0
021284284

آموزش حرفه ای مدیریت رستوران ( مستر شف) Restaurant Management (Master Chef) E-learningA

مستر شف کسی است که در آشپزخانه رستوران ها و هر جایی که غذا سرو می شود خدمت می کنند . مستر شف ها وظیفه دارند تا کلیه فعالیت ها و عملکرد کارکنان آشپزخانه را زیر نظر داشته باشند و بر مراحل آماده سازی غذا از جمله چاشنی ها نظارت می کنند تا طعم ، مزه و آراستگی آن برای مشتری رضایت بخش باشد.
از وظایف مهم دیگر مستر شف ها برقرای قواعد مربوط به اصول بهداشتی و اطمینان از طبخ غذا با بهترین کیفیت و با رعایت تمامی استانداردها می باشد. مستر شف نیز باید بر تهیه تمامی تجهیزات مورد نیاز و منطبق با مقررات نظارت کند .
مستر شف ها هم چنین تمامی احتیاجات کارکنان را در نظر می گیرند و در برای تأمین نیازهای آن ها با هدف بهبود عملکرد سیستم تلاش میکنند. با دانش کافی می توانند سفارشات را در زمان صحیح و با بهترین کیفیت به دست مشتری برسانند. 

در تعریف کلی سرآشپز شخصی است که بر تمامی فعالیت های آشپزخانه و نحوه عملکرد کارکنان آن نظارت دارد .وظیفه کلی وی کسب اطمینان از رضایت مشتری نسبت به طعم و مزه غذا و هم چنین آراستگی ظاهری آن می باشد .

اکثر سرآشپزها در مواردی چون برنامه ریزی منو و قیمت گذاری، تأمین موجودی ،ایمنی و … مشارکت دارند.

اصولا شف های حرفه ای و تحصیل کرده یک دوره ۴ ساله در کالج می گذرانند تا مدرک شف را بگیرند . اما بسیاری از آن ها هم در مدارس هنر آشپزی کسب علم می کنند و بعد از حدود یک تا دو سال کار کنار یک شف موفق شروع به فعالیت جداگانه در این عرصه می نمایند .

1 همیشه حق با مشتری است: کلید موفقیت در رستوران داری یک چیز است : ” همیشه حق با مشتری است” .  حتی اگر با شکایت مشتریان رستوران موافق نیستید، برای اینکه باعث شوید مشتری دوباره به رستوران شما بازگردد می بایست حق را به او بدهید. اجازه دهید صحبت های مشتری پایان بیابد. به دقت به حرف های او گوش دهید و در صورت لزوم یادداشت برداری کنید. و در پایان به او این اطمینان را بدهید که حق با اوست و شما در جهت رضایت مشتری پیگیر مشکلاتش خواهید بود. اینگونه مشتری احساس خواهد کرد که برای شما بسیار مهم است و ایدر افزایش وفاداری مشتریان رستوران تاثیر زیادی خواهد داشت.

2.انتظاراتی که از کارکنان رستوران دارید به روشنی بیان کنید.

از گارسن گرفته تا کارکنان آشپزخانه، همه کارکنان رستوران باید در موقعیت شغلی خود بهترین عملکرد را داشته باشند. در این بین نقش مدیریت رستوران نیز برای اعلام وظایف کاری کارکنان رستوران بسیار اهمیت دارد. قوانین مربوط به کار، ساعت کاری، حقوق و دستمزد، پاداش و مزایا، نحوه دریافت انعام و … باید در همان روزهای ابتدایی شروع کار شفاف سازی شود.

3.رستوران به تبلیغات نیاز دارد.

یکی از مهم ترین وظایف در زمینه مدیریت رستوران، مدیریت تبلیغات رستوران است. تبلیغات رستوران دامنه گسترده ای از رسانه ها را شامل می شود. از آگهی های درج شده در روزنامه ها گرفته تا تبلیغات در رسانه ها و شبکه های اجتماعی. شبکه های اجتماعی بهترین و ارزان ترین ابزار تبلیغات رستوران است. داشتن استراتژی برای حضور قدرتمند در شبکه های اجتماعی، به خصوص اینستاگرام، برای رستوران ها، کافی شاپ ها، فست فود ها و کسب و کارهای مشابه اهمیت فوق العاده ای دارد.

4.نظارت دقیق مدیریت رستوران بر صندوق

میزان پول نقد و فروش رستوران از روش های مختلف به مجموعه وارد و به روش های مختلف از این کسب و کار خارج می شود. این فرآیند هر روز، هر هفته و هر ماه ادامه دارد و می بایست بر مبنای روزانه و هفتگی و ماهانه این ورود و خروج محاسبه شود. اگر در امور رستوران داری از این امر غافل شده اید و یا به درستی متوجه این موضوع نشده اید، خود را در معرض خطر بزرگی قرار داده اید. از حسابدار رستوران خود بخواهید تا گزارشات منظمی را از نرم افزار حسابداری رستوران شما تهیه کند و به طور مرتب گزارش هایی را برای مدیریت رستوران ارسال نماید. گزارش صندوق فروش رستوران به مدیر رستوران کمک می کند تا با دقت بالایی فرآیند فروش، هزینه های رستوران و تعداد مشتریان را تحلیل کند و برای افزایش فروش آینده رستوران برنامه ریزی درستی انجام دهد.

5. از همه ابزارهای تبلیغاتی برای رستوران خود استفاده کنید.

همانطور که در نکات بالا اشاره شد بازاریابی رستوران اهمیت فوق العاده ای دارد. اکنون می خواهیم به شما این نکته را یادآوری کنیم که باید از تمام ظرفیت های تبلیغاتی استفاده کنید. طرح های انگیزشی می توانند طیف گسترده ای را پوشش دهد. از برگزاری جشن های شبانه تا تخفیف روی بعضی از غذاها یا تخفیف بر اساس تعداد مهمان ها می تواند انواع  مختلفی از بازاریابی برای رستوران باشد.

6.نوع پذیرایی در رستوران می تواند فروش را افزایش دهد.

رستوران ها به روش های مختلفی از مشتریان خود پذیرایی می کنند. پذیرایی از مشتریان رستوران بر اساس نوع غذا، تجهیزات موجود، کارکنان رستوران، فضای داخلی، نوع مهمانی ها و… می تواند تغییر کند. توجه داشته باشید که نوع استقبالی که از مشتری در بدو ورود انجام می گیرد تا نوع پذیرایی در رستوران از جمله مواردی محسوب می شود که به صورت مستقیم روی فروش رستوران تاثیر می گذارد.

7.سیستم های نرم افزار فروش رستوران به مدیریت رستوران کمک می کند.

نرم افزار رستوران برای ثبت اطلاعات فروش رستوران و کنترل موجودی انبار در رستوران ها استفاده می شود. نرم افزار رستوران به مدیر مجموعه کمک می کند تا به صورت ثبت شده و دقیق میزان فروش، پول نقد ورودی و خروجی، موجودی غذا، کنترل پیک و… اطلاع داشته باشد. نرم افزارهای رستورانی، مدیریت رستوران را آسان تر می کند، باعث تسهیل پرداخت هزینه غذا و خدمات می شود و کمک می کند تا مدیریت رستوران آسان تر اطلاعات مربوط به غذاهای محبوب رستوران را داشته باشد.

8.منوی رستوران باید دائما به روز شود.

قیمت غذاها به مرور زمان تغییر می کند و هزینه مدیریت رستوران هم عوض می شود. بنابراین نکته مهم این است که منوی رستوران و قیمت های درج شده در آن با شرایط تغییر کند تا همواره کسب و کار پر سودی داشته باشید. هنگام تغییر منوی رستوران به زیبایی و جذابیت آن نیز توجه کنید. برای طراحی یک منوی زیبا می توانید از شرکت های طراحی گرافیکی کمک بگیرید.

9.گام های کوچک می تواند هزینه های رستوران را کاهش دهد.

استفاده از لامپ های کم مصرف یا سیستم های گرمایشی با جریان برق ضعیف ممکن است ابزار گران قیمتی نباشد ولی در مجموع برای کاهش هزینه های رستوران تاثیر قابل ملاحظه ای دارند. مدیر رستوران با برداشتن همین گام های کوچک می تواند در هزینه های موجود به میزان قابل ملاحظه ای صرفه جویی کند.

شف ها در آشپزخانه رستوران ها و هر جایی که غذا سرو می شود خدمت می کنند .آن ها تمامی فعالیت ها و عملکرد کارکنان آشپزخانه را زیر نظر دارند و بر کلیه مراحل آماده سازی غذا از جمله چاشنی ها نظارت دارند تا طعم ، مزه و آراستگی آن برای مشتری رضایت بخش باشد .

از وظایف دیگر شف برقرای قواعد مربوط به اصول بهداشتی و اطمینان از طبخ غذا با بهترین کیفیت ممکن و با رعایت تمامی استانداردها می باشد .وی بر تهیه تمامی تجهیزات مورد نیاز و منطبق با مقررات نظارت می کند .

شف هم چنین تمامی احتیاجات کارکنان را در نظر می گیرد و در جهت تأمین نیازهای آن ها با هدف بهبود عملکرد سیستم گام بر میدارد . با دانش کافی در زمینه  برنامه ریزی تولید مناسب اطمینان می باید که سفارشات مشتری در زمان صحیح و با بهترین کیفیت به دست وی می رسد .

او باید در زمینه آماده سازی، تولید و نحوه طبخ غذا دانش کافی داشته باشد .نسبت به درخواست های مشتریان هوشیار است و در جهت رضایت کامل آن ها گام بر میدارد . یک شف خوب هم چنین در نحوه صحبت کردن و ارتباط با دیگران بسیار توانمند است . بسیار اهمیت دارد که وی ارتباطی دوستانه با کارکنان آشپزخانه داشته باشد . ارتباطی دوستانه و در عین حال مدیریتی بسیار منظم و دقیق .

وی باید به مهرت های مدیریت زمان، گوش دادن موثر، قضاوت و تصمیم گیری سریع تسلط کافی داشته باشد .

باید بتواند ایده های جدید و به روز متناسب با اقتضای نیاز مشتری ارائه دهد و در راستای بهبود روز افزون عملکرد کارکنان گام بردارد .

با تمامی این تفاسیر مهم ترین موضوعی که یک شف موفق را از سایرین متمایز می کند به روز بودن وی است . یک شف موفق شخصی است که روحیه بسیار فعالی دارد و همه روزه در راستای افزایش مهارت های خود و کسب دانش بیشتر گام میدارد. نیازهای روز جامعه در زمینه غذا را خوب می داند و بهترین تغییرات را مناسب با زمان اعمال می کند . دانش وی به روز است و همواره در جهت آموزش به کارکنان و افزایش مهارت های آن ها گام بر میدارد .

یک آشپزخانه موفق نتیجه تلاش های یک تیم موفق و هماهنگ است .وی همواره در جهت تشویق کارکنان و برقراری و حفظ احترام و اعتماد متقابل با آن ها تلاش می کند .

این نکته بسیار حائز اهمیت است که رقابت در این عرصه بسیار تنگ است . خصوصاً در رستوران های مجلل و هتل ها که حقوق بالاتری برای این شغل در نظر می گیرند . شف موفق بسیار هوشیار است و می داند که برای کسب جایگاه شغلی عالی و حفظ آن نیاز به تلاش پیوسته می باشد و همواره باید در راستای به روز بودن دانش خود مطابق با تمامی رویدادهای جهان در زمینه غذا قدم بر دارد .

یکی از لازمه های موفقیت یک بیزینس همانند رستوران، برخورداری از مدیریت حرفه ای و با تجربه است که بتواند در هر شرایطی رستوران را به بهترین شکل مدیریت کند.اکثر افراد زمانی که کار خود را شروع می کنند، بر این باور هستند که این کسب و کار، شغل آسانی می باشد و پس از اینکه مدتی از فعالیتشان گذشت مشاهده خواهند کرد که سختی ها و پیچیدگی های زیادی در این شغل وجود دارد که برطرف کردن آن ها نیازمند داشتن استراتژی های مدیریتی و تفکر اقتصادی صحیح می باشد.

برای اینکه بتوانید یک مدیر موفق و کارآمد باشید، باید از آموزش هایی در حوزه ی چگونگی مدیریت رستوران بهره مند شوید. این آموزش ها به شما به عنوان صاحب و دارنده ی چنین کسب و کاری، کمک زیادی خواهد کرد و در ادامه باعث فراهم نمودن زمینه ی پیشرفت کاریتان می گردد. در این مقاله از سری مقالات گروه راه اندازی رستوران سایت سرآشپزان برتر می خواهیم شما را با ویژگی های یک مدیر داخلی رستوران آشنا کنیم و همچنین به مهم ترین وظایف این شخص اشاره خواهیم کرد.

ویژگی اول: قطعا شما بارها برای خرید اجناس مختلف به فروشگاه ها مراجعه کرده اید. اگر به فروشگاهی مراجعه کنید که فروشندگان و پرسنل آن برخورد و فن بیان درستی نداشته باشند و به سوالاتتان به خوبی پاسخ ندهند، به احتمال زیاد از آن فروشگاه خرید نخواهید کرد؛ بنابراین اولین و مهم ترین ویژگی که یک مدیر داخلی موفق و حرفه ای و با تجربه این است که رفتار و برخورد حرفه ای با مخاطبان و مشتریان رستوران داشته باشد. در واقع فن بیان و نحوه ی صحبت کردن است که می تواند باعث جلب رضایت مخاطبان بشود و در گسترش دادن و شناخته تر شدن کسب و کار رستوران داری بسیار اهمیت دارد.

ویژگی دوم: یک مدیر باید توانایی اداره و هماهنگ کردن اعضای یک مجموعه را داشته باشد. اگر در یک مجموعه، اعضا و پرسنل نظم و هماهنگی نداشته باشند و در ساعات مقرر در محل کار حاضر نشوند و یا نتوانند وظایفی را که به آن ها سپرده می می شود، به درستی انجام بدهند باعث نارضایتی مخاطبان و در نهایت شکست یا ناهماهنگی کل آن کسب و کار خواهد شد. مدیر داخلی رستوران در چنین مواقعی باید بتواند شرایط کنونی را به خوبی کنترل و مدیریت کند و بر نحوه ی کار اعضای مجموعه و مشکلات به وجود آمده در کار، نظارت و رسیدگی داشته باشد.

ویژگی سوم: یک مدیر موفق باید نسبت به تمامی جوانب کار، ماهیت و نیازمندی های آن، خلاقیت و توجه داشته باشد و همواره سعی کند مشکلات حرفه ی خود را شناسایی کرده و راهکار هایی برای  برطرف سازی آن ها پیدا کند. به خواسته ها و نیاز های مشتریان اهمیت بدهد و با استفاده از خلاقیت خود باعث پیشرفت کسب و کار بشود. البته که بیان این جملات در قالب ویژگی های مدیر داخلی رستوران آسان می باشد اما چگونگی عمل کردن به آن ها و کسب چنین ویژگی ها و مهارت هایی نیازمند زمان بوده و از پیچیدگی ها و سختی هایی نیز برخوردار است.

unnamed file

آموزش مجازی مدیریت حرفه ای رستوران (مستر چف) : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان آموزش مجازی آموزش حرفه ای مدیریت رستوران (مستر چف) و اخذ مدرک معتبر مدیریت رستوران را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5

رستوران نوعی بنگاه است که در آن خوراک و نوشیدنی ارایه و در همانجا صرف می‌شود .مطلوبیت خوراک ارایه شده، چیدمان مناسب و پاکی و تمیزی و… می‌تواند در کیفیت رستوران و شهرت آن نقش به سزایی داشته باشد.
 مدیر رستوران مسئول اطمینان یافتن از رضایت مشتریان نسبت به کیفیت غذاها و خدمات ارائه شده است. او باید توانایی مدیریت کارکنان خود را داشته و در ارائه خدمات به مشتریان عالی و قوی باشد. مدیر رستوران باید بر کلیه امور رستوران از جمله روند تهیه و کیفیت مواد اولیه، ظاهر کارکنان و برخورد آنها با مشتریان و… به صورت روزانه نظارت کند.

برخلاف تصور برخی مدیر رستوران فردی نیست که در یک دفتر نشسته باشد و منتظر دریافت گزارش از کارکنان و مشتریان باشد. او فردی فعال است که باید مرتبا و روزانه در جریان کلیه امور بوده و با بازدید از بخش های مختلف، بر آنها کنترل داشته باشد.
 در رستوران مشتری های مختلف با فرهنگ های متفاوت وارد می شوند که هرکدام انتظارات خاصی از رستوران دارند. مدیر رستوران باید توانایی شناخت انواع سلیقه ها را داشته و برای کلیه خدمات و غذاها متناسب با آنها برنامه ریزی کند. او باید کاری کند که تا حد امکان همه انتظارات معقول مشتریان را برآورده سازد.

مدیر رستوران می تواند مدیریت یک رستوران یا یک مجموعه رستوران را برعهده داشته باشد. گاهی مدیر رستوران در یک هتل استخدام شده و مسئول رستوران هتل می باشد که گاهی به او مدیر تشریفات نیز می گویند.

مدیر رستوران معمولا باید شب ها، تعطیلات و آخر هفته ها سرکار خود باشد. مدیر کیترینگ به صورت منظم تری در ساعاتی از روز کار می کند، چون برنامه کاری منظم تر و مشخص تر دارد. 
 
رستوران داری شغلی سخت است که در صورت موفقیت از مشاغل پردرآمد به حساب می آید. این شغل جزء مشاغل جذاب و مورد نیاز در کشورهای دیگر بوده و زمینه کار در خارج از کشور برای آن به خوبی فراهم است. بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا، به راحتی به مدیران رستوران توانمند اقامت داده و آنها را در مکان های خوبی استخدام می کنند.  

برای آشنایی بیشتر با شغل مدیریت رستوران در ادامه اطلاعات خوبی در مورد مسئولیت ها و وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازارکار و فرصت شغلی، میزان درآمد مدیر رستوران و برخی از مدیران رستوران ایرانی ارائه می شود. 

وظایف مدیریت رستوران

نقش مدیر رستوران این است که از روند کار درست رستوران و رعایت شدن بالاترین استانداردها مطمئن شود. مدیر کیترینگ باید در سطح وسیع به سازمانها، شرکت ها، کارخانجات، بیمارستانها و مدارس خدمات بدهد. او نسبت به مدیر رستوران، با مشتری کمتر در ارتباط مستقیم است.

 به هر حال وظیفه مدیر رستوران یا کیترینگ عبارتند از:

  • تهیه منوها

  • انجام تبلیغات

  • استخدام نیرو اعم از آشپز، گارسون و…

  • اطمینان یافتن از توانمندی و مهارت کارکنان

  • ارائه آموزش یا برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان در زمینه های کاری آنها – به عنوان مثال برای گارسون ها دوره های آموزش نحوه برخورد با مشتری را برنامه ریزی می کند.

  • حفظ انگیزه کاری کارکنان برای رسیدن به بالاترین استاندارد ها در خدمت رسانی

  • سازماندهی شیفت های کاری

  • مدیریت و کنترل موجودی، بودجه و کارکنان

  • نظارت بر رعایت قوانین و دستورالعمل های بهداشتی و ایمنی در کار

  • تهیه امکانات رفاهی جانبی برای راحتی بیشتر مشتریان مانند محوطه بازی برای کودکان، پارکینگ مناسب و …

 مهارت و دانش مورد نیاز

  • داشتن رفتاری مدبرانه و مودبانه
  • توانایی انگیزش و مدیریت کارکنان

  • مهارت عالی در جذب مشتری و ارائه خدمات مناسب به او

  • داشتن سلیقه خوب در کار برای انتخاب نحوه چیدمان سالن، دکور سالن، نوع ظروف مورد استفاده برای سرو غذاها و…

  • داشتن خلاقیت و نوآوری در تهیه منو غذا، چیدمان، ابزارهای تشویقی و…

  • مهارت های ارتباطی قوی

  • توانایی حفظ آرامش در شرایط کاری پر فشار

  • توانایی خوب در کارتیمی

  • توانایی کار با اعداد و ارقام و مدیریت بودجه

  • توان سازماندهی و برنامه ریزی کارها

  • نظارت بر نحوه سرویس دهی به مشتریان و برنامه ریزی جهت حداقل کردن زمان انتظار آنها

  • توانایی مدیریت سلامت، بهداشت، ایمنی و امنیت محیط کار          

تحصیلات لازم و نحوه ورود به این شغل 

علاقه مندان برای ورود به این شغل باید استانداردهای عمومی آموزشی و تجربه مرتبط داشته باشند. برای رسیدن به این شغل ابتدا باید از سطوح پایین شروع کنند. با کسب تجربه و توانمندی های بیشتر و گذراندن دوره های آموزشی لازم (در صورت نیاز) کم کم پیشرفت کرده و مدیر رستوران می شوند.

برای کسب دانش لازم علاقه مندان می توانند در رشته هتلداری تحصیل کنند. همچنین دوره های مدیریت رستوران در برخی از آموزشگاه های آزاد برگزار می شود. البته مدیران رستوران بهتر است در زمینه های مانند آشپزی، کافی شاپ و… نیز دوره های لازم را ببینند تا بهتر بتوانند بخش های مختلف رستوران را مدیریت کنند.

البته برخی افراد به دلیل علاقه و داشتن سرمایه، رستوران، فست فود و یا کیترینگ تاسیس و مدیریت آن را برعهده می گیرند. البته در دنیای امروز که رقبا زیادی وجود دارند، برای موفق شدن تنها داشتن سرمایه کافی نیست. مدیر رستوران باید تجربه کار در این بخش را داشته و با برخی از اصول و فنون مدیریتی نیز آشنایی کافی داشته باشد.

بازارکار و آینده شغلی مدیر رستوران

مدیر رستوران می تواند در رستوران ها، هتل های بزرگ و کوچک، فست فود ها و مراکز تهیه غذا کار کند. با کسب تجربه بیشتر و سرمایه لازم می تواند رستورانی برای خود راه بیاندازد.

با توجه به روند رشد صنعت رستوران داری در جهان و افزایش تمایل مردم به استفاده از رستوران ها و فست فودها، پیش بینی می شود آینده خوبی پیش روی بازارکار مدیران رستوران خواهد بود. البته هر مدیری که تجربه، مهارت و توانمندی بیشتری داشته باشد، فرصت های بهتری پیش روی او خواهد بود و به احتمال زیاد به موفقیت خواهد رسید.

شغل مدیر رستوران در بسیاری از کشورهای دنیا از بازارکار خوبی برخوردار است. مدیران توانمند و باتجربه رستوران می توانند به راحتی در برخی از کشورهای جهان پذیرش گرفته و فرصت های شغلی خوبی پیش رو خواهند داشت.
 

وضعیت استخدام مدیر رستوران در برخی کشورهای جهان به شرح زیر است :

استرالیا – در بازه زمانی سال گذشته میزان استخدام مدیران رستوران رشد17.5  درصدی داشته و رشد متوسطی در آینده برای آن پیش بینی شده است.

 
میزان درآمد مدیر رستوران

در خصوص میزان درآمد مدیر رستوران ها در ایران اطلاعات دقیقی در دسترس نمی باشد. این شغل علیرغم سختی های زیادی که دارد، در صورت موفقیت جزء مشاغل پردرآمد به حساب می آید. درآمد مدیر رستوران ها با توجه به اینکه خود صاحب رستوران اند و یا در رستوران یا هتلی استخدام هستند، میزان مهارت، تجربه و توانمندی های آنها درآمدهای متفاوتی دارند.
 
درآمد مدیر رستوران در برخی از کشورهای جهان عبارتند از :

استرالیا  – متوسط درآمد سالانه این شغل45.600  دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان  – متوسط درآمد سالانه این شغل برای افراد تازه کار و دستیاران مدیر رستوران بین27.500  تا35.000  دلار و برای مدیران رستوران با تجربه بین38.000  تا61.000  دلار می باشد.

 شخصیت های مناسب این شغل:

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

[wp-rss-aggregator sources=”85290″]