0
021284284

آموزش منابع طبیعی و آبخیزداری: دوره های آموزش مجازی و مقاله های آموزشی منابع طبیعی و آبخیزداری

طبیعت دارای امکانات بسیاری است که تداوم زندگی بشر و کلیه موجودات بر روی زمین وابسته به آن است اما آنچه به عنوان منابع طبیعی در کشور ما از آن یاد می‌شود منابع تجدید شونده ای هستند که ما از آنها بهره‌برداری می‌کنیم و عمدتاً به خاک، گیاه و درخت محدود می‌شود یا بهتر بگوییم وجود خاک به معنی مالکیت بر زمین در آن عرصه، گیاه محدود به مراتع و درخت در جنگل‌ها می‌باشد که جوامع بشری بهره‌برداری‌های گوناگونی از آنها دارند. آبخیزداری (Watershed Management)، علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌های لازم برای مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک می‌باشد. به عبارت دیگر آبخیزداری طراحی و مدیریت حوزه به منظور حفاظت و استفاده صحیح و پایدار از منابع طبیعی با توجه ویژه به منابع آب و خاک است.در دوره آموزشی منابع طبیعی و آبخیزداری شما با علوم طبیعت ،مرتع داری و روش های آبخیزداری آشنا خواهید شد.

آموزش مجازی منابع طبیعی و آبخیزداری : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی منابع طبیعی و آبخیزداری و اخذ مدرک معتبر منابع طبیعی و آبخیزداری را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5
منابع طبیعی و آبخیزداری

بهره گیری از مجموعه گسترده دانش و تجربه،در راه یافتن راه های پیشگیری و رویارویی با فرسایش خاک و سیلاب های مخرب.

تحت كنترل درآوردن و ارزیابی عمليات كشاورزي ، دامپروري، راهسازی، قطع درختان و… با توجه به وضعيت آبخيز براساس خصوصيات زمين شناسي ، خاك شناسي ،  پوشش گياهي جهت حفظ منابع طبیعی.

دوره آموزش مجازی منابع طبیعی و آبخیزداری برای شما توسط بنیاد آموزش مجازی ایرانیان تهیه شده، تا به آسانی اینترنتی ثبت نام کنید.

بنیاد آموزش مجازی ایرانیان با اعتبار بسیار بالا برای شما شرایطی فراهم آورده که در مدت زمان کوتاه میتوانید مدرک منابع طبیعی و آبخیزداری را اخذ نمایید.

آبخیزداری چیست؟

آبخيز واحدي هيدرولوژيک است که به عنوان واحد فيزيکي, بيولوژيکي, سياسي, اجتماعي و اقتصادي براي طراحي ومديريت منابع طبيعي (آب, خاک , پوشش گياهي) پذيرفته شده است.
به عبارت ديگر آبخيز منطقه اي توپوگرافي است که توسط يک سيستم رودخانه زهکشي ميشود.

تعريف آبخيز داري:

آبخيزداري عبارت است از فرآيند تنظيم و اجراي اقدامات مناسب به منظور اداره منابع موجود
در آبخيز, باکسب منافع, بدون آسيب رساندن به موجوديت اين منابع.
علم آبخيزداري در اوايل قرن بيستم به دلايل زير ايجاد شده است:

1. کسب دانش وآگاهي بيشتر درمورد دوره هيدرولوژيک وعملکرد آن.
2. افزايش جمعيت وفشار حاصله از آن به اراضي ومنابع آب.
3. افزايش بيش از حد مصرف آب که ناشي از پيشرفت فن آوري وبالا رفتن سطح زندگي مردم
بوده است.
4. بروز مشکلات جديد وپيچيده مرتبط باآب از جمله: مشکل وجود مناطق سيل گير, ايجاد آلودگي
آب, سکونت در مناطق خشک و…
مديران امور برنامه ريزي, سرانجام پي بردند که آبخيز ميتواند به عنوان بهترين واحد طبيعي براي اداره منابع طبيعي محسوب شود.

هدف از آبخيزداري:

هدف مديريت منابع آبخيز عبارتند از:
تحت کنترل درآوردن عمليات کشاورزي, دامپروري, ساختمان سازي, راهسازي,قطع درختان وبه طور کلي هرگونه عملي چه مفيد وچه مضر, چه مثبت وچه منفي, ارزيابي آنها وتوجه به وضعيت آبخيز براساس خصوصيات زمين شناسي, خاک شناسي, پوشش گياهي, اقليم شناسي, هيدرولوژي وارائه رهنمودها وپيشنهادها جهت اجرا و مديريت صحيح در مورد همه عوامل طبيعي وزيستي هر اکوسيستم در واحدهاي طبيعي خاص واعمال مديريت بر روي عواملي که در توزيع آب وکيفيت هيدرولوژيکي تاثير دارند, تا به صورت مطلوب وعلمي,   خاک حوضه آبخيز از فرسايش حفظ گردد.             
آبخيزداري الهي ترين نگاه به طبيعت است وآبخيزدار را ميتوان پزشک طبيعت ناميد. يک آبخيزدار خوب با بررسي دقيق ومطالعه علمي حوضه آبخيز, به تعبيري دردهاي يک حوضه را شناخته, ودرجهت درمان آن برنامه ريزي ميکند.آبخيزداري با نگاهي خدا گونه عرصه طبيعت را براي زيست و بهره برداري انسان مهيا ميکند.شايد اين تعابير کمي اغراق آميز به نظر برسد, اما ميشود تمام علوم راهديه اي از جانب خدا براي حکومت بر کره خاک دانست.
اگر ما با اين ديد به علوم نگاه کنيم, هرگز آنها را در راه نابودي نوع بشر به کار نخواهيم بست.

[wp-rss-aggregator sources=”110560″]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *