0
021284284

مهارت های جامع رایانه کار درجه ۱ و ۲ (ICDL)

                                                                          جامع مهارتهای رایانه کار درجه ۱ و ۲ (ICDL)

 
بخش اول مفاهیم عمومی و کار با سیستم عامل
مفاهیم بنیادی IT، مانند حافظه، ذخیره ، اطلاعات و تحییزات جانبی، با چند مثال از کاربرد رایانه در زندگی روزمره و با جگونگی کاربرد نرم افزارهای رایانهای در جامعه آشنا شد. همچنین با مباحثی از سلامتی، امنیت و موارد قانونی مرتبط با کاربرد رایانه اشنا شد. حال با نگاهی به الفاظ Hardware (سخت افزار) و Software (نرم افزار) میتوان شروع شد .اینها دو مورد از پرکاربردترین الفاظ رایانه ای هستند.
 Hardware یا سخت افزار: سخت افزار به اجرا، فیزیکی رایانه اشاره دارد. بعنوان مثال، صفحه نمایش، صفحه کلید، ماوس و نیز اجزا، داخلی رایانه مثل حافظه، پردازشگر و Mainboard که به تشریح آن پرداخته خواهد شد.
 Software یا نرم افزار: نرم افزار به کاربردهای اطلاق می شود که رایانه را وادار به وظایف مشخص میکند. مثلاً کاربردهای واژه پرداز، صفحات گسترده و بانک اطلاعاتی از آن جمله اند. تمام رایانه ها برای اجرا هر برنامه کاربردی، ابتدا نیازمند نصب سیستم عامل هستند ، سیستم عامل در طی فرآیند روشن شدن (Booting) شروع بکار می کند و سبب می شود که تمام اجرا با هم کار کنند.
سیستم عامل یا OS : نرم افزاری است که مدیریت منابع رایانه را به عهده گرفته و بستری را فراهم می‌سازد که نرم افزارهای کاربردی اجرا شده و از خدمات آن استفاده کنند.
تعامل سیستم عامل
در بحث سیستم عامل برای یارانه های شخصی چند نوع توضیع کننده سیستم عامل داریم.
یونیکس :یک سیستم‌عامل چندوظیفگی و چند کاربره است که در سال ۱۹۶۹ به دست گروهی از کارمندان آزمایشگاه‌های بل متعلق بهشرکت تلفن و تلگراف آمریکا (.AT&T Corp) شروع به توسعه شد.
گنو/لینوکس : در سال ۱۹۸۳ با هدف ایجاد یک سیستم‌عامل کامل و آزاد شبه-یونیکس به‌وسیله ریچارد استالمن پایه‌گذاری شد. GNU مخفف بازگشتی «GNU’s Not Unix» است.
مک اواس : یک نوع سیستم‌عامل دارای رابط کاربری است که شرکت اپل آن را توسعه داده است. این سیستم‌عامل که همراه با ارائه اولین مدل مکینتاش عرضه شد تا قبل از نسخه ۷٫۶ با نام «نرم‌افزار سیستم» شناخته می‌شد و از نسخه ۷٫۶ به بعد مک اواس نام گرفت.
ماکروسافت داس :اولین نسخه ام‌اس-داس در سال ۱۹۸۱ منتشر شد و شامل هشت نسخهٔ اصلی است. مایکروسافت توسعهٔ آن را در سال ۲۰۰۰ متوقف کرد.سیستم‌عامل تک کاربره و تک کاره با خط فرمانی که در سال ۱۹۸۱ برای کامپیوتر شخصی آی‌بی‌ام و سازگار با آن توسط مایکروسافت منتشر شد. نسخه اصلی DOS توسط یک شرکت کوچک در سیاتل به منظور کارهای آزمایشگاهی ایجاد شده بود.
ماکروسافت ویندوز: سیستم عاملی که شرکت میکروسافت در سال ۱۹۸۳ آن را به جهانیان معرفی کرد. ویندوز یک محیط گرافیکی چند وظیفه ای است که در کامپیوترهای مبتنی بر داس اجرا می شود ویندوز در کامپیوترهای رومیزی , ایستگاههای کاری , سرویس دهنده های شبکه اجرا می شود . این سیستم عامل یک رابط گرافیکی استاندارد بر اساس منوهای کشویی , ناحیه های پنجره مانند , و یک وسیله اشاره ای مثل ماوس را فراهم می کند .
سولاریس : نام گونه‌ای از سیستم‌عامل یونیکس است که در ابتدا توسط سان مایکروسیستمز تولید می‌شد.این سیستم در سال ۱۹۹۳ جایگزین سیستم قدیمی‌تر شرکت سان که سان‌اواس نام داشت شد.پس از اینکه شرکت اوراکل در ژانویه ۲۰۱۰ شرکت سان را خریداری کرد، این سیستم‌عامل در اختیار این شرکت قرار گرفت و در حال حاضر با نام اوراکل سولاریس هم شناخته می‌شود.
بی اس دی : یکی از مشتقات سیستم‌عامل یونیکس بود که در طی سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۵ در دانشگاه کالیفرنیا،برکلی توسط گروه تحقیقاتی سیستم‌های کامپیوتری توسعه داده و منتشر می‌شد.
ویلز : یک سیستم عامل برای کامپیوتر کمودور ۶۴ است که تا حدی مبنی بر سیستم عامل گرافیکی قدیمی GEOS است. این سیستم‌عامل توانایی‌های جدیدی به این کامپیوتر اعطا می‌کند: توانایی برای پخش فیلم و موزیک (mp3) و محیط جستجوی اینترنتی گرافیکی (و توانایی‌های محدود سرویس‌دهی) و چند وظیفه‌ای است.
پالم : در سال ١٩٩۶ به وسیله شرکت پالم برای دستیار دیجیتال شخصی پالم توسعه داده شد. این سیستم عامل با هدف آسان نمود ن ارتباط کاربر از طریق نمایشگر لمسی با رابط گرافیگی طراحی گردید.
نرم افزار معمولاً روی کامپیوتر نصب و از آنجا استفاده می شود، ولی بسته به نرم افزار مورد استفاده ممکن است برنامه از لوح فشرده یا فلاپی دیسک هم اجرا شود.نرم افزارهای مورد استفاده برای واژه پرداز،صفحات گسترده اینترنتی، بانک های اطلاعاتی، کار روی تصاویر، نقشه کشی و بررسی های عددی باشد.
۔ فن آوری اطلاعات (IT)
فناوری اطلاعات لفظ عمومی است که بر طبعی از کاربردهای کامپیوتر و متعلفات آن برای تسهیل زندگی روزمره، دلالت دارد.
انواع رایانه ها
رایانه ها اواع مختلفی دارند که برای مقاصد مختلف،بصورتهای مختلف طراحی شده اند.
کامپیوتر رومیزی Desktop PC
هر کامپیوتر شخصی که دارای ویژگی قابلیت حمل نباشد را کامپیوتر رومیزی می گویند . این در حالیست که برخی از مردم به دسکتاپ ، PC می گویند . اصولا دسکتاپ ها به دلیل عدم محدودیت در فضا ، کارایی بهتر و قطعات مناسب تر و قدرتمندی دارند . محدودیتی در فضای حافظه ندارند و عموما با قیمتی کمتر از نمونه های قابل حمل به فروش می رسند.
نمونه ای از کامپیوتر رومیزی
لپ تاپ LapTop
بیشتر مردم آن را نوت بوک می خوانند . لپ تاپ ها کامپیوترهای قابل حمل هستند که صفحه نمایشگر ،‌ کیبورد ، پردازنده ، مموری ، هارد درایو ، موس پد و پورتهای ورودی و خروجی را در یک پکیج قابل اجرا با باتری قابل شارژ به صورت یکجا دارند . اندازه آنها کمی بیشتر از یک کتاب معمولی است و برخی از آنها به اندازه یک کامپیوتر رومیزی می توانند کار انجام دهند . امروزه امکاناتی که در لپ تاپ ها می گذارند بعدا به کامپیوترهای شخصی می رسند . مانند تکنولوژی تاندربولت در لپ تاپ های مک بوک ایر .
نمونه ای از لپ تاپ
نت بوک NetBook
کامپیوترهای فوق سبک و کم حجم تر از لپ تاپ ها که با قیمتی بسیار مناسب تر از آنها جای خود را در بازار باز کرده اند . با ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار می توانید بهترین های این نوع کامپیوتر را بخرید . مسلما قطعات داخلی نت بوک ها به قدرتمندی لپ تاپ ها نیست .
نمونه از نت بوک
کامپیوتر جیبی PDA
PDA ها کامپیوترهای کوچکی هستند که به جای استفاده از هارد درایو ، از هارد دیسک جامد یا خشک (SSD ) استفاده می کند . وزن و حجم کم ( حدودا اندازه یک دفترچه یادداشت ) با عمر باتری قابل قبول از مشخصات PDA است . در این کامپیوترها از کیبورد و موس خبری نیست و کاربر از طریق قلم نوری یا انگشت دستورات ورودی را به صفحه لمسی می دهد .
نمونه از PDA
کامپیوتر ایستگاه کاری workstation computer
ورک استیشن نوعی کامپیوتر رومیزی است اما با قابلیت هایی فرارتر از چیزی که کامپیوتر رومیزی می نامیم . معمولا با چندین حافظه جانبی و پردازنده های زیاد برای طراحی کارهای گرافیکی و رسانه ای مثل ویرایش صوت و تصویر و طراحی بازیهای کامپیوتری حتی به صورت همزمان ساخته می شوند .
نمونه ای از کامپوتر ایستگاه کاری
کامپیوتر سرور ( دیتا سنتر ) Server
کامپیوتری که برای سرویس دهی به کامپیوترهای دیگر تحت شبکه سراسری وب طراحی و ساخته می شود . کامپیوتری با حجم بسیار زیاد حافظه ، پردازنده های قوی و پر سرعت و قطعاتی با بهترین کیفیت . این کامپیوتر باید به طور شبانه روزی روشن و به اینترنت متصل باشد تا سایتهایی که روی فضای مجازی آن قرار دارند دچار مشکل نشوند . طراحی و نگهداری سرور کار ساده ای نیست و به همین دلیل افراد عادی نمی توانند برای خود یک سرور داشته باشند اما می توانند یک سرور را به صورت ماهیانه یا سالیانه از شرکتهای معتبر در این زمینه اجاره کنند .
نمونه ای از دیتا سنتر
کامپیوتر های بزرگ ( پردازنده مرکزی ) یا Mainframe
کامپیوترهای مرکزی فضای بسیار زیادی را اشغال می کنند ( یک اتاق یا حتی یک خانه معمول ) و برای اهداف خاصی مثل ثبت و پردازش اطلاعات بانکی ، آمار وسر شماری ، برنامه ریزی های اقتصادی و تراکنش های مالی و … توسط سازمانهای دولتی ساخته می شوند . این کامپیوترها باید در دمای مناسب نگهداری شوند . قیمت راه اندازی چنین کامپیوتری بسیار گران می شود به همین دلیل تعداد معدودی در دنیا وجود دارد . حال چه یک کامپیوتر جیبی باشد چه یک سوپر کامپیوتر با حجم بالا ، قدرت پردازش و محاسبات بر عهده CPU می باشد.
نمونه از کامپیوتر های بزرگ
ابر کامپیوتر ها یا Super computer
قیمت این کامپیوتر حدود چند صد هزار یا چند میلیون دلار می باشد . تعداد زیادی کامپیوتر که به صورت موازی و در قالب یک کامپیوتر قدرتمند مشغول به کار هستند . سوپر کامپیوترها را ما با نام ابر کامپیوتر هم می شناسیم . در کل ابر رایانه یعنی کامپیوتری که در حال حاضر خود سریعترین و قوی ترین کامپیوتر در زمینه محاسبات باشد . این کامپیوترها گرمای زیادی تولید می کنند .
نمونه ای از اَبَر کامپوتر
کامپیوترهای پوشیدنی wearable computer
آخرین گرایش برای ساخت کامپیوترها همین مدل است . لباسها و عینکهای هوشمند که می توانند کارهای روزمره ما مثل گشت و گذار در اینترنت ، چک کردن ایمیل، پخش موزیک و … را از طریق چیزهایی که می پوشیم انجام دهیم . این کامپیوترها نمی آیند تا جایگزین مدل دیگری از کامپیوتر مثل دسکتاپ ها شوند اما خب مثل تبلت ها یک ایجاد نیاز است و احتمالا طرح های اقتصادی از پیش طراحی شده ای را دنبال می کند .
نمونه ای از کامپیوتر های پوشیدنی
قطعات اصلی یک رایانه
از اتصال اجزائ زیادی به یکدیگر که رایانه کار میکند.
این اجزا شامل:
CPU: هر رایانه یک واحد مرکزی پردازش دارد. این واحد ، مغز رایانه است. این وظیفه پردازشگر است که تمام آنچه که شما از رایانه می خواهید، انجام دهد. برای مثلا شرکتهایی مثل اینتل ، ای ام دی، آی بی ام، کوآلکوم، مدیاتک و …. تولید کننده ی سی پی یو هستند.
Hard disk: دیسک سخت فضایی است که سیستم عامل ، برنامه های کاربردی و اطلاعات در آنجا نگهداری می شوند.
RAM: حافظه کوتاه مدت که پاره های کوچک اطلاعات را برای استفاده ها بعدی به خاطر می سپارد. در واقع فضای ذخیره سازی اطلاعات است.
Motherbord: برد اصلی کامپیوتر یکی از قطعاتیست که تمام قطعات بر روی آن نصب شده و ارتباط بین قطعات را ممکن می سازد.
ROM: حافظه فقط خواندنی که یک تراشه حافظه ای است که فقط در زمان راه اندازی سیستم استفاده می شود و قسمت بوت کامپوتر را بر عهده دارد.
میز کار (desktop)


جهت ثبت نام در دوره آموزشی جامع مهارتهای رایانه کار درجه ۱ و ۲ (ICDL)  بر روی تصویر فوق کلیک نمایید

دوره غیر حضوری است و محتوای الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال می گردد

پس از پایان گواهی و مدرک معتبر دوره آموزشی جامع مهارتهای رایانه کار درجه ۱ و ۲ (ICDL) با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید

مشاوره رایگان: ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۱۳۰۰۰۱۶۸۸ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴


چند فایل و برنامه اصلی
هنگامیکه وارد محیط سیستم عامل می شویم به طور پیش فرض چند پوشه و برنامه اصلی وجود دارد که آیکون آنها در میز کار قابل مشاهده است.
کامپیوتر من (My pc-My Computer)
برنامه کاربردی در ویندوز که به کاربر اجازه می دهد تا به کمک آن برفایلها و نیز سیستم خود مدیرت داشته باشد.
اسناد من (My document)
واژه document به معنای سند، مدرک است. پوشه My document یک پوشه در ویندوز می باشد و می تواند فایلهای شخصی خود را در آن ذخیره کرد.
کاوشگر اینترنت(Internet Explorer)
کاوشگر اینترنت یا مرورگر اینترنت برنامه برای نمایش درگاه های اینترنتی می باشد و لزا برای اتصال به اینترنت سخت افزار ها ویژه ای نیز لازم می باشد.
سطل بازیافت (Recycle Bin)
Recycle به معنای استفاده مجدد از مواد دور ریختنی است. سطل بازیافت آیکونی است که هر فایل پس از حذف وارد آن می شود. در صورت نیاز میتوان فایلهای پاک شده را از این سطل بازیابی کرد.
نوار وظیفه(Task Bar)
نوار باریک پایین میز کار،نوار وظیفه نامیده می شود. این نوار از چند قسمت مجزا تشکیل شده است . که مهمترین آن قسمت سمت چپ آن که عکس یک پنجره می باشد و به نام منوی شروع یا Start Menu نامیده می شود.
بخش دوم نرم افزار MS Office Word
رابطه کاربر نرم افزار
اسم سند و اسم نرم افزار در مرکز نوار عنوان مشاهده می شود.
نوار ابزار Quick access
در انتها هم دکمه های معمول CloseوMinimizeوRestore Down میتوان مشاهده کرد.
از نرم افزار word2007 کلیه منو ها و نوار های ابزار باهم ادغام شده و تب هایی رو به وجود آورده است .
برای ایجاد فایل می توان از قسمت File بر روی New سپس بر روی یکی از آیکون های مشاهده شده ماننده Blank document را انتخاب کرد یا با استفاده از کلید های Ctrl+N یک فایل جدید ساخت.
برای ذخیره فایل از قسمت فایل گزینه Save (Ctrl+S) یا برای ذخیره نسخه ای جدا گانه از گزینه Save As (F12) استفاده میشود.
وقتی سندی در نرم افزار word باز میکنیم به صورت پیشفرض اندازه یک ورق Letter می باشد ولی میتوان اندازه کاغذ و میزان حاشیه نصبت به نیاز مشخص کرد.اولین حاشیه مربوط به صحافی اگر قصد بر صحافی باشد باید مقداری حاشیه را برایش درنظر گرفت که در صحافی ناپدید میشود.
دومین حاشیه حاشیه که از چپ و راست صفحه برای نوشته ها در نظر گرفته می شود در بین این دو حاشیه نوشته ها قرار میگیرد.
برای تنظیم کاغذ سند از تب page layout قسمت margins را انتخاب کرده سپس از روی نوع های زیر یکی را انتخاب میکنیم .
درحالت Normal حاشیه از بالا ، پایین چپ و راست مشخص شده تمامی این حاشیه ها برابر یک اینچ یا تقریبا ۵/۲ سانت در نظر گرفته شده.
درحالت Narrow حاشیه ها تقریبا برابر با نیم اینچ است.
حالت های های Wide،Moderate و Mirrored هم برای تنظیمات بیشتر در اختیار کاربر قرار دارد.
پس بسته به نوع سند دلخواه میتوان از هر کدوم حاشیه های معرفی شده به راحتی استفاده کرد. اگر قصد
بر تنظیم دستی حاشیه ها بود میتوان از قسمت Custom Margins… استفاده کرد.
در این حالت به راحتی میتوان فاصله هر کدام از قسمت ها را مشخص کرد.
برای اینکه بتوان نوع سندها را مشخص کرد میتوان در قسمت Page گزینه Multiple Pages یا چند صفحه ای را به شکل Book Fold،
۲Page Per Sheet، Mirror Margins ، Normal و Reverse Book Fold قرار داد به سادگی می شود انواع سند های کتابی، دو صفحه ای یا سند Mirror را ایجاد کرد.
نحوه تایپ در نرم افزار
برای تایپ در نرم افزار محل درج نوشته ها با یک مکان نما مشخص شده که کمک میکند تا حل تایپ را مشخصا دیده شود.برای تنظیم فونت میتوان از قسمت Home تب Font ، فونت مورد نیاز سایز دلخواه را مشخص کرد ولی برای یک متن طولانی بهتر این است که از قسمت Styles کمک گرفت.
برای اینکار میتوان هم یک استایل جدید ساخت یا قبلی ها را تنظیم مجدد(Modify) کرد.
برای اینکار روی فلش روبه پایین کلیک کرده گزینه Create a Style یا روی یکی از استایلهای موجود کلیک راست کرده و روی گزینه Modify کلیک میکنیم .
بعد ازکلیک بر روی یکی از این دو پنجره ای باز میشود که داخل آن میشود دو نوع فونت برای زبان Latin و Complex را انتخاب کرد برای هرکدام سایز انتخاب کرد RTL یا LTR قرار داد بدین منظور از قسمت پایین Font را انتخاب کرده.
نمای Modify Style
سپس همانطور که میبینید میتوان کامل فونت های مورد نیاز را انتخاب کرد.
نمای پنجره Font در Modify Style
ساخت جدول و کار با آن
از قسمت insert قسمت Table را انتخاب کرده تعداد را به صورت گرافیکی مشخص میکنیم یا پایین همان Insert Table را زده و به صورتی دستی تعداد سطر و ستون را وارد کرد. پس از ساخت جدول از قسمت Design میتوان شکل و رخ جدول را تغییر داد.
در قسمت layout میتوان راست چین یا چپ چین یا وسط چین کردن کلمات را انجام داد.و یا حتی کدام قسمت سلول از جدول باشد بالا ترین نقطه پایین ترین نقطه و یا وسط سلول . همچینین در همین قسمت میتوان از ردیف ها سطر و سطون کم کرد یا به آن اضافه کرد.
در تب insert قسمت های برای وارد کردن عکس یا اشکال پیشفرض ساده چارت ها و نمودار وجود دارد که برای عکس میتوان از Drag & Drop استفاده کرد . در قسمت های چارت قسمتی را میتوان ساخت برای نشاند دادن هرم های کاری یا ترتیب آنها در قسمت نمودار پس از کلیک روی آن کنار Word، نرم افزار اکسل نیز اجرا میشود که با ورودی های که داده می شود میتوان نمودار های مورد نیاز را رسم کرد.
در عین حال میتوان از قسمت design رنگ چارت ها یا نمودار ها اندازه و یا شکل آن ها رو نیز تنظیم کرد.
در قسمت Insert قسمت برای نوشتن رابطه های ریاضی وجود دارد که به نام Equation میباشد در این قسمت میتوان با گزینه های مختلف یک رابطه کامل ریاضیاتی را نوشت . مثال:
فاصله گذاری میان پاراگراف و خطوط
مهم‌ترین بخش ایجاد یک سندT، در طراحی آن خلاصه می‌شود. زمانی که طراحی سند و فرمت بندی آن انجام شد نیاز به این خواهید داشت که بدانید چگونه و چطور فضا‌ها را در متن ایجاد کنید.
فاصله بندی بین خطوط
در رابطه فاصله سازی بین خطوط:
فاصله سازی میان خطوط را می‌توان با نشانه‌ها و خطوط اندازه گیری کرد. برای مثال زمانی که در متن میان کلمات دوبار فاصله گذاری شده باشد و یا فضای میان آن‌ها زیاد باشد. به عبارت دیگر، شاید ۱۲ نقطه در متن مشخص شود یا یه چیزی در حد ۱۵ نقطه فاصله، که فضای کافی برای متن را با فضای بیشتر اضافه می‌کند. می‌توانید فضای آن را در صفحه و یا کل خطوط بیشتر کنید و یا آن را کم کنید و خلاصه اندازه آن را می‌توانید بطور دلخواه تعیین کنید.
فرمت کردن فضاسازی میان خطوط
۱. متنی را که می‌خواهید اصلاح کنید را انتخاب کنید.
۲. بر روی گزینه Line and Paragraph Spacing و بخش Paragraph از روی برگه Home انتخاب کنید.
۳. آن مورد مطلوب خود را از میان گزینه‌ها انتخاب کنید.
۴. از منوی کنار صفحه گزینه Line Spacing Options را انتخاب کنید تا پنجره مربوط به Paragraph باز شود. از اینجا می‌توانید مقدار مورد نظر را انتخاب کنید.
اگر از میان گزینه‌ها At least و یا Exactly را انتخاب کردید اندازه میان خطوط با نقطه اندازه گیری می‌شود. به عبارتی دیگر با خطوط اندازه گیری می‌شود.
فاصله سازی میان پارگراف‌ها
فقط وقتی که می‌توانید فضاسازی میان خطوط داشته باشید می‌توانید فضای میان پاراگراف‌ها را هم انتخاب کنید. معمولا فضاهای اضافی در میان پاراگراف‌ها سرتیتر‌ها و زیرتیتر‌ها اضافه شده است. فضاهای اضافی میان پارگراف‌ها کمک می‌کند که خواندن متن راحت‌ تر شود.
قالب بندی فضاهای میان پارگراف‌ها
۱. بر روی گزینه Line and Paragraph Spacing از برگه Home انتخاب کنید.
۲. از منو گزینه Add Space Before Paragraph و Remove Space After Paragraph انتخاب کنید.
۳. از منوی می‌توانید گزینه Line Spacing Options را انتخاب کنید تا پنجره مرتبط با آن باز شود. از اینجا می‌توانید فقط چقدر قبل و بعد از پارگراف فضای خالی وجود داشته باشد.
نرم افزار Power point
یکی دیگر از نرمافزارهای مجموعه Microsoft Office نرم افزار PowerPoint میباشد این نرم افزار با داشتن ابزارهای لازم، این امکان را به شما می دهد تا برای معرفی و لارائه اطلاعات خود برنامه نمایشی ایجاد کنبد. در اصلی هر نمایشی از یک مجموعه ارسلاید (Slide) تشکبل شده است. اسلایدها میتوانند دربرگیرنده متن، نمودلار، عکس، فیلم، جدول و غیره باشند و مطالب را به صورت گامبهگام و با جلوههای ویژه برای مخاطبین به نمایش بگذارند. در نرم افزار PowerPoint فرمان ها در زبانه های مخنلف گروهبندی شده است. به همیبرن دلیل استفاده از آنها بسیار سریع و آسان میباشد.
۴-دستورات مربوط به مدیریت فایل از قبیل ساخت و ویرایش،سیو در مکان مشخص ،پرینت،انتشار،تنظیمات و ….
۲-نوار دسترسی سریع:با این دسترسی شما می توانید به ذخیره فایل چرخاندت،استارت و … دسترسی داشته باشید.
۳-ریبون:این بخش ریبون نام دارد که در زبانه هوم واقع شده است و دسته بندی دستورات و امکانات به صورت زبانه ای واقع شده است و بیش تر کار ها ازقبیل فونت و سایز،پاراگراف ها،نقاشی ها و ویرایش ها در آن واقع شده است که در عکس زیر میتوانید مشاهده کنید.
۴-اسلاید:محل قرار گیری اطلاعات نظیر(متن،صوت،نمودار ،جدول،صوت و ….) که در تصویر زیر قابل مشاهده است.
۵-ناحیه انتخاب اسلاید:زمانی پاور پوینت را باز می کنید اسلاید ها به صورت آماده در دسترس خواهند بود،البته زمانی تمامی اسلاید ها قابل استفاده خواهند بود که شما ان را کرک کرده باشید.همچنین می توانید با سرچ اسلاید مود نظر خود را بیابید.در زیر چند نمونه اسلاید مشاهده می کنید.
۶-نوار وضعیت:در این نوار شما می توانید بزرگنمایی،تغییر نمای اسلاید،یاداشت،نظرات و….را انجام دهید .
۷-ذخیره کردن یک برنامه نمایشی:شما می توانید فایلی را که ایجاد کرده اید با فرمت دلخواه ذخیره کنید.از قسمت فایل گزینه Save As را انتخاب،سپس گزینه Browse را انتخاب کنید و سپس فرمت ها را بینید.
۸-چیدمان اسلاید:شما می توانید نحوه چیدمان اسلاید خود را مشاهده کنید و سپس چیدمان مورد نظر را انتخاب کنید.
۹-روشهای حذف و درج اسلاید:با کلیک راست بر روی اسلاید های موجود می توانید ان را حذف و یا یک اسلاید جدید بسازید.
همچنین می توانید با کلید های اینتر و کلید های ترکیبی کترل + ام یک اسلاید جدید و با گزینه دلیت اسلاید مورد نظر را حذف کنید.
شما می توانید با رفتن به زبانه دیزاین تم ها را انتخاب و یا حتی پیش نمایش آن ها را مشاهده کنید.
نمونه اعمال تم به اسلاید:
همان طور که در تصویر پایین می بینید اسلاید ما انتخاب شده.در پایین این عکس نکته ای را برای شما نوشتم که می توانید مطالعه کنید.
فونت :
این قسمتی که با رنگ قرمز مشخص شده مربوط به قسمت فونت است که می توانید سایز فونت،نوع فونت و …. را در ان انجام دهید.
پاراگراف:
این قسمت نیز که با رنگ قرمز مشخص شده مربوط به بخش پاراگراف است که می توانید مشخص کنید متنیا عکس در کدام سمت قرار بگیرد یا اینکه چپ چین یا راست چین بودن ان را مشخص کنید تا نوشته های فارسی و انگلیسی به هم نخورد.
زبانه چشم انداز
در عکس زیر زبانه چشم انداز را مشاهده می کنید که من در ادامه کمی در باره آن توضیح میدهم.
انواع نماها:
انواع نماها شامل: نمای معمولی، نمای دسته بندی اسلاید، نمای یادداشت و…. که من درباره ی این ۳ تا توضیح میدهم
نمای معمولی: ویژه کارکردن بر روی تک تک استایل ها
۱-درج جدول : روش های گوناگونی برای درج جدول وجود دارد. عکس زیر زبانه اینسرت را نشان می دهد.
بر روی Table کلیک کرده تا جدول خود را رسم کنید و می توانید سایز آن را مشخص کنید.
همچنین با کلیک بر روی Insert تیبل می توانید بدون کشیدن شکل و فقط با وارد کردن تعداد جداول طول و عرض آن را رسم کنید.
۲- تغییر اندازه جدول: ماوس را بر روی محل فلش نگه داشته و به هر سمت که خواستید بکشید.
۳- درج نمودار چارت: برای درج نمودار می توان از قابلیت های اکسل نیز استفاده کرد.
۴- درج نمودار : شما می توانید با انتخاب گزینه اینسرت چارت پنجره درج نمودار را مشاهده کنید به شکل زیر است.
۵: نمونه درج نمودار:
۶- طراحی نمودار: با رفتن به زبانه دیزاین می توانید به طراحی نمودار بپردازید.
۷- ترکیب بندی نمودار: در زبانه دیزاین با انتخاب گزینه کوییک لایت می توانید به قسمت ترکیب بندی نمودار دسترسی پیدا کنید
درج تصویر
برای درج تصویر می توانید در زبانه insert گزینه picture را انتخاب کنید تا تصویر درج شود.
ویرایش و استایل دهی تصاویر
پس از اینکه عکس خود را وارد پاورپوینت کردید ابتدا به زبانه Format بروید و سپس با نحوه استایل دهی و دیگر امکانات این زبانه آشنا شوید.
حاشیه تصویر،جلوه های مختلف تصویر،صفحه آرایی عکس:برای این کار می توانید از زبانه فرمت به گزینه های پایینی دسترسی داشته باشید.
سایز: در همان قسمت فرمت یک قسمت به نام سایز است که می توانید عرض و ارتفاع و برش عکس موردنظر خود را بزنید.
دیگر روش تنظیمات عکس: شما می توانید با کلیک راست بر روی عکس مورد نظر و انتخاب آخرین گزینه به تنظیمات کلی بروید.
درج اشکال آماده: برای درج اشکال آماده ابتدا در زبانه insert گزینه shapes را انتخاب نمایید.
برای درج۱تن بر روی شیپ ها کافیست در حالت انتخاب روی آنها کلیک کنید.
درج متن هنری: برای درج متن هنری نیز میتوانید با رفتن به زبانه insert و انتخاب گزینه worldart متن خود را درج نمایید.
تنظیمات متن هنری: همچنین می توانید متن هنری خود را نیز تنظیم کنید بر اساس نیاز و علاقه ی خود
فشردن همزمان کلیدهای F5 و Shiftبرای نمایش اسلاید جاری
کلیک آیکون Slide Show در پایین برنامه تا از اسلاید جاری اجرا گردد
کلیک آیکونFrom Beginning در سربرگSlide Show برای نمایش از اسلاید نخست (به مانند کلید F5عمل میکند)
ه( کلیک آیکون From Current Slide در سربرگ Slide Show تا از اسلاید جاری اجرا گردد.
در ادامه به نحوه کار در نمای اسلایدشو با پرداختن به ابزارهای آن میپردازیم. بطور کلی زمانی که شما در این نما قرار میگیرید چهار امکان در اختیار دارید که عبارتند از: گزینه هایی که به صورت کم رنگ در پایین اسلایدها هستند، تعدادی گزینه با راست کلیک کردن، امکان استفاده از ابزارهایی مانند قلم در حین کار و اسلاید سیاه رنگی که در پایان کار به نمایش در می آید.
قبل از شروع به آموزش این امکانات، شما میتوانید با رفتن به سربرگ Fileو انتخاب گزینه Options کادر Option Power Point را ظاهر گردانید و سپس در قسمت Advanced این کادر به بخش Slide Show رفته تا چهار گزینه ای که در خصوص این چهار امکان وجود دارد را فعال یا غیر فعال نمایید که به ترتیب زیر عبارتند از:
۱) Show M… منوی راستکلیک را در حالت اسلایدشو نمایش میدهد.
۲) Show P… گزینه هایی که بصورت کم رنگ در پایین اسلایدها قرار دارند را نمایش میدهد.
۳)Prompt… زمانی که شما با استفاده از ابزاری مانند قلم در این حالت روی بخشی از اسلایدخطی ایجاد نمایید در زمانی که میخواهید از حالت اسالیدشو خارج شوید پیغامی را مبنی بر ذخیره نمودن این ترسیمها به شما میدهد.
۴)End W… اسالید سیاه رنگی که در پایان اسالیدشو به نمایش در می آید.
از آنجایی که گزینه هایی که بصورت کم رنگ در پایین اسالیدها قرار دارند را میتوانید به راحتی فرا بگیرید کنار گذاشته و با پرداختن به گزینههای راستکلیک در این نما هرآنچه که نیاز به آموزش دارد را قصد داریم تا پوشش دهیم. دو گزینه نخست به ترتیب شما را یک اسالید به جلو و یک اسلاید به عقب رهنمون مینمایند. گزینه Last Viewed باعث میشود تا آخرین اسالید مشاهده شده از فایل اجرا شود. در قسمت دوم راست کلیک شما میتوانید ابزارهایی در خصوص بزرگنمایی داشته باشید که با کلیک آنها کاربردشان را متوجه خواهید شد. گزینه بعدی Custom Show میباشد که به شما امکان میدهد تا بتوانید از اسلایدشوهای سفارشی خود استفاده نمایید. (در مورد اسلایدشوهای سفارشی در ادامه آشنا خواهید شد)
از آنجایی که گزینه هایی که بصورت کم رنگ در پایین اسلایدها قرار دارند را میتوانید به راحتی فرا بگیرید کنار گذاشته و با پرداختن به گزینه های راست کلیک در این نما هرآنچه که نیاز به آموزش دارد را قصد داریم تا پوشش دهیم. دو گزینه نخست به ترتیب شما را یک اسالید به جلو و یک اسالید به عقب رهنمون مینمایند. گزینه Last Viewed باعث میشود تا آخرین اسالید مشاهده شده از فایل اجرا شود. در قسمت دوم راستکلیک شما میتوانید ابزارهایی در خصوص بزرگنمایی داشته باشید که با کلیک آنها کاربردشان را متوجه خواهید شد. گزینه بعدی Custom Show میباشد که به شما امکان میدهد تا بتوانید از اسلایددشوهای سفارشی خود استفاده نمایید. (در مورد اسالیدشوهای سفارشی در ادامه آشنا خواهید شد)
گزینه Show Presenter View که به تازگی قرار داده شده است نمایی دیگر با امکاناتی مختصر در اختیار شما قرار میدهد که ما برای طوالنی نکردن مبحث از پرداختن به آن صرفنظر نمودیم. (البته میتوانید از راهنمای برنامه در این باره استفاده نمایید)
گزینه بعد برای زمانی کاربرد دارد که شما بخواهید در ارائه خود زمانی را برای امر دیگری صرف نمایید؛ پس به راحتی میتوانید صفحه را سفید یا سیاه نموده و حتی با انتخاب گزینه Show Taskbar در اینجا نوار Taskbar ویندوز را برای ارتباط با دیگر بخشها و برنامه های سیستم خود نمایان گردانید. ابزارهای دوست داشتنی و محبوب گزینه Pointer Option را با استفاده از تصویر زیر تشریح نمودیم و توصیه میکنیم تا حتما در ارائه خود از آن استفاده نمایید. (قلم دیجیتال در این امر کمک شایانی به شما خواهد نمود)
اگر شما فایل ارائه تمام خودکار ایجاد نمودهاید و میخواهید در میانه راه مکثی را برای توضیحات بیشتر به مخاطبان خود داشته باشید هیچ جای نگرانی نمیباشد چون گزینه Pause این توقف را برای شما انجام خواهد داد. در آخر گزینه End Show قرار دارد که در هر زمان و در هرکجا با کلیک آن شما را از حالت اسلایدشو خارج مینماید و توجه داشته باشید که اگر شما از ابزارهای penو Highlighterاستفاده نمودهاید و خطوط و هایالیت شما همچنان باقی باشد برنامه پیغامی به شما میدهد و از شما برای ذخیره آنها سوال میکند.
نرم افزارExcel
نوار فرمول (Formula Bar) در اکسل
از نوار فرمول برای واردکردن یا مشاهده فرمول و محتوای سلول ها استفاده میشود. با استفاده از این نوار میتوان محتوای سلول (یا فرمول موجود در آن) را ویرایش کرد .
برگه (Sheet) در اکسل
هر فایل جدید، در برنامه اکسل بطور پیش فرض دارای سه Sheet (برگه) است . این برگه ها توسط Tab (زبانه ) در پایین صفحه مشخص می شوند. با کلیک روی هر تب Sheet مربوطه فعال می شود .
سرسطرها و سرستونها در اکسل
در هر Sheetیا برگه سطرها با شماره و ستونها با حروف انگلیسی مشخص میشوند سرستون ها در بالای Sheet و سرسطرها در Sheet انگلیسی در سمت چپ صفحه Sheet فارسی در سمت راست قرار دارد .
نوار وضعیت (Status) در اکسل
نوار پایین پنجره اکسل Status ( وضعیت) نام دارد. یکی از موارد کاربرد این نوار، مشاهده مجموع، میانگین و تعداد سلولهای انتخاب شده است .
توجه :
بزرگ نمایی و کوچک نمایی صفحه (Zoom)
در صورت لزوم می توانید محتوای صفحه را بزرگتر یا کوچکتر از اندازه طبیعی مشاهده کنید. برای این کار در نوار وضعیت دکمه بزرگنمایی و کوچک نمایی کلیک کنید .
مفهوم کارپوشه (Workbook)
هر فایل اکسل را یک Workbook (کارپوشه) می گویند. هر کارپوشه می تواند حاوی ۱ تا ۲۵۵ Sheet (برگه ) باشد. اطلاعات در این برگه ها نگهداری میشوند.
ساختار یک کاربرگ (Worksheet)
در اکسل هر کارپوشه دارای دارای ۱,۰۴۸,۵۷۶ سطر (Row) و ۱,۳۸۴ ستون (Column) است. سطرها با عدد و ستون ها با حروف انگلیسی از A تا Z و در ادامه آن ترکیب دو حرفی و سه حرفی حروف انگلیسی مشخص می شوند. از محل برخورد هر سطر با یک ستون ، یک سلول (Cell) ایجاد می شود اطلاعات در این سلول ها نگهداری می شوند در شکل زیر می توانید سطر و ستون و یک سلول را ببینید .
اطلاعات موجود در سلول یا مقدار است و یا فرمول:
مقدار (Value):
منظور از مقدار، داده های ثابتی است که در سلول ها وارد می کنید. این مقادیر به چهار نوع تقسیم می شوند:
– عدد
– متن
– تاریخ
– ساعت
فرمول (Formula):
فرمول شامل محاسباتی است که درنتیجه انجام آن، یک مقدار بدست میآید. این مقدار نیز ممکن است عدد، متن، تاریخ و یا ساعت باشد.
اصول وارد کردن اطلاعات در سلول ها
برای وارد کردن مقدار در سلولها، ابتدا با ماوس، روی سلول موردنظر کلیک کنید تا با کادری ضخیم تر از سلول های دیگر متمایز شود سپس مقدار موردنظر را وارد کرده و برای تأیید آن، کلید اینتر را وارد و در صورت انصراف کلید ESC را فشار دهید .
آشنایی با توابع
در اکسل توابع بر اساس کاربردشان گروه بندی شده اند. این گروهها عبارتند از:
۱٫ (Financial) توابع مالی
۲٫ (Date & Time) توابع تاریخ و ساعت
۳٫ (Math & Trig) توابع ریاضی و مثلثاتی
۴٫ (Statistical) توابع آماری
۵٫ (Lookup & Reference) توابع جستجو و مرجع
۶٫ (Database) توابع پایگاه داده
۷٫ (Text) توابع متنی
۸٫ (Logical) توابع منطقی
۹٫ (Information) توابع اطلاعاتی
۱۰٫ (Engineering) توابع مهندسی
ساختار تابع
هر تابع دارای یک نام و غالباً تعدادی آرگومان بوده و ساختاری به شکل زیر دارد:
( . . . ; آرگومان۲ ; آرگومان ۱) نام تابع
شناسایی اصول استفاده از Function Wizard
برای سهولت در وارد کردن نام تابع و آرگومان های آن، در نوار فرمول، روی fx کلیک کنید تا کادر Insert Function باز شود.
– Search for a function : نام تابع را در این کادر تایپ کرده و کلید اینتر را فشار دهید. لیستی از توابع که نام وارد شده جزئی از نام آنهاست، در قسمت Select a function ظاهر می شود. در این لیست توابعی که نام وارد شده در توضیح آنها وجود دارد نیز دیده می شود. با دابل کلیک روی نام تابع، کادر Function Arguments ظاهر شده و آرگومان های تابع را دریافت می کند.
– Or select a category : در کادر Insert Function می توانید توابع را با استفاده از گروه بندی موضوعی آنها، پیدا کنید. این گروهها در منوی Or select a category قرار دارند پس از انتخاب گروه موردنظر، توابع مربوطه در لیست Select a function ظاهر می شوند.
گروههای موجود در لیست عبارتند از:
توابعی که اخیراً مورد استفاده قرار گرفته اند. :Most Recently Used
تمام توابع :All
توابع مالی :Financial
توابع تاریخ و ساعت :Date & Time
توابع ریاضی و مثلثاتی :Math & Trig
توابع آماری :Statistical
توابع جستجو و مرجع :Lookup & Reference
توابع پایگاه داده :Database
توابع متنی :Text
توابع منطقی :Logical
توابع اطلاعاتی :Information
توابع مهندسی :Engineering
– Select a function : تابع موردنظر را از این لیست انتخاب کرده و دابل کلیک کنید تا کادر Arguments Function برای دریافت آرگومان های تابع ظاهر شود کادر Function Arguments را برای تابع ،IF نشان می دهد هر آرگومان در یک کادر دریافت می گردد.
پس از وارد کردن آرگومان ها، روی دکمه OK کلیک کنید تا خروجی تابع در سلول انتخاب شده، دیده شود.
کاربرد دکمه AutoSum
برای سهولت در محاسبه مجموع مقادیر تعدادی سلول متوالی، می توانید از دکمه Autosum استفاده کنید. این دکمه در تب Home گروه Editing قرار دارد.
ابتدا سلول دربرگیرنده پاسخ را انتخاب کرده و سپس روی دکمه Autosum کلیک کنید. تابع در سلول قرار گرفته و آدرس پیشنهادی را نشان می دهد.
آدرس پیشنهادی را با فشردن کلید Enter تأیید کنید و یا با درگ مجدد ماوس روی سلول های موردنظر آدرس را اصلاح کنید.
تابع جمع SUM:
هدف: محاسبه مجموع مقادیر عددی
SUM(Number1; Number2; …)
هر آرگومان مشخص کننده یک مقدار عددی است.
تابع میانگینAVERAGE :
هدف: محاسبه میانگین مقادیر عددی
AVERAGE(Number1; Number ;…)
تابع شمارش Count :
هدف: شمارش سلولهای حاوی مقادیر عددی (سلول های متنی و سلول های خالی، شمارش نمی شوند)
COUNT(Value1; Value; …)
هر آرگومان مشخص کننده یک مقدار (عددی یا غیر عددی) است.
تابع بیشترین مقدار MAX :
هدف: تعیین بیشترین مقدار بین اعداد
MAX(Number1; Number ;…)
هر آرگومان مشخص کننده یک مقدار عددی است.
تابع کمترین مقدار: MIN
هدف: تعیین کمترین مقدار بین اعداد
MIN(Number1; Number ;…)
هر آرگومان مشخص کننده یک مقدار عددی است.
تابع گرد کردن: ROUND
هدف: گرد کردن عدد اعشار با تعداد ارقام اعشار دلخواه
ROUND(Number;Num_digits)
Number عدد اعشاری موردنظر یا آدرس آن
Num_digits تعداد ارقام اعشار که بعد از گرد کردن موردنظر است
تابع شرط: IF
هدف: تعیین مقدار سلول در صورت برقرار بودن یک شرط خاص (شرایط با استفاده از عملگرهای مقایسه ای (رابطه ای) بررسی می شوند)
IF(Logical_test;Value_if_true;Value_if_false
شرط موردنظر: Logical_test
مقدار سلول در صورت برقرار بودن شرط: Value_if_true
مقدار سلول در صورت برقرار نبودن شرط: Value_if_false
تابع شمارش شرطی: COUNTIF
هدف: شمارش تعداد سلول هایی که دارای شرایط خاصی هستند.
(COUNTIF (Range Criteria
دامنه ارزیابی: Range
شرط موردنظر: Criteria
تابع جذر :SQRT
هدف: جذر یک عدد
(آرگومان SQRT)
آرگومان میتواند یک عدد ثابت و یا آدرس سلول حاوی عدد باشد.
تابع جزء صحیح : INT
هدف: تعیین جزء صحیح عدد اعشار
INT(Number
آرگومان این تابع (Number) مشخص کننده یک عدد اعشاری است.
شناسایی مفهوم خطاها و روش رفع آنها :
۱- خطای #DIV/!0
هنگامی که در فرمول، عملیات تقسیم بر صفر رخ دهد برای رفع این خطا، لازم است فرمول را اصلاح کنید چون این خطا، یک مشکل محاسباتی است.
۲- خطای #REF!
اگر در فرمول، از آدرس سلولی استفاده کنید و سپس آن سلول را حذف کنید پس از حذف سلول (یا سطر و ستون) به فرمولهای تعریف شده توجه کنید.
۳- خطای #NAME?
هنگامی که از یک کلمه ناشناس (مثلاً متنی که بین دو علامت “ قرار نگرفته است) استفاده شود.
۴- خطای #VALUE!
اگر در فرمول، بین آدرس دو سلول که حاوی مقادیر متنی هستند، یا دو مقدار ثابت متنی، از عملگرهای ریاضی استفاده شود. برای رفع این خطا، بجای عملگر + از عملگر & استفاده کنید.
سیستم مدیریت پایگاه داده، که به اختصار دى بى ام اس
نامیده مى شود، مهم ترین نرم افزار در سیستم (Data Base Management System) پایگاه داده است، به صورت رابط بین پایگاه داده و کاربر و برنامه هاى کاربردى عمل می کند. فایل های پایگاه داده تماماً در اختیار این نرم افزار قرار گرفته و دست یابی به آن ها تنها از طریق دى بى ام اس امکان پذیر است. این سیستم سرویس هایی براى دسترسی به داده در پایگاه داده فراهم می کند، به نحوى که از تمام خواص داده محافظت شود. با گسترش روز افزون اطلاعات و نیاز روز افزون کاربران براى ذخیره و بازیابى اطلاعات و دسترسى سریع به اطلاعات و لزوم تأمین امنیت اطلاعات، ایجاد برنامه هاى تخصصى و ویژه اى براى این منظور ضرورت یافت.از این رو، چندین شرکت تصمیم گرفتند چنین برنامه هایی را طراحی و تولیید کنند.
موجودیت( Entity )
هر موضوع یا مفهومی که می خواهیم اطلاعاتی را درباره آن نگهداری کنیم، یک موجودیت نامیده می شود.برای مثال در بانک اطلاعاتی یک مدرسه موجودیتهایی مثل دانش آموز، دبیر، درس و ….. وجود دارد ,که در
بانک اطلاعاتی یک مدرسه برای هر کدام دادههایی ذخیره می شود.
جدول (Table)
جدول لیستی از سطرها و ستونها است که در خانههای آن داده ها نگهداری میشود.همان طور که در تعریف بانک اطلاعاتی ذکر شد، Microsoft office Access ، اطلاعات را درون جداولنگهداری می کند.
هر بانک اطلاعاتی حداقل یک جدول برای ذخیره دادههای مرتبط با یک موجودیت دارد به عنوان مثال در یکمدرسه برای موجودیت دانش آموز می توان در بانک اطلاعاتی مدرسه یک جدول برای نگهداری مشخصاتفردی دانش آموزان و جدول دیگری برای نگهداری دروس و نمرات آنها در نظر گرفت .
فیلد(Field)
فیلد کوچکترین بخش معنی دار اطلاعات ذخیره شده در یک بانک اطلاعاتی است که به یک ویژگی یا مشخصه از موجودیت مورد نظر مربوط می شود. در جداول بانک اطلاعاتی هر فیلد یک ستون از جدول را مشخص می کند. برای مثال در جدول مشخصات دانش آموزان یک مدرسه، هر یک از ستونهای نام، نام خانوادگی , شماره تماس و آدرس به طور جدا گانه یک فیلد محسوب می شوند.
هر پایگاه داده چندین جدول دارد و هر جدول، بخشى از داده هاى محیط عملیاتى را نمایش مى دهد. ذخیره ى تمام داده ها در یک جدول سبب تکرار داده(افزونگى) یا نیاز به مقدار null مى شود،که هر دو نامطلوب است.
نحوه ایجاد جدول
برای ایجاد جدول پس از ایجاد بانک اطلاعاتی از پنجره Data Base از لیست Object گزینه Tables را انتخاب میکنیم. مشاهده می شود که Access اجازه می دهد به یکی از سه روش یک جدول جدید ایجاد میشود.
ایجاد جدول به روش دستی
ایجاد جدول با استفاده از ویزارد
ایجاد جدول با وارد کردن داده
صفات فیلد
در بخش پایین پنجره جدول صفات فیلدها را میتوان تنظیم کرد.این خواص برای هر نوع داده ورودی متفاوت است و برای هر فیلد به صورت جداگانه تنظیم خواهد شد.
حذف رکورد
رکورد مورد نظر را انتخاب کرده و از منوی Edit گزینه Delete Record را با انتخاب میکنیم یا در مربع سمت چپ رکورد مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه Delete Record را انتخاب میکنیم.
رکورد انتخابی حذف شده و بلافاصله کادر پیغامی ظاهر می شود و سوال میکند که حذف شود یا خیر.
مرتب کردن رکورد
بسته به نوع نیاز هر فرد مرتب سازی به روش های گوناگون صورت میگیرد که این مرتب سازی می تواند بر اساس فیلدهای مختلف جدول و به صورت صعودی یا نزولی با استفاده از دکمه های Sort Ascending و Sort Descending باشد.
اینترنت
برای رفتن به یک وب سایت باید از مرورگر وب استفاده کرد.
 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *