0
021284284

دانشگاه علمی کاربردی چیست ؟

دانشگاه علمی کاربردی چیست ؟

به احتمال زیاد نام دانشگاه علمی کاربردی را در لیست دانشگاه های معتبر کشور دیده اید. در سال های اخیر این دانشگاه متقاضیان زیادی را با ثبت نام بدون کنکور برخی از رشته ها، پیدا کرده است . دانشگاه علمی کاربردی سالانه پذیرای دانشجویان بسیاری در رشته های مختلف می باشد.

دانشگاه علمی کاربردی

علمی کاربردی یعنی چه ؟

دانشگاه علمی کاربردی ، یک دانشگاه نیمه دولتی می باشد که وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. این دانشگاه در مهر ماه سال ۱۳۷۰ تاسیس  و به تصویب رسید. در حال حاضر این دانشگاه حدود ۶۰۰ مرکز آموزشی در رشته های مختلف مهارتی در سراسر کشور دارد.

دانشگاه علمی کاربردی با هدف افزایش سطح مهارت شاغلین در بخش‌های مختلف از صنعت  و اقتصاد و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای ایجاد شد. در حال حاضر بیشتر در مقاطع کاردانی و کارشناسی برای دوره‌های کاردانی فنی، کاردانی حرفه ای، مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه ای دانشجویان را پذیرش می کند.

دانشگاه علمی کاربردی زیر نظر کجاست ؟

دانشگاه علمی کاربردی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران می باشد. در نتیجه مدرک معتبر آن مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته است. این مدرک قابل ترجمه بوده و اعتبار بین المللی نیز دارد.

نظام آموزشی این دانشگاه بر پایه نظام جهانی آموزش های علمی کاربردی می باشد و بر اساس نظام بخشی به دانشگاه های زیرمجموعه سایر وزارت خانه ها بنا شده است. در سایر دانشگاه های کشور مصوبات گروه های درسی و سیلابس آن در سطح عالی مورد استفاده قرار می گیرد.

دانشگاه علمی کاربردی در رتبه بندی دانشگاه های کشور نیز در رتبه علمی ۱۸ دانشگاه های ایران قرار دارد و از منظر بررسی محبوبیت رتبه ۹۲ دانشگاه های دنیا را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه علمی کاربردی دولتی است ؟

دانشگاه علمی کاربردی جزو دانشگاه های نیمه دولتی است. داوطلبان این دانشگاه می توانند در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ، بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی با اطلاع از شرایط پذیرش ثبت نام نمایند. همچنین، با توجه به شهریه  های پایین تمامی واحدهای ارائه شده این دانشگاه گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل می باشد.

دانشگاه علمی کاربردی

تفاوت دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی کاربردی چیست؟

مقایسه رشته های تحصیلی :

  • در دانشگاه های علمی کاربردی و آزاد رشته های تحصیلی بسیاری ارائه می شوند. شما می توانید از تمام گروه ها از جمله علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم پایه، کشاورزی و حتی برخی از رشته های علوم پزشکی، در این دانشگاه ها ثبت نام کنید و مشغول به تحصیل شوید.
  • شناخته شده ترین و محبوب ترین رشته های بدون کنکور دانشگاه های آزاد و علمی کاربردی حقوق، حسابداری، روانشناسی، تکنسین اتاق عمل، مهندسی برق، مهندسی معماری، مهندسی کامپیوتر، گرافیک، تکنسین تجهیزات پزشکی، دارو یاری، دامپزشکی و…. را میتوان نام برد.
  • در دانشگاه آزاد علاوه بر رشته های بدون کنکور رشته های پرستاری، اتاق عمل، پزشکی، دندانپزشکی، هوشبری، دارو سازی و…‌ نیز برای دانشجویان و داوطلبان با کنکور فراهم شده است. در حالی که هیچ یک از رشته های ذکر شده در دانشگاه علمی کاربردی ارائه نمی شوند.

مقایسه مقاطع تحصیلی :

  • دانشگاه علمی کاربردی در دو مقطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ارائه می شود.
  • دانشگاه آزاد، مقاطع کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته را ارائه می کند.

مقایسه هزینه شهریه :

  • هزینه شهریه دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه علمی کاربردی بیش تر است.

مقایسه اعتبار :

  • برای شرکت در آزمون استخدامی، استخدام شدن و ادامه تحصیل مدارک هر دو دانشگاه از اعتبار کافی برخوردار می باشند.

آیا دانشگاه علمی کاربردی مختلط است ؟

جنسیت مورد پذیرش دانشگاه علمی کاربردی زن و مرد می باشد. داوطلبان میبایست در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه علمی کاربردی به وضعیت جنسیت مورد پذیرش دانشگاه توجه نمایند و چنانچه واجد شرایط میباشند، کدرشته محل را انتخاب نمایند.

دانشگاه علمی کاربردی چیست و چگونه است ؟

دانشگاه علمی کاربردی به دو صورت شرایط عمومی و شرایط اختصاصی پذیرش داوطلبانی که قصد ثبت نام در این دانشگاه را دارند انجام میدهد. داوطلبان عزیز لازم است از جزئیات مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی اطلاع داشته باشند و واجد شرایط مورد نیاز برای ثبت نام در مقطع مورد نظر خود باشند.

برای داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در هریک از مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته را دارند، شرایط عمومی ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی یکسان بوده و بهره مندی از این شرایط برای همه افراد متقاضی لازم است. برای اطلاع و آگاهی داوطلبان ، کلیه ی شرایط عمومی مطابق با دفترچه دانشگاه علمی کاربردی می باشد که در زیر شرح داده شده است :

 

  • ملتزم به احکام عملی اسلام ( انجام واجبات و دوری از محرمات)
  • اعتقاد به دین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی کشور(موجود در قانون اساسی)
  • عدم احراز به فساد اخلاقی وعدم اعتیاد به مواد مخدر
  • عدم عضویت در گروه ها و سازمان های سیاسی غیر قانونی
  • عدم احراز عناد به نظام کشور
  • عدم اشتهار به انجام کارهای غیر اخلاقی در طول دوران تحصیل یا شغل

 

علاوه بر شرایط عمومی ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی، داوطلبان باید شرایط اختصاصی تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته را نیز داشته باشند تا بتوانند در این دانشگاه ثبت نام کنند.

ثبت نام دوره کاردانی (بدون کنکور) در دو نوبت شهریور ماه و دی ماه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می شود. همچنین پذیرفته شدگان  می توانند ورودی مهر یا بهمن این دانشگاه باشند. مانند سایر داوطلبان نیز داوطلبان کارشناسی باید در کنکور سراسری شرکت کنند.

 

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان برای دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی و دانشجویان دانشگاه پیام نور تخفیف ویژه ای جهت شرکت در دوره های آموزش مجازی در نظر گرفته ایم :

تخفیف دانشگاه علمی کاربردی

۲۰ درصد تخفیف ویژه دوره های آموزش مجازی + دریافت گواهینامه معتبر

کد تخفیف ویژه دانشجویان علمی کاربردی = uast

کد تخفیف ویژه دانشجویان پیام نور = pnu

 

*** مدارک لازم در تکمیل ثبت نام باید ارائه گردد ***

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

◼️ شماره تماس مشاوره رایگان ◼️

۰۹۱۳۰۰۰۱۶۸۸

۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴

۰۹۰۳۰۷۳۵۶۷۹

 

دیدگاه کاربران
  • مهدی محسنی 30 تیر 1400

    سلام اصلا دانشگاه علمی کاربردی رو انتخاب نکنید حماقت محض است من با لیسانس علمی کاربردی با معدل بسیار بالا در رشته گرافیک برای استخدامی سپاه و ناجا اقدام کردم ولی قبولم نکردند و گفتند که فقط دانشگاه آزاد و دولتی رو استخدام میکنند

  • نفیسه 23 تیر 1401

    من از دوره های mba استفاده کردم مطالب خیلی مفید قید شده بود همچنین در عین حال کاربردی که به همه پیشنهادش میکنم موفق باشید

  • فریماه 23 تیر 1401

    سلام . ممنون بابت اطلاعات مفیدی که در سایت قرار میدید. ممنون اگه تخصصی تر باشه

  • رضا 23 تیر 1401

    به نظر شما دانشگاه پیام نور بهتره یا علمی کاربردی از نظر اعتبار دانشگاه ؟

  • پری 23 تیر 1401

    سایتتون عاااااااااااااااااااااااااااااااالیه

  • Saba 23 تیر 1401

    خدمات بسیارعالی دارین واقعا😍✔️

  • حجت 23 تیر 1401

    سلام
    من میتونم با دیپلم اموراداری وارد این دانشگاه بشم؟

  • غزل 23 تیر 1401

    بسیار مفید و کاربردی خیلی عالیه مرسی

  • نغمه قلیلی 24 تیر 1401

    با عرض سلام و احترام
    میخواستم از همین جا از زحمات سرکار خانم کدخدایی که از زمان آشنایی من با بنیاد آموزش مجازی ایرانیان تا زمان گرفتن مدرک خیلی صبورانه ب من کمک کردن و یا هر وقت سوال یا مشکلی بود ایشان خیلی صبورانه و در اسرع وقت جوابگو بودن تشکر کنم ایشان یکی از بهترین پرسنل بنیاد هستن ، برایشان آرزوی صحت و سلامتی و توفیق روز افزون در همه زمینه ها دارم

دیدگاه ها بسته شده.