0
021284284

آموزش تولید محتوای آموزشی کمتازیا Educational Content Production with Camtasia E-learning

تولید محتوای آموزشی با Camtasia studio ازشایستگی های ابر حرفه فناوری اطلاعات محسوب می شود. این نرم افزار یک استودیوی کامل برای تولید محتوای آموزشی الکترونیکی می باشد. دراین شایستگی بعد از نصب و راه اندازی محیط نرم افزار مربوطه کارهای تصویربرداری از مانیتور، واردکردن عکس، صوت و ویدئو در برنامه، تدوین فیلم و تصاویر، ویرایش صوت، ایجاد آزمونهای تعاملی و ذخیره پروژه و تولید کلیپ نهایی صورت میگیرد.این شایستگی با مشاغل طراح و تولیدکننده چندرسانه ای در ارتباط است. این استاندارد آموزشی با رویکرد مشاغل سبز، خوداشتغالی و ایجاد کسب وکارهای کوچک تدوین شده است. همچنین این استاندارد برای توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیالن دانشگاهی قابل استفاده است.

کمتازیا، یک نرم افزار ویرایش ویدیو بسیار حرفه ای است. این نرم افزار بر روی هر دو سیستم مک و ویندوز قابل نصب، اجرا و استفاده است. از ویژگی های بارز این نرم افزار می توان به خروجی های باکیفیت، وسعت توانایی ها و امکانات و فضای کاری بسیار مناسب و آسان برای استفاه کاربر اشاره کرد. تمام این ویژگی ها، کمتازیا را به یک نرم افزار کاربردی برای عده کثیری از تولید کننده های محتوای ویدیویی و تدوین گرها تبدیل کرده است.

در ابتدا، تولید کننده نرم افزار کمتازیا یعنی TechSmith، فقط نسخه ویندوز این نرم افزار را منتشر کرده بود. اما پس از آنکه با استقبال بسیار زیاد مخاطبین مواجه شد، اقدام به تولید کمتازیا برای نسخه مک نمود.

اما زمان انتشار این دو نسخه فاصله کمی از یکدیگر دارد، تا جایی که می توان گفت به طور کلی هر دو آنها در سال 2011 منتشر شدند. اگرچه از آن سال تاکنون بهینه سازی های زیادی بر روی هر دو نسخه انجام شده است.

گذشته از قابلیت ویرایش ویدیوها، نرم افزار کمتازیا این قابلیت را برای کابران خود فراهم کرده است که بتوانند از هر آنچه بر روی صفحه نمایش سیستمشان وجود دارد فیلم برداری کنند.

به این ترتیب کمتازیا یک ابزار کاربردی برای ضبط دوره های آموزشی و تدریس مباحث مختلف به حساب می آید. به این ترتیب کاربران می توانند از صفحه نمایش خود در کامپیوترشان به وسیله کمتازیا فیلم برداری کرده و سپس ویرایش های مورد نظرشان را بر روی این فیلم ضبط شده و ذخیره شده اعمال نمایند.

آنها همچنین می توانند از فایل های صوتی، افکت های موجود در نرم افزار کمتازیا و تصاویری که از منبع دیگری دانلود کرده و وارد برنامه کرده اند، بر روی فیلم ضبط شده از صفحه نمایششان استفاده نمایند.

از مهم ترین و اصلی ترین قابلیت های نرم افزار کمتازیا می توان به موارد متعددی اشاره کرد که این قابلیت ها عبارتند از؛

  1. ضبط صفحه نمایش بدون هر گونه مشکل و عقب جلو شدن تصویر
  2. امکان فعال کردن وب کم در حین استفاده
  3. امکان انتخاب میکروفون از برنامه
  4. قابلیت خروجی گرفتن در کیفیت های مختلف
  5. امکان ویرایش فیلم ضبط شده
  6. افزودن آیکون ضبط در پاورپوینت
  7. امکان زوم کردن در بخش های مشخص شده
  8. افزودن متن و صدا در حین فیلمبرداری
  9. ویرایش متن
  10. افزودن افکت های کاربردی به برنامه و…

امکانات و کارایی کمتازیا به قدری زیاد است که می توان گفت به نوعی چند نرم افزار در قالب یک نرم افزار و تحت عنوان کمتازیا در اختیار کاربران قرار گرفته است. امکاناتی که هر کدام می توانستند در قالب یک نرم افزار مجزا طراحی و تولید شوند.

مواردی مانند، قابلیت ضبط صدا و سپس انجام ویرایش ها و تغییرات مربوط به تنظیمات آن، امکان ضبط ویدیو از صفحه نمایش سیستم کاربر و سپس قابلیت اعمال فیلترها، افکت ها، نوشته ها و ویرایش های دلخواه بر روی آن و موارد دیگری از این دست که همگی در کنار یکدیگر نرم افزار کمتازیا را پدید آورده اند.

خروجی های نرم افزار کمتازیا، از استاندارد و کیفیت لازم جهت استفاده در پروژه های مختلف و نمایش در شبکه هایی مانند یوتیوب برخوردار است. نرم افزار کمتازیا، امکان تهیه یک خروجی با کیفیت را تحت سه مرحله متوالی زیر فراهم می سازد:

  1. از صفحه نمایش خود با استفاده از قابلیتی که در کمتازیا موجود است، فیلم برداری می کنید.
  2. سپس مواردی که قصد استفاده از آنها در پروژه خود را دارید وارد برنامه کمتازیا (Import) می کنید. مواردی مانند، فایل های صوتی، تصاویر و عکس ها و حتی فایل ها PowerPoint.
  3. سپس ویرایش های مورد نظر خود را بر روی ویدیو و هر یک از موارد جانبی که وارد برنامه کمتازیا کرده اید، اعمال کنید.

یک Time Line کاملا ساده و مشخص، امکان دسترسی به تمام قابلیت ها و انجام یک ویرایش آسان و سریع را برای کاربر مهیا می کند. اضافه کردن بخش های جدید به یک ویدیو یا حذف قسمت هایی از آن، بالا بردن سرعت پخش ویدیو یا کم کردن سرعت آن همگی از قابلیت هایی هستند که نرم افزار کمتازیا برای کاربر خود فراهم کرده است.

با استفاده از نرم افزار کمتازیا، کاربران قادر هستند، عناوین و نوشته هایی را به تصاویر موجود در برنامه اضافه کنند. آنها همچنین می توانند از تیتراژهای آغازین و پایانی موجود در برنامه کمتازیا برای ابتدا و انتهای ویدیوهای خود استفاده نمایند.

در برنامه کمتازیا، حالت های مختلفی برای نمایش تصاویر به صورت متوالی و ادغام شدن آن ها در یکدیگر وجود دارد. همچنین افکت های مختلفی برای انیمیت کردن تصاویر و نوشته ها در نوار ابزار این برنامه موجود است و کاربران با استفاده از آن ها می توانند ویدیوهای اینیمیت شده جذابی را پدید آورند.

کمتازیا نسبت به نرم افزارهای مشابه خود در بازار از فواید و امتیازات ویژه ای برخوردار است. برای مثال:

  1. کمتازیا برای هر نوع کاربری اعم از آماتور یا حرفه ای، یک پلتفرم ساده و قابل درک پدید آورده است که به واسطه آن کارها به شفاف ترین حالت ممکن به انجام می رسند.
  2. کمتازیا از محدودیت فایل برخوردار نیست. به این معنا که تا بی نهایت زمان ممکن و بی نهایت فایل ممکن را می توان در آن بارگذاری کرده و بر روی آن ها مشغول به ویرایش شد. البته این موضوع به پردازنده سیستمی که با آن کار می کنید بستگی دارد و ممکن است اگر حجم فایل ها زیاد شود کامپیوتر شما از عملکرد کندی برخوردار شده و قابلیت خروجی گرفتن از آن را نداشته باشد. اما خود برنامه کمتازیا محدودیتی بابت حجم و زمان فایل ها ندارد.
  3. کمتازیا قابلیت سازگاری با بسیاری از فایل های صوتی و تصویری را دارد. قابلیت تصویر برداری از آنچه بر روی صفحه نمایش شما می گذرد، قابلیت استفاده از وب کم یا دوربینی که به آن متصل است، قابلیت ضبط صدا توسط خود برنامه یا وارد کردن آن از منبعی دیگر و بسیاری از مواردی که پیش تر به آن ها اشاره کردیم.
  4. فایل های خروجی کمتازیا قابلیت جابه جایی بین سیستم مک و ویندوز را دارند. همچنین طیف وسیعی از فرمت های خروجی وجود دارند که کمتازیا قادر است پروژه شما را به آنها تبدیل نماید.
unnamed file

آموزش مجازی تولید محتوای آموزشی کمتازیا : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی تولید محتوای آموزشی کمتازیا و اخذ مدرک معتبر تولید محتوای آموزشی کمتازیا را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5

کمتازیا “camtasia studio” یکی از برنامه های محبوب در زمینه ضبط صفحه نمایش کامپیوتر می باشد که بیشتر برای آموزش و یا حتی ساخت ویدیوهای آموزش کاربرد دارد. کمتازیا یا کمتاسیا متعلق به شرکت نرم افزاری به نام “TechSmith” است که اولین نسخه آن در سال 2002 میلادی توسعه داده شد و هم اکنون نسخه 8 آن نیز در دسترس می باشد و این نشان دهنده پیشرفت چشمگیر کمتازیا در طی سال های گذشته می باشد که بدون شک در آموزش و یا حتی پیشرفت فناوری و تکنولوژی هم به نحوی موثر بوده است. خوشبختانه در نسخه های جدید برنامه کمتازیا باگ و مشکلی وجود ندارد و به همین دلیل شما خیلی ساده و آسان می توانید از آن در راستای کارهای روزمره استفاده کنید.

قابلیت های نرم افزار کمتازیا

از مهم ترین و اصلی ترین قابلیت های نرم افزار کمتازیا می توان به موارد متعددی اشاره کرد که این قابلیت ها عبارتند از؛

  1. ضبط صفحه نمایش بدون هر گونه مشکل و عقب جلو شدن تصویر
  2. امکان فعال کردن وب کم در حین استفاده
  3. امکان انتخاب میکروفون از برنامه
  4. قابلیت خروجی گرفتن در کیفیت های مختلف
  5. امکان ویرایش فیلم ضبط شده
  6. افزودن آیکون ضبط در پاورپوینت
  7. امکان زوم کردن در بخش های مشخص شده
  8. افزودن متن و صدا در حین فیلمبرداری
  9. ویرایش متن
  10. افزودن افکت های کاربردی به برنامه و…
vebblog
مقاله های کامپیوتر و اینترنت

وبلاگ نویسی

[wp-rss-aggregator sources=”85771″]