحقیقی را به اتمام برساند .
دوره کارشناسی ارشد (course)  معمولا بین یک تا یک و نیم سال بسته به نوع رشته و دانشگاه به طول می انجامد .شروع دوره کارشناسی ارشد از طریق (course)  اول اکتبر هر سال است ، لذا دانشجویانی که علاقمند به ادامه تحصیل به این  صورت هستند باید برنامه خود را به گونه ای تنظیم نمایند که قبل از شروع سال تحصیلی در انگلستان باشند . دوره کارشناسی ارشد (  Research   (   معمولا دو ساله است .
علاقه مندان به ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد می توانند با یک سال تحقیق موفق به اخذ مدرک M.Phil  گردند .
دوره دکترا  PHD
الف: رشته ها ی  علو م
دوره دکتری در کشور انگلستا ن غا لبا تنها بر اسا س تحقیق صو رت می پذ یرد. در این دوره دانشجو باید بر اساس تحصیلات قبلی و علائق خود و آ ما دگی و پذ ئرش استاد راهنما موضوعی را انتخاب کرده، مجهولی را کشف و تحقیق نوینی را ارائه دهد . این دوره به طور متوسط سه سال به طول می انجامد .
قابل توجه است اخیرا در بعضی از دانشگاه ها در رشته علوم تربیتی (Education) به صورت ترکیبی از کلاس و تحقیق ارائه می شود .
ب :رشته های پزشکی
دانشجویان پزشکی متقاضی ادامه تحصیل در مقطعPhD      در رشته پزشکی در کشور انگلستان، لازم است یک دوره شش ماهه course (modules)  را از دروس MSC   را طی نمایند. ضمنا متقاضیان ملزم به کسب حد نصاب نمره قبولی میباشند. آین الگو برای دانشجویان ایرانی که با داشتن مدرک دکترای طب مایل به تحصیل در دکترای تخصصی می باشند در وزارت بهداشت ایران طراحی شده است.
لازم به توضیح است که اخیرا” برخی از دانشگاههای انگلستان دوره PHD  چهارساله را آغاز نموده اند. در این دوره در سال اول دانشجو در دروس تخصصی مربوط به رشته خود و برخی از دوره های خاص شرکت نموده و تحقیق را از سال دوم آغاز مینماید. آعزام دانشجو از کشور ما در این دوره در دست بررسی میباشد. به این دوره New Roth PHD گفته میشود.
 
* برای دانشپذایران بنیاد آموزش های مجازی ایرانیان (باما) امکان داشتن گواهینامه آموزشی معتبر از انگلستان بدون سفر به این کشور و صرف هزینه های فراوان فراهم گردیده است.

دیدگاه کاربران
  • هومن 26 مرداد 1392

    عالیه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *