0
021284284

آشنایی با عینک سازی

به­ طور کلی، عینک وسیله ای است با کاربردهای مختلف برای چشمها و یک وسیله­ تزئینی برای چهره که به­ علت کثرت در تنوع مدل و انواع کاربردی آنها، اشاره­ی مختصری به آن می گردد.از میان انواع عینک ها عینک طبی دارای اهمیت ویژه ای است چون وسیله ای درمانی محسوب می گردد که با کوچکترین اشتباهی در اجزا آن مشتری دچار مشکل می شود.
تاریخچه پیدایش عینک
به نظر می رسد در زمان مصری ها، یونانی ها و رومی های باستان هیچ گونه وسیله ی کمک بینایی وجود نداشته است. این نظر از روی نامه ی یک فرد رومی که صد سال پیش از میلاد نوشته شده و در آن تاکید دارد او به خاطر سن زیادش و این که دیگر نمی تواند مطالعه کند و برای این کار باید به بردگانش متکی باشد استعفا می دهد، تایید می گردد.
مشهور است که تراژدی نویس رومی، سنکا(Seneca)، که در سال چهارم پیش از میلاد می زیسته است کتاب ها را با نگاه کردن از طریق یک کره ی شیشه ای پُر آب که باعث بزرگنمایی می شده مطالعه می کرده است.
مقاله آشنایی با عینک سازی
نرو(Nero) از یک زمرد که آن را نزدیک چشمش نگه می داشته است برای تماشای جنگ گلادیاتورها استفاده می کرده است البته این دلیل کافی برای این نیست که بگوییم رومی ها از خواص لنزها اطلاعی داشته اند زیرا این احتمال وجود دارد که نرو از زمرد به خاطر رنگ سبز آن که باعث کاهش نور خورشید می شود استفاده می کرده است .
Plomy اصول کلی بزرگنمایی را شرح داده ولی لنزهایی که در آن موقع وجود داشته است برای بزرگنمایی مناسب نبوده است. قدیمی ترین لنز شناخته شده در خرابه های نینوای باستانی کشف شده که از کریستال های سنگی جلا داده شده ساخته شده است و قطر آن یک و نیم اینچ می باشد.
در حدود سال صدم بعد از میلاد سنگ مخصوص مطالعه یا آن چه که ما آن را به عنوان شیشه بزرگنمایی کننده می شناسیم، پدیدار شد. این وسیله در واقع قطعه ای از یک کره ی شیشه ای بود که در مقابل متن مورد مطالعه قرار داده می شد تا حروف را بزرگ نماید این وسیله راهبان پیر را قادر به مطالعه می ساخت و احتمالا این نخستین وسیله ی کمک بینایی بوده است، ونیزی ها یاد گرفتند که شیشه را برای ساختن این وسیله تولید نمایند و بعدها نیز لنزهایی که به جای قرار گرفتن بر روی متن مورد مطالعه در یک فریم در مقابل چشم جای می گرفت را ساختند.
بعضی وقت ها گفته می شود که چینی ها عینک را دو هزار سال قبل ساخته اند ولی ظاهرا آن ها تنها از این وسیله برای مراقبت از چشم های شان در برابر نیروهای شیطانی استفاده می کرده اند در سال ۱۲۶۸، Roger Bacon فیلسوف انگلیسی در کتاب Opus Majus نوشت:
اگر کسی حروف یا اشیاء ریز را از طریق یک کریستال یا شیشه یا ماده شفاف دیگر نگاه کند و آن شیء شبیه قطعه تحتانی یک کره باشد در حالی که طرف محدب آن به طرف چشم باشد او خواهد توانست حروف را بهتر ببیند و حروف بزرگ تر به نظر خواهند آمد. بنابراین چنین وسیله ای می تواند برای همه مفید باشد و آن هایی که چشمان شان ضعیف تر می باشد خواهند توانست حروف را بهتر ببینند حتی اگر حروف خیلی کوچک باشند.
درسال ۱۲۸۹ در یک کتاب با عنوانTrait de con uite de la famille نوشته شده که من به قدری در اثر کهولت ناتوان شده ام که بدون وسیله ای که به نام عینک معروف است نمی توانم بخوانم یا بنویسم. این وسیله اخیرا برای افراد مُسن که دچار ضعف بینایی هستند اختراع شده است و او اظهار می دارد که بیست سالی بیش نیست که هنر عینک سازی که از مفید ترین هنرهای روی زمین است کشف شده است. من خودم فردی را که آن را برای نخستین بار ساخته دیده و با او صحبت کرده ام. نام نخستین ابداع کننده ی عینک ناشناس باقی مانده است.
نخستین تابلوی هنری شناخته شده که در آن عینک به کار رفته است توسط Tommaso de modena در سال ۱۳۵۲ ترسیم شده است. او دو برادر را نشان می دهد که در حال مطالعه هستند و یکی از آن ها یک شیشه ی بزرگ کننده را نگه داشته و دیگری عینکی بر روی بینی خود دارد. اگرچه Tommaso در این کار پیشقدم شد ولی سایر نقاشان، عینک را بر روی بینی همه ی افراد قرار می دادند که احتمالا نشانه ای از دانش و خرد واحترام بود.
از قرن چهاردهم به بعد نقاشان چهره هایی از St. lucy را رسم کرده اند که اغلب عینک مخصوص خودش را با خود دارد.
یکی از مهم ترین پیشرفت هایی که در ساخت عینک در قرن شانزدهم به وجود آمد معرفی عدسی های مقعر برای اصلاح نزدیک بینی بود. Pope leox که خودش نزدیک بین بود از عینک های مقعر در هنگام شکار استفاده می کرد و ادعا نمود که این عینک او را قادر ساخته تا از همراهانش بهتر ببیند.
نخستین عدسی های عینک از جنس کوارتز بودند زیرا شیشه هنوز ابداع نشده بود. عدسی ها بر روی فریم هایی از جنس استخوان و فلز و حتی چرم سوار می شدند. استفاده از عینک از ایتالیا به کشورهای دیگر مانند فرانسه، آلمان و اسپانیا نیز گسترش یافت. در انگلستان در سال ۱۶۲۹ یک شرکت عینک سازی تاسیس شد که در آرم آن سه عدد عینک دیده می شد و شعار آن این بود؛ امکانی جدید برای افراد مُسن.
از لحظه ای که عینک اختراع شد مشکلی وجود داشت که تقریبا برای ۳۵۰ سال حل نشده باقی ماند: “چگونگی قرار گرفتن عینک بر روی صورت”. با تمام پیشرفت هایی که در طی سال ها صورت پذیرفت فرم عینک یکی از بهترین نمونه های ضعف مهندسی طراحی بود.
مرکز ثقل و مرکز چرخش خیلی از هم دور بودند و بنابراین امکان نگهداری عدسی ها در جایگاه دلخواه وجود نداشت. فریم ها تا حد زیادی به بینی اتکا داشتند که از نظر اندازه، شکل و سفتی در بین افراد مختلف متغیر بود.
برای این عینک لازم بود که صفحه ی عدسی ها بر محور بینایی، عمود باشد. اگر چه که این امر از نظر هندسی تنها برای یک جهت نگاه امکان پذیر است و در سایر جهات نگاه تغییراتی در قدرت اسفروسیلندر روی می دهد.
همچنین لازم است تا مرکز اپتیکی هر عدسی دقیقا در مرکز هر مردمک قرار داده شود و ظاهرا این امر غیر ممکن است زیرا چشم ها دائما حرکت می کنند و انواع حرکات مختلف را نشان می دهند.
عینک سازان اسپانیایی در قرن هفدهم نوارهای حریری را امتحان کردند که می شد آن ها را به فریم متصل نمود و سپس آن را بدور گوش حلقه زد. میسیونرهای ایتالیایی واسپانیایی مدل های جدید عینک را به چین منتقل کردند. چینی ها قطعاتی از سرامیک یا فلز را به جای نوارهایی که به دور گوش حلقه می شد، به کار بردند. این ابداع بلافاصله در همه جا منتشر شد.
در سال ۱۷۵۲، James Ayscough در آخرین اختراع خودش عینکی با دسته های دارای لولای دوگانه را تبلیغ نمود. این عینک به سرعت در همه جا انتشار یافت و در نقاشی ها، کتب و کاریکاتورهای این دوره به وفور یافت می شود.عدسی ها از شیشه ی رنگی و یا شیشه ی ساده ساخته می شدند.
Ayscough احساس نمود که شیشه ی سفید اثرات خوبی بر روی چشم ندارد و به همین دلیل شیشه های آبی و سبز را توصیه نمود. مردان و زنان اروپایی به ویژه فرانسوی ها در مورد استفاده از عینک خیلی خویشتن داری به خرج می دادند. اشراف پاریس تنها عینک را در پنهان استفاده می کردند. مردم انگلستان و فرانسه از عینک هایی که به راحتی پنهان می شد استفاده می کردند، اما در اسپانیا عینک در میان همه ی اقشار رایج بود زیرا مردم فکر می کردند که عینک باعث می شود آن ها مهم تر و با وقارتر به نظر آیند.
آمریکایی های استعمار گری که مُسن و یا دوربین بودند عینک را از اروپا وارد نمودند. عینک اساسا مخصوص استعمارگران با سواد و صاحب نفوذی بود که نیاز به یک وسیله ی با ارزش و گرانبها داشتند. در اوایل سده هجدهم قیمت عینک در حدود ۲۰۰ دلار بود.
بنیامین فرانکلین در سال ۱۷۸۰عینک های دو کانونی را ابداع نمود. او بعدها نوشت: من دو عدد عینک قدیمی داشتم که یکی را برای مطالعه و دیگری را برای دیدن مناظر دور به کار می بردم وقتی که دریافتم که این تغییر عینک ها برایم مشکل آفرین است من شیشه های هر دو عینک را نصف کردم و نیمی از هر کدام را در یک فریم جای دادم بدین ترتیب من همیشه از یک عینک استفاده می کنم و تنها کافیست که چشمانم را بالا یا پایین ببرم تا بتوانم هم دور و هم نزدیک را ببینم. عدسی های عینک دو دید در نیمه ی نخست قرن نوزدهم پیشرفت کمی پیدا نمودند. واژه ی دو کانونی و سه کانونی توسط Isaac Hawkins که عینک های سه کانونی را در ۱۸۲۷ معرفی نمود، ابداع شد. بین سال های۱۷۸۱ و ۱۷۸۹ عینک های نقره ای با دسته های لغزنده در فرانسه ساخته شد ولی گسترش عمومی آن تا قرن نوزدهم طول کشید.
Monocle که در ابتدا eye ring نامیده می شد در سال ۱۸۰۰ در انگلستان معرفی شد. یک جوان اتریشی به نام J.f.Voigtlander که اپتیک را در لندن فرا گرفته بود، ایده ی Monocle را با خود به آلمان برد. او در سال ۱۸۱۴ شروع به ساخت Monocle در وین نمود و آن را منتشر نمود. نخستین استفاده کنندگان از مردان طبقات بالای جامعه بودند. بعد از جنگ جهانی اول از اعتبار آن کاسته شد که البته بی ارتباط با ارتش آلمان نبود.
Lorgnette دو عدسی در یک فریم بود که استفاده کننده، آن را با یک دسته طرفی نگه می داشت و یکی دیگر از ابداعات قرن هجدهم بود(توسط یک انگلیسی به نام Adams)
فریم و دسته اغلب به طرز هنرمندانه ای تزئین می شد زیرا توسط خانم ها مورد استفاده قرار می گرفت و بیشتر به عنوان یک وسیله ی تزئینی مورد استفاده قرار می گرفت تا یک وسیله ی کمک بینایی و تا پایان قرن نوزدهم همچنان رایج بود.
عینک های پنسی یا Pince-nez در دهه ۱۸۴۰ پدیدار گشتند، ولی این در نیمه ی دوم قرن نوزدهم بود که تحول عمده ای در رواج این عینک ها در میان مردان و زنان به وجود آمد.
در قرن نوزدهم مسئولیت انتخاب لنز صحیح بر عهده ی مشتری بود حتی وقتی که از عینک ساز خواسته می شد که لنز صحیح را برای آن ها انتخاب نماید او این کار را به صورت تصادفی و اتفاقی انجام می داد.
در شروع قرن بیستم دکتر Norburne Jenkins در ژورنال اپتیک نوشت: استفاده از عینک در خاج از خانه یک ضرورت است. عینک برای خانم ها چندان جذاب نیست. در واقع بیشتر مردم آن را تحمل می کنند زیرا به آن ها گفته می شود که استفاده ی تمام وقت از آن، تنها راه جلوگیری از بروز مشکلات جدی برای چشم است.
علیرغم این نوع اظهار نظرها انواع متعددی از عینک و لوازم اپتیکی در دسترس بودند و در محل های عمومی مورد استفاده قرار می گرفتند .عینک های دارای شیشه های گرد بزرگ و با فریم هایی از لاک لاک پشت در سال ۱۹۱۴ رایج گشتند.
اکنون زمانی فرا رسیده بود که انسان به جای این که از داشتن عینک خجالت زده باشد واقعا از داشتن آن احساس غرور کند. عینک های بزرگ مدور و عینک های پنسی در قرن بیستم نیز مورد استفاده قرار گرفتند. در دهه ی سی تاکید زیادی بر روی مدل عینک می شد و انواع مختلفی از فریم های عینک در دسترس بودند.
در ۱۹۳۸، Rosenthal نوشت که عینک های پنسی هنوز توسط پیرزنان و پیرمردان مورد استفاده قرار می گیرد و توسط عده ی کمی در ایالات متحده به کار برده می شود.
در دهه ی سی استفاده از عینک های آفتابی بسیار فراگیر شد.
انواع عینک
به­طور کلی، عینک وسیله ای است با کاربردهای مختلف برای چشمها و یک وسیله­ی تزئینی برای چهره که به­علت کثرت در تنوع مدل و انواع کاربردی آنها، اشاره­ی مختصری به آن می گردد .
۱٫عینکهای طبی
به آن دسته از عینکهایی که، عدسیهای تجویزی، جهت رفع عیوب انکساری در آنها نصب می شود، عینکهای طبی می گویند؛ که در مدلهای گوناگون و با مواد مختلف ساخته می شوند .
توضیح اینکه :
عینکهایی با اتاقک مرطوب ( جهت جلوگیری از اشک ریزش شدید ) و یا عینکهای منشوری ( برای موارد کم بینایی و یا آسان نمودن مطالعه برای کسانی که قرار است مدت زیادی به علت فلج اندامهای اصلی، بستری شوند ) ، و عینکهای مخصوص آرایش ( برای اشخاصی که دارای عیوب انکساری شدید هستند ) و…، در زمره­ی عینکهای طبی، با کاربرد خاص محسوب می شوند .
۲٫عینکهای آفتابی
به گروهی از عینکها که جهت محافظت از چشمها در برابر آثار زیانبار نور خورشید و نورهای مضر ساخته می شوند و گاهی هم جهت زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند، عینکهای آفتابی می گویند .
۳٫عینکهای طبی- آفتابی
به­بعضی از عینکهایی که جهت مصارف طبی به کار می روند، اما از عدسیهای طبی- آفتابی(انواع عدسیهای رنگی و یا فتوکرومیک ) استفاده می کنند عینکهای طبی- آفتابی گفته می شود .
۴٫عینکهای صنعتی و یا حفاظتی
این دسته از عینکها، همان طور که از نامشان پیداست، جهت محافظت از چشمها در برابر برخورد با ذرات و حفاظت در برابر تابشهای مضر در مشاغلی مانند : تراش کاری(سنگ – فلزات)، کار با مواد شیمیایی، رادیولوژی و… ، به کار گرفته می‌شوند
۵٫عینکهای ورزشی
این گونه عینکها، که هنوز فرهنگ کاربرد آن برای بسیاری از مـردم ناشناخته است، از اهمیـــت ویـــژه ای در محافظت از چشمها در هنگام انجام ورزشهای مختلف برخوردار است. به­گونه ای که برای هر ورزشی، عینک خاص همان ورزش از مواد مخصوص جهت محافظت، ایمنی و بهداشت چشم، (البته با رعایت مسائل دیداری) ساخته شده است. کاربرد این عینکها برای بازیهای میدانی، دوچرخه سواری، اسکی، کوهنوردی، غواصی، شنا، شکار، ماهی گیری، بازی بیلیارد و… می باشد .
۶٫عینکهای سمعک دار
این عینکها، برای اشخاصی که مشکل شنوایی دارند بکار می رود .
۷٫عینکهای الکترونیکی
در انواع گوناگون و با کاربردهای مختلف جهت نابینایان، ساخته شده است .


دوره آموزشی آشنایی با ساخت عینک
جهت ثبت نام در دوره آموزشی آشنایی با ساخت عینک  بر روی تصویر فوق کلیک نمایید.
دوره غیر حضوری است و محتوای الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال می گردد.
پس از پایان گواهی و مدرک معتبر آشنایی با ساخت عینک با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید.
مشاوره رایگان : ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴


ساختمان فریم عینک
آشنایی با فریم و قطعات آن
آن قسمت از عینک، که عدسی‌های تجویز شده ویا تیغه‌های حفاظتی را در مقابل چشمان نگه می‌ دارد، قاب یا بدنه¬ی عینک می‌ گویند و به فریم (Frame) نیز معروف است. فریم، توسط‌ دسته‌ هایی که به آن متصل می‌ شود، بر روی صورت تنظیم می‌ گردد. فریمهایی هم هستند که دسته ندارند و در عوض به وسیله¬ی فشارهای دو طرف بینی در محل خود قرار می گیرند(مثل pince-nez یا oxford) ویا بر روی فریم دیگری سوار می شوند(مثلclip-ons) و یا در دست نگه داشته می شوند(مثلlorgnettes).
اجزای جلویی فریم (Frame Front)
آن بخش از قاب را که بین دو عدسی و بر روی بینی قرار می‌ گیرد را پل(Bridge) گویند و لبه‌ ای که دور عدسیهـا را در بر گرفته، به حدقه (Rim) یا (Eyewire) معروف است‌. به قسمتهای بیرونی جلوی قاب که درمنتها الیه سمت چپ و راست، در نقاطی که دسته ها به آنها متصل می شوند، Endpiece می گویند.
تعداد معدودی از فریمهای پلاستیکی، هنوز هم دارای یک پوشش فلزی در قسمت بیرونی Endpiece بوده که پرچهایی جهت نگهداری لولا به آنها متصل شده است.(شکل زیر)
لولاها، دسته ها را به قاب عینک متصل می‌کنند و تعداد پایه هایشان فرد است. تعداد پایه ها، سه، پنج و یا هفت است. لولا ها ممکن است که از نظر ساختمان با هم تفاوت داشته باشند.
اما، به منظور ساده نمودن، آنها را معمولاً بر اساس تعداد پایه های لولای دسته ولولای قاب طبقه بندی می کنند. نسبت پایه ها مابین دسته و قاب متغیر می باشد. مثلاً، ۲به۱، ۱به۲، ۳به۲، ۲به۳، ۴به۳ و۳به۴٫(برای مثال، اگر دسته، دارای یک پایه باشد، آنگاه قاب عینک دو پایه دارد و بر عکس اگر قاب عینک دارای دو پایه باشد، دسته می بایست یک پایه داشته باشد.)
بعضی از فریمها دارای پد(Pad) می باشند. پد، قطعه ای پلاستیکی است که بر روی بینی قرار می گیرد، تا فریم را نگه دارد. پدها ممکن است که، به¬طور مستقیم و یا با واسطه¬ی یک قطعه¬ی فلزی که به بازوی محافظ و یا بازوی پد موسوم است، به فریم متصل شوند.
دسته ها (Temples)
آن قسمت از دسته که نزدیکترین فاصله با قسمت اتصال با قاب را دارد، به butt end ویا butt portion معروف است. اولین نقطه ای از دسته که بر روی گوش خم می شود bend نامیده می شود. بخشی از دسته را که مابین butt end و bend قرار گرفته shank و یا shaft می نامند. آن بخش از دسته که در زیر bendودر پشت گوش قرار دارد، به نامهای earpiece, bend-down portion, curl معروف می باشد. پایه¬ی لولای دسته را گاهی هم dowel hole می نامند.(شکل زیر)
فریمهای فاقد ریم را Mountings (مان تینگز) می نامند. در این فریمها، عدسیها داخل فریم قرار می گیرند، و به فریم های ریم لس متصل می شوند. فریمها خود نیز به شیوه های ساده قابل طبقه بندی می باشند.
فریمهای پلاستیکی(Plastic):
فریمهای پلاستیکی، از بعضی از انواع مواد پلاستیکی ساخته می شوند. فریمهای پلاستیکی را گاهی به فریمهای کاسه لاک پشتی نسبت می دهند و این موضوع، به زمانی باز می گردد که فریمها را از کاسه لاک پشت می ساختند. اما، این موضوع دیگر به فراموشی سپرده شده است.
Zyl(زیل)، اصطلاح دیگری است که هنوز هم خیلی ها برای فریمهای پلاستیکی به¬کار می برند. این موضوع از آنجا ناشی می شود که زمانی زیلونیت(سلولز نیتریت)به عنوان ماده ای رایج جهت این گونه فریم ها به¬کار برده می شد. امروزه با ظهور مواد جدید بسیار، یا همان نام ماده¬ی پلاستیک را به¬کار می برند و یا به¬طور ساده آن را فریم پلاستیکی می نامند.
فریمهای فلزی(Metal):
فریمهای فلزی، فریمهایی هستند که همه¬ی قسمتهای آن بجز پدها و بخشهای عقبی دسته ها ( که با پلاستیک، پوشیده شده) از فلز ساخته شده اند. حدقه¬ی فریم به¬طور کامل، عدسی را در بر می گیرد.(شکل۱-۱)
فریمهای زه پلاستیکی (Nylon Cord Frames):
فریمهای زه پلاستیکی را گاهی اوقات nylon supras (بالا پلاستیکی) هم می نامند. عدسی در این گونه فریمها به توسط زه پلاستیکی که گرداگرد لبه¬ی آنها را در بر می گیرد، نگاه داشته می شوند. این موضوع باعث می شود که فریم، ریم لس به نظر آید. معمولاً قسمت فوقانی عدسی، به حدقه¬ی بالایی فریم جفت می شود. بقیه¬ی عدسی دارای یک شیار جزیی است، که به وسیله¬ی تراش هموار شده است.(شکل۲-۱)
فریمهای ترکیبی(Combination):
فریمهای ترکیبی، به¬طور معمول فریمهایی هستند که دارای اسکلتی فلزی بوده و حدقه¬ی فوقانی و دسته های آنها پلاستیکی می باشد.
اسکلت این فریم ها، شامل : حدقه و قسمت دماغه می باشد. اگرچه این، معمول ترین نوع ساخت است، هرگونه فریم با ترکیب فلز و پلاستیک مثل فریمی با حدقه¬ی پلاستیکی و دسته و دماغه¬ی فلزی در این طبقه بندی قرار می گیرند.
فریمهای نیم تنه (Half-eye):
فریمهای نیم تنه، مخصوص کسانی ساخته شده است که دید نزدیکشان نیاز به اصلاح داشته، ولی برای دید دور مشکلی ندارند. این فریمها به¬گونه ای ساخته شده اند که پایین تر از حد معمول، بر روی بینی قرار
می گیرند و ارتفاع آنها هم نصف فریمهای معمولی است. این وضعیت سبب می شود ، تا بیماران از بالای عینک هم بتوانند نگاه کنند. این فریمها ممکن است که از پلاستیک، فلز و یا حتی زه پلاستیکی ساخته شده باشند.(شکل۴-۱)
فریمهای نیم تنه¬ی مخصوص دید دور که کمتر متداول می باشند، برای بیماران این امکان را فراهم می سازد که برای خواندن، از زیر عدسیها نگاه کنند.
فریمهای ریم لس، شبه ریم لس و نیومانت(Rimless, Semirimless, and Numont):
در فریمهای ریم لس، عدسیها نه به وسیله¬ی زه پلاستیکی و نه به وسیله¬ی حدقه نگه داشته می شوند. بلکه، بیشتر اوقات به وسیله¬ی پیچ یا گیره این نگهداری انجام می گیرد. در بیشتر فریمهای ریم لس، دو نقطه ی اتصال برای عدسی موجود است. یکی در منطقه¬ی بینی و دیگری در منطقه¬ی گیجگاهی.(شکل۵-۱)
فریمهای نیمه ریم لس (Semirimless Mountings) ، مشابه ریم لس می باشند، بجز آنکه این فریمها دارای یک بازوی فلزی تقویت کننده بوده که در قسمت فوقانی عدسی، امتداد یافته و بخش مرکزی فریم را به Endpiece متصل می کنند. بخش مرکزی شامل دماغه، بازوهای پد و پدها می باشد.(شکل۶-۱)
نیومانت(Numont Mountings) یک نوع فریم ریم لس است که عدسیها را تنها از لبه ای که به سمت بینی قرار گرفته نگه می دارد. عدسیها در ناحیه ی دماغه، اتصال یافته اند و اتصال دسته ها به فریم ، توسط یک بازوی فلزی برقرار می شود که در پشت عدسی به طرف گیجگاه امتداد یافته است. بنابراین، تنها یک نقطه¬ی اتصال برای عدسی وجود دارد.
امروزه با توجه به انواع مختلف مواد قابل کاربرد در ساخت عینک های طبی شغل عینک سازی بطور کلی، برای ساخت یک عینک طبی مراحل زیادی را باید طی نمود یعنی از تجویز عدسی، آغاز و در نهایت به تنظیم عینک بر روی صورت بیمار و فراهم آوردن رضایت وی چه از نظر طبی و چه از لحاظ رعایت موارد زیبایی پایان می پذیرد، که البته، این پایان، خود آغاز دیگری است، آغاز تشکیل یک پرونده کامل برای بیمار و بایگانی آن و شروع خدمات پس از فروش و نظر سنجی از بیمار راجع به عملکرد خود و کارکنان موسسه و …البته واضح است که تجویز عدسی در حوزه مسئولیت عینک سازان نمی باشد ولی میتوانند با آگاهی داشتن از اطلاعات عمومی بیماریهای چشمی بخصوص عیوب انکساری، بیمار را به پزشک معالج و یا بینایی سنج هدایت کنند. در زمان ساخت عینک در هرکدام از مراحل آن، اگر ناآگاهی و یا قصوری صورت پذیرد، تاثیر مستقیمی بر دیگر مراحل، خواهد داشت. در حقیقت کار بصورت سلسله مراتب بهم پیوسته ای می باشد که نباید هیچگونه خللی چه از نظر فنی و چه از نظر موارد زیبایی به وجود آید. یک عینک ساز برای اینکه بتواند موفقیت کاملی در ساخت عینک داشته باشد می بایستی بداند که عملکردش چه اهمیت و ارزشی دارد و چه نقشی در فراهم آوردن یک بینایی مطلوب برای بیمار دارد و چه مسئولیتی در قبال نسخه تجویز شده دارد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *