0
021284284

درباره رشته مهندسی متالوژی

دپارتمان آموزش مجازی  جهت شرکت علاقه مندان در این دوره ی آموزشی، توضیحاتی را در این رابطه ارائه داده است. جهت ثبت نام در این دوره کوتاه مدت آموزشی و در یافت گواهینامه آموزشی معتبر در این زمینه به قسمت ( ثبت نام دوره ) مراجعه فرمائید.

 

معرفی اولیه مهندسی متالورژی     

متالورژی به عنوان علم استخراج مواد از طبیعت و فن ساخت و شکل دادن به قطعات معرفی می شود.
البته در حال حاضر این یک خیال پردازی است. اما با پیشرفت روزافزون علم متالورژی به زودی این موانع کنار می روند.
آری علم متالوژی به عنوان یک صنعت مادر نه تنها در حال حاضر نقش مهمی را در پیشبرد تکنولوژی بر دوش دارد، بلکه در آینده نیز یکی از عوامل مهم پیشرفت تمدن بشری است.
حدود ۶۰۰۰ سال پیش زمانی که بشر فلز را شناخت، متالوژی به عنوان یک هنر، پا به عرصه وجود گذاشت. در آن زمان انسان با جداکردن ذرات طلا از شن و ماسه بستر رودخانه‌ها، ذوب فلزات مختلف و شکل دادن آنها، اولین گامها را به سوی عصر فلزات برداشت و سپس با تولید مفرغ (برنز) و ساختن ابزاری مثل خنجرها، سرنیزه‌ها و دهنه اسب از این ماده وارد عصر مفرغ شد و بالاخره با استخراج آهن و ورود به عصر آهن، تمدن بشری به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دست یافت. آنچه گفته شد تاریخچه متالوژی به عنوان یک هنر یا فن بود اما متالوژی به عنوان یک علم، دانش نسبتا جوانی است که تنها صدسال از عمر آن می‌گذرد و با کشف روشهای جدید استخراج و تصفیه فلزات، شناسایی مشخصات ساختاری و فیزیکی مواد، فنون جدید شکل دادن و تولید فلزات متولد شده است. علمی که به دو بخش کلی متالوژی استخراجی و صنعتی تقسیم می‌شود که البته هر دو بخش مذکور در دانشگاههای کشور ما نیز به عنوان دو گرایش از رشته مهندسی مواد تدریس می‌گردد.
 

نرم افزارهای رشته مهندسی متالورژی  

۱)Flow 3d:شبیه سازی و تحلیل جریان مذاب.
۲)شبیه ساز ریخته گری. به شما اجازه مدلسازی انتقال حرارت (جریان گرما) ، جریان سیال، شامل پر شدن قالب ، آنالیز تنش های ایجاد شده (Procast) بواسطه محلول های حرارتی(ترمومکانیک) بعلاوه مدلسازی میکروساختار و تخلخل را می دهد.
۳)نرم افزار کلید فولاد: این نرم افزاریکی از ارزشمندترین و در عین حال گرانقیمت ترین نرم افزارهای مهندسی هست. برنامه کلید فولاد یک دیتابیس بسیار قدرتمند و بزرگ از فولادها و چدن های مهندسی است. تمامی استاندارد های معروف و معتبر فولادها در این نرم افزار موجود هست و بوسیله ی استاندارد، ترکیب شیمیایی و یا حتی خواص مکانیکی مورد نظرتون می توانید طیف وسیعی از اطلاعات در مورد فولاد یا خانواده ی فولادهای موردنظرتون رو پیدا کنید.  اطلاعاتی از قبیل ترکیب، خواص مکانیکی، فولادهای مشابه، روشهای عملیات حرارتی و … .
۴)اطلس دیاگرام های فازی: این نرم افزار مجموعه ای است از تعداد۱۰۶۷ دیاگرام فازی دوتایی و۳۰۰ دیاگرام فازی که از کتاب ASM metal handbook VOL 3 می باشد.

۵) Magma cast برای ریخته گری

۶) CastCAE برای ریخته گری

۷) SUTCAST

۸) Mavis Flow

۹) Any Casting

۱۰) PoligonSoft

۱۱) ConiferCast

۱۲) JSCAST

۱۳) winCast

۱۴) InteCast

۱۵) ASM metal handbook VOL 3

۱۶) CAPCast

۱۷) LVMFlow

۱۸) CAPCast

۱۹) ADSTEFAN

 همگی برای ریخته گری می باشند.

۲۰)Autoform: برای شکل دهی
۲۱)Superforg: برای شکل دادن
۲۲)Esi sysweld: عملیات حرارتی
۲۳)carbCALC: عملیات حرارتی
۲۴)Prosim: شبیه سازی متالورژی پودر

 

  اگر علاقمند به فراگیری فن شکل دهی فلزات و آلیاژها هستید، دوره آموزشی ریخته گری را به شما پیشنهاد می کنیم!

 

برای پردازش تصاویر  و متالوگرافی:

۱- نرم افزار پردازش تصاویر و متالوگرافی – Clemex
۲- نرم افزار پردازش تصاویر و متالوگرافی – Easy Imaging
۳- نرم افزار پردازش تصاویر و متالوگرافی – Simagis
۴- نرم افزار پردازش تصاویر و متالوگرافی – PAX-it
۵- نرم افزار پردازش تصاویر و متالوگرافی – Leica Q550 MW
۶- نرم افزار پردازش تصاویر و متالوگرافی -Buehler
۷- نرم افزار پردازش تصاویر و متالوگرافی – IQmaterials
۸- نرم افزار پردازش تصاویر و متالوگرافی -MIP

 

نرم افزارهای مکانیک شکست:

۱- نرم‌افزاری مرتبط با شبیه‌سازی مکانیزم شکست در سه بعد- Zencrack
۲-  نرم‌افزاری مرتبط با شبیه‌سازی رشد ترک در دو بعد (صفحه‌ای) c
۳- نرم افزار GENOA

نرم افزارهای بانک اطلاعاتی:

۱- بانک اطلاعاتی خصوصیات فلزات و عملیات حرارتی آن‌ها- Dr.Sommer
۲- بانک اطلاعاتی در مورد خواص فیزیکی و خواص گوناگون مواد- MTDATA
۳- بانک اطلاعاتی در مورد مواد –ThermoCalc
 

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

توانایی علمی : دانشجویان این رشته باید در فیزیک و شیمی و ریاضی قوی باشند. نیاز به آشنایی با زبان انگلیسی در این رشته بیش از دیگر رشته‌های مهندسی اهمیت دارد.
توانایی جسمی: قدرت بدنی و توان جسمانی بالا و آمادگی کار در شرایط سخت.
علاقمندیها : ذهنی خلاق و کنجکاو باید داشته باشد و همچنین باید به این رشته علاقمند باشد.
توانایی مالی: ارزان بودن و فراوانی مواد سرامیکی از ویژگی‌های این رشته است.
 

  با توجه به اهمیت زبان انگلیسی در رشته مهندسی متالوژی، دوره آموزشی زبان انگلیسی در کسب و کار را به شما پیشنهاد می کنیم!

 

متالوژی استخراجی و متالوژی صنعتی

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که یک مهندس متالوژی فقط در کنار کوره‌کار می‌کند و به همین دلیل برای موفقیت در این رشته، اصل را بر قدرت بدنی و توان جسمانی بالا می‌گذارند اما این یک تصور اشتباه است چون با وجود آن که یک مهندس متالوژی نباید به فکر پشت‌میزنشینی بوده و باید آمادگی کار در شرایط سخت را داشته باشد، اما بدون شک مهندس این رشته بیش از توان جسمانی خوب نیاز به ذهنی خلاق و کنجکاو دارد و همچنین باید به این رشته علاقه‌مند باشد تا بتواند به پیشبرد علم متالوژی کمک کرده و یا حداقل در بازار کار، مهندسی موفق گردد.
همچنین دانشجویان این رشته باید در فیزیک، شیمی و ریاضی قوی باشند. چون برای مثال فولاد خود به تنهایی بیش از ۲۰۰۰ نوع مختلف دارد و انتخاب نوع فولاد نیز برای ساخت یک قطعه بسیار مهم است. یعنی مهندس متالورژی باید با خواص فیزیکی و شیمیایی هر یک از انواع فولاد آشنایی داشته باشد تا بتواند فولاد مناسب را برای ساخت قطعه مورد نظر خویش انتخاب کند.

اطلاعات دانشگاهی رشته مهندسی متالورژی

مهندسی سرامیک

وقتی صحبت از مهندسی موادمی‌شود، دو علم شیمی و فیزیک اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. چرا که بررسی خواص مواد بدون آشنایی با این دو علم امکان‌پذیر نمی‌باشد.
همچنین دانشجوی این رشته علاوه بر فیزیک و شیمی باید از دانش ریاضی اطلاعات کافی داشته و قدرت تجزیه و تحلیل خوبی داشته باشد.
آشنایی با زبان انگلیسی در تمام رشته‌های مهندسی ضروری است. اما در مهندسی سرامیک این ضرورت بیشتر احساس می‌شود چرا که این رشته نسبتا جدید می‌باشد و در نتیجه کتابهای علمی آن کمتر به زبان فارسی ترجمه شده است.
 

دوره های آموزشی مرتبط

فیزیک حالت جامد

شیمی آلی
شیمی مواد
ریاضی مهندسی 

 

مهندسی مواد و متالوژی

دکتر منصور سلطانیه، عضو هیأت علمی دانشکده «مهندسی مواد و متالورژی» دانشگاه علم و صنعت ایران در معرفی این رشته می گویند: مهندسی مواد یکی از رشته های مهندسی است که به درستی لقب مادر رشته های مهندسی را به خود اختصاص داده است. به جرأت می توان گفت: که اکثریت قریب به اتفاق مصنوعات بشری که در اطراف می بینیم، حاصل تلاش مهندسان مواد است. اگر به اتومبیل، قطار و هواپیما توجه کنیم، قسمتهای اصلی آنها مثل بدنه، شیشه و موتور از مواد تشکیل شده است و به طور کلی تحولاتی که در عرصه علم و صنعت صورت گرفته، به طور مستقیم یا غیرمستقیم حاصل تلاش و پیشرفت در این رشته مهندسی است. بنابراین، در طراحی و ساخت تقریباً تمام مصنوعات بشری در تیم طراحی یا ساخت، در کنار مهندسان برق، مکانیک، شیمی، عمران و صنایع حضور مهندسان مواد الزامی و غیرقابل اجتناب است، این رشته در مقطع کارشناسی در سه گرایش متالوژی استخراجی، متالوژی صنعتی و سرامیک دانشجو می پذیرد.
در مورد کاربرد رشته مهندسی مواد و متالوژی باید گفت: به دلیل کاربرد وسیع مواد و بخصوص فلزات در ساخت همه قطعات صنعتی می توان به زمینه اشتغال دانش آموختگان این رشته در صنایع گوناگون پی برد. در بخش دولتی، شرکتها و کارخانه های بزرگ نظیر تولید فولاد، ذوب آهن، صنایع خودروسازی، صنایع هوا- فضا، صنایع نظامی و صنعت نفت، پتروشیمی و… در بخش خصوصی اکثر کارخانه های تولید قطعات صنعتی بخصوص در صنایع خودروسازی، ساختمان سازی، معادن و صنعت سیمان می توانند زمینه های جذب دانش آموختگان این رشته را فراهم آورند.
البته، در بخش گرایش سرامیک که یکی از زیرمجموعه های رشته مهندسی مواد است، از لحاظ بازار کار می توان گفت: با توجه به رشد قابل توجهی که این صنعت در ایران داشته و دارد، بازار کار مناسبی را می توان برای آن متصور شد. هر چند با ظرفیت قابل ملاحظه ای که سالانه در این رشته جذب دانشگاهها می شوند، تا حدودی از قطعیت این سخن کاسته می شود و کشور ما دارای خلاءهای بسیاری برای محصولات و شاخه های جدید و نوین سرامیکی است، اما همگام با توسعه همه جانبه کشور، نیاز فراوانی به مهندسان و دانشمندان تحصیلکرده در این رشته وجود خواهد داشت و هر فرد متخصص با دارا بودن جدیت، اعتماد به نفس و پشتکار، می تواند بازار کار مناسبی برای خود پدید آورد.
 

بیشتر بخوانید:

 مهندسی مکانیک
مهندسی برق
مهندسی عمران
 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *