0
021284284

ایجاد عقل سلیم در رایانه ها

سیستم رایانه ای دانشگاه کارنیگ ملون با تحلیل میلیون ها تصویر مختلف می تواند با استفاده از عقل سلیم مشابه انسان و بدون آموزش خاص، ارتباط معنایی بین تصاویر مختلف را یاد گیرد.
برنامه رایانه ای «NEIL» از اواسط ماه جولای (تیر ماه) جست وجوی ۲۴ ساعته تصاویر در اینترنت را آغاز کرده است؛ این برنامه تاکنون سه میلیون تصویر را بررسی و ارتباط بین تصاویر را درک کرده است.
هدف از این پروژه، ایجاد عقل سلیم(common sense) توانایی یادگیری بدون آموزش خاص در سیستم های رایانه ای است.
«آبین گوپتا» استادیار موسسه رباتیک دانشگاه کارنیگ ملون تأکید می کند: هر نوع هوش برای یادگیری نیازمند عقل سلیم است؛ تصاویر با دارا بودن اطلاعات مختلف در خصوص جهان، بهترین روش برای یادگیری ویژگی های بصری محسوب می شوند.
فرآیند درک ارتباط بین موضوعات مختلف در انسان خود بخود انجام می شود و محققان امیدوارند که برنامه NEIL بتواند رایانه ها را نیز قادر به یادگیری بدون نیاز به آموزش کند.
این برنامه در حقیقت مدلسازی از آنچه انسان دیده و درک می کند، با کمک سخت افزار و نرم افزار است.
در برنامه رایانه ای NEIL از پیشرفت های دید رایانه برای تحلیل و شناسایی اشکال و رنگ های موجود در تصاویر استفاده شده است.
وجود خودروها در جاده، شبیه بودن اردک به غاز، حضور گورخرها در دشت و شبیه بودن ببرها به گورخر از جمله نمونه هایی است که برنامه رایانه ای NEIL موفق به درک درست ارتباط آنها شده است.
اما تشخیص ارتباطاتی مانند کرگدن نوعی بز کوهی است یا گوینده خبر می تواند شبیه باراک اوباما باشد، از جمله خطاهایی است که این سیستم به اشتباه آنها را درک کرده است.
محققان امیدوارند که با کمک این برنامه، سیستم های رایانه ای به تنهایی بتوانند ارتباط بین گزینه های مختلف را بدون نیاز به آموزش فرا گرفته و باهوشتر شوند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *