0
021284284

موفقیت در یادگیری الکترونیکی

آموزش الکترونیکی بسیاری از ایده های یک آموزش خوب هم چون یادگیری در هر مکان و زمان، یادگیری مشارکتی و … را برآورده کرده است. برای پیشبرد و موفقیت یادگیری الکترونیکی بهتر است تمامی عوامل بررسی شود.
یادگیری الکترونیکی با به کارگیری فناوری های جدید، محیط های آموزشی ایجاد کرده که با محیط های آموزش سنتی متفاوت است.
کیفیت دوره های آموزش الکترونیکی گاهی اوقات به دلیل آماده سازی سریع محتوا برای پاسخ به یادگیرندگان پائین می آید و این موضوع موجب می شود دست یابی به اهداف با مشکلاتی مواجه شود.
یادگیری الکترونیکی نیاز به پیشرفت دارد، چگونه؟؟
با گسترش یادگیری الکترونیکی محققان روش های زیادی را برای موفقیت آموزش الکترونیکی ارائه داده اند.
برای این که بتوان یک محیط یادگیری الکترونیکی موثر را ایجاد کرد می بایست تعامل بین دانش آموز و محتوای آموزشی افزایش پیدا کند. محتواهایی که ایجاد می شوند می بایست بر پایه محتوای قبلی باشند تا سردرگمی در یادگیرنده به وجود نیاید. هم چنین نقش مدرس نیز بسیار با اهمیت است چرا که مدرس می بایست دانش آموز را درک کند و او را به شرکت در فعالیت ها، اراده دادن پیشنهادهای مختلف و … دعوت کند.
برای این که بتوان یک محیط یادگیری الکترونیکی موثر را ایجاد کرد می بایست تعامل بین دانش آموز و محتوای آموزشی افزایش پیدا کند.
برای پیشرفت و گسترش آموزش الکترونیکی راه هایی ارائه شده که عبارت اند از:

  • پشتیبانی از محتوای با كیفیت و به نوعی تشویق آن ها در گسترش هرچه سریعتر

برنامه ریزی مناسب دوره آموزشی در این گروه قرار می گیرد. هم چنین آشنا نمودن دانش پژوهان  با یکدیگر در ابتدای دوره موجب ایجاد تعامل بین آنان می گردد و موجب می شود به انجام کارهای گروهی تشویق شوند و مسئولیت پذیری را به درستی درک کنند. به علاوه در این بخش می بایست نقش استاد تغییر کند و به نوعی استاد به عنوان راهنما شناخته شود در این صورت دانش آموز در زمینه یادگیری به خود متکی می شود.
هم چنین می بایست کتاب های مرجع را به دانش آموزان معرفی کرده تا بتوانند دانش خود را بالا ببرند و با افراد دیگر نیز همکاری داشته باشند.
تشویق دانش پذیران برای این که برای خود صفحات وب طراحی کنند و در مورد خود مطالب اولیه ای را از جمله سوابق آموزشی، تجربه کاری، سرگرمی، انتظارات از دوره و…  را در آن قرار دهند.

  •  شرح كامل درخواست ها از یادگیرنده

ارائه کردن یک برنامه دقیق و تعریف شده و توضیح دادن در مورد این مسئله که، نحوه برقراری ارتباطات چگونه خواهد بود مانند پست الکترونیکی و…

  • تشویق یاد گیرندگان برای حضور در جامعه یادگیری

برنامه ریزی برای ایجاد فعالیت های آنلاین و یا حضوری در دوره، برای ایجاد تعاملات اجتماعی که به دنبال آن  فرصت هایی برای بحث و همکاری بیشتر بین دانش آموزان پدید می آید.
ایجاد فضایی برای این که دانش آموزان بتوانند ایده های خود را به اشترا ک بگذارند و نگرانی ها و مشکلاتشان را مطرح کنند.

  • استاندارد بودن طراحی های انجام شده

برنامه یادگیری الکترونیکی باید با قوانین آموزس و پرورش سازگار باشد.  به علاوه در آموزش و پرورش می بایست شرایطی مانند حمایت های مالی و … فراهم شود تا مدارس بتواند برنامه های دقیقی را پیاده سازی کند.

  • برگزاری آزمون های مختلف به منظور سنجش شركت كنندگان

در هر دوره ای باید دانش آموزان را از نظر میزان و کیفیت یادگیری مورد ارزیابی قرار دهند، بهتر است این کار از طریق شیوه ها و ابزارهای مختلف انجام شود.

  • امكان دسترسی آسان به سیستم

محیط های یادگیری الکترونیکی می بایست به گونه ای باشد که تمامی افراد از جمله کسانی که دارای ناتوانی یا معلولیت هستند نیز بتوانند از یادگیری بهره مند شوند و در هر زمانی بتوانند به محیط دسترسی داشته باشند. هم چنین می بایست راه های مختلفی را برای دستیابی به منابع ایجاد کنند تا هر کسی به نوعی بتواند به آن ها دسترسی داشته باشد.
ایجاد فضایی برای كار كردن هرچه بهتر اساتید و اعضاء فضای محیط یادگیری باید به گونه ای باشد که اساتید به حضور در این دوره ها تشویق شوند و تجربیات خود را که در زمینه یادگیری الکترونیکی داشته باشند و برای گسترش آن در اختیار طراحان این دوره ها قرار دهند.

  •    رضایت دانش پذیران

دانش آموزان یکی از عوامل موفقیت یادگیری الکترونیکی به شمار می آیندو می بایست از خدمات ارائه شده هم چون مشاوره، ثبت نام، دسترسی به محتوای درسی و … رضایت داشته باشند و تعامل از طریق چت و گفتگو با استاد و همكلاسی ها برای آنان رضایت بخش باشد.
مدرسه موظف است اطلاعات کافی درباره برنامه از جمله شرایط پذیرش، شهریه، هزینه ها، کتاب ها و … را به دانش آموزان بدهد.
دادن اطلاعات کافی در مورد محتوای آموزشی نیز با اهمیت است. اطلاعاتی در زمینه در اختیار قرار دادن محتوای آموزشی از طریق پایگاه داده های الکترونیکی، بایگانی و منابع دیگر.

  • پاسخ دقیق و سریع به مشکلات و سوالات دانش آموزان
  • امنیت هرچه بیشتر در آموزش الكترونیكی

موسسه می بایست اقدامات امنیتی الکترونیکی را برای اطمینان از درستی ومعتبر بودن اطلاعات ایجاد کند.

  • برنامه ریزی با كیفیت دوره ها

بازبینی دوره ها یکی دیگر از عوامل موفقیت به شمار می آید. دوره های محتوای آموزشی می بایست از نظر این که دارای کیفیت هستند یا نه و این که با استانداردهای روز دنیا مطابقت دارند یا نه، بررسی شوند.

  • استفاده هرچه بیشتر و بهتر از فناوری و ابزارها

در یادگیری الکترونیکی مواردی مانند سخت افزار، نرم افزار و… باید فراهم باشد. هم چنین طراحی سایت، طراحی محتوا، طراحی اتاق گفتگو در دسترس بودن نیز الزامی است.
کلام آخر…
در طراحی محیط های یادگیری باید انعطاف پذیری را نیز در نظر گرفت و محیط یادگیری را مستقل از زمان و مکان طراحی کرد و به یادگیرنده کمک کرد تا بتواند با سرعت به منابع یادگیری مورد نظرش دست یابد.
در یادگیری الکترونیکی مهم ترین اصل موفقیت، یادگیرنده محوری است یعنی این که طراحی برنامه درسی باید با ویژگی ها و نیازهای دانش آموز هماهنگ باشد. همچنین میان دانش آموزان، محتوا و اساتید تعامل برقرار باشد.
در طراحی محیط های یادگیری باید انعطاف پذیری را نیز در نظر گرفت و محیط یادگیری را مستقل از زمان و مکان طراحی کرد و به یادگیرنده کمک کرد تا بتواند با سرعت به منابع یادگیری مورد نظرش دست یابد.
———————————————————————————————–
پیروز باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *