0
021284284

درباره DBA و MBA و PBA و DTM

DBA چیست؟
DBA مخفف Doctor Of Business Administrator  به معنای دکترای مدیریت کسب و کار است، این یک دوره آموزشی کوتاه مدت است و اشخاصی که در این دوره های آموزشی شرکت می نمایند در پایان پس از موفقیت در آزمون مدرکی با همین عنوان دریافت می نمایند که این مدرک معادل مدرک تحصیلی یا دانشگاهی نمی باشد و به معنای فوق تخصص بودن فرد در مدیریت کسب و کار می باشد. با وجود این که در عنوان این دوره دکترا وجود دارد به این معنا نیست که شخص دارای مدرک تحصیلی دکترا است بلکه نشان دهنده داشتن تز و سبک خاصی در مدیریت کسب و کار در گرایش های مختلف آن است.

  • جهت شرکت در این دوره ها یا ارزیابی اشخاصی که آیا لایق اخذ گواهی فوق تخصصی در مدیریت کسب و کار هستند معمولا موارد زیر الزامی است:
  • داشتن سابقه مدیریتی به مدت ۳ سال
  • داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد.
  • شرکت در دوره آموزشی مرتبط و موفقیت در ارزیابی پایان دوره و یا داشتن سابقه کار مدیریت به مدت ۸ سال و شرکت در آزمون مرتبط.

DTM چیست؟
DTM مخفف Doctor Of Technology Management به معنای دکترای مدیریت تکنولوژی است، این یک دوره آموزشی کوتاه مدت است و اشخاصی که در این دوره های آموزشی شرکت می نمایند در پایان پس از موفقیت در آزمون مدرکی با همین عنوان دریافت می نمایند که این مدرک معادل مدرک تحصیلی یا دانشگاهی نمی باشد و به معنای متخصص بودن فرد در مدیریت تکنولوژی می باشد. با وجود این که در عنوان این دوره دکترا وجود دارد به این معنا نیست که شخص دارای مدرک تحصیلی دکترا است بلکه نشان دهنده داشتن تز و سبک خاصی در مدیریت یا انتقال تلکنولوژی از طریق اختراع در گرایش های مختلف آن است.

  • جهت شرکت در این دوره ها یا ارزیابی اشخاصی که آیا لایق اخذ گواهی تخصصی در مدیریت تکنولوژی هستند معمولا موارد زیر الزامی است:
  • داشتن سابقه مدیریتی به مدت ۳ سال
  • داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی.
  • داشتن حداقل یک عنوان اختراع دارای دانش فنی و تکنولوژیکی
  • شرکت در دوره آموزشی مرتبط و موفقیت در ارزیابی پایان دوره و یا داشتن سابقه کار مدیریت به مدت ۸ سال و شرکت در آزمون مرتبط.

MBA چیست؟
MBA مخفف Master Of Business Administrator به معنای کارشناس ارشد کسب و کار است، این یک دوره آموزشی کوتاه مدت است و اشخاصی که در این دوره های آموزشی شرکت می نمایند در پایان پس از موفقیت در آزمون مدرکی با همین عنوان دریافت می نمایند که این مدرک معادل مدرک تحصیلی یا دانشگاهی نمی باشد و به معنای کارشناس ارشد بودن فرد در مدیریت کسب و کار می باشد.


PBA چیست؟
PBA مخفف Professional Of Business Administrator به معنای حرفه ای در کسب و کار است، این یک دوره آموزشی کوتاه مدت است و اشخاصی که در این دوره های آموزشی شرکت می نمایند در پایان پس از موفقیت در آزمون مدرکی با همین عنوان دریافت می نمایند که این مدرک معادل مدرک تحصیلی یا دانشگاهی نمی باشد و به معنای حرفه ای بودن فرد در مدیریت کسب و کار می باشد.


در کشور های دیگر مرسوم است که افراد با ارائه رزومه و شرکت دادن اختراعات خود در ممیزی پس از موفقیت می توانند این گواهینامه ها را معمولا با عنوان HONORARY AWARD یا به اصطلاح جوایز افتخاری نیز کسب نمایند که باز هم تاکید بر این نکته ضروری است که این جوایز به هیچ عنوان مدرک تحصیلی، مدرک دانشگاهی، دکترای افتخاری، دکترای پژوهش محور و امثالهم نمی باشد و فقط متخصص بودن فرد را طی یک رقابت بین المللی به نمایش می گذارد.


متاسفانه بسیاری از افراد در کشور ما این نوع گواهینامه های دوره های آموزشی و یا جوایز را دریافت و بعدا تحت عناوین دکتر و امثال آن از خود یاد میکنند، خواهشمند است توجه نمایید، برای مثال دوره های DBA و MBA که هم اکنون توسط موسسات مجاز در کشور ارائه میشود مدرک مهندسی، لیسانس یا فوق لیسانس نمی باشد و ممکن است چنانچه شما قبل از نام خود کلمه های دکتر یا مهندس را استفاده نمایید طبق قانون به عنوان جعل عنوان تحت تعقیب قرار بگیرید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *