0
021284284

ارزیابی نظام های آموزشی

در سیستم ها آنچه که ابتدا به سیستم داده می شود داده (Data) است. هنگامی که بر روی داده ها فعالیتی انجام می شود که به آن پردازش (Processing) داده می شود آنچه بدست می آید اطلاعات (Information) است.
پردازش شامل 2 یا چند مورد از موارد زیر است :
Recording (ثبت کردن)
Sorting  (مرتب کردن) نظم دادن به آنچه که ثبت شده است.
Merging (ترکیب کردن) ترکیب کردن موضوعات مشابه.
Calculation (محاسبه) حساب کردن مقادیر
Accumulation (جمع بندی کردن ارقام برای دسته بندی)
Storing (ذخیره کردن) ذخیره اطلاعات برای استفاده های بعدی
Retrieving (بازیافت) در اختیار گرفتن اطلاعات یا داده ها در مواقع لازم
Reproducing (بازتولید) تولید یا کپی گرفتن داده ها و اطلاعات
Displaying (نمایش دادن) نمایش دادن آنچه برای کاربران تهیه شده است.
* جهت استقرار یک نظام جدید سه راه وجود دارد:
از نظامهای موجود کنونی به صورت کامل استفاده شود.
بدون توجه به نظامهای موجود نظامی کاملاً جدید بوجود آورد.
نظام قدیم را مورد بررسی قرار داد، نقاط قوت ان را تقویت کرد و نقاط ضعف آن را کاهش داد سپس نظامی متناسب با نیازهای جامعه ایجاد کرد.
هر نظام به بیان 5 اصل اساسی می پردازد و ارزشیابان با توجه به 5 مورد زیر می توانند کار ارزشیابی نظام را انجام دهند.
هدف های کلی نظام و معیار سنجش آنان : برای ارزشیابی یک سیستم بهترین نقطه هدف های آن سیستم است گاه اتفاق می افتد که هدف های ادعایی و تدوین شده یک سیستم با هدف های واقعی آن مقایرت دارد وظیفه ارزشیاب است که این مقایرت ها را پیدا کرده و مشخص کند که هدف بد تدوین شده و یا رسیدن به هدف اشکال دارد، در واقع هدف یک سیستم را باید در درون آن سیستم جستجو کرد نه بر اساس ادعای متولیان سیستم.
منابع: عبارت است از وسایل و موادی که سیستم در اجرای نقش خود آن ها را مورد استفاده قرار میدهد منابع سیستم از دو جنبه مورد مطالعه قرار می گیرد 1- منابع موجود 2- چگونه می توان در آینده از منابع بیشتری استفاده کرد.
اجزاء تشکیل دهنده سیستم: هر سیستم معمولاً به بخش ها، ادارات، دوایر و قسمت های دیگری تشکیل می شود اما بررسی های عمیق تر نشان می دهد که این تقسیم بندی ها ظاهری بوده و اجزای واقعی تشکیل دهنده سیستم نیستند. در ارزش یابی اجزای یک سیستم خطوط تقسیمات ظاهری مورد قبول ارزشیاب نیست بلکه توجه به هدف و وظیفه واقعی سیستم مورد نظر است.
مدیریت سیستم : مدیریت سیستم طرح هایی را برای سیستم تهیه می کند هدف های اجزای سیستم را مشخص می نماید، منابع را اختصاص می دهد و بر نحوه ی اجرای عملیات نظارت می کند.
محیط سیستم: عبارت است از کلیه عواملی که در داخل سیستم وجود ندارد ولی بر روی سیستم اثر می گزارد.
* سیستم آموزشی
Instructional system
آموزش و پرورش همانند دیگر سیستم های متحول باید گسترده شده و حالتی اکادمیک به خود بگیرد. طراحی نظامهای آموزشی نظام دهنده کاربرد ویژه ای از نظریه عمومی سیستم ها (General system theory) است. که بیان گر تعامل میان انسان و ماشین است. به طور مثال یک نظام آموزشی عبارت است از اجزای به هم پیوسته ای که تعاملات پیشرفته ای با هم دارند. سازمان دهنده این نظام با محیط فراگیران، معلمان، مدیران، کادر اداری، منابع آموزشی، والدین، انجمن های محلی، حکومت سر و کار دارد.

دیدگاه کاربران
  • ala salahi 11 مرداد 1392

    بیشتر مقدمه است نقد خاصی ندارم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *