0
021284284

آموزش اسطوره شناسی: دوره های آموزش مجازی و مقاله های آموزشی اسطوره شناسی

اسطوره(Mythos) واژه ای است عربی که آن را به دو صورت توجیه و ریشه یابی کرده اند: یکی اینکه « اساطیر» از فعل «سطر»(نوشتن) و اسم آن یعنی «سطر» است و صیغه جمع یا جمع الجمع اسطار یا اسطیر یا اسطیره یا اسطور یا اسطوره است. دوم اینکه «اساطیر» جمع «اسطوره» است و واژه اسطوره هم معرب واژه یونانی «ایستوریا» (Istoria) که در زبان انگلیسی به صورت هیستوری (History) به معنای تاریخ و استوری (Story) به معنای داستان و خبر درآمده است. که البته امروزه بیشتر لغت شناسان عرب مایل به نظر دوم هستند.میتوس (Mythos) در کلام یونانیان به معنی “افسانه”، “قصه”، “گفت و گو” و “سخن” بوده، اما نهایتاً به چیزی اطلاق گردید که « واقعاً نمی تواند وجود داشته باشد».
در فهم عامه و در برخی از فرهنگ‌ها، اسطوره (اساطیر) معنیِ «آنچه خیالی و غیر واقعی است و جنبهٔ افسانه‌ای محض دارد» یافته‌است؛ اما اسطوره را باید داستان و سرگذشتی مینَوی دانست که شرح عمل، عقیده، نهاد یا پدیده‌ای طبیعی است که دست‌کم بخشی از آنها از سنت‌ها و روایت‌ها گرفته شده و با آیین‌ها و عقاید دینی پیوندی ناگسستنی دارد. در اسطوره سخن از این است که چگونه هر چیزی پدید می‌آید و به هستی خود ادامه می‌دهد.  دوره آموزشی اسطوره شناسی به بررسی اساطیر در فرهنگهای مختلف می‌پردازد.
نکته: دوره دارای ۵دقیقه صوت شناخت اساطیر ایران و ۲۲۰دقیقه صوت شناخت اسطوره های یونان و روم می باشد.

آموزش مجازی اسطوره شناسی : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی اسطوره شناسی و اخذ مدرک معتبر اسطوره شناسی را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5
اسطوره شناسی

اسطوره‌شناسی بخشی از مردم‌شناسیِ فرهنگ است که به بررسی و فرا یافتن قوانین عمومیِ قالب‌های رفتاری انسان در همه‌ی ابعاد آن پرداخته و می‌کوشد توجیهی عمومی از این پدیده‌ی اجتماعی‌– فرهنگی به دست دهد.

اسطوره‌های یک ملتی که حالا زیر خاک غنوده‌اند، در اصل بیان شیوه‌ی نگریستن آنها به زندگی است. لمس منظر و پنجره‌ی نگاه یک قوم تنها از طریق مطالعه‌ی این باورها میسر می‌شود.

دوره آموزش مجازی اسطوره شناسی برای شما توسط بنیاد آموزش مجازی ایرانیان تهیه شده، تا به آسانی اینترنتی ثبت نام کنید.

بنیاد آموزش مجازی ایرانیان با اعتبار بسیار بالا برای شما شرایطی فراهم آورده که در مدت زمان کوتاه میتوانید مدرک اسطوره شناسی را اخذ نمایید.

اولین نگاه به هنر مربوط به پیرایش زندگی انسانهای اولیه در عصر یخبندان می باشد در آن زمان انسان های اولیه یا نئاندربالها بیشتر با جمعیتهای کم و اندک با حداقل ارتباط زندگی می کردند که هیچ پیش ذهنی از توانایی های خود نسبت به رفع احتیاجات نداشتند به ترتیب با گذشت زمان و افزایش جمعیت بیشتر بسته به احتیاجات واجب خود را قبیل ادامه حیات با استفاده از اشیاء محیط اطاف خود عصر سنگی را بوجود اورد.

مدتها گذشت و انسان با تغییر شکل و ابعاد هندسی ذهنی اشکالی را بر روی سنگ ها یا چوب و یا استخوان حیوانات بوجود اوردند و در امر تهیه ما یحتاج و یا دفاع از خطرات طبیعی استفاده بردند . در این زمان سرعت رشد هنر در بین بشر بیشتر شد به طوری که تراشیدگی غارها و اشکال موجود در تمدن های معروف از قبیل تمذن سومری و بین النهرین مؤید این مسئله است.

عصر بعد از نوسنگی- عصر نئوسنگی است که در این زمان بشر توانست علاوه بر موارد گفته شده به ساخت ابزار تهاجمی و دفاعی بپردازد پس از پیدایش انرژی موجود در آتش فصل جدیدی در زندگی نو بشر به وجود آمد در این فصل سرعت بهره گیری از امکانات طبیعی به وسیله آتش –سنگ-چوب بیشتر شد.

پس از گذشت قرن ها اولین شاهکار هنری انسان در تاریخ رام کردن حیوانات و کاشت و بداشت گیاهان بود که بیشتر مورخان و اندیشهمندان ابتدای پیدایش هنر و فرهنگ را از این دوره یاد می کنند . زیرا تمدن را در کتب معروف بریتانیا و آلمان به زندگی مردم در محل رودهای بزرگ نام می برند.

 اهمیت اسطوره در فرهنگ چیست؟

اسطوره ابعاد مختلفی دارد .اسطوره از نظر هنری تعاریف متعددی را شامل می شود .برخی از دانشمندان اسطوره را کمی از شاخه های علم نمادها و نشانه ها در قالب فلسفه زبان شناسی می دانند و برخی نیز مجزا از علوم فوق یا مهارت واقعی ویژگی های طبیعی در نظری دیگر به طور کلی اسطوره شناسی نوعی جامعه شناسی تاریخی است که ریشه در تاریخ تمدن و هنر انسانی دارد و از این رو مکاتب مختلفی نیز پدیدار می شود از قبیل مکتب روانکاوی مکتب های جامعه شناسی و مکتب تاریخی به طور مثال عامه مردم باور دارند که رب النوع  یا اساطیر مختلفی در تاریخ هنر موجودیت جامعه را نمایان می سازد به طوری که اسطوره میترا به عنوان یک خدای خورشید در نظر گرفتند طوری که درخشش آن خورشید باعث نور و از بین رفتن تاریکی و پلیدی بود.

نظر فلسفه و اخلاق درباره اسطوره چیست؟

نگاه به اسطوره در زمان های قدیم آنچنان بعد اعتقادی و اخلاقی پیدا کرده که زندگی حاذق برخی مردم را تحت الشعاع قرار میداد.بیشتر رویکرد ما از قرن 19 تا کنون می باشد .در تعاریفی که برای اسطوره در نظر گرفته شده است بیشتر آمیخته با تخیل و تفکر مصنوعی بود و در اصل چون واقعیتنداشت ارزش نیز پیدا نمی کرد این نگاه در اعصار و سدههای میلادی قوت گرفته بود.

اما با ظهور دین اسلام به نوعی اصلاح گردید .زیرا در آیات و نشانه های قرآنی متعدد از اسطوره ها و پدیده های نام برده می شد که برای اندیشمندان و دانشمندان بروز و ظهر نداشت ولی گذاره ای خبری محتومی بود.بنابراین با تقارن رشد تصاعدی علم و ظهرو اسلام بیشتر ناخالصی ها بررف گردید بطوری که هم اخلاق که به عنوان میثاق اجتماعی و فردی نام برده می شد و هم علم جایگاه خود را در جهان هستی پیدا کرد.

چگونگی پیدایش و حضور اسطوره ها و تمثیل ها ی گوناگون در فرهنگ های مختلف چه اهمیتی دارد؟

اسطوره ها بیشتر از روایات و جلوه نمادین درباره خدایان –فرشتگان و موجودات فوق طبیعی در جهان شناخته شده بودند و افکار بشریت تمایل بیشتری را برای جذب این گونه مارد از خود نشان می داد زیرا که یک عنصر اصلی به نام تقدیس گرایی در وجود انسان وجود دارد و با توجه به مشاهده پلیدی به دنبال درمان آن توسط الهه های پاکی می باشند به طوری کلی اسطوره سرگذشت راست و مقدس است که در زمانی ازلی رخ داده و به گونهای نمادین تخیلی پدید امده.اسطوره به شیوه ای تمثیلی کاوشگر هستی است.

bama step

[wp-rss-aggregator sources=”114163″]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *