0
021284284

آموزش استخراج فلزات: دوره های آموزش مجازی و مقاله های آموزشی استخراج فلزات

متالورژی استخراجی‌ (به انگلیسی: Extractive Metallurgy) فن جدا کردن فلز از کانی‌ها و تصفیه و نیز بازیافت آن است.استخراج فلزات از کانی‌های فلزی بر انسان‌های اولیه شناخته بوده است. فرآیندهای استخراج فلزات در قدیم به صورت روش‌های سعی و خطا بود. طلا و مس از اولین فلزاتی بود که استفاده شدند چون به صورت خالص در طبیعت یافت می‌شود.
متالورژی استخراجی یکی از گرایش های مهندسی مواد است که در مقطع کارشناسی، در دانشگاه ها، در هشت ترم ارائه می شود.برخلاف تصورعام، متالورژی استخراجی در استخراج مواد از معدن، هیچگونه نقشی ندارد، بلکه این مرحله به مهندسی معدن مربوط می شود. بخش تخصصی متالورژی استخراجی در جداسازی ماده خالص، از مواد ناخالصی است که از معدن خارج شده و به کارخانه آمده اند. یک مهندس متالورژی استخراجی باید به اصول جداسازی فلزات، از مواد ناخالص مسلط باشد تا بتواند با صرف کمترین هزینه، بیشترین بازدهی را در فرایند جداسازی فلز در کمترین زمان، ممکن سازد.استخراج فلز را با توجه به فرآیندهای آن به دو گروه کلی متالورژی حرارتی و متالورژی آبی تقسیم می‌کنند. اصول متالورژی حرارتی بر اساس ذوب و متالورژی آبی بر اساس حل‌سازی کانی می‌باشد. بیشتر فلزات موجود در طبیعت به صورتهای اکسید، سولفید، کلرید و کربنات می‌باشند. مهم‌ترین مرحله جداسازی این فلزات از سنگ معدن آنها احیا شیمیایی آنها است.

هدف از این دوره تربیت متخصصینی است که در زمینه استخراج فلزات و آموزش و پژوهش در این رشته صاحب نظر باشند،  و بتوانند در صنایع تولیدات فلزات به بررسی مشکلات و حل آنها بپردازند و در انتقال تکنولوژی نیز کارا باشد.با توجه به اهمیت و گسترش صنایع تولید فلزات در کشور اعم از تولید فولاد، مس، سرب، روی و آلومینیم و نیز فروآلیاژها،  دوره استخراج فلزات در این زمینه تخصصی با بررسی‏ مبانی علمی و تکنولوژی فرایندهای تولید فلزات و پژوهش پایه گذاری شده است.

آموزش مجازی استخراج فلزات : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی استخراج فلزات و اخذ مدرک معتبر استخراج فلزات را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5
استخراج فلزات

استخراج در لغت به معنای جداسازی و بیرون کشیدن چیزی از درون چیز دیگری است.

متالورژی استخراجی یکی از گرایش های مهندسی مواد است که در مقطع کارشناسی، در دانشگاه ها، در هشت ترم ارائه می شود.

دوره آموزش مجازی استخراج فلزات برای شما توسط بنیاد آموزش مجازی ایرانیان تهیه شده، تا به آسانی اینترنتی ثبت نام کنید.

بنیاد آموزش مجازی ایرانیان با اعتبار بسیار بالا برای شما شرایطی فراهم آورده که در مدت زمان کوتاه میتوانید مدرک استخراج فلزات را اخذ نمایید.

استخراج فلز مس در سال های اخیر با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا صورت گرفته است و به سبب همین امر محصول به دست آمده دارای کیفیت بالایی است. روش استخراج فلز مس با توجه به نوع کانی این محصول متفاوت می باشد. به طور کلی می توان اشاره نمود که 80 درصد تولید معدنی مس از کانی های سولفیدی مس-آهن-گوگرد انجام می پذیرد. این نوع از کانی ها به راحتی در محلول های آبی حل نخواهند شد و همین امر سبب شده تا این نوع از کانی های مس را به صورت پیرومتالورژی مورد استخراج قرار دهد. کانی های سولفیدی مس-گوگرد همچون کالکوسیت به هر دو روش پیرومتالورژی و هیدرومتالورژی و کانی های اکسیدی آن نیز تنها به روش هیدرومتالورژی مورد استحصال قرار خواهند گرفت.

استخراج به روش پیرومتالورژی شامل مراحلی اعم از سنگ شکنی و آسیاب کردن، تغلظ، استحصال مس به وسیله ذوب و تصفیه به صورت حرارتی و الکتریکی می باشد. استخراج به روش هیدرومتالورژی نیز شامل مراحل مختلف همچون سنگ شکنی، لیچینگ، استخراج حلالی، عملیات رسوبی و الکترووینینگ می باشد. استفاده از هریک از روش های هیدرومتالورژی و پیرومتالورژی موجب تولید مس کاتد می گردد که از آن می توان در موارد متعددی بهره مند گردید.

استخراج فلز مس به روش پیرومتالورژی:

در روش پیرومتالورژی فرآیند استخراج به صورت کلی توسط ذوب فلزات انجام می شود و به منظور انجام این روش به دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته ای نیاز خواهد بود. همچنین می توان اشاره نمود که مصرف انرژی ایجاد آلایندگی بسیار بالا خواهد بود. استفاده از این روش با هزینه بالاتری انجام می شود و به سبب همین امر در صورتی که صرفه اقتصادی برخوردار باشد، می توان از این روش استفاده کرد. این روش استخراج نیازمند بازه زمانی نسبتا طولانی می باشد و به منظور انجام تمامی مراحل آن به بهترین حالت ممکن به افراد متخصص در این زمینه نیاز خواهد بود.

استخراج فلز مس با روش هیدرومتالورژی:

روش هیدرومتالورژی نیز روشی است که با انحلال مس در محلول های آبی، استحصال را انجام می دهد و به سبب همین امر به منظور بهره گیری از این روش به سرمایه کمتری نیاز خواهد بود. به سبب محلول بودن مواد، حمل و نقل آن ها بسیار آسان تر نیز خواهد بود. همچنین می توان اشاره نمودکه در مقایسه با روش پیرومتالورژی، میزان مصرف انرژی و آلایندگی محیط زیست این روش نیز بسیار کمتر می باشد. در این روش محدودیتی از نظر مقدار تولید وجود نخواهد داشت و حتی در کارخانه های کوچک و واحدهای کارگاهی نیز می توان از آن بهره مند گردید.

فلز مس در جهان:

از جمله کشورهای تولید کننده فلز مس در جهان می توان به شیلی، ایالات متحده آمریکا، پرو، چین، استرالیا، اندونزی، روسیه، کانادا، زیمباوه، لهستان، قزاقستان و ایران اشاره نمود. این کشورها سالانه حجم عمده و قابل توجهی از فلز مس را به صورت مستقیم و با قیمت مناسبی در دسترس مصرف کنندگان قرار می دهند. مس تولید شده توسط این کشورها دارای بالاترین کیفیت می باشد و به همین جهت به نحو مطلوبی پاسخگوی تمام افراد می باشد.

مهم ترین کانی های فلز مس:

کانی به ماده ای طبیعی، غیرآلی و جامد گفته می شود که در طبیعت و سنگ های پوسته زمین وجود دارد و با فرمول و ساختمان اتمی مشخص نمایش داده می شود. برخی از کانی ها از یک عنصر خالص برخوردار می باشند و بسیاری از آن ها دارای دو یا چند عنصر می باشند. مس همچون دیگر مواد معدنی دارای کانی های متعددی می باشد. از این تعداد بی شمار، تنها تعداد محدودی توسط انسان استخراج شده است ولی همین تعداد منابع بی شماری را در دسترس بشر قرار خواهند داد. به طور کلی در سراسر جهان 200 کانی برای مس شناخته شده است که از جمله مهم ترین آن ها عبارتست از کالکوپیریت، بورنیت، کالکوسیت، کوولیت، مالاکیت و آزوریت. در میان تمامی کانی های نام برده شده، کالکوپیریت به میزان قابل توجهی در طبیعت یافت می شود و به سبب همین امر دارای جایگاه ویژه ای می باشد.

کاربردهای فلز مس:

مهم ترین و اصلی ترین کاربرد فلز مس در صنایع برق و الکترونیک خواهد بود. همچنین می توان اشاره نمود که این ماده معدنی در صنایع مکانیکی، متالوژی، فلزکاری، شیمیایی، دارویی، رنگ سازی، صنعت پوست و چرم، کاغذسازی، کشاورزی، حمل و نقل، صنایع نظامی، صنایع کشتی سازی، مصارف ساختمانی همچون انواع لوله های مسی، مجسمه، دستگیره درب ها، کلید انتقال برق الکتریکی، موتورها، ژنراتورها، ترانسفرماتورها، لوله های خلا، ماشین بخار وات، اشعه کاتدی و همچنین در ماکروویو کاربرد خواهد داشت. نکته قابل توجه آن است که از سولفات مس نیز به توان آفت کش و همچنین خالص کننده آب می توان بهره مند شد.

ویژگی های مس:

مس فلزی است که هچون طلا و نقره در گروه یازدهم جدول تناوبی قرار گرفته است. به واسطه هم گروه شدن مس، با طلا و نقره ویژگی های این فلز منحصر به فرد به طلا و مس بسیار شبیه خواهد بود. از جمله ویژگی های این فلز می توان به رسانایی جریان الکتریکی و همچنین گرما اشاره نمود که به واسطه آن می توان با خیالی آسوده از این محصول در صنایع الکتریکی استفاده کرد. همچنین می توان اشاره نمود که فلز مس دارای ویژگی چکش خواری نیز است و از همین جهت می توان آن را به اشکال مختلفی تبدیل کرد و از مزیت های منحصر به فردی که داراست، بهره مند گردید. این فلز به سبب ساختار منحصر به فردی که از آن برخوردار است، دارای مقاومت بسیار بالایی نیز خواهد بود.

bama step
flz
مقاله های صنایع و معادن

فلز کاری

فلزکاری
مقاله های صنایع و معادن

فلزکاری

[wp-rss-aggregator sources=”101591″]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *