0
021284284

درباره ي رشته الكترونيك

دپارتمان آموزش مجازی شرکت جهت علاقه مندان به این دوره ی آموزشی توضیحاتی در این رابطه ارائه داده است. جهت ثبت نام در این دوره کوتاه مدت آموزشی و دریافت گواهینامه آموزشی معتبر در این زمینه به قسمت ( ثبت نام دوره ) مراجعه فرمائید. ( در نظر داشته باشید احتمال دارد بر طبق نظر استاد مربوطه سرفصل ها  و یا محتوای دوره ها با آنچه در این صفحه به صورت کلی شرح داده شده است متفاوت باشد.)
نگاه كلي بر رشته الكترونيك
رشته الکترونیک یکی از رشته‌های صنعتی مادر محسوب می‌شود و تمام علوم و فنون موجود به نحوی با این علم پیوند خورده‌اند به نحوی که از وسایل روزمره زندگی تا پیچیده‌ترین فن‌آوری‌های فضایی حضور این علم به وضوح قابل مشاهده است. بی‌شک برای یافتن جایگاه مناسب این علم در کشورمان بایست مبانی آموزش این رشته با استحکام و براساس برنامه‌ریزی علمی پایه‌گذاری شود رشته الکترونیک در هنرستانها از اساسی‌ترین و نقطه‌ شروع مناسب برای فراگیری این علم محسوب می‌شود.
علم الکترونیک همگام با پیشرفت روزافزون تکنولوژی هم اکنون در کلیه امور مربوط به زندگی انسانها رخنه کرده و در حال پیشرفت می باشد و در آینده تزدیک کل زندگی انسانها را تحت تاثیر خود قرار میدهد . هم اکنون رشته الکترونیک مهمترین رشته فنی و مهندسی در دانشگاها و هنرستانها میباشد و کسانی که از نظر علم ریاضیات و  فیزیک دارای قدرت درک و تحلیل بالا تری هستند در این رشته می توانند به موفقیتهای بیشتری دست پیدا کنند . برخلاف ذهنیتهایی  که برای بعضی ها پیش آمده در نهایت یک فارغ التحصیل رشته الکترونیک را تعمیر کار رادیو و تلویزیون می پندارند ، در حالیکه اینطور نیست . رشته الکترونیک دارای گرایشهای مختلفی است که همگام با پیشرفت علم روز است مثل مکاترونیک بیوالکتریک وکنترل و… که در آینده نزدیک بازارکار بیشتری در انتظار فارغ التحصیلان این رشته خواهد بود .
اهداف تدوین رشته الکترونیک :   
۱- تعمیر وسایل الکترونیکی ساده خانگی۲- طراحی و ساخت فیبر مدارهای الکترونیکی۳- مونتاژ قطعات الترونیکی روی برد مدار چاپی۴- نصب و راه اندازی تجهیزات ساده الکترونیکی۵- نصب و راهاندازی آنتن مرکزی برای ساختمانهای کوچک۶- سر پرستی بخش های کوچک مونتاژ۷- کار با دستگاه های اندازه گیری۸- خواندن نقشه های الکترونیکی۹- طراحی و ساخت تقویت کتتده ها۱۰- آشنایی با سیستم های مخابرات و ارتباطات ۱۱- آشنایی با مدارهای دیجیتالی و سخت افزار رایانه
  نحوه  ادامه تحصیل هنرجویان:
 کلیه هنرجویان شاخه فنی وحرفه ای،پس ازپایان دوره سه ساله واخذ دیپلم می توانند به طرق ذیل در سطوح بالاترادامه تحصیل نمایند:   ۱-   بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری دوره کاردانی پیوسته شرکت نموده و پس از احراز قبولی در یکی از آموزشکده‌های فنی‌و‌حرفه‌ای سراسر کشور ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند. ۲-   بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون ورودی آموزشکده های وابسته به دانشگاه جامع تکنولوژی (علمی_ کاربردی) شرکت نموده و پس از احراز قبولی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند. ۳-   بدون‌گذراندن‌دوره‌پیش‌دانشگاهی‌و‌ با توجه به شرط معدل در دانشگاه‌آزاد‌اسلامی ثبت‌نام نموده و در دوره کاردانی پیوسته ادامه تحصیل دهند و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند. ۴-   در‌آزمون تغییر ‌رشته یکی از دوره های پیش‌ دانشگاهی هنر، علوم ‌ریاضی، علوم ‌تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی شرکت نموده و پس از احراز قبولی، دوره‌ی مذکور را گذرانده و سپس از طریق آزمون سراسری دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شوند. ۵-   فارغ التحصیلان تعدادی از رشته های کاردانی پیوسته فنی و حرفه ای که دوره کارشناسی ناپیوسته رشته تحصیلی آنان مصوب گردیده است،می توانند درآزمون ورودی مربوط شرکت نموده و پس از احراز قبولی، در دانشگاههای طرف قرارداد وزارت آموزش و پرورش ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شوند.
۶-  کلیه فارغ التحصیلان دوره کاردانی پیوسته،می توانند بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی شرکت نموده و پس از احراز قبولی ادامه تحصیل دهند.
الکترونیک به دانش و فن آوری عبور ذرات باردار در یک بار و خلاء می باشد. به بیان دیگر در این دانش به مطالعه حرکت بارهای الکتریکی و کنترل حرکت آنها برای ایجاد اثرات مطلوب مورد نظر می باشد.
دانش الکترونیک امروزه بوجود آورنده سیستمها و ابزارهای پیچیده ای است که در بسیاری از محصولات روزمره زندگی و شاخه های مهندسی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به آنچه که گفته شد کاردانی فنی الکترونیک یکی از رشته های آموزش عالی در نظام دانشگاهی است، که هدف عمومی آن تربیت کاردانها فنی الکترونیک است که دارای دانشهای لازم در زمینه الکترونیک صنعتی، وسایل اندازه گیری و وسایل صوتی و تصویری که دقیقاً مربوط به وسایل همان بخش از صنعت طراحی گردیده ، می باشد.
از آنجا که تکنولوژی مربوط به صنعت الکترونیک به صورت گسترده در همه جا و از جمله در کشور ما شالوده ای برای پیشرفت در صنعت برق محسوب می شود، دوره یادشده برای تربیت افراد کارآمد در جنبه های عملی در زمینه رفع نیازهای صناعی است که به نوعی با الکترونیک در ارتباط هستند.
رشته الکترونیک یکی از رشته های مهم در مورد امور ارتباطات در دنیا دارای حائز اهمیت می باشد. در ایران این رشته در مورد ارتباطات با دنیا اهمیت زیاد دارد، به طور کلی دانشجویانی در این رشته پذیرفته می شوند و دارای موفقیت می شوند که دارای هوش بالایی باشند و علاقه به ابلاغ و نوع آوری باشند و بتوانند خودشان را با تکنولوژی در دنیا هماهنگ بکنند.
 دوره کاردانی  
یکی دیگر از تعاریفی که می توان از رشته الکترونیک کرد، اینست که زیر مجموعه ای از رشته فیزیک می باشد، که درباره حرک الکترونها در مدارهای الکتریکی است، بحث می کند. دانشجویانی در این رشته فوق می شوند که در دو درس ریاضی و فیزیک بسیار قوی باشند و دارای پشتوانه اجتماعی و خانوادگی باشند.
 دوره کاردانی و تکنسین در کشور ما از جایگاه خوبی برخوردار نیست و می توان گفت نقش تکنسین رابطه بین مهندس و کارگر ماهر است، و در هرم نیروی انسانی تکنسین در کشورهای پیشرفته و در جوامع توسعه نقش اساسی دارند.
متأسفانه در کشور ما به لحاظ اهمیت ندادن به این بخش استفاده بهینه از این تکنسین نشده است، و به خاطر همین جوانهای ما بیشتر به سراغ مهندسی می روند تا تکنسین و همین باعث شده تا رشته های فنی ما از آن جایگاه خودشان برخوردار نباشند .
 از میان دروس یاد شده از معتمدین به شرح زیر است:
۱- ریاضی عمومی که در مورد بردارها و اعداد مختلط و ماتریس ها و توابع – حدود پیوستگی و مشتق و انتگرال به بحث می پردازد.
۲- فیزیک عمومی که به زمینه هایی همچون، فیزیک و دینامیک می پردازد.
۳- کارگاه فیزیک که درس عملی است و دانشجویان با وسایل اندازه گیری آشنا می شوند.
۴- آزمایشگاه مقدماتی برق که دانشجویان با قطعات مدارها همچون خازن ، مقاومت و برخی مدارهای ساده آشنا می شوند.
۵- الکترونیک و آزمایشگاه الکترونیک که به صورت نظری و عملی ساختمان قطعات الکترونیکی را مورد ارزیابی قرار می دهد.
۶- مدار ۲ و ۱ که دانشجویان را با انوع مدارها و اصول اولیه برق به صورت نظری و  عملی آشنا می سازد.
۷- برنامه ریزی کامپیوتر که دانشجویان را با یکی از برنامه های کامپیوتر آشنا می کند.
۸- الکترونیک صنعتی که دانشجویان با طرز کار مدارهای کنترل فرمان دهنده ای که در کارخانه ها و مراکز صنعتی و مورد استفاده قرار می گیرد آشنا می کند.
۹- دوره های کاردانی فنی در سال ۱۳۶۳ وزارت فرهنگ آموزش عالی این مجوز را به آموزش و پرورش دادند و آموزش و پرورش با تشکیل واحدهایی بنام دفتر امور مدارس عالی فنی حرفه ای و آموزشکده های فنی حرفه ای زیر پوشش خودش به تربیت نیروهای تکنسین پرداخت.
 دانش آموختگان رشته برق الکترونیک با کسب دانش و مهارتهای لازم در زمینه های ذیل قادر به فعالیت خواهند بود:
۱- در زمینه انتقال نظرات و روشهای مورد تأیید مهندسان  به کارگران
۲- تهیه و تفسیر نقشه های مورد تأیید مهندسان و پیاده کردن آنها بوسیله کارگران فنی
۳- این افراد می توانند به تعمیر قطعات الکتریکی همچون تلویزیون و قطعات مشابه بپردازند.
۴- در برخی بخشها می توان از این افراد به عنوان سرپرست بخش از آنها استفاده کرد.
۵- از این افراد می توان در تدریس بعضی دروس در سطح پائین استفاده کرد.

دیدگاه کاربران
  • mahdi delaram 30 تیر 1397

    سلام
    من امسال انتخاب رشته دارم و بین ریاضی و الکترونیک موندم ولی این طور که پرسوجو کردم بازارکار بهتری داره و اگه واقعا پیشرفت کنی چون رشته ی بسیار وسیعی است درامد خیلی خوبی خواهی داش
    البته من زیاد درمورد الکترونیک اطلاعات ندارم ایا می تونم بعد که وارد این رشته شدم علاقه منذ شوم ؟؟

  • sina 16 مرداد 1397

    سلام
    من سال آخر رشته حسابداری هستم ولی پشیمونم ک اومدم این رشته
    میخوام الکترونیک بخونم انگیزش رو هم دارم
    میخواستم بدونم تو دانشگاه میشه تئوری اولیه الکترونیک رو یاد گرفت یا نه باید سه سال هنرستان رو بخونم اگه میشه راهنماییم کنید ممنونم

  • مجتبی 22 مهر 1397

    باسلام خدمت دوستان
    من سال یازدهم در رشته الکترونیک هستم این رشته بسیار خوب هست من معدلم ۱۹.۵ودرس های تخصصی همه رو نمره کامل گرفتم
    میخوام بهتون بگم اصلا رشته سختی نیست درس های عمومی بسیار راحت ریاضی اسونی داره فقط در بحث دانش فنی که به فیزیک مربوط میشه یکم نیاز به تلاش دارهدرس بسیار خوب وعالی هستش
    درصورت علاقه حتما موفق میشید

  • Ali 7 دی 1397

    سلام من سال سوم رشته الکترونیک هستم.رشته سخنی نیست ریاضی زیاد سختی نداره فیزیک هم اسونه که به شرطی درس بخونی.تنها کتابی هم که یکم پیچیده است دانش فنی پایه است و به فیزیک هم مربوطه که کتاب پایه رشته الکترونیک به حساب میاد.
    ولی علاقه داشته باشی موفق میشی.

  • AmirMahdi 23 دی 1398

    با سلام خدمت دوستان من پایه دهم این رشته هستم و چند ماه دیگه سال اولم تموم میشه رشته خوبیه و گرایش های زیادی تو دانشگاه داره من خودم میخوام دیجیتال بخونم رشته سختیه ولی اگه علاقه داشته باشی و تلاش کن حتما موفق اینم بگم که قبل از وارد شدن به رشته با قطعات یه ذره آشنایی پیدا کنید و در ضمن ریاضیتونم باید خوب باشه

  • محمد 26 اردیبهشت 1399

    سلام دوستان
    من پایه نهم هستم
    می خواستم بدونم رشته الکترونیک هوش بالایی میخواد

  • امید جعفرخانی 8 مرداد 1399

    سلام ایا این رشته سخت یا اسون هست لطفا، جواب بدید

  • امید جعفرخانی 8 مرداد 1399

    این رشته چطوری هست

  • ایرانخودرو 25 آبان 1399

    عالی بود

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *