0
021284284

درباره ي رشته مهندسي متالوژي

دپارتمان آموزش مجازی شرکت جهت علاقه مندان به این دوره ی آموزشی توضیحاتی در این رابطه ارائه داده است. جهت ثبت نام در این دوره کوتاه مدت آموزشی و در یافت گواهینامه آموزشی معتبر در این زمینه به قسمت ( ثبت نام دوره ) مراجعه فرمائید. با تشكر

معرفی اولیه مهندسی متالورژی

مهندسی متالورژی
متالورژی به عنوان علم استخراج مواد از طبیعت و فن ساخت و شکل دادن به قطعات معرفی میشود. تصور کنید در حال رانندگی در یکی از بزرگراهها هستید که ناگهان کامیونی با خوردروی شما برخورد می‌کند و خسارت سنگینی نیز بر آن وارد می‌سازد. چنین برخوردی در حال حاضر علاوه بر صرف هزینه‌ای قابل توجه و نیاز به زمانی نسبتا طولانی برای تعمیر، در نهایت از ارزش خودرو نیز خواهد کاست. اما اگر  بدنه ی خودرو شما از جنس آلیاژ تاینی ساخته شده باشد، حداقل برای صافکاری مشکلی نخواهید داشت چون کافی است بدنه خوردو را تا حد معینی حرارت بدهید تا بدنه تصادفی به سرعت تغییر شکل یافته و شکل اولیه خود را پیدا کند.
البته در حال حاضر این یک خیال پردازی است.اما با پیشرفت روزافزون علم متالورژی به زودی این موانع کنار می روند.
آری علم متالوژی به عنوان یک صنعت مادر نه تنها در حال حاضر نقش مهمی را در پیشبرد تکنولوژی بر دوش دارد، بلکه در آینده نیز یکی از عوامل مهم پیشرفت تمدن بشری است.
حدود ۶۰۰۰ سال پیش زمانی که بشر فلز را شناخت، متالوژی به عنوان یک هنر، پا به عرصه وجود گذاشت. در آن زمان انسان با جداکردن ذرات طلا از شن و ماسه بستر رودخانه‌ها، ذوب فلزات مختلف و شکل دادن آنها، اولین گامها را به سوی عصر فلزات برداشت و سپس با تولید مفرغ (برنز) و ساختن ابزاری مثل خنجرها، سرنیزه‌ها و دهنه اسب از این ماده وارد عصر مفرغ شد و بالاخره با استخراج آهن و ورود به عصر آهن، تمدن بشری به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دست یافت. آنچه گفته شد تاریخچه متالوژی به عنوان یک هنر یا فن بود اما متالوژی به عنوان یک علم، دانش نسبتا جوانی است که تنها صدسال از عمر آن می‌گذرد و با کشف روشهای جدید استخراج و تصفیه فلزات ، شناسایی مشخصات ساختاری و فیزیکی مواد، فنون جدید شکل دادن و تولید فلزات متولد شده است. علمی که به دو بخش کلی متالوژی استخراجی و صنعتی تقسیم می‌شود که البته هر دو بخش مذکور در دانشگاههای کشور ما نیز به عنوان دو گرایش از رشته مهندسی مواد تدریس می‌گردد.
نرم افزارهای رشته مهندسی متالورژی
نرم افزارها:
1)Flow 3d:شبیه سازی و تحلیل جریان مذاب.
•2)شبیه ساز ریخته گری: به شما اجازه مدلسازی انتقال حرارت (جریان گرما) ، جریان سیال، شامل پر شدن قالب ، آنالیز تنش های ایجاد شده ).Procastبواسطه محلول های حرارتی(ترمومکانیک) بعلاوه مدلسازی میکروساختار و تخلخل را می دهد.(
• 3)نرم افزار کلید فولاد: این نرم افزاریکی از ارزشمندترین و در عین حال گرانقیمت ترین نرم افزارهای مهندسی هست. برنامه کلید فولاد یک دیتابیس بسیار قدرتمند و بزرگ از فولادها و چدنهای مهندسی است. تمامی استاندارد های معروف و معتبر فولادها در این نرم افزار موجود هست و بوسیله ی استاندارد ، ترکیب شیمیایی و یا حتی خواص مکانیکی مورد نظرتون می تونید طیف وسیعی از اطلاعات در مورد فولاد یا خانواده ی فولادهای موردنظرتون رو پیدا کنید.  اطلاعاتی از قبیل ترکیب، خواص مکانیکی ، فولادهای مشابه، روشهای عملیات حرارتی و … .
• 4)اطلس دیاگرام های فازی: این نرم افزار مجموعه ای است از تعداد1067 دیاگرام فازی دوتایی و300 دیاگرام فازی که از کتاب
•می باشد.ASM metal handbook VOL 3
:برای ریخته گری.Magma cast5)
:ریخته گریCastCAE6)
SUTCAST7)
Mavis Flow8)
Any Casting9)
PoligonSoft10)
ConiferCast 11)
JSCAST12)
winCast13
InteCast14)
AutoCast 15)
CAPCast16)
LVMFlow17)
CAPCast18)
ADSTEFAN19)
از 7 تا 19 همگی برای ریخته گری می باشند.
20)Autoform:برای شکل دهی
21)Superforg:برای شکل دادن
22)Esi sysweld:عملیات حرارتی
23)carbCALC:عملیات حرارتی
24)Prosim:شبیه سازی متالورژی پودر.
برای پردازش تصاویر  و متالوگرافی:
1. نرم افزار پردازش تصاویر و متالوگرافی – Clemex
2. نرم افزار پردازش تصاویر و متالوگرافی – Easy Imaging
3. نرم افزار پردازش تصاویر و متالوگرافی – Simagis
4. نرم افزار پردازش تصاویر و متالوگرافی – PAX-it
5. نرم افزار پردازش تصاویر و متالوگرافی – Leica Q550 MW
6. نرم افزار پردازش تصاویر و متالوگرافی -Buehler
7. نرم افزار پردازش تصاویر و متالوگرافی – IQmaterials
8. نرم افزار پردازش تصاویر و متالوگرافی -MIP
نرم افزارهای مکانیک شکست:
1.  نرم‌افزاري مرتبط با شبيه‌سازي مكانيزم شكست در سه بعد- Zencrack
2. نرم‌افزاري مرتبط با شبيه‌سازي رشد ترك در دو بعد (صفحه‌اي) c
3. نرم افزار GENOA
نرم افزارهای بانک اطلاعاتی:
1-بانك اطلاعاتي خصوصيات فلزات و عمليات حرارتي آن‌ها- Dr.Sommer
2. بانك اطلاعاتي در مورد خواص فيزيكي و خواص گوناگون مواد- MTDATA
3. بانک اطلاعاتی در مورد مواد – ThermoCalc
توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه رشته مهندسی متالورژی    
توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه
توانایی علمی : دانشجویان این رشته باید در فیزیک و شیمی و ریاضی قوی باشند. نیاز به آشنایی با زبان انگلیسی در این رشته بیش از دیگر رشته‌های مهندسی اهمیت دارد.
توانایی جسمی: قدرت بدنی و توان جسمانی بالا و آمادگی کار در شرایط سخت.
علاقمندیها : ذهنی خلاق و کنجکاو باید داشته باشد و همچنین باید به این رشته علاقمند باشد.
توانایی مالی: ارزان بودن و فراوانی مواد سرامیکی از ویژگی‌های این رشته است.
متالوژی استخراجی و متالوژی صنعتی
بسیاری از مردم تصور می‌کنند که یک مهندس متالوژی فقط در کنار کوره‌کار می‌کند و به همین دلیل برای موفقیت در این رشته، اصل را بر قدرت بدنی و توان جسمانی بالا می‌گذارند اما این یک تصور اشتباه است چون با وجود آن که یک مهندس متالوژی نباید به فکر پشت‌میزنشینی بوده و باید آمادگی کار در شرایط سخت را داشته باشد، اما بدون شک مهندس این رشته بیش از توان جسمانی خوب نیاز به ذهنی خلاق و کنجکاو دارد و همچنین باید به این رشته علاقه‌مند باشد تا بتواند به پیشبرد علم متالوژی کمک کرده و یا حداقل در بازار کار، مهندسی موفق گردد.
همچنین دانشجویان این رشته باید در فیزیک ، شیمی و ریاضی قوی باشند. چون برای مثال فولاد خود به تنهایی بیش از ۲۰۰۰ نوع مختلف دارد و انتخاب نوع فولاد نیز برای ساخت یک قطعه بسیار مهم است. یعنی مهندس متالورژی باید با خواص فیزیکی و شیمیایی هر یک از انواع فولاد آشنایی داشته باشد تا بتواند فولاد مناسب را برای ساخت قطعه مورد نظر خویش انتخاب کند.
اطلاعات دانشگاهی رشته مهندسی متالورژی   
مهندسی سرامیک
وقتی صحبت از مهندسی موادمی‌شود، دو علم شیمی و فیزیک اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. چرا که بررسی خواص مواد بدون آشنایی با این دو علم امکان‌پذیر نمی‌باشد.
همچنین دانشجوی این رشته علاوه بر فیزیک و شیمی باید از دانش ریاضی اطلاعات کافی داشته و قدرت تجزیه و تحلیل خوبی داشته باشد.
آشنایی با زبان انگلیسی در تمام رشته‌های مهندسی ضروری است. اما در مهندسی سرامیک این ضرورت بیشتر احساس می‌شود چرا که این رشته نسبتا جدید می‌باشد و در نتیجه کتابهای علمی آن کمتر به زبان فارسی ترجمه شده است.
مهندسي مواد و متالوژي
دكتر منصور سلطانيه، عضو هيأت علمي دانشكده «مهندسي مواد و متالورژي» دانشگاه علم و صنعت ايران در معرفي اين رشته مي گويند: مهندسي مواد يكي از رشته هاي مهندسي است كه به درستي لقب مادر رشته هاي مهندسي را به خود اختصاص داده است. به جرأت مي توان گفت: كه اكثريت قريب به اتفاق مصنوعات بشري كه در اطراف مي بينيم، حاصل تلاش مهندسان مواد است. اگر به اتومبيل، قطار و هواپيما توجه كنيم، قسمتهاي اصلي آنها مثل بدنه، شيشه و موتور از مواد تشكيل شده است و به طور كلي تحولاتي كه در عرصه علم و صنعت صورت گرفته، به طور مستقيم يا غيرمستقيم حاصل تلاش و پيشرفت در اين رشته مهندسي است. بنابراين، در طراحي و ساخت تقريباً تمام مصنوعات بشري در تيم طراحي يا ساخت، در كنار مهندسان برق، مكانيك، شيمي، عمران و صنايع حضور مهندسان مواد الزامي و غيرقابل اجتناب است، اين رشته در مقطع كارشناسي در سه گرايش متالوژي استخراجي، متالوژي صنعتي و سراميك دانشجو مي پذيرد.
در مورد كاربرد رشته مهندسي مواد و متالوژي بايد گفت: به دليل كاربرد وسيع مواد و بخصوص فلزات در ساخت همه قطعات صنعتي مي توان به زمينه اشتغال دانش آموختگان اين رشته در صنايع گوناگون پي برد. در بخش دولتي، شركتها و كارخانه هاي بزرگ نظير توليد فولاد، ذوب آهن، صنايع خودروسازي، صنايع هوا- فضا، صنايع نظامي و صنعت نفت، پتروشيمي و… در بخش خصوصي اكثر كارخانه هاي توليد قطعات صنعتي بخصوص در صنايع خودروسازي، ساختمان سازي، معادن و صنعت سيمان مي توانند زمينه هاي جذب دانش آموختگان اين رشته را فراهم آورند.
البته، در بخش گرايش سراميك كه يكي از زيرمجموعه هاي رشته مهندسي مواد است، از لحاظ بازار كار مي توان گفت: با توجه به رشد قابل توجهي كه اين صنعت در ايران داشته و دارد، بازار كار مناسبي را مي توان براي آن متصور شد. هر چند با ظرفيت قابل ملاحظه اي كه سالانه در اين رشته جذب دانشگاهها مي شوند، تا حدودي از قطعيت اين سخن كاسته مي شود و كشور ما داراي خلاءهاي بسياري براي محصولات و شاخه هاي جديد و نوين سراميكي است، اما همگام با توسعه همه جانبه كشور، نياز فراواني به مهندسان و دانشمندان تحصيلكرده در اين رشته وجود خواهد داشت و هر فرد متخصص با دارا بودن جديت، اعتماد به نفس و پشتكار، مي تواند بازار كار مناسبي براي خود پديد آورد.

دیدگاه کاربران
  • amir 2 مهر 1395

    slm jenab mikhastam bebinam man mohandesi pezeshki gheyr entefahi ghom ghabol shodam ba mohandesi mavad olomtahghighat kodomo beram behtare???

  • حسن مردانی 24 اسفند 1399

    سلام دوستان من با وجود اینکه مدرک رشته متالوژی ندارم وپیگیر گرفتن مدرکش هستم ولی در بخش خصوصی کار میکنم بازار کارش توی ذوب آهن های کشور ومعادن استخراج سنگ آهن ومس زیاد هست ومن با وجود نداشتن مدرک ولی شغل مرطبط با این رشته رو پیدا کردم به علت علاقه ای که داشتم، جوینده یابنده است موفق باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *