0
021284284

ایران جزء 15 کشور پیشتاز در پرتاب ماهواره

علیرغم آنکه ایران از کشورهای پیشتاز در حوزه پرتاب ماهواره است ولی اگر قرار است فعالیتی درباره فضا داشته باشیم ابتدا باید ماهواره های مستقل در فضا داشته باشیم.
عضو هیات علمی حقوق هوا فضای سازمان فضایی با اشاره به نتایج بررسی ۱۵ کشور پیشتاز در حوزه پرتاب ماهواره به فضا گفت: علیرغم آنکه ایران از کشورهای پیشتاز در حوزه پرتاب ماهواره است ولی اگر قرار است فعالیتی درباره فضا داشته باشیم ابتدا باید ماهواره های مستقل در فضا داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار مهر دکتر علی اکبر گل رو در میزگرد تخصصی اعزام فضانورد ایرانی با اشاره به وضعیت کشور افزود: بر اساس گفته های اعلام شده قرار است فضانورد به زیر مدار پرتاب شود که این امر با اعزام انسان به فضا فاصله زیادی دارد، اعزام فضانورد به این معنااست که قرار دادن فردی در داخل سفینه و یک دور به دور مدار زمین بچرخد و مجددا به زمین بازگردد.
عضو هیات علمی حقوق هوا فضای سازمان فضایی با اشاره به بررسی های انجام شده بر روی ۱۵ کشور پیشرو در حوزه فضا گفت: این مطالعات بر روی ۱۵ کشور آمریکا، روسیه، اروپا، چین، ژاپن، هند، برزیل، رژیم صهیونیستی، کره جنوبی، کانادا، ایران، آرژانتین، استرالیا و آفریقای جنوبی انجام شده است.
وی با بیان اینکه این تعداد کشور بر اساس فاکتورهای اقتصادی مورد بررسی قرار گرفتند یادآور شد: این کشورها به لحاظ فاکتورهای GDP، جمعیت، اثرگذاری تحریکات بر روی GDP ، قدرت خرید مردم مورد بررسی قرار گرفتند.
گل رو ادامه داد: بر اساس نتایج به دست آمده آمریکا ۴۰۵ میلیارد دلار، روسیه ۲۳ میلیارد دلار، اروپا ۳۳۲ میلیارد دلار و چین ۲۹۶ میلیارد دلار در بخش تحقیقات سرمایه گذاری می کنند.
وی گفت: این در حالی است که ایران ۳.۵ میلیارد تومان هزینه تحقیقات در سال دارد.
عضو هیات علمی حقوق هوا فضای سازمان فضایی با بیان اینکه اگر قرار باشد یک میلیارد تومان از این میزان به اعزام فضانورد اختصاص دهیم ۳۰ درصد این بودجه ها به این امر اختصاص داده می شود.
وی همچنین با اشاره به وضعیت کشورها در زمینه پرتاب ماهواره یادآور شد: ۱۰ کشور آمریکا، روسیه، اروپا، چین، ژاپن، هند، رژیم صهیونیستی، کره جنوبی، ایران و اکراین جزو کشورهای پرتاب کننده ماهواره هستند.
گل رو با بیان اینکه وضعیت کشورها از نظر اعزام فضانوردان خاطرنشان کرد: تنها ۳ کشور آمریکا، روسیه و چین اقدام به اعزام انسان به فضا کرده اند این به این معنا است که اگر قرار است فعالیتی درباره فضا داشته باشیم در ابتدا باید ماهواره های مستقل در فضا داشته باشیم.
عضو هیات علمی حقوق هوا فضای سازمان فضایی تاکید کرد: اروپا ۵۰۰ میلیون یورو سالانه هزینه می کند تا فضانوردانی تربیت بکند برای اعزام آنها به ایستگاه فضایی این امر موجب شده است تا ۴۰ هزار شغل در سراسر اروپا ایجاد شود.
گلرو همچنین با تاکید بر اینکه ایران در حوزه پرتاب به عنوان یک کشور پرتاب کننده در دنیا معروف است ادامه داد: ایران در زمینه پرتاب ماهواره جزو ۱۵ کشور پیشتاز در این زمینه است. بعید می دانم که با توجه به وضعیت موجود کشور و اعتبارات ۳.۵ میلیارد تومانی در این حوزه، ایران جایی در میان کشورهای اعزام کننده انسان به فضا داشته باشد و بعید می دانم که این پروژه در ایران اجرایی شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *