0
021284284

دوره آموزشی مربی مهد کودک kindergarten trainer E-learningA

مربی مهد کودک از مشاغل حوزه خدمات آموزشی می باشد که شامل شایستگی های بررسی نیازها و غرایز کودکان در سنین رشد، تغذیه اطفال، برنامه ریزی فعالیت های اساسی و جنبی برحسب ایام سال، شعر خوانی، قصه گوئی، بازی دادن و سرگرم کردن کودکان، انتقال نکات اجتماعی و اخلاقی و ایمنی و بهداشتی، اجرای نمایش، زبان آموزی و تقویت حواس پنجگانه، ساخت وسایل کمک آموزشی و سرگرمی و بازی، تقویت رفتارهای تسهیلگری و عدم قضاوت در  تعاملات کودکان، مراقبت، ایمنی و بهداشت ویژه قرار گرفتن کودکان در طبیعت و آموزش های حفظ محیط زیست میباشد.

یک مربی کودک با آموزش دادن به کودکان در زمینه های مهارت های اجتماعی، بهداشت شخصی، مهارت های پایه ای خواندن، هنر و موسیقی ، آن ها را به دنیای یادگیری وارد می کند.

همچنین مربی کودک، کودکان را برای رفتن به مدرسه آماده می کند و مهارت های دیگر در زندگی، خارج از سیستم آموزشی را به کودکان می آموزد.

مهد کودک مانند یک پل بین مراقبت های اولیه در مهدکودک توسط مربی کودک و رفتن به مدرسه است. سال های مهدکودک بسیار برای کودکان مهم است و نیازمند به داشتن دانش و مهارت های خاصی از سوی مربی است. می توان گفت که مهدکودک یکی از اصلی ترین دورانی است که کودک در طی سالهای تحصیلی خود می گذراند و داشتن یک مربی خوب در مهدکودک از اهمیت خاصی برخوردار است.

  • کنترل و مراقبت مداوم از بچه ها
  • آموزش به بچه ها از طریق بازی و سایر روش ها و ابزار آموزشی و کمک به پیشرفت آنها
  • آموزش مهارت های مختلف از جمله مهارت های زندگی، ادبیات و ریاضیات در حد ابتدایی و…
  • تشویق همکاری و رفتار خوب بچه ها و کنترل رفتارهای بد آنها
  • تهیه و تنظیم طرح برنامه روزانه کودکان در چارچوب برنامه های پیش بینی شده و اجرای صحیح آن
  • انجام کارها و تغییرات لازم قبل از شروع کلاس های آموزشی و مرتب کردن آنها پس از اتمام کار
  • صحبت با والدین درباره روند پیشرفت بچه ها
  • کنترل بچه ها و تشخیص مشکلات احتمالی موجود در آنها
  • توجه به حضور و غیاب کودکان، و اعلام غیبت آنها به مدیر مهد کودک
  • اجرای صحیح برنامه تغذیه کودکان تحت مسئولیت دادن غذا به کودکان شیرخوار و نوپا و حضور در تمام ساعات صرف غذایی کودکان
  • نظارت بر چگونگی وضع بهداشت فردی کودکان
  • طرح مسائل و مشکلات کودکان با مدیر مهد کودک همراه با پیگیری آنها.
  • همکاری نزدیک با متخصصان دیگر از جمله مددکاران، روانشناسان کودک و….
  • شرکت در جلسات و دوره های آموزشی مخصوص مربیان
  • مهارت و دانش مورد نیاز مربی مهدکودک – توانایی برقراری رابطه خوب با بچه ها، والدین و سایر همکاران
  • رعایت عدالت بین بچه ها
  • داشتن مدیریت زمان و مهارت سازماندهی
  • توانایی مدیریت بچه ها و برخورد مناسب با رفتارهای بد و چالشی آنان
  • مهربانی، صبر و خوش خلقی
  • مهارت آموزش دادن

مربی مهد کودک باید عاشق کارش باشد:
مربی مهد کودک باید قبل از هر چیزی به کار خود عشق بورزد و آن را با جان و دل انجام دهد.

صبور باشد:
بدون صبر نمی‌توان در تدریس به بچه‌های مهد کودک موفق بود. بچه‌های کوچک غیر قابل پیش بینی هستند و حواس آن‌ها مرتبا از درس پرت می شود.


داشتن صبر و حوصله فقط برای کار با بچه‌ها نیست. مربی مهد کودک باید با والدین بچه‌ها هم سر و کله بزند. مربیان مهد کودک بخش اصلی اولین تجربه‌ی والدین در برخورد با افراد شاغل در سیستم آموزشی هستند، بنابراین مربیان باید با صبر حوصله با آن ها صحبت کنند.

مربی مهد کودک باید انعطاف پذیر باشد:
انعطاف ‌پذیری به ویژه برای مربی مهد کودک ضروری است. بعضی روزها با چهره‌های مشتاق برای یادگیری مواجه می شود اما برخی دیگر از روزها، با کلاسی شلوغ و بین‌نظم رو‌به‌رو می‌شود. بچه‌های کوچک از هم تاثیر می پذیرند، بنابراین اگر تعدادی از آنها بی ‌حوصله باشند بعید نیست که این حس به بچه‌های دیگر مهد کودک هم سرایت کند که در این صورت باید کلاس را به صورت دیگری برگزار کنید.

مربی مهد کودک باید خلاق باشد:
هر چه خلاقیت بیشتری به خرج بدهید بچه ها بیشتر درگیر یادگیری می شوند و مشکلات رفتاری هم خود به خود رفع می شوند.

به بچه ها و والدین آن ها احترام بگذارد
احترام قائل شدن برای بچه ها و والدین آن‌ها یکی از ویژگی های مهمی است که هر مربی باید داشته باشد.

پر انرژی باشد:
شاید این ویژگی بیشتر به خصلت ذاتی مربی مهد کودک مربوط باشد، اما او هم باید درست مثل دانش آموزان پر انرژی باشد و علاقه‌ی وافری به یادگیری نشان دهد. بچه ها با هیجان برای یادگیری چیزهای جدید به مهد کودک می آیند و اگر معلم شور و شوق زیادی برای درس داشته باشد، دانش آموزان هم واکنش مثبت نشان می دهند.

 مدیریت زمان

 روان شناسی

 آموزش

 برقراری ارتباط موثر با دیگران

 برنامه ریزی و سازماندهی

 کار تیمی

 آشنایی با مشکلات یادگیری

unnamed file

آموزش مجازی مربی مهد کودک : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی مربی مهد کودک و اخذ مدرک معتبر مربی مهد کودک را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5

اگر عاشق کودکان و بودن با آنها بوده و دوست دارید به آنها کمک کنید که شروع خوبی در زندگی شان داشته باشند، این شغل مناسب شماست.

مهد کودک محلی است برای مراقبت، شناخت استعدادها،‌ پرورش عاطفی، جسمی، هوشی، رفتاری (اجتماعی) گفتاری و رشد خلاقیت کودکان در سن پیش از دبستان.

مربی مهدکودک یکسری فعالیت ها را در فضای داخلی مهدکودک و برخی را در فضای بیرونی برای بچه ها برنامه ریزی و سازماندهی می کند. مربی مهدکودک با نوزادان و بچه های زیر ۶ سال سر و کار دارد.

مربی مهدکودک در واقع جایگزین مادر در زمان نبود اوست. بنابراین وظیفه او فقط نگهداری و پرستاری از کودک نیست بلکه مربی باید به همه جوانب پرورش جسمی و معنوی کودک توجه کند. او باید زمینه های لازم برای شکوفایی استعدادهای بچه ها فراهم و از طریق آموزش مناسب، مهارت ها، ارزشها و اصول اخلاقی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی را به آنها انتقال دهد.

مربی مهدکودک باید بتواند به خوبی با بچه ها ارتباط برقرار کرده، برنامه ها و کلاس های مختلف را مدیریت و به درستی با رفتارهای نامناسب و چالشی آنها برخورد کند. همچنین باید صبور، مهربان و خوش اخلاق باشد.

ساعت کاری مربی مهدکودک معمولا به صورت تمام وقت است. البته امکان انجام کار پاره وقت هم وجود دارد. گاهی نیز در خارج از ساعات کاری باید به برنامه ریزی، ارزیابی فعالیت ها و جلسه با والدین و همکاران بپردازد.

در ادامه اطلاعات کاملی در مورد وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازار کار و فرصت های شغلی و میزان درآمد مربی مهدکودک ارائه می شود.

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل:

افراد با حداقل مدرک دیپلم، در صورت داشتن علاقه می توانند با گذراندن دوره های آموزشی تربیت مربی مهد کودک وارد این شغل شوند. این دوره ها در مراکز آموزشی علمی – کاربردی بهزیستی استان های مختلف و برخی از مراکز جهاد دانشگاهی برگزار می شود.

فرصت شغلی و بازار کار مربی مهد کودک:

در سال های اخیر به دلیل گسترش تعداد مادران شاغل، میزان استقبال از مهد کودک ها بسیار زیاد شده است. در نتیجه میزان تقاضای استخدامی در این شغل رو به افزایش است. مربی مهد کودک می تواند در مهد های کودک و مراکز پیش دبستانی دولتی و خصوصی، سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش مشغول به کار شود. البته می تواند هم پاره وقت و هم تمام وقت کار کند. با داشتن تجربه و سرمایه کافی، می تواند مجوزهای لازم را گرفته و یک مهد کودک تاسیس کرده و به طور مستقل فعالیت کند.

مربیان کودک از چه روش هایی در آموزش استفاده می کند؟

مربیان با استفاده از فعالیت های مفید و بازی های خلاق، پایه و اساس یادگیری را برای کودکان پایه گذاری می کنند. شکل ها و رنگ های مختلف آموزش داده می شوند و همچنین نحوه تشخیص حروف الفبا و اعداد (حداقل یک تا ده) را به کودکان می آموزند. این کار کودکان را برای کلاس اول دبستان، جایی که آن ها مفاهیم پیشرفته را در این زمینه ها یاد می گیرند، آماده می کند.

همچنین مربیان مهدکودک مسئول برگزاری همایش های والدین-مربیان هستند. آن ها نقاط قوت کودکان را به والدینشان گزارش می دهند و همچنین مواردی که کودک در آن ها به کمک بیشتری نیاز دارد را اطلاع می دهند.

بعد از مشخص شدن این موارد، والدین با مربی کودک همکاری می کنند تا طرحی تهیه شود که کودک را به سطح بقیه بچه ها در کلاس برساند.

اگر کودک دارای اختلال خاصی باشد، مربی کودک باید این موضوع را شناسایی می کند و به والدین کمک می کند تا یک برنامه عملی را در این زمینه تهیه کنند تا فرصت بیش تری را برای آموزش کودک در خانه برای فرزند خود فراهم کنند.

محیط کلاس ها در مهدکودک ها چگونه طراحی می شود؟

محیط کلاس درس می تواند مکانی فوق العاده برای کودکان باشد. مربیان می توانند خلاقیت خود را به کار بگیرند و با طراحی های خلاقانه، ذهن کودکان را شکل دهند تا به روند یادگیری علاقه مند شوند و رفتن به کلاس را دوست داشته باشند.

یک محیط سرگرم کننده با رنگ های روشن و محرک و سایر مؤلفه های تحریک کننده ذهنی نمونه ای از کلاس های مهد کودک است. یکی از جالب ترین جنبه های محیط کلاس مهدکودک ها برای مربیان، امکان طراحی کلاس شخصی خود و درج کاردستی هایی مطابق با شخصیت مربی کودک در محیط است.

bama step

[wp-rss-aggregator sources=”81266″]

دیدگاه کاربران
  • سارا 17 خرداد 1399

    سلام و عرض ادب
    مدرک معادل Early childhood education and care
    کدوم مدرک هست ؟ چه رشته ای رو دقیقا باید بخونم ؟ ممنون میشم راهنماییم بفرمایید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *