0
021284284

فتوشاپ یاد بگیریم

فتوشاپ چیست؟
فتوشاپ یک نرم افزار ویرایشگر حرفه ای است و توسط Adobe Systems توسعه یافته که برای ساختن عکس ها بکار می رود علاوه بر این نرم افزار های After effect ، Premiere ، Illustrator ، Indesign  جزو مهمترین تولیدات نرم افزاری هستند که توسط Adobe System تولید شده اند.همه کسانی که با گرافیک کامپیوتری سرو کار دارند ، به نوعی محتاج این نرم افزار هستند. فتوشاپ ابزاری ست برای همه کسانی که در کامپیوتر با گرافیک ثابت و حتی متحرک سرو کار دارند . گرافیست ها ، ناشرین کتب و مجلات ، چاپخانه ها ، شرکت های تبلیعاتی ، طراحان سایت ، عکاس ها ، نقاشان هنری طراحان نرم افزارها ، انیمیشن سازها و …. به فتوشاپ احتیاج دارند . فتوشاپ در عصر تکنولوژی امروز یک نرم افزار حساب نمی شود بلکه یک صنعت به شمار می آید.
نرم افزار Adobe Photoshop محبوب ترین برنامه برای ایجاد و اصلاح تصاویر است و همچنین یکی از محصولات با ارزش شرکت Adobe می باشد . این نرم افزار اجازه می دهد تا کاربران تصویر خود را به راحتی دستکاری ، برش و تغییر اندازه دهند . این نرم افزاربیشتر در میان عکاسان و طراحان گرافیک حرفه ای محبوب است .
اگر چه  فتوشاپ برای ویرایش عکس ها و پرینت طراحی شده ، اما فتوشاپ به طور فزاینده ای برای تولید عکس مخصوص وب استفاده می شود . فتوشاپ همچنین ارتباط قوی با دیگر نرم افزار های Adobe برای ویرایش ، ساخت انیمیشن و CD های آموزشی دارد . فایل ها در فرمت اختصاصی فتوشاپ (PSD) می تواند به Image Ready ، Illustrator ، Premiere، After Effects و Encore DVD منتقل سود و بالعکس ، از آنها به فتوشاپ منتقل شود . برای آشنایی بیشتر با ریشه های برنامه فتوشاپ و ساز و کار آن میتوانید اینفوگرافیک : فتوشاپ ، تاریکخانه دیجیتال را نیز مشاهده نمایید.
فتوشاپ می تواند با چندین نمونه ی رنگی سر و کار داشته باشد:
نمونه ی رنگی RGB
نمونه ی رنگی LAB
نمونه ی رنگی CMYK
نمونه ی رنگی سیاه و سفید
نمونه ی رنگی Bitmap
نمونه ی رنگی Duotone
photoshop
این نرم افزار دارای معایب جزئی می باشد ، مثلا”بعد از نصب فضای بسیار زیادی از هارد دیسک را اشغال می کنه ودر زمان اجرا هم از سرعت سیستم  می کاهد،این باعث میشه که فقط افرادی بتوانن از آن به خوبی استفاده کنند که به طور تخصصی به آن احتیاج داشته باشند . اما نگران نباشید همه ی کاربران می توانند از این نرم افزار استفاده کنند به شرطی که از پروتابل آن استفاده کنند. فتوشاپ پروتابل یک نسخه ی جدید از فتوشاپ می باشد که در آن فقط هسته ی اصلی نرم افزار قرار دارد وقسمت هایی که حجم بالا دارند یا اینکه همه ی کاربران از آن استفاده نمی کنند حذف شده است. یکی از ویژگی های منحصربه فرد نسخه ی پروتابل  این است که کاربران بدون اینکه آن را نصب کنند می توانند آن را ازداخل فلش یا مموری همراه خود داشته باشند.
اما فتوشاپ برای چه کسانی مناسب است؟
اگر بخواهیم این لیست را کامل کنیم مسلما لیست بلند بالایی خواهد شد اما برای نمونه و آشنایی چند مورد را اشاره می کنم :
گرافیست ها
افرادی که در صنعت چاپ کار می کنند
طراحان وب
عکاسان و اتلیه داران
طراحان نرم افزار ها
افرادی که در زمینه ی انیمیشن سه بعدی و دو بعدی کار میکنند
شاغلین در صنعت بازی سازی
افرادی که در روزنامه ها و مجلات کار می کنند
و بسیاری از افراد مختلف


جهت ثبت نام در دوره آموزشی جامع فتوشاپ بر روی تصویر فوق کلیک نمایید.
دوره غیر حضوری است و محتوای الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال می گردد.
پس از پایان گواهی و مدرک معتبر دوره آموزشی جامع فتوشاپ با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید.
مشاوره رایگان: ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۱۳۰۰۰۱۶۸۸ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴


تاریخچه ی فتوشاپ (Photoshop)
در سال ۱۹۸۷ توماس نول دانشجوی دکترای رشته ی computer vision روی برنامه ای کار می کرد که بتواند تصاویر طیف خاکستری کامپیوتری را روی مانیتور های سیاه وسفید به نمایش در آورد.این برنامه فقط یک نوع سر گرمی برای وی بود که می خواست اوقات فراغتش را با آن بگذراند ولی همین برنامه توجه جان ،برادر توماس را به خود جلب کرده بود. او در آن زمان در شرکتی یه نام (Industrial Light and Magic) کار می کرد که مرکز جلوه های ویژه ی تصاویر وهم چنین بزرگترین و معتبر ترین شرکت فیلم سازی درشهر مارین کانتری کالفرنیا بود.
به همین دلیل زمانی که جان مطلع شد که برادرش روی چه برنامه ای کار می کند از او خواست که با برنامه اش (Display) تصاویر دیجیتالی تولید کند.جان روش استفاده از Display را نمی دانست ، روزی تعدادی عکس از کامپیوتر محل کارش آورده بودوآن ها را در کامپیوتر خودش باز کرد اما خیلی تیره دیده می شدند از برادرش توماس پرسید می توانی مقدارشفافیت این عکس ها را تغییر دهی . همین سوال بسیار ساده باعث شد که نرم افزار قدرتمندی به نام فتوشاپ به وجود آید.
جان در دانشگاه میشیگان استاد دانشگاه بود ،یک کامپیوتر Macintosh II را که از اولین مدل های رنگی بود تهیه کرد.با خریدن همین کامپیوتر برادرجان کار روی برنامه راشروع کرد وهر دو به مدت چند ماه متوالی روی این برنامه کار کردند که بتوانند قابلیت هایش را افزایش دهند مثلا می خواستند کاری انجان دهند که برنامه بتواند از چندین فرمت مختلف پشتیبانی کند.
در همان زمان به اصرار جان، توماس کدهای مخصوص خواندن و ذخیره‌کردن فرمت‌های مختلف رنگدانه‌ها را به برنامه‌ی شان اضافه کرد که همین کد‌ها سال‌ها بعد تبدیل به فیلترهای plug-in تصویرهای نقشه بیتی شدند. بعد ازگذشت زمانی توماس موفق به ساخت ابزار منحصربه فردی به نام ( Selection Tool)شدکه می توانست مناطق رنگی را از هم جدا کند.او همچنین توانست قابلیت هایی مثل level و Hue and saturation  را فراهم کند.
۱۸ ویژگی و کاربرد فوق العاده فتوشاپ photoshop
۱– چرخاندن زاویه دید (منظور عکس نیست)
ممکن است شما قصد داشته باشید تا از زوایای مختلفی بر روی پروژه خودتان کار کنید. اکثر افراد به دلیل نداشتن اطلاعات تصویر را می‌چرخانند. اما شما می‌توانید به راحتی با فشردن کلید R (یا کلیک و نگه داشتن آیکون Hand Tool از سمت چپ) از روی کیبورد خود، به قابلیت Rotate View Tool دست یابید و سپس بدون آنکه تصویر اصلی چرخانده شود، زاویه دید را تغییر دهید.
۲ – ویرایش چند لایه نوشته به صورت همزمان
حتما نیاز نیست که تمامی لایه‌های متنی پروژه را به صورت جداگانه ویرایش کنید. اگر قصد چنین کاری دارید می‌توانید با نگه داشتن کلید Ctrl از روی کیبورد و سپس انتخاب لایه‌های متنی، آن‌ها را به حالت آماده ویرایش درآورید و سپس از تولبار ویرایش کنید.
۳ – جابه‌جایی یک لایه بر روی یک خط صاف
یکی از مشکلات زیادی که کاربران با آن روبه رو هستند جابه‌جایی یک لایه و شی بر روی خطی صاف است. جهت این کار ابتدا ابزار جابه‌جایی را انتخاب کنید. سپس بر روی لایه مدنظر کلیک کرده و با فشردن کلید Shift آن را بر روی خطی صاف در دو حالت عمودی یا افقی جابه‌جا کنید.
۴ – نمایش یک لایه به تنهایی
اگر می‌خواهید یک لایه را به تنهایی مشاهده کنید و بقیه لایه‌ها فعلا مشاهده نشوند، می‌توانید کلید Alt را نگه داشته و بر روی آیکون چشم کنار لایه مدنظر کلیک کنید تا تنها آن قابل مشاهده باشد.
نکاتی که در طراحی در یک سیستم مالتی مدیا باید در نظر بگیریم
۱)    eye flow رنگ بندی و تکنیکهایی که موجب جلب توجه می شوند. (در مورد ترتیب ارائه اطلاعات بحث می کند)
۲)    vsal Appeal (جنبه های دیداری ) کلا ساختار چگونه طراحی شود که مطالب به چه ترتیبی جلب نظر داشته باشد .
۳)  consistency (پایداری یا ثبات سیستم  ) سیستم  اطلاعات چند رسانه ای طوری طراحی شود که تغییر platfrom موقعیت نمایش ابزارهای نمایش و یا هر شرایط دیگری تغییری در ترتیب دلخواه ارائه اطلاعات ایجاد کند.
انواع فایلهای گرافیکی :
از لحاظ فرمول دلخواه ذخیره سازی
۱-   فایهای Bitmap یا نقطه ای فایلهایی که در آنها رنگ و موقعیت رنگ فقط ذخیره می شود.
۲-   فایلهای Vectory یا برداری
رنگ و موقعیتی که می گوییم در مورد تصویری است که می خواهیم آنها ایجاد کنیم یا تصویر را باز کرده و آنرا توسط ابزار Digtizer فایل را به تصویر کامژیوتری تبدیل کنیم.
در Scanner با تاباندن رو به تصویر و برگشت نورهای بازتاب شده به سنسور رنگ تشخیص داده می شود.
DPI : تعداد نقاط در یک اینچ( DOT PER INCH)
وقتی DIP را بالا می بریم سرعت جابجایی سنسور رومیله ای که نور می تاباند کمتر شده به این ترتیب تعداد بیشتری از عکس خوانده می شود.
Pixele position
اگر قرار باشد مختصات به صورت Yو x  ذخیره بشه برای هر Pixel باید مختصات را ذخیره کنیم ولی می توان تنها رنگ هر نقطه ذخیره کرد و نشانه ای برای رسیدن به آخر سطر وجود داشته باشد که نشان دهد این نقاط متعلق به کدام سطر تصویرند و تمام اطلاعات یک فایل لازم نیست که در خود فایل ذخیره شود. اطلاعات فشرده سازی در یک فایل ذخیره نمی شود‏ یعنی قسمتی مربوط به این است که اطلاعات چگونه و با چه کیفیتی در فایل ذخیره شوند و قسمت دیگر الگوریتم مربوط به این است که (decompressor) این فورمت است.
هنگامیکه که به نشانه گر برسد اطلاعات بعدی مربوط به سطر بعد می شود.
راه دیگر این است که ابعاد تصویر را ذخیره کنیم مثلا ۶۴۰x480  را ذخیره کند و تنها اطلاعات رنگ تصویر را ذخیره کنید هرگاه به نقطه    رسید یعنی اینکه به سطر بعدی می رود و همچنین مشخص می شود که این تصویر ۶۴۰  سطر دارد.
اطلاعات یک فایل :
در تمام این فایلها از دو قسمت Data , Header تشکیل شده و Footer آگاهی مواقع وجود دارد و تنها یک علامت است که نشان دهنده آخر فایل است.
در Header چه چیزهایی ودارد
نام فایل – استاندارد ذخیره سازی (format) file size (در بعضی از هورهاوجود دارد)
file Atributes– زمان ایجاد فایل – آخرین زمان تغییر فایل و بازیابی فایل و چه کسی فایل  را ایجاد کرده است.
Creator- modification Date- creation Date
اینها در فایل ذخیره  نمی شوند تاریخ اینها تاریخ ذخیره سازی آن فایل دارد در دستگاه جدید است و اینها در جدول Fat  ذخیره می شوند
جدول تشخیص جای فایل
آدرس فایل : آدرس موقعیت شروع فایل در این قسمت ذخیره می شود ولی باد در نظر داشت که تمام اطلاعات یک فایل پشت سر هم ذخیره نمی شوند.
به هر لایه از Hard disk را یک Track می نامند که بخشی از آنرا Sector می نامند.
داخلی ترین Ttack,tracko  است و خارجی ترین Track وtrackn-1 است.
Track  های مختلف تعداد sector های مختلفی دارد ولی اندازه sector های روی هر track به یک اندازه است.
اطلاعالت فایل روی هارد گسسته ذخیره می شود.
اطلاعات در سرعت و تنوع زیادی روی Ram ذخیره و بازیابی می شود. وقتی یک فایل از RAM خارج شود فضای خالی در آب قسمت RAM باقی می ماند. حال اگر بخواهیم یک فایل را در RAM ذخیره کنیم اینکه بهترین مکان برای ذخیره اطلاعات در RAM کدام است آنرا سه الگوریتم زیر مشخص می کند.
Nextfit- Best Fit- First Fit
تنها بهترین جاگذاری در حافظه اصلی مهم نیست بلکه سرعت پیدا کردن آن موقعیت نیز مهم است . سیستم  عامل جدولی دارد که قسمتهای خالی حافظه اصلی را ذخیره می کند .موقعیت و همه آنها را ذخیره می کند)
First fit: حجم فایل را در نظر می گیرد از اول جدول را  می گردد و هر گاه یک فضای خالی به اندازه بزگتر مساوی حجم فایل را در نظر می گیرد از اول جدول را می گردد و هر گاه یک فضای خالی به اندازه بزگتر مساوی حجم فایل پیدا کرد‏‏، اطلاعات را در آن قسمت قرار می دهد (سریعترین روش است) مشکل این روش :Defrogmentation است (قطعه قطعه شدن حافظه اصلی)
Best fit: در جدول می گرده فضای خالی ای را پیدا می کند کوچکترین فضای بزرگتر مساوی با حجم فایل را پیدا می کند. این روش کمترین اتلاف حافظه را دارد. اگر بهینه سازی این رشو درست نباشد سرعت سیستم  را خیلی پایین می آورد.
Free segments table: قطعات خالی حجم و آدرسشان در این جدول ذخیره می شود که باعث بالا رفتن سرعت جستجو می شود به این ترتیب جدول را بر اساس سایر فضای خالی مرتب کنید (sorting free segments) این مرتب سازی جدول زمان می برد و مرتب نمودن جدول برای پیدا شدن فضای خالی باز هم زمان می برد. بنابرای مرتب سازی جدول از بازه زمانی یا فرکانس .
دلایل مرتب سازی :
در ابتدا که کامپیوتر را روشن می کنیم جدول بصورت مقابل نمی باشد چون مقداری از فضا در اختیار سیستم عامل قرار می گیرد و همچنین نرم افزارهایی که بعد از روشن شدن کامپیوتر خود به خود اجرا می شوند.
در ابتدا یک سری اطلاعات که مربوط به سخت افزار کامپیوتر از رو Bios یا epros روی حافظه اصلی می شوند بعد که سیستم  عامل Local  شدن جدول free-segments table  ایجاد نمی شود.
در مورد جستجوی مهمترین مهمترین فضا در Bestfit به این ترتیب عمل می کند که مثلا اگر حجم فایل ۱۱kb باشد از ابتدای جدول می گردد می بیند ۱kb فضا اضافه دارد آنرا ذخیره می کند سپس با ۲۵kb و ۱۴k فضای خالی اختلاف دارد پس آنرا رد می کند و به همین ترتیب کل جدول را مقایسه می کند و اگر فضایی پیدا کند که آن کمتر از ۱۱c باشد آنرا جایگزین می کند در غیر این صورت همان فضای ۱۲k با اتنخاب می کند.
به این دلیل کل جدول را می گردد چون احتمال دارد که در آن زمان جدول هنوز مرتب نشده باشد.
ارتباط مالتی مدیا یا با سیستم :
چون سیستم  ها امروزه به سمت سیستم  های توزیع شده پیش می روند یعنی اینکه اطلاعات تنها بر روی یک کامپیوتر ذخیره می شود . بنابراین نحوه ذخیره سازی فایلها و اطلاعات را باید بدانیم و همچنین نحوه بازیابی اطلاعات را.
گاهی در کامپیوتر برنامه ای مثل photoshop را اجرا کنیم ولی باید نمی آید چون segment های خالی موجود در Ram خیلی بهم ریخته است. و سیستم  این فرصت را ندارد که این فضاها را مرتب کند و پشت سر هم بچیند.
وقتی سیستم  Notenoght memory می دهد بدنی فضای خالی به آن اندازه در Ram نیست یا اینکه مجموع فضاهای خالی به اندازه حجم فایل نیست یا اینکه سیستم  این فرصت را ندارد که فضاهای خالی را به اندازه حجم فایل پشت سر هم قرار دهد.
Defragmentation اصلا در مرحله تشخیص فضا در Ram انجام نمی شود.
Nextfit یا worth fit بر خلاف Bestfit است.
در روش next fit قطعه ای انتخاب می گردد که اختلاف آن را با حجم دنیای مورد نظر بیشترین مقدارذ ممکن باشد. تا بتوان بعدا از آن فضای خالی برای ذخیره سازی اطلاعات بعدی استفاده کرد.
فلسفه Next fit این است که Segment خیلی بزرگ استفاده نمی شود علاوه بر آن segment های free خیلی کوچک نیز استفاده نمی شود که بوسیله  Best fit ایجاد می شود.
یک سیستم  عامل فقط از یکی از این الگوریتم ها استفاده می کند.
دلایل مرتب سازی :
۱- درجه چند برنامه گی Malti
حجم جدول به میزان برنامه هایی که اجرا می شود بستگی دارد و تعداد برنامه هایی اجرا شده به سیستم  عامل بستگی دارد که درجه چند برنامه گی آن سیستم  عامل بستگی دارد.
اگر در آن واحد تعداد برنامه هایی زیادی اجرا شود.
طول جدول وقتی زیاد باشد یعنی تعداد فضاهای خالی زیادی وجود دارد . بنابراین مرتب سازی جدول یا بهتر است انجام نشود یا اینکه کمترمرتب سازی انجام شود.
۲-   چه زمانی defregmenttation انجام می شود؟
وقتی حجم data مورد نیاز در هیچ کدام از فضاهای خالی قرار نگیرد و مجموعه خالی بزرگتر مساوی حجم data باشد.
(یک شکل دو بعدی در فضای سه بعدی )
برای ذخیره سازی یک مستطیل به دو بعد ذخیره  و  احتیاج داریم .
همچنین به رنگ سطح و رنگ خط خارجی و ضخامت بردار یا حاشیه .
نمایش یک شکل دو بعدی سطح دار شده  presentinga 2-D surfacfd shape
در شکل بالا شاخص ها یا مولفه هایی که برای نمایش احتیاج داریم مشخص شده است.
همچنینی به موارد زیر نیز احتیاج دارد:
shdaw (سایه) که به خود شکل و منبع بعد بستگی دارد.
Shdow depth اندازه سایه ای که شکل ایجاد می کند .
Shdow color رنگ سایه  در محیط سه بعدی می توان سایه های رنگی ایجاد کرد.
Shadow distance فاصله سایه از object
Shdow capacity شفافیت سایه
نور از بسته های ریز انرژی بنام فوتون تشکیل شده . وقتی چراغ قوه را روشن می کنیم بسته به ولتاژ آن این فوتونها به حرکت در می آید و تا فضایی را روشن می کنند سپس در اثر برخورد با محیط مادی انتشار نور تبدیل می شود به انرژی حرارتی .
shadow depth فاصله پشت خود object که قرار است سایه روی آن فاصله تاثیر داشته باشد.
Material A جنس شکل
Materil type
Texture بافت شکل   {image
(رنگ و اندازه در محیطی که ایجاد می کنیم با رنگی آن در محیط Rander فرق مسی کند.
Image   {repeat تعداد دفعات تکرار تصویر  {Horizontal    R. (Number) تعداد دفعات تکرار در طول
Vertical        R. (Number) تعداد دفعات تکرار در عرض
Angleزاویه
Reflection انعکاس
Brightnessروشنایی
Shiness درخشندگی
Opacity شفافیت  , شفافیت شیشه خیلی کم است( میزان گذردهی نور)
Blur وضوح تصویر, هر چه مقدار عددی بیشتر باشد تصویر محو تر می شود
Contrust میزان تباین در تصویر ,  هر چه مقدار عددی بیشتر باشد تفاوت رنگها بیشتر می شود.
Bump میزان برجستگی طرح را مشخص می کند
در PhotoShop
اگر مستطیلی را روی یک تصویر بکشیم ابتدا شکل پشت مستطیل پنهان می شود در صورتی که opacity آنرا مثلا برای ساخت یک اتاق از یک مکعب توخالی باید استفاده کنیم.
در Blur مرزها را از بین می برد. نقاط را در نظر می گیرد و آنها را به هم نزدیک می کند. مثلا نقاط  و  دو رنگ دارد رنگ بدست آمده ضریبی از رنگ آن دو نقطه است.
redios یا شعاع مشخص می کند که نقاط تا چه شعاعی رنگهایشان به هم نزدیک می باشد.
شکل سه بعدی مجموعه ایست از نقاط و خط و جنس یا Material آن.
در cortrust : وقتی کم می شود تفاوت بین نقاط تیره و روشن کم می شود و تصویر یکنواخت می شود . وقتی contrust بیشتر می شود تمایز بین نقاط بیشتر می شود یعنی نقاط تیره تیره و تیره تر می شود و نقاط روشن روشن و روشن تر مکی شود
Brithness هر چه بیشتر شود تصویر روشن تر می شود و هر چه کمتر باشد نور کمتر به object  ها می رسد و تصویر تاریک تر می شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *